Rozdział 3 - Tworzenie i utrzymywanie rezerw strategicznych - Rezerwy strategiczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.294 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 lutego 2023 r.

Rozdział  3

Tworzenie i utrzymywanie rezerw strategicznych

1. 
Prezes Rady Ministrów, w drodze decyzji, tworzy rezerwy strategiczne, zgodnie z ustaleniami Programu, z zastrzeżeniem art. 14.
2. 
Decyzja o utworzeniu rezerw strategicznych zawiera co najmniej określenie asortymentu i jego ilości oraz przeznaczenia tworzonych rezerw strategicznych.
3. 
Decyzję o utworzeniu rezerw strategicznych wykonuje Agencja.
4. 
Wykonując decyzję o utworzeniu rezerw strategicznych, Agencja dokonuje nabycia określonej ilości asortymentu rezerw strategicznych i przechowuje zakupiony asortyment, zawiera umowy, o których mowa w art. 17 lub w art. 18.
5. 
W przypadkach, w których nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych, Agencja, dokonując zakupu asortymentu rezerw strategicznych lub zawierając umowy, o których mowa w art. 17 i art. 18, stosuje przejrzyste, niedyskryminacyjne i konkurencyjne warunki wyłaniania sprzedawcy tego asortymentu lub podmiotu, z którym zostanie zawarta umowa, o której mowa w art. 17 i art. 18, w szczególności:
1)
przesyła zapytania ofertowe do podmiotów wykonujących działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu, świadczenia usług, magazynowania oraz dysponujących odpowiednią bazą magazynową i gwarantujących odpowiednią jakość poszukiwanego asortymentu rezerw strategicznych, a także zapewniających bezpieczeństwo danych osobowych i ochronę informacji niejawnych, zgodnie z odrębnymi przepisami;
2)
zaprasza do negocjacji podmioty oferujące najkorzystniejsze ekonomicznie warunki sprzedaży, świadczenia usług i przechowywania asortymentu rezerw strategicznych, biorąc pod uwagę relację ceny do jakości;
3)
przeprowadza negocjacje cenowe w zakresie zakupu określonej ilości asortymentu rezerw strategicznych, świadczenia usług, a także kalkuluje według cen rynkowych i uzgadnia wynagrodzenie za przechowywanie asortymentu rezerw strategicznych;
4)
przedstawia projekt umowy oraz ją zawiera.
6. 
W przypadku gdy wystąpiło zagrożenie bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego lub wystąpiła klęska żywiołowa, lub sytuacja kryzysowa, wykonanie decyzji o utworzeniu rezerw strategicznych na ten cel odbywa się z wyłączeniem ust. 5 oraz przepisów o zamówieniach publicznych.
1. 
Prezes Rady Ministrów może, w drodze decyzji, utworzyć rezerwy strategiczne nieobjęte Programem, jeżeli:
1)
w przypadku zagrożeń, o których mowa w art. 3, wystąpił brak albo znaczny deficyt rezerw strategicznych niepodlegających odtworzeniu, niezbędnych do zapobieżenia lub usunięcia skutków tych zagrożeń;
2)
określony asortyment jest niezbędny w celu przeciwdziałania skutkom nieprzewidzianego zagrożenia, o którym mowa w art. 3;
3)
z rekomendacji organizacji międzynarodowych wynika pilna potrzeba utworzenia rezerw strategicznych w celu przeciwdziałania skutkom nieprzewidzianego wcześniej zagrożenia, o którym mowa w art. 3;
4)
z analizy sytuacji międzynarodowej wynika pilna potrzeba utworzenia rezerw strategicznych w celu udzielania wsparcia lub pomocy podmiotom prawa międzynarodowego publicznego.
2. 
Decyzję, o której mowa w ust. 1, Prezes Rady Ministrów wydaje z urzędu lub na wniosek organu lub podmiotu, o którym mowa w art. 8 ust. 2, uwzględniając stan rezerw i wnioski innych organów lub podmiotów, o których mowa w art. 8 ust. 2.

Agencja przechowuje rezerwy strategiczne w magazynach rezerw strategicznych będących własnością Agencji.

1. 
Agencja może oddać dany asortyment rezerw strategicznych na przechowanie, za wynagrodzeniem, na podstawie umowy przechowania zawartej z:
1)
przedsiębiorcą:
a)
wykonującym działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu lub magazynowania danego asortymentu,
b)
dysponującym odpowiednią bazą magazynową,
c)
gwarantującym właściwą jakość przechowywanego asortymentu rezerw strategicznych w okresie jego przechowywania, a w przypadku materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz ich istotnych części, ładunków miotających oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, zapewniającym przechowanie tego asortymentu zgodnie z warunkami określonymi w art. 33 ust. 1-3a tej ustawy oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 4 tej ustawy,
d)
posiadającym odpowiednie zezwolenia, koncesje lub licencje na przechowywanie danego asortymentu, wymagane na podstawie odrębnych ustaw;
2)
organem administracji publicznej lub podmiotem niebędącym przedsiębiorcą, spełniającymi warunki, o których mowa w pkt 1 lit. b-d.
2. 
Umowa przechowania określa w szczególności:
1)
nazwę asortymentu rezerw strategicznych, jego ilość oraz miejsce i okres przechowania;
2)
wysokość wynagrodzenia za przyjęcie, przechowanie i zwrócenie rezerw strategicznych oraz ich przetransportowanie, o ile jest to wymagane;
3)
warunki przechowywania rezerw strategicznych zapewniające utrzymanie właściwego ich stanu ilościowego i jakościowego;
4)
sposób przechowywania rezerw strategicznych, w tym częstotliwość dokonywania ich wymiany lub zamiany, a jeżeli jest to uzasadnione właściwościami przechowywanego asortymentu, sposób jego konserwacji;
5)
wymagania dotyczące urządzenia i oznakowania oraz ochrony magazynów, w których rezerwy strategiczne będą przechowywane;
6)
zobowiązanie przechowawcy do stałej gotowości zwrócenia rezerw strategicznych oddanych na przechowanie;
7)
warunki, na jakich przechowawca zapewni przetransportowanie rezerw strategicznych w przypadku wystąpienia potrzeby ich przetransportowania;
8)
zobowiązanie się przechowawcy do poddania się kontroli przeprowadzanej przez Agencję w zakresie wykonywania umowy;
9)
zasady odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym kary za jej naruszenie;
10)
okres obowiązywania umowy i warunki jej rozwiązania.
3. 
W przypadkach, w których nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych, przy wyłanianiu podmiotu do świadczenia usługi przechowania, o której mowa w ust. 1, przepisy art. 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4. 
W przypadku gdy wystąpiło zagrożenie bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego lub wystąpiła klęska żywiołowa, lub sytuacja kryzysowa, zawarcie umowy przechowania na czas trwania zagrożenia odbywa się z wyłączeniem art. 13 ust. 5 oraz przepisów o zamówieniach publicznych.
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 6, Agencja może utrzymywać rezerwy strategiczne stanowiące własność przedsiębiorców lub innych podmiotów, na podstawie odpłatnej umowy.
2. 
Do umowy, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 16 ust. 2 pkt 1, 3-5 i 7-10. Umowa określa dodatkowo:
1)
wysokość wynagrodzenia za utrzymywanie rezerw z możliwością ich zakupu lub wynajmu na rzecz Skarbu Państwa;
2)
zobowiązanie podmiotu, z którym zawarto umowę, do stałej gotowości sprzedaży lub wynajmu na rzecz Skarbu Państwa asortymentu przechowywanych rezerw;
3)
tryb i warunki, w tym cenę sprzedaży asortymentu będącego przedmiotem umowy na rzecz Skarbu Państwa lub wysokość czynszu najmu tego asortymentu, do którego uiszczenia będzie zobowiązany Skarb Państwa w przypadku wydania, przez upoważniony organ, decyzji o udostępnieniu rezerw strategicznych.
3. 
Agencja niezwłocznie rozwiązuje umowę, o której mowa w ust. 1, w przypadku:
1)
otwarcia likwidacji,
2)
zaprzestania prowadzenia działalności, jeżeli odrębne przepisy nie przewidują likwidacji,
3)
ogłoszenia upadłości lub oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości z przyczyn wskazanych w art. 13 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo upadłościowe,
4)
otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego, o którym mowa w ustawie - Prawo restrukturyzacyjne

- podmiotu, z którym została zawarta ta umowa.

1. 
Agencja może utrzymywać rezerwy strategiczne na podstawie umowy o utrzymywaniu zdolności produkcyjnych lub umowy o pozostawaniu w gotowości do świadczenia usług.
2. 
Agencja zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, z podmiotem wykonującym działalność w zakresie produkcji lub magazynowania danego asortymentu lub świadczenia określonych usług.
3. 
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
nazwę asortymentu, którego dotyczy, i jego ilość;
2)
zobowiązanie podmiotu do:
a)
utrzymywania mocy produkcyjnych lub usługowych w zakresie danego asortymentu rezerw strategicznych,
b)
wyprodukowania lub sprzedaży danego asortymentu w określonych ilościach i terminie lub świadczenia określonych usług na rzecz Agencji w przypadkach, o których mowa w art. 3,
c)
realizowania zadań określonych w umowie z zachowaniem pierwszeństwa w odniesieniu do innych przedsięwzięć wynikających z prowadzonej przez niego działalności,
d)
zobowiązanie podmiotu do poddania się kontroli przeprowadzanej przez Agencję w zakresie wykonywania umowy, o której mowa w ust. 1;
3)
zasady odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym kary za jej naruszenie;
4)
okres obowiązywania umowy i warunki jej rozwiązania.
4. 
Agencja niezwłocznie rozwiązuje umowę, o której mowa w ust. 1, w przypadku:
1)
otwarcia likwidacji,
2)
zaprzestania prowadzenia działalności, jeżeli odrębne przepisy nie przewidują likwidacji,
3)
ogłoszenia upadłości lub oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości z przyczyn wskazanych w art. 13 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo upadłościowe,
4)
otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego, o którym mowa w ustawie - Prawo restrukturyzacyjne

- podmiotu, z którym umowa została zawarta.

5. 
W przypadkach, w których nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych, przy wyłanianiu podmiotu w celu zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, przepisy art. 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
6. 
W przypadku gdy wystąpiło zagrożenie bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego lub wystąpiła klęska żywiołowa, lub sytuacja kryzysowa, zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, na czas trwania zagrożenia odbywa się z wyłączeniem art. 13 ust. 5 oraz przepisów o zamówieniach publicznych.