Rozdział 2 - Zasady opracowywania Rządowego Programu Rezerw Strategicznych i finansowania rezerw strategicznych - Rezerwy strategiczne.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2020.2051 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 19 listopada 2020 r.
Rozdział 2
Zasady opracowywania Rządowego Programu Rezerw Strategicznych i finansowania rezerw strategicznych
Zasady opracowywania Rządowego Programu Rezerw Strategicznych i finansowania rezerw strategicznych
1.
Asortymenty rezerw strategicznych i ich ilości określa Rządowy Program Rezerw Strategicznych, zwany dalej "Programem".2.
Projekt Programu opracowuje minister właściwy do spraw energii we współpracy z:1)
Ministrem Obrony Narodowej;2)
ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;3)
ministrem właściwym do spraw rolnictwa;4)
ministrem właściwym do spraw rynków rolnych;5)
Ministrem Sprawiedliwości;6)
ministrem właściwym do spraw transportu;6a)
ministrem właściwym do spraw żeglugi śródlądowej;7)
ministrem właściwym do spraw zdrowia;7a)
ministrem właściwym do spraw gospodarki;8)
Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;9)
innymi organami administracji rządowej realizującymi zadania w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa, zarządzania kryzysowego i ochrony infrastruktury krytycznej oraz bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, w tym sprawującymi, na mocy innych ustaw, nadzór nad realizacją tych zadań wykonywanych przez przedsiębiorców.3.
Minister właściwy do spraw energii, przygotowując projekt Programu uwzględnia:1)
możliwość wystąpienia lub zaistnienie zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej;2)
sytuację gospodarczą i społeczną państwa;3)
stan i perspektywy koniunktury na świecie;4)
asortymenty rezerw strategicznych i ich ilości, niezbędne do realizacji celów, o których mowa w art. 3;5)
zobowiązania międzynarodowe Rzeczypospolitej Polskiej.4.
Organy, o których mowa w ust. 2, przekazują ministrowi właściwemu do spraw energii, w terminie przez niego określonym, w zakresie swojej właściwości:1)
analizy i oceny możliwości wystąpienia zagrożeń, wykonywane w ramach opracowywania planów zarządzania kryzysowego, z uwzględnieniem sposobów i środków reagowania na te zagrożenia, zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;2)
wykazy potrzeb wynikających z analizy ryzyka, dotyczących utworzenia rezerw strategicznych w danym asortymencie i ilości, w podziale na poszczególne lata, wraz ze wskazaniem ich planowanego przeznaczenia, a w przypadku specjalistycznego asortymentu rezerw strategicznych także miejsca jego przechowywania;3)
informacje o zobowiązaniach międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej i rekomendacjach organizacji międzynarodowych w zakresie tworzenia i utrzymywania rezerw strategicznych.1.
Projekt Programu zawiera w szczególności:1)
analizę ryzyka i niepewności wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej oraz wynikające z tej analizy wnioski dotyczące tworzenia, utrzymywania i likwidacji rezerw strategicznych;2)
ocenę sytuacji gospodarczej i społecznej państwa;3)
ocenę perspektyw koniunktury na świecie;4)
dane dotyczące asortymentów rezerw strategicznych i ich ilości, jakie należy utworzyć w poszczególnych latach, ze wskazaniem ich planowanego przeznaczenia, a w przypadku specjalistycznego asortymentu rezerw strategicznych także miejsca jego przechowywania;5)
przewidywane koszty tworzenia, przechowywania i likwidacji rezerw strategicznych w poszczególnych latach;6)
przewidywane koszty funkcjonowania Agencji, w podziale na poszczególne lata;7)
informację o zobowiązaniach międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej i rekomendacjach organizacji międzynarodowych w zakresie objętym Programem;8)
zalecenia wynikające z realizacji obowiązującego Programu, dotyczące odtworzenia rezerw strategicznych wykorzystanych lub zużytych oraz likwidacji określonych asortymentów rezerw strategicznych.2.
Do projektu Programu należy załączyć informację o asortymencie rezerw strategicznych, ich ilości i wartości oraz ich finansowaniu, wykorzystaniu i rozmieszczeniu, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.3.
Program opracowuje się na okres 5 lat. Minister właściwy do spraw energii podejmuje prace nad projektem Programu na kolejny okres nie później niż na 12 miesięcy przed upływem okresu objętego poprzednim Programem.4.
Program może być corocznie aktualizowany w przypadku zmiany okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 3. Do aktualizacji Programu stosuje się przepisy art. 8 ust. 2-4.1.
Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw energii złożony nie później niż do dnia 30 kwietnia danego roku, w drodze uchwały, przyjmuje Program lub jego aktualizację w terminie do dnia 31 maja danego roku.2.
Przyjęty przez Radę Ministrów Program minister właściwy do spraw energii niezwłocznie przekazuje organom, o których mowa w art. 8 ust. 2.1.
Program jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych".2.
Program jest finansowany z budżetu państwa w postaci:1)
dotacji celowej przeznaczonej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów:a)
zakupu asortymentu w celu utworzenia rezerw strategicznych,b)
przechowywania rezerw strategicznych, w tym ich magazynowania, wymiany, zamiany i konserwacji,c)
związanych ze sprzedażą zlikwidowanych rezerw strategicznych albo nieodpłatnym przekazaniem zlikwidowanych i niesprzedanych rezerw strategicznych,d)
poddania odzyskowi lub unieszkodliwienia zlikwidowanych rezerw strategicznych będących odpadami,e)
inwestycji Agencji związanych z budową lub modernizacją infrastruktury technicznej utrzymywania rezerw strategicznych,f)
wykonywania umowy, o której mowa w art. 17;2)
dotacji podmiotowej, przeznaczonej na dofinansowanie kosztów działalności bieżącej Agencji, realizującej zadania państwa w zakresie określonym w ustawie oraz obowiązków innych niż tworzenie i utrzymywanie zapasów agencyjnych ropy naftowej i paliw określonych w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 411), zwanej dalej "ustawą o zapasach ropy naftowej i produktów naftowych".1.
W budżecie państwa tworzy się rezerwę celową z przeznaczeniem na finansowanie działań ministra właściwego do spraw energii w zakresie rezerw strategicznych, w sytuacjach zagrożeń, o których mowa w art. 3, na skutek zdarzeń, których nie można było przewidzieć ani im przeciwdziałać, w szczególności na finansowanie kosztów:1)
udostępnienia rezerw strategicznych, w tym wydawania, przetransportowania i dystrybucji udostępnionych rezerw strategicznych do ostatecznych odbiorców;2)
przetworzenia i przetrzymania udostępnionych rezerw strategicznych, jeżeli jest to konieczne;3)
niezbędnych czynności Agencji i organów, na rzecz których rezerwy strategiczne udostępniono, oraz podmiotów, którym je wydano, w zakresie organizacji i realizacji udostępnienia rezerw strategicznych, na zasadach określonych w ustawie;4)
utworzenia rezerw strategicznych nieobjętych Programem, o których mowa w art. 14.2.
Wysokość rezerwy, o której mowa w ust. 1, jest ustalana corocznie w ustawie budżetowej.