§ 1. - Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.
Dz.U.1923.137.1156
Akt jednorazowyWstąp do części II, III, IV i V otrzymuje brzmienie następujące:
"I. Taryfa towarowa polskich kolei żelaznych obowiązuje przy przewozie przesyłek pośpiesznych i zwyczajnych w komunikacji miejscowej następujących kolei wąskotorowych, otwartych do użytku publicznego:
I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:
A. Koleje wąskotorowe państwowe:
1. Bialska Podlaska (patrz p. 101 Postan. taryf.),
2. Gosławicka (patrz p, 101 Postan. taryf.),
3. Kujawskie,
4. Mława - Przasnysz - Ciechanów,
5. Nasielsk - Lubicz,
6. Ostrołęckie (patrz p. 101 Postan. taryf.),
7. Rogów - Rawa - Biała,
8. Wieluńska.
B. Koleje wąskotorowe prywatne;
1. Grójecka,
2. Jabłonna - Wawer - Karczew,
3. Kalisko - Turecka,
4. Łódzkie koleje elektryczne,
5. Marecka,
6. Piotrkowsko-Sulejowska,
7. Sochaczew-Wyszogród-Piaski (patrz p. 101 Postan. taryf.),
8. Wilanowska.
II. W obrąbie Dyrekcji kolejowej Radomskiej;
Koleje wąskotorowe państwowe:
1. Antonówka - Chinocz,
2. Bełżec - Budy Dzierażeńskie,
3. Jędrzejów - Bogorja - Iwaniska - Staszów,
4. Leczna - Bystrzyca,
5. Miechów - Działoszyce (patrz p. 101 Postan. taryf.),
6. Uściług - Uhnów,
7. Wąwolnica - Opole - Rybaki (patrz p. 101 Postan. taryf.),
8. Zwierzyniec - Biłgoraj.
III. W obrębia dyrekcji kolejowej Wileńskiej:
A. Koleje wąskotorowe państwowe:
1. Liniewo - Prużany (patrz p. 101 Postan. taryf.),
2. Nowoświęciany - Łyntupy.
B. Koleje wąskotorowe prywatne (pod zarządem państwowym):
1. Święciańskie.
IV. W obrąbie Dyrekcji kolejowej Lwowskiej:
Koleje wąskotorowe prywatne (pod zarządem państwowym):
1. Łupków - Cisną,
2. Przeworsk - Dynów,
II. W komunikacji bezpośredniej pomiędzy stacjami wąskotorowych kolei państwowych okręgu Warszawskiego, mianowicie: 1) Bialskiej Podlaskiej, 2) Gosławickiej, 3) Kujawskich, 4) Mława-Przasnysz - Ciechanów, 5) Nasielsk - Lubicz, 6) Ostrołęckich, 7) Rogów - Rawa - Biała i 8) Wieluńskiej oraz wąskotorowych kolei prywatnych, pozostających pod zarządem państwowym, okręgu Lwowskiego, mianowicie: 1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów, z jednej strony, a stacjami kolei normalnotorowych, wymienionych we Wstępie do Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych, z drugiej-przewoźne wraz z opłatami stacyjnemi oblicza się:
Długość odcinków normalnotorowych kolei państwowych powinna być przytem zsumowana i obliczenie przewoźnego dokonywane za łączną ich długość, bez względy na to czy odcinki te stykają się z sobą, czy też są oddzielone od siebie normalnotorową koleją prywatną."
W czyści II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych":
w "Postanowieniach taryfowych":
Punkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W zależności od wagi, przesyłki w komunikacji miejscowej kolei wąskotorowych dzielą się na przesyłki drobne - o wadze mniej niż 3.000 kg., półwagonowe-o wadze 3.000 kg. i więcej, oraz całowagonowe-o wadze 5.000 kg. i więcej."
W punk. 5 skreśla się zdanie drugie od słów: "Opłaty za przewóz..." aż do końca.
W pp. 12 i 13 minimalną normą wagi 5.000 kg. zmienia się na 3.000 kg.
Punkt 15 otrzymuje brzmienie:
"15. Za przesyłki całowagonowe--oprócz przewozu towarów, wyszczególnionych w p. 16-przewoźne oblicza się na wagę rzeczywistą przesyłki według taryfy wagonowej, rubryka b), najmniej jednak za 5.000 kg., a przy przewozie w wagonach o mniejszej ładowności niż 5.000 kg.-za ładowność wagonu.
W punk. 17 "rubrykę c)" klasy wagonowej zmienia się na "rubrykę b)" oraz minimalną normą wagi 10.000 kg. zmienia się na 5.000 kg.
W punk. 20 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr." oraz normę wagi "300 kg." zmienia się na "100 kg.".
W punk. 40, 70, 82 i 83 minimalne normy wagi 5.000 kg. i 7.500 kg. zmienia się na 3.000 kg., a normy 10.000 kg. i 15.000 kg.-na 5.000 kg.
W punk. 68 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr." oraz skreśla się ostatnie zdanie: "nie mniej jednak niż za 3.000 kg. od każdego zajętego wagonu".
W punk. 70 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr.".
W punk. 82 i 83 dodaje się w końcu każdego punktu zdanie następujące:
"Przy przewozie w wagonach o ładowności mniejszej niż 5.000 kg., przewoźne oblicza się za ładowność wagonu."
W punkcie 95 normę 150.000 kg. zmienia się na 50.000 kg.
Rozdział XXVI "Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne" otrzymuje brzmienie następujące:
"101. Na niżej wymienionych liniach kolei wąskotorowych opłaty przewozowe, podane w części IV niniejszej taryfy, pobiera się z podwyższeniem:
o 50%:
I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:
na linji Bialskiej Podlaskiej,
na linji Gosławickiej,
na linjach Ostrołęckich.
II. W obiebie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:
na linji Miechów - Działoszyce,
na linji Wąwolnica-Opole-Rybaki.
III. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:
na linji Liniewo-Prużany,
na linji Nowojelnia-Nowogródek-Lubcza.
o 200%:
I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej: na linji Sochaczew-Wyszogród-Piaski".
W "Wykazie opłat dodatkowych":
W punk. 7. "Opłaty za przetrzymanie wagonu (postojowe) i zajęcie torów"-wszystkie opłaty zmniejsza się do połowy. W końcu działu A tegoż p. 7 dodaje się następującą uwagę 3:
"Uwaga 3. Powyższe normy opłat postojowego stosuje się do wagonów o ładowności do 5.000 kg. Za przetrzymanie wagonów o ładowności powyżej 5.000 kg. stosuje się opłaty, przewidziane w Taryfie towarowej polskich kolei żelaznych dla kolei normalnotorowych ".
W punk. 10. "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na żądanie odbiorcy" wysokość opłat zmienia się w sposób następujący:
za każde 100 kilogramów - 2 jednostki taryfowe, najmniej od wagonu:
W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów":
Podane w "Uwagach" powołania się na klasą wagonową, "rubryka c)" zmienia się na "rubryka b)" oraz normy minimalne 10.000 kg. zmienia się na 5.000 kg.
W czyści IV "Tablice opłat przewozowych":
Dział 1. "Opłaty za przewóz towarów" zastępuje się brzmieniem następującem:
1. Opłaty za przewóz towarów *).
Odległość w kilometrach | OPŁATY W JEDNOSTKACH TARYFOWYCH ZA 100 KILOGRAMÓW | |||||||
Klasa przesyłek pośpiesznych | Przy przesyłkach zwycz. drobnych | Przy przesyłkach zwyczajnych pół- i całowagonowych | ||||||
kl. I, II i III | kl III i IV | kl. V, VI i VII | kl. VIII, IX i X | |||||
Z obliczeniem najmniej za: | ||||||||
wagę rzeczywistą przesyłki | 3.000 kg. | 5.000 kg. | 3.000 kg. | 5.000 kg. | 3.000 kg. | 5.000 kg. | ||
a) | b) | a) | b) | a) | b) | |||
1-10 | 72 | 48 | 48 | 36 | 36 | 24 | 24 | 18 |
11 | 76 | 51 | 51 | 38 | 38 | 25 | 25 | 19 |
12 | 80 | 53 | 53 | 40 | 40 | 26 | 26 | 19 |
13 | 83 | 56 | 56 | 42 | 42 | 27 | 27 | 20 |
14 | 87 | 53 | 58 | 44 | 44 | 28 | 28 | 20 |
15 | 90 | 60 | 60 | 45 | 45 | 29 | 29 | 21 |
16 | 94 | 63 | 63 | 47 | 47 | 30 | 30 | 21 |
17 | 98 | 65 | 65 | 49 | 49 | 31 | 31 | 22 |
18 | 101 | 68 | 68 | 51 | 51 | 32 | 32 | 22 |
19 | 105 | 70 | 70 | 53 | 53 | 33 | 33 | 23 |
20 | 108 | 72 | 72 | 54 | 54 | 33 | 33 | 23 |
21 | 112 | 75 | 75 | 56 | 56 | 34 | 34 | 24 |
22 | 116 | 77 | 77 | 58 | 58 | 35 | 35 | 24 |
23 | 119 | 80 | 80 | 60 | 60 | 36 | 36 | 25 |
24 | 123 | 82 | 82 | 62 | 62 | 37 | 37 | 25 |
25 | 126 | 84 | 84 | 63 | 63 | 33 | 38 | 26 |
26 | 130 | 87 | 87 | 65 | 65 | 39 | 39 | 26 |
27 | 134 | 89 | 83 | 67 | 67 | 40 | 40 | 27 |
28 | 137 | 92 | 92 | 69 | 69 | 41 | 41 | 27 |
29 | 141 | 94 | 94 | 71 | 71 | 42 | 42 | 28 |
30 | 144 | 96 | 95 | 72 | 72 | 42 | 42 | 28 |
31 | 148 | 99 | 99 | 74 | 74 | 43 | 43 | 29 |
32 | 152 | 101 | 101 | 76 | 76 | 44 | 44 | 29 |
33 | 155 | 104 | 104 | 78 | 78 | 45 | 45 | 30 |
34 | 159 | 106 | 106 | 80 | 60 | 46 | 46 | 30 |
35 | 162 | 108 | 108 | 81 | 81 | 47 | 47 | 31 |
36 | 156 | 111 | 111 | 83 | 83 | 48 | 48 | 31 |
37 | 170 | 113 | 113 | 65 | 85 | 49 | 49 | 32 |
38 | 173 | 116 | 116 | 87 | 87 | 50 | 50 | 32 |
39 | 177 | 118 | 118 | 89 | 89 | 51 | 51 | 33 |
40 | 180 | 120 | 120 | 90 | 90 | 51 | 51 | 33 |
41 | 184 | 123 | 123 | 92 | 92 | 52 | 52 | 34 |
42 | 188 | 125 | 125 | 94 | 94 | 53 | 53 | 34 |
43 | 191 | 128 | 128 | 96 | 96 | 54 | 54 | 35 |
44 | 195 | 130 | 130 | 98 | 98 | 55 | 55 | 35 |
45 | 198 | 132 | 132 | 99 | 99 | 56 | 56 | 36 |
46 | 202 | 135 | 135 | 101 | 101 | 57 | 57 | 36 |
47 | 205 | 137 | 137 | 103 | 103 | 58 | 58 | 37 |
46 | 209 | 140 | 140 | 105 | 103 | 59 | 59 | 37 |
49 | 213 | 142 | 142 | 107 | 107 | 60 | 60 | 38 |
30 | 216 | 144 | 144 | 108 | 108 | 60 | 60 | 38 |
51 | 220 | 147 | 147 | 110 | 110 | 61 | 61 | 39 |
52 | 224 | 149 | 149 | 112 | 112 | 62 | 62 | 39 |
53 | 227 | 152 | 152 | 114 | 114 | 63 | 63 | 40 |
54 | 231 | 154 | 154 | 116 | 115 | 64 | 64 | 40 |
55 | 234 | 155 | 156 | 117 | 117 | 65 | 65 | 41 |
56 | 238 | 159 | 159 | 119 | 119 | 66 | 66 | 41 |
57 | 242 | 161 | 161 | 121 | 121 | 67 | 67 | 42 |
58 | 245 | 164 | 164 | 123 | 123 | 68 | 68 | 42 |
59 | 249 | 166 | 166 | 125 | 125 | 69 | 69 | 43 |
60 | 252 | 168 | 168 | 126 | 126 | 69 | 69 | 43 |
61 | 256 | 171 | 171 | 123 | 128 | 70 | 70 | 44 |
62 | 250 | 173 | 173 | 130 | 130 | 71 | 71 | 44 |
63 | 263 | 176 | 176 | 132 | 132 | 72 | 72 | 45 |
64 | 267 | 178 | 178 | 134 | 134 | 73 | 73 | 45 |
65 | 270 | 130 | 180 | 135 | 135 | 74 | 74 | 46 |
66 | 274 | 183 | 183 | 137 | 137 | 75 | 75 | 46 |
67 | 278 | 185 | 185 | 139 | 139 | 76 | 76 | 47 |
68 | 281 | 183 | 183 | 141 | 141 | 77 | 77 | 47 |
69 | 285 | 190 | 190 | 143 | 143 | 78 | 78 | 48 |
70 | 288 | 192 | 192 | 144 | 144 | 78 | 78 | 48 |
71 | 292 | 195 | 195 | 146 | 146 | 79 | 79 | 49 |
72 | 296 | 197 | 197 | 148 | 148 | 80 | 80 | 49 |
73 | 299 | 200 | 200 | 150 | 150 | 81 | 81 | 50 |
74 | 303 | 202 | 202 | 152 | 152 | 82 | 82 | 50 |
75 | 306 | 204 | 204 | 153 | 153 | 83 | 83 | 51 |
78 | 310 | 207 | 207 | 155 | 155 | 84 | 84 | 51 |
77 | 314 | 209 | 209 | 157 | 157 | 85 | 85 | 52 |
78 | 317 | 212 | 212 | 159 | 159 | 86 | 86 | 52 |
73 | 321 | 214 | 214 | 161 | 161 | 87 | 87 | 53 |
80 | 324 | 216 | 216 | 162 | 162 | 87 | 87 | 53 |
81 | 328 | 219 | 219 | 164 | 164 | 88 | 88 | 54 |
82 | 332 | 221 | 221 | 166 | 166 | 89 | 89 | 54 |
83 | 335 | 224 | 224 | 168 | 168 | 90 | GO | 55 |
84 | 339 | 226 | 226 | 170 | 170 | 91 | 91 | 55 |
85 | 342 | 228 | 228 | 171 | 171 | 92 | 92 | 56 |
86 | 346 | 231 | 231 | 173 | 173 | 93 | 93 | 56 |
87 | 350 | 233 | 233 | 175 | 175 | 94 | 94 | 57 |
88 | 353 | 236 | 236 | 177 | 177 | 95 | 95 | 57 |
89 | 357 | 238 | 238 | 179 | 179 | 96 | 96 | 58 |
90 | 360 | 240 | 240 | 180 | 180 | 96 | 96 | 58 |
91 | 364 | 243 | 243 | 182 | 132 | 97 | 97 | 59 |
92 | 358 | 245 | 245 | 184 | 184 | 93 | 98 | 59 |
93 | 371 | 243 | 248 | 186 | 186 | 99 | 99 | 60 |
94 | 375 | 250 | 250 | 188 | 188 | 100 | 100 | 60 |
95 | 378 | 25? | 252 | 189 | 189 | 101 | 101 | 61 |
96 | 382 | 255 | 255 | 191 | 191 | 102 | 102 | 61 |
97 | 386 | 257 | 257 | 193 | 193 | 103 | 103 | 62 |
98 | 389 | 260 | 260 | 195 | 195 | 104 | 104 | 62 |
93 | 393 | 262 | 262 | 197 | 197 | 105 | 105 | 63 |
100 | 396 | 264 | 264 | 198 | 198 | 105 | 105 | 63 |
______
*) Do opłat przewozowych, podanych w niniejszych tablicach włączone są opłaty stacyjne, które wynoszą za każde 100 kg: w klasie przesyłek pośpiesznych-36 jednostek taryfowych i w klasach przesyłek zwyczajnych: dla przesyłek drobnych I, II i III kl.-24 jednostki taryfowe, a dla przesyłek pół i całowagonowych w klasach IIIa) i IVa) -24; IIIb) i IVb)-18; Va), VIa) i VIIa)-18; Vb), VIb) i VIIb)-15; VIIIa), XIa) i Xa)-15: VIIIb), IXb) i Xb)-13 jednostek taryfowych.
Część V "Taryfy wyjątkowa" niema zastosowania na kolejach wąskotorowych.