Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.137.1156

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 maja 1925 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 28 grudnia 1923 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych. *

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tym czasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządca co następuje:
Taryfę-towarową polskich kolei żelaznych (części II, III, IV i V), ogłoszoną rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 21 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134), rozciąga się na przewozy niżej wymienionemi kolejami wąskotorowemi z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

Wstąp do części II, III, IV i V otrzymuje brzmienie następujące:

"I. Taryfa towarowa polskich kolei żelaznych obowiązuje przy przewozie przesyłek pośpiesznych i zwyczajnych w komunikacji miejscowej następujących kolei wąskotorowych, otwartych do użytku publicznego:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

A. Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Bialska Podlaska (patrz p. 101 Postan. taryf.),

2. Gosławicka (patrz p, 101 Postan. taryf.),

3. Kujawskie,

4. Mława - Przasnysz - Ciechanów,

5. Nasielsk - Lubicz,

6. Ostrołęckie (patrz p. 101 Postan. taryf.),

7. Rogów - Rawa - Biała,

8. Wieluńska.

B. Koleje wąskotorowe prywatne;

1. Grójecka,

2. Jabłonna - Wawer - Karczew,

3. Kalisko - Turecka,

4. Łódzkie koleje elektryczne,

5. Marecka,

6. Piotrkowsko-Sulejowska,

7. Sochaczew-Wyszogród-Piaski (patrz p. 101 Postan. taryf.),

8. Wilanowska.

II. W obrąbie Dyrekcji kolejowej Radomskiej;

Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Antonówka - Chinocz,

2. Bełżec - Budy Dzierażeńskie,

3. Jędrzejów - Bogorja - Iwaniska - Staszów,

4. Leczna - Bystrzyca,

5. Miechów - Działoszyce (patrz p. 101 Postan. taryf.),

6. Uściług - Uhnów,

7. Wąwolnica - Opole - Rybaki (patrz p. 101 Postan. taryf.),

8. Zwierzyniec - Biłgoraj.

III. W obrębia dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

A. Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Liniewo - Prużany (patrz p. 101 Postan. taryf.),

2. Nowoświęciany - Łyntupy.

B. Koleje wąskotorowe prywatne (pod zarządem państwowym):

1. Święciańskie.

IV. W obrąbie Dyrekcji kolejowej Lwowskiej:

Koleje wąskotorowe prywatne (pod zarządem państwowym):

1. Łupków - Cisną,

2. Przeworsk - Dynów,

II. W komunikacji bezpośredniej pomiędzy stacjami wąskotorowych kolei państwowych okręgu Warszawskiego, mianowicie: 1) Bialskiej Podlaskiej, 2) Gosławickiej, 3) Kujawskich, 4) Mława-Przasnysz - Ciechanów, 5) Nasielsk - Lubicz, 6) Ostrołęckich, 7) Rogów - Rawa - Biała i 8) Wieluńskiej oraz wąskotorowych kolei prywatnych, pozostających pod zarządem państwowym, okręgu Lwowskiego, mianowicie: 1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów, z jednej strony, a stacjami kolei normalnotorowych, wymienionych we Wstępie do Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych, z drugiej-przewoźne wraz z opłatami stacyjnemi oblicza się:

a)
oddzielnie za odległość wyżej wskazanych kolei wąskotorowych na zasadach, ustalonych dla kolei wąskotorowych,
b)
oddzielnie za odległość kolei normalnotorowych państwowych na zasadach, ustalonych dla kolei państwowych normalnotorowych,
c)
oddzielnie za odległość kolei normalnotorowych prywatnych na zasadach, ustalonych dla kolei prywatnych normalnotorowych.

Długość odcinków normalnotorowych kolei państwowych powinna być przytem zsumowana i obliczenie przewoźnego dokonywane za łączną ich długość, bez względy na to czy odcinki te stykają się z sobą, czy też są oddzielone od siebie normalnotorową koleją prywatną."

W czyści II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych":

w "Postanowieniach taryfowych":

Punkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W zależności od wagi, przesyłki w komunikacji miejscowej kolei wąskotorowych dzielą się na przesyłki drobne - o wadze mniej niż 3.000 kg., półwagonowe-o wadze 3.000 kg. i więcej, oraz całowagonowe-o wadze 5.000 kg. i więcej."

W punk. 5 skreśla się zdanie drugie od słów: "Opłaty za przewóz..." aż do końca.

W pp. 12 i 13 minimalną normą wagi 5.000 kg. zmienia się na 3.000 kg.

Punkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15. Za przesyłki całowagonowe--oprócz przewozu towarów, wyszczególnionych w p. 16-przewoźne oblicza się na wagę rzeczywistą przesyłki według taryfy wagonowej, rubryka b), najmniej jednak za 5.000 kg., a przy przewozie w wagonach o mniejszej ładowności niż 5.000 kg.-za ładowność wagonu.

W punk. 17 "rubrykę c)" klasy wagonowej zmienia się na "rubrykę b)" oraz minimalną normą wagi 10.000 kg. zmienia się na 5.000 kg.

W punk. 20 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr." oraz normę wagi "300 kg." zmienia się na "100 kg.".

W punk. 40, 70, 82 i 83 minimalne normy wagi 5.000 kg. i 7.500 kg. zmienia się na 3.000 kg., a normy 10.000 kg. i 15.000 kg.-na 5.000 kg.

W punk. 68 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr." oraz skreśla się ostatnie zdanie: "nie mniej jednak niż za 3.000 kg. od każdego zajętego wagonu".

W punk. 70 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr.".

W punk. 82 i 83 dodaje się w końcu każdego punktu zdanie następujące:

"Przy przewozie w wagonach o ładowności mniejszej niż 5.000 kg., przewoźne oblicza się za ładowność wagonu."

W punkcie 95 normę 150.000 kg. zmienia się na 50.000 kg.

Rozdział XXVI "Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne" otrzymuje brzmienie następujące:

"101. Na niżej wymienionych liniach kolei wąskotorowych opłaty przewozowe, podane w części IV niniejszej taryfy, pobiera się z podwyższeniem:

o 50%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

na linji Bialskiej Podlaskiej,

na linji Gosławickiej,

na linjach Ostrołęckich.

II. W obiebie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:

na linji Miechów - Działoszyce,

na linji Wąwolnica-Opole-Rybaki.

III. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

na linji Liniewo-Prużany,

na linji Nowojelnia-Nowogródek-Lubcza.

o 200%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej: na linji Sochaczew-Wyszogród-Piaski".

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 7. "Opłaty za przetrzymanie wagonu (postojowe) i zajęcie torów"-wszystkie opłaty zmniejsza się do połowy. W końcu działu A tegoż p. 7 dodaje się następującą uwagę 3:

"Uwaga 3. Powyższe normy opłat postojowego stosuje się do wagonów o ładowności do 5.000 kg. Za przetrzymanie wagonów o ładowności powyżej 5.000 kg. stosuje się opłaty, przewidziane w Taryfie towarowej polskich kolei żelaznych dla kolei normalnotorowych ".

W punk. 10. "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na żądanie odbiorcy" wysokość opłat zmienia się w sposób następujący:

za każde 100 kilogramów - 2 jednostki taryfowe, najmniej od wagonu:

a)
o ładowności do 5.000 kg.-100 jednostek taryfowych,
b)
o ładowności powyżej 5.000 kg.-200 jednostek taryfowych.

W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów":

Podane w "Uwagach" powołania się na klasą wagonową, "rubryka c)" zmienia się na "rubryka b)" oraz normy minimalne 10.000 kg. zmienia się na 5.000 kg.

W czyści IV "Tablice opłat przewozowych":

Dział 1. "Opłaty za przewóz towarów" zastępuje się brzmieniem następującem:

1. Opłaty za przewóz towarów *).

Odległość w kilometrachOPŁATY W JEDNOSTKACH TARYFOWYCH ZA 100 KILOGRAMÓW
Klasa przesyłek pośpiesznychPrzy przesyłkach zwycz. drobnychPrzy przesyłkach zwyczajnych pół- i całowagonowych
kl. I, II i IIIkl III i IVkl. V, VI i VIIkl. VIII, IX i X
Z obliczeniem najmniej za:
wagę rzeczywistą przesyłki3.000 kg.5.000 kg.3.000 kg.5.000 kg.3.000 kg.5.000 kg.
a)b)a)b)a)b)
1-107248483636242418
117651513838252519
128053534040262619
138356564242272720
148753584444282820
159060604545292921
169463634747303021
179865654949313122
1810168685151323222
1910570705353333323
2010872725454333323
2111275755656343424
2211677775858353524
2311980806060363625
2412382826262373725
2512684846363333826
2613087876565393926
2713489836767404027
2813792926969414127
2914194947171424228
3014496957272424228
3114899997474434329
321521011017676444429
331551041047878454530
341591061068060464630
351621081088181474731
361561111118383484831
371701131136585494932
381731161168787505032
391771181188989515133
401801201209090515133
411841231239292525234
421881251259494535334
431911281289696545435
441951301309898555535
451981321329999565636
46202135135101101575736
47205137137103103585837
46209140140105103595937
49213142142107107606038
30216144144108108606038
51220147147110110616139
52224149149112112626239
53227152152114114636340
54231154154116115646440
55234155156117117656541
56238159159119119666641
57242161161121121676742
58245164164123123686842
59249166166125125696943
60252168168126126696943
61256171171123128707044
62250173173130130717144
63263176176132132727245
64267178178134134737345
65270130180135135747446
66274183183137137757546
67278185185139139767647
68281183183141141777747
69285190190143143787848
70288192192144144787848
71292195195146146797949
72296197197148148808049
73299200200150150818150
74303202202152152828250
75306204204153153838351
78310207207155155848451
77314209209157157858552
78317212212159159868652
73321214214161161878753
80324216216162162878753
81328219219164164888854
82332221221166166898954
8333522422416816890GO55
84339226226170170919155
85342228228171171929256
86346231231173173939356
87350233233175175949457
88353236236177177959557
89357238238179179969658
90360240240180180969658
91364243243182132979759
92358245245184184939859
93371243248186186999960
9437525025018818810010060
9537825?25218918910110161
9638225525519119110210261
9738625725719319310310362
9838926026019519510410462
9339326226219719710510563
10039626426419819810510563

______

*) Do opłat przewozowych, podanych w niniejszych tablicach włączone są opłaty stacyjne, które wynoszą za każde 100 kg: w klasie przesyłek pośpiesznych-36 jednostek taryfowych i w klasach przesyłek zwyczajnych: dla przesyłek drobnych I, II i III kl.-24 jednostki taryfowe, a dla przesyłek pół i całowagonowych w klasach IIIa) i IVa) -24; IIIb) i IVb)-18; Va), VIa) i VIIa)-18; Vb), VIb) i VIIb)-15; VIIIa), XIa) i Xa)-15: VIIIb), IXb) i Xb)-13 jednostek taryfowych.

Część V "Taryfy wyjątkowa" niema zastosowania na kolejach wąskotorowych.

Rozporządzenie niniejsza wchodzi w życie z dniem 1 'stycznia 1924 roku. jednocześnie traci moc obowiązującą cześć rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 60, poz. 545), odnosząca się do części II, III, IV i V Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, wraz z wszystkiemi późniejszemi i odnoszącemi się do tych części zmianami i uzupełnieniami.
* Z dniem 1 sierpnia 1924 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi, stosującemi taryfą towarową polskich kolei żelaznych, a wyszczególnionemi w nin. rozporządzeniu rozciąga się rozporządzenia Ministra Kolei z dnia 27 czerwca 1924 r. (Dz..U.24.36.579), z dnia 1 lipca 1924 r. (Dz.U.24.65.640) i z dnia 22 lipca 1924 r. (Dz.U.24.66.646), zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 1924 r. (Dz.U.24.66.649) z odstępstwami dostępnymi za pomocą powołanego rozporządznia.

Z dniem 1 maja 1925 r. nin. rozporządzenie traci moc w zakresie, w jakim jest sprzeczene z rozporządzeniem Ministra Kolei z dnia 8 kwietnia 1925 r. (Dz.U.25.43.300) - zob. § 2 powołanego rozporządzenia.

1 § 1 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 8 lutego 1924 r. (Dz.U.24.14.142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1924 r