Rozdział 2 - Zasady opracowywania Rządowego Programu Rezerw Strategicznych i finansowania rezerw strategicznych - Rezerwy strategiczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.294 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 lutego 2023 r.

Rozdział  2

Zasady opracowywania Rządowego Programu Rezerw Strategicznych i finansowania rezerw strategicznych

1. 
Asortymenty rezerw strategicznych i ich ilości określa Rządowy Program Rezerw Strategicznych, zwany dalej "Programem".
2. 
Projekt Programu opracowuje Prezes Rady Ministrów we współpracy z Agencją oraz:
1)
Ministrem Obrony Narodowej;
2)
Ministrem Sprawiedliwości;
3)
ministrem właściwym do spraw administracji publicznej;
4)
ministrem właściwym do spraw energii;
5)
ministrem właściwym do spraw gospodarki złożami kopalin;
6)
ministrem - Członkiem Rady Ministrów - Koordynatorem Służb Specjalnych, jeżeli został powołany;
7)
ministrem właściwym do spraw gospodarski morskiej;
8)
ministrem właściwym do spraw łączności;
9)
ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej;
10)
ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
11)
ministrem właściwym do spraw rolnictwa;
12)
ministrem właściwym do spraw rynków rolnych;
13)
ministrem właściwym do spraw transportu;
14)
ministrem właściwym do spraw żeglugi śródlądowej;
15)
ministrem właściwym do spraw zdrowia;
16)
ministrem właściwym do spraw gospodarki;
17)
ministrem właściwym do spraw aktywów państwowych;
18)
ministrem właściwym do spraw klimatu;
19)
ministrem właściwym do spraw środowiska;
20)
Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
21)
Rządowym Centrum Bezpieczeństwa;
22)
innymi organami administracji rządowej oraz służbami, inspekcjami i innymi jednostkami realizującymi zadania w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa, zarządzania kryzysowego i ochrony infrastruktury krytycznej oraz bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, w tym sprawującymi, na mocy ustaw, nadzór nad realizacją tych zadań wykonywanych przez przedsiębiorców.
3. 
Prezes Rady Ministrów, opracowując projekt Programu, uwzględnia:
1)
możliwość wystąpienia lub zaistnienie zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej, w tym ocenę ryzyka wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego;
2)
sytuację gospodarczą i społeczną państwa;
3)
stan i perspektywy koniunktury na świecie;
4)
asortymenty rezerw strategicznych i ich ilości, niezbędne do realizacji celów, o których mowa w art. 3;
5)
zobowiązania międzynarodowe Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
interesy narodowe Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego.
4. 
Organy i podmioty, o których mowa w ust. 2, przekazują Prezesowi Rady Ministrów, w terminie przez niego określonym, w zakresie swojej właściwości:
1)
ocenę ryzyka wystąpienia zagrożeń wykonywaną w ramach opracowywania planów zarządzania kryzysowego, z uwzględnieniem sposobów i środków reagowania na te zagrożenia, zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o zarządzaniu kryzysowym;
2)
wnioski wynikające z wykonania postanowień Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej, o którym mowa w art. 5b ustawy o zarządzaniu kryzysowym, w zakresie sprawowania nadzoru nad systemami infrastruktury krytycznej;
3)
wykazy potrzeb wynikających z oceny ryzyka, dotyczących utworzenia rezerw strategicznych w danym asortymencie i ilości, w podziale na poszczególne lata, wraz ze wskazaniem ich planowanego przeznaczenia, a w przypadku specjalistycznego asortymentu technicznego rezerw strategicznych także miejsca jego przechowywania;
4)
informacje o:
a)
przeglądzie i ocenie skuteczności wykonywania aktualnie realizowanego Programu,
b)
zobowiązaniach międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
rekomendacjach organizacji międzynarodowych w zakresie tworzenia i utrzymywania rezerw strategicznych,
d)
interesach narodowych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego.
1. 
Projekt Programu zawiera w szczególności:
1)
wnioski dotyczące tworzenia, utrzymywania i likwidacji rezerw strategicznych wynikające z oceny ryzyka wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej, o której mowa w Raporcie o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego określonym w art. 5a ustawy o zarządzaniu kryzysowym, oraz wnioski, o których mowa w art. 8 ust. 4 pkt 2;
2)
dane dotyczące asortymentów rezerw strategicznych i ich ilości, jakie należy utworzyć w poszczególnych latach, ze wskazaniem ich planowanego przeznaczenia, a w przypadku specjalistycznego asortymentu technicznego rezerw strategicznych także miejsca jego przechowywania;
3)
przewidywane koszty tworzenia, utrzymywania i likwidacji rezerw strategicznych w poszczególnych latach;
4)
przewidywane koszty funkcjonowania Agencji, w podziale na poszczególne lata;
5)
ocenę wykonania obowiązującego Programu, w tym zalecenia dotyczące odtworzenia wykorzystanych lub zużytych rezerw strategicznych oraz likwidacji określonych asortymentów rezerw strategicznych.
2. 
Do Programu należy załączyć informację o asortymencie rezerw strategicznych, ich ilości i wartości oraz ich finansowaniu, wykorzystaniu i rozmieszczeniu, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
3. 
Program opracowuje się na okres 5 lat. Prezes Rady Ministrów podejmuje prace nad projektem Programu na kolejny okres w terminie nie późniejszym niż 12 miesięcy przed upływem okresu objętego poprzednim Programem.
4. 
Program może być aktualizowany w przypadku zmiany okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 3. Do aktualizacji Programu stosuje się przepisy art. 8 ust. 2-4.
1. 
Rada Ministrów, na wniosek Prezesa Rady Ministrów złożony w terminie nie później niż do dnia 30 kwietnia danego roku, w drodze uchwały, przyjmuje Program lub jego aktualizację nie później niż do dnia 31 maja danego roku.
2. 
Przyjęty przez Radę Ministrów Program Prezes Rady Ministrów niezwłocznie przekazuje organom i podmiotom, o których mowa w art. 8 ust. 2.
1. 
Program jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
2. 
Program jest finansowany z budżetu państwa w formie:
1)
dotacji celowej przeznaczonej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów:
a)
zakupu asortymentu w celu utworzenia rezerw strategicznych,
b)
przechowywania rezerw strategicznych, w tym ich magazynowania, wymiany, zamiany i konserwacji,
c)
związanych ze sprzedażą zlikwidowanych rezerw strategicznych albo nieodpłatnym przekazaniem zlikwidowanych i niesprzedanych rezerw strategicznych,
d)
poddania odzyskowi lub unieszkodliwienia zlikwidowanych rezerw strategicznych będących odpadami,
e)
organizowania usług, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4,
f)
zarządzania nieruchomościami, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 5,
g)
wykonywania umów, o których mowa w art. 17 i art. 18,
h)
inwestycji Agencji związanych z budową lub modernizacją infrastruktury technicznej służącej do utrzymywania rezerw strategicznych oraz innych inwestycji związanych z wykonywaniem zadań Agencji, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Agencję w zakresie zapasów interwencyjnych określonych w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego;
2)
dotacji podmiotowej przeznaczonej na dofinansowanie kosztów działalności bieżącej Agencji, realizującej zadania państwa w zakresie określonym w ustawie oraz inne zadania, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Agencję w zakresie zapasów interwencyjnych określonych w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego.
1. 
W budżecie państwa tworzy się rezerwę celową z przeznaczeniem na finansowanie działań Prezesa Rady Ministrów w zakresie rezerw strategicznych, w sytuacjach zagrożeń, o których mowa w art. 3, na skutek zdarzeń, których nie można było przewidzieć ani im przeciwdziałać, w szczególności na finansowanie kosztów:
1)
udostępnienia rezerw strategicznych, w tym wydawania, przetransportowania i dystrybucji udostępnionych rezerw strategicznych do ostatecznych odbiorców;
2)
innych usług niezbędnych do udostępnienia rezerw strategicznych ostatecznym odbiorcom;
3)
przetworzenia i przetrzymania udostępnionych rezerw strategicznych, jeżeli jest to konieczne;
4)
niezbędnych czynności Agencji i organów, na których rzecz rezerwy strategiczne udostępniono, oraz podmiotów, którym je wydano, w zakresie organizacji i realizacji udostępnienia rezerw strategicznych, na zasadach określonych w ustawie;
5)
utworzenia rezerw strategicznych nieobjętych Programem, o których mowa w art. 14.
2. 
Wysokość rezerwy, o której mowa w ust. 1, jest ustalana corocznie w ustawie budżetowej.