Rozciągnięcie na przywozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.95.889

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 października 1924 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 27 października 1924 r.
wydane w porozumieniu z. Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemu zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy art. 4 punk. 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) zarządza się co następuje:
Na przewozy kolejami wąskotorowemu stosującemi taryfę towarową polskich kolei żelaznych, ą wyszczególnionemi w rozporządzeniu Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P: z 1923 r. № 137, poz. 1156), rozciąga się rozporządzenia Ministra Kolei z dnia 27 sierpnia 1924 r. (Dz. U. R. P. № 77, poz. 752), z dnia 15 września 1924 r. (Dz. U. R. P. № 82, poz. 793), z dnia 19 września 1924 r. (Dz. U. R. P. № 83, poz. 802) i z dn. 18 października 1924 r. (Dz. U. R. P. № 94 poz. 882) z następującemi odstępstwami i wyjątkami:
A.
W części I taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy przewozowe", rozciągniętej rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 60, poz. 545) wprowadza się zmiany następujące:

W art. 73, ust. 7 w zdaniu: "przenoszące: dla wagonów o ładowności 10.000 i więcej kilogramów- 6 godzin, a dla wagonów o ładowności poniżej 10.000 kilogramów-3 godziny" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 60, poz. 545) normą godzin 6 i 3 zmienia się odpowiednio na 8 i 4 godziny.

B.
W częściach II, III i IV taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134), rozciągniętych rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

We "Wstępie" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) w okresie I, w wykazie III IV kolei wąskotorowych państwowych Dyrekcji Wileńskiej, nazwę kolei: "1. Liniewo-Prużany (patrz p. 99 Postan. taryf.)" zmienia się na: "1. Orańczyce-Prużany (patrz p. 99 Postan. taryf.)".

W części II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych":

W "Postanowieniach taryfowych": W rozdziale XXV "Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne", ustalonym rozporządzeniem z dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 30, poz. 305), w punk. 99 stówa: "na linji Liniewo-Prużany" zmienia się na: "na linji Orańczyce-Prużany". Pozatem tenże rozdział XXV uzupełnia się nowym punktem 100 o brzmieniu następującem:

"100. Na niżej wymienionych linjach kolei wąskotorowych opłaty przewozowe, podane w części IV niniejszej taryfy, pobiera się ze zniżką:

I. Na linji Antonówka-Chinocz:

a) przy przesyłkach wagonowych budulca obrobionego i nieobrobionego (z gr. 41) - 30%,

b) przy przesyłkach wagonowych drzewa opałowego (z gr. 42) - 20%.

II. Na wszystkich innych linjach kolei wąskotorowych, wymienionych we "Wstępie" do niniejszej taryfy:

a) przy przesyłkach wagonowych budulca obrobionego i nieobrobionego (z gr. 41) - 20%,

b) przy przesyłkach wagonowych drzewa opałowego (z gr. 42) - 10%.

III. Ma wszystkich linjach kolei wąskotorowych, wymienionych we "Wstępie" do niniejszej taryfy:

a) przy przesyłkach wagonowych szlaki i żużli (z gr. 43), kamieni surowych, łupanych, kruszonych, nieobrobionych, tłucznia (szabru, szutru), płyt chodnikowych i kostek brukowych) z gr. 55), piasku i żwiru (z gr. 56), cegły, dachówek, rur i sączków (dren) glinianych i piaskowych, niepolewanych i bez opakowania oraz klinkieru bez opakowania (z gr. 60)-15%".

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 5 "Opłaty za załadowanie, wyładowanie lub przeładowanie" wysokość opłat 5, 4 i 9, ustalona rozporządzeniem z dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 30, poz. 305) nie ulega zmianie.

W punk. 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonu i zajęcie torów", w dziale A "Postojowe", w ustępie pierwszym, pozycję f), ustaloną rozporządzeniem z dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 30, poz. 305, zmienia się w sposób następujący:

"f) dla wszystkich pozostałych przesyłek, załadowanych do wagonów:

o ładowności 10.000 i więcej kilogr. - 8 godz. służb.,

o ładowności poniżej 10.000 kilogr.- 4 godz. służb."

C.
Część V "Taryfy wyjątkowe" nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1924 r.

Sprostowanie:

W Dz. U. R. P. z 1924 r. Na 95 poz. 889, w rozporządzeniu Ministra Kolei z dnia 27 października 1924 r., wydanem w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych, § 1 rozporządzenia (str. 1404, szpalta druga) w części II "Postanowienia taryfowe" w punk. 100 ustępy I i II, rozpoczynające się od słów: "I. Na linji Antonówka-Chinocz i t. d., aż do słów: drzewa opałowego (z gr. 42) - 10%", winny brzmieć:

"I. Na linji Antonówka-Chinocz:

a)
przy przesyłkach wagonowych materjałów drzewnych z gr. 41 [poz. od a) do i)]-30%;
b)
przy przesyłkach wagonowych drzewa opałowego i odpadków przy obróbce drzewa [poz. a), b) i d)] z gr. 42-20%.

II. Na wszystkich innych linjach kolei wąskotorowych, wymienionych we "Wstępie" do niniejszej taryfy:

a)
przy przesyłkach wagonowych materjałów drzewnych z gr. 41 [poz. od a) do i)]-20%;
b)
przy przesyłkach wagonowych drzewa opałowego i odpadków przy obróbce drzewa [poz. a),b)i d)] z gr. 42-10%".