Art. 13. - Rewitalizacja rzeki Odry.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1963

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 września 2023 r.
Art.  13. 

W ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688 i 1890) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 14 w ust. 6 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dyrektor zarządu zlewni Wód Polskich - w sprawach decyzji, o których mowa w art. 80, art. 132, art. 135 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 226 ust. 4, art. 271 ust. 7, art. 272 ust. 19, art. 273 ust. 6, art. 275 ust. 15 i 19, art. 310 ust. 7, art. 311 ust. 6 oraz art. 472aa ust. 2;"; 1719, 1762 i 1890.

2)
w art. 16:
a)
po pkt 50 dodaje się pkt 50a i 50b w brzmieniu:

"50a) systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków zasolonych - rozumie się przez to urządzenia lub zespół urządzeń do oczyszczania lub podczyszczania ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, pozwalające zmniejszyć sumaryczne stężenie chlorków i siarczanów do poziomu stężenia poniżej 1500 mg/l, a w przypadku zakładów innych niż zakłady odprowadzające ścieki o zwiększonym zasoleniu - system pozwalający zmniejszyć sumaryczne stężenie chlorków i siarczanów co najmniej o 500 mg/l, nie wliczając w to wartości oczyszczenia lub podczyszczenia ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, wynikających z obowiązków oczyszczania lub podczyszczania tych ścieków lub wód nałożonych na zakład w pozwoleniu wodnoprawnym lub pozwoleniu zintegrowanym;

50b) systemie retencyjno-dozującym - rozumie się przez to zespół urządzeń służący do wprowadzania ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, z zakładów do końcowego odbiornika tych ścieków lub wód i ich retencjonowania w okresach obowiązywania na obszarze, na którym są zlokalizowane odbiorniki ścieków, ostrzeżenia przed suszą hydrologiczną, wydanego przez państwową służbę hydrologiczno-meteorologiczną, umożliwiający okresowe wstrzymanie lub ograniczenie wprowadzania tych ścieków lub wód do wód;",

b)
po pkt 73 dodaje się pkt 73a w brzmieniu:

"73a) zakładzie odprowadzającym ścieki o zwiększonym zasoleniu - rozumie się przez to zakład wprowadzający do śródlądowych wód powierzchniowych płynących ścieki przemysłowe o sumarycznym stężeniu chlorków i siarczanów powyżej 1500 mg/l lub wody pochodzące z odwodnienia zakładów górniczych, zawierające chlorki i siarczany, niezależnie od sumy stężeń chlorków i siarczanów, jeżeli sumaryczna zawartość stężeń chlorków i siarczanów w odbiornikach tych ścieków lub wód, wyliczona przy założeniu pełnego wymieszania, przekracza 1000 mg/l;";

3)
w art. 76 w ust. 1 w pkt 5 dodaje się przecinek i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) ścieków oczyszczonych do jezior, jeżeli:

a) zakład korzystał z wyłączenia z zakazu określonego w art. 15 ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1087),

b) czas dopływu oczyszczonych ścieków do jeziora byłby krótszy niż 24 godziny, także w przypadku wprowadzania ścieków oczyszczonych do wód cieków naturalnych oraz kanałów będących dopływami jezior, oraz

c) są prowadzone pomiary: w sposób ciągły - ilości ścieków, a także w sposób okresowy, nie rzadziej niż raz na kwartał - jakości ścieków";

4)
w art. 101 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zakłady pobierające wodę, przeznaczające ścieki do rolniczego wykorzystania oraz wprowadzające ścieki do wód lub ziemi, są obowiązane:

1) prowadzić:

a) pomiary ilości pobranej wody oraz ilości i jakości ścieków, a także ewidencję dokonywanych pomiarów,

b) ewidencję każdego zrzutu z przelewów burzowych komunalnej kanalizacji ogólnospławnej oraz z przelewów kanalizacji deszczowej, w której wskazuje się datę i czas trwania zrzutu;

2) przechowywać ewidencję, o której mowa w pkt 1 lit. b, przez okres 5 lat na potrzeby kontroli gospodarowania wodami.";

5)
po art. 101 dodaje się art. 101a w brzmieniu:

"Art. 101a. 1. Jeżeli zakład posiada system retencyjno-dozujący, to na obszarze, na którym są zlokalizowane odbiorniki ścieków, zgodnie z ostrzeżeniami przed suszą hydrologiczną zakład ten jest obowiązany przez okres suszy hydrologicznej do:

1) wstrzymania wprowadzania ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, do wód lub

2) ograniczenia wprowadzania ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, do wód co najmniej do poziomu 1/2 wysokości określonej w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym maksymalnej ilości ścieków wprowadzanych do wód

- jednak nie dłużej niż do osiągnięcia maksymalnego wypełnienia urządzeń wchodzących w skład tego systemu służących do retencji tych wód lub ścieków, biorąc pod uwagę przewidywaną długość okresu suszy hydrologicznej, a także ewentualną potrzebę zapewnienia zdolności retencyjnych systemu retencyjno-dozującego w okresie następnej suszy, która mogłaby wystąpić w najbliższym okresie.

2. Po zakończeniu okresu suszy zakład, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do zwiększania zdolności retencyjnych systemu retencyjno-dozującego, jeżeli warunki środowiskowe na to pozwalają.

3. W przypadku ponownego wystąpienia suszy hydrologicznej zakład, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do stosowania wymagań określonych w ust. 1 w zakresie pozostałej wolnej pojemności urządzeń wchodzących w skład systemu retencyjno-dozującego służących do retencji tych wód lub ścieków, biorąc pod uwagę przewidywaną długość okresu suszy hydrologicznej, a także ewentualną potrzebę zapewnienia zdolności retencyjnych systemu retencyjno - dozującego w okresie następnej suszy, która mogłaby wystąpić w najbliższym okresie.";

6)
w art. 130 w ust. 1 w pkt 26 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 27 w brzmieniu:

"27) lokalizowanie pomp ciepła i akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej.";

7)
w art. 140 w pkt 19 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 20 w brzmieniu:

"20) lokalizowanie pomp ciepła i akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej.";

8)
po art. 190 dodaje się art. 190a w brzmieniu:

"Art. 190a. 1. Można uniemożliwić lub ograniczyć korzystanie z urządzenia wodnego wykonanego bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego lub zgłoszenia wodnoprawnego lub urządzenia wodnego, z którego korzystanie z wód odbywa się bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego lub zgłoszenia wodnoprawnego, lub pozwolenia zintegrowanego, które stanowi:

1) wylot urządzenia służącego do wprowadzania ścieków do wód, ziemi lub urządzeń wodnych,

2) wylot służący do wprowadzania wody do wód, ziemi lub urządzeń wodnych lub

3) pomost i przystań

- przez zastosowanie środków lub urządzeń służących odpowiednio do zablokowania odprowadzania ścieków lub wód z tego urządzenia albo utrudniających wejście na dane urządzenie.

2. Uniemożliwienia korzystania z urządzenia wodnego, o którym mowa w ust. 1, lub ograniczenia korzystania z tego urządzenia, dokonuje organ Wód Polskich właściwy w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego lub dokonania zgłoszenia wodnoprawnego lub Inspekcja Wodna.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1:

1) Inspekcja Wodna niezwłocznie powiadamia o uniemożliwieniu korzystania z urządzenia wodnego, o którym mowa w ust. 1, lub ograniczeniu korzystania z tego urządzenia właściwy organ Wód Polskich;

2) właściwy organ Wód Polskich:

a) niezwłocznie powiadamia o uniemożliwieniu korzystania z urządzenia wodnego, o którym mowa w ust. 1, lub ograniczeniu korzystania z tego urządzenia odpowiednio właściciela urządzenia wodnego lub podmiot korzystający z tego urządzenia - jeżeli jest możliwe ich ustalenie,

b) podejmuje działania w celu wszczęcia procedury legalizacji urządzenia wodnego - w przypadku korzystania z urządzenia wodnego wykonanego bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego lub zgłoszenia wodnoprawnego,

c) podejmuje działania w celu wszczęcia postępowania na podstawie art. 343 ust. 1 lub 6 - w przypadku korzystania z wód przez zakład bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego lub zgłoszenia wodnoprawnego.

4. Właściciel urządzenia wodnego, o którym mowa w ust. 1, lub podmiot korzystający z tego urządzenia mogą w terminie 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 lit. a, lub od dnia powzięcia wiadomości o uniemożliwieniu korzystania z tego urządzenia lub ograniczeniu korzystania z niego, wnieść sprzeciw do organu, o którym mowa w ust. 2.

5. Do sprzeciwu, o którym mowa w ust. 4, załącza się dokumenty potwierdzające:

1) tytuł prawny podmiotu wnoszącego sprzeciw do dysponowania urządzeniem wodnym;

2) legalność wykonania urządzenia wodnego;

3) legalność korzystania z wód z wykorzystaniem urządzenia wodnego.

6. Właściwy organ Wód Polskich rozpatruje sprzeciw w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia i w przypadku:

1) uwzględnienia sprzeciwu - niezwłocznie usuwa zainstalowane przez siebie lub Inspekcję Wodną urządzenia, które uniemożliwiały lub ograniczały korzystanie z wykonanego urządzenia;

2) gdy urządzenie wodne zostało wykonane bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego lub zgłoszenia wodnoprawnego lub korzystanie z wód z urządzenia wodnego odbywa się bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego lub zgłoszenia wodnoprawnego - odmawia, w drodze decyzji, uwzględnienia sprzeciwu.";

9)
w dziale V po rozdziale 1 dodaje się rozdział 1a w brzmieniu:

"Rozdział 1a

Przygotowanie inwestycji w zakresie systemu retencyjno-dozującego

Art. 194a. 1. Do inwestycji polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie systemu retencyjno-dozującego o pojemności umożliwiającej wstrzymanie przez co najmniej 5 następujących po sobie dni wprowadzania do wód ścieków lub wód, stosuje się przepisy niniejszego rozdziału, jeżeli inwestor uzyska pozytywną opinię Prezesa Wód Polskich dotyczącą planowanej inwestycji.

2. Za inwestora, o którym mowa w ust. 1, uznaje się zakład wprowadzający do śródlądowych wód powierzchniowych płynących ścieki przemysłowe lub wody pochodzące z odwodnienia zakładów górniczych, zawierające chlorki i siarczany lub działający na rzecz takiego zakładu inny podmiot, który zajmuje się lub będzie zajmował się wprowadzeniem wód z zakładów górniczych do wód.

Art. 194b. 1. Prezes Wód Polskich, na wniosek inwestora, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku sporządza i przedstawia inwestorowi opinię dotyczącą możliwości zastosowania ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości w związku z realizacją inwestycji w zakresie systemu retencyjno-dozującego, którą przygotowuje z uwzględnieniem:

1) planowanej lokalizacji inwestycji na nieruchomościach osób trzecich, uwzględniając potrzebę stosowania proporcjonalnych ograniczeń praw i wolności osób trzecich, a w szczególności przebiegu inwestycji liniowej po najkrótszej drodze od odbiornika wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych do zakładu górniczego lub zbiornika retencyjnego, w którym są przetrzymywane te wody, chyba że ten przebieg powodowałby większą ingerencję w prawa i wolności osób trzecich, a także z uwzględnieniem uwarunkowań przyrodniczych i terenowych;

2) zakładanego efektu realizacji inwestycji dla środowiska wodnego, uwzględniając potrzebę zapewnienia reten cjonowania ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, podczas obowiązywania na obszarze, na którym zlokalizowano odbiorniki ścieków, ostrzeżeń przed suszą hydrologiczną w celu okresowego, trwającego przez co najmniej 5 następujących po sobie dni wstrzymania wprowadzania tych ścieków do wód lub ziemi;

3) potrzeby zwiększenia efektywności działania systemu lub pozytywnego wpływu na środowisko planowanych zmian - w przypadku rozbudowy lub przebudowy systemu retencyjno-dozującego.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się:

1) opis planowanej lokalizacji inwestycji i stanu prawnego nieruchomości, na której ta inwestycja będzie realizowana;

2) opis zakładanego efektu realizacji inwestycji dla środowiska wodnego z podaniem:

a) zakładanej pojemności zbiorników retencyjnych,

b) ilości ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, odprowadzanych systemem retencyjno-dozującym,

c) maksymalnej ilości ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, wprowadzanych do wód lub ziemi, określonej w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym;

3) w przypadku rozbudowy lub przebudowy systemu retencyjno-dozującego - opis zakładanego zwiększenia efektywności działania tego systemu lub opis pozytywnego wpływu planowanych zmian na środowisko.

3. Opinię, o której mowa w ust. 1, inwestor załącza do:

1) wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1812 oraz z 2023 r. poz. 1890);

2) wniosku o pozwolenie na budowę;

3) odpowiedniej zgody wodnoprawnej, jeżeli jest wymagana.

Art. 194c. Do inwestycji, o której mowa w art. 194a, stosuje się przepisy ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych dotyczące inwestycji, o których mowa w art. 1 pkt 1 tej ustawy.

Art. 194d. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w którym wyznaczono tereny rolnicze, tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, leśnych, hodowlanych i ogrodniczych lub tereny łąk lub pastwisk, umożliwia również lokalizację na tych terenach, z wyjątkiem obszarów objętych przynajmniej jedną formą ochrony przyrody, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, systemów retencyjno-dozujących lub ich części, chyba że ustalenia tego planu miejscowego zakazują ich lokalizacji.";

10)
w art. 239 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W skład Wód Polskich wchodzi Inspekcja Wodna.";

11)
w art. 240:
a)
w ust. 2 w pkt 25 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 26 w brzmieniu:

"26) realizuje zadania Krajowej Inspekcji Wodnej.",

b)
w ust. 3 w pkt 30 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 31 w brzmieniu:

"31) realizują zadania regionalnej inspekcji wodnej.",

c)
w ust. 4:
w pkt 1 w lit. a skreśla się wyrazy "281 ust. 7, ",
w pkt 3:
––
uchyla się lit. b,
––
dodaje się lit. c w brzmieniu:

"c) administracyjnych kar pieniężnych, o których mowa w art. 472aa ust. 1;";

12)
w art. 251 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej określi, w drodze rozporządzenia, wykaz stanowisk służbowych w Wodach Polskich, w tym w Inspekcji Wodnej, na których pracownicy są obowiązani do noszenia munduru gospodarki wodnej, elementy składowe munduru, w tym te wyróżniające mundur Inspekcji Wodnej wśród mundurów Wód Polskich, wzory munduru gospodarki wodnej oraz czas ich używania, mając na uwadze rodzaj stanowisk służbowych, a także potrzebę odróżnienia tego munduru od umundurowania wykorzystywanego przez inne służby.";

13)
w dziale VI po rozdziale 2 dodaje się rozdział 2a w brzmieniu:

"Rozdział 2a

Inspekcja Wodna

Art. 251a. 1. Inspekcją Wodną kieruje Krajowy Inspektor Wodny przy pomocy regionalnych inspektorów wodnych.

2. Prezes Wód Polskich pełni funkcję Krajowego Inspektora Wodnego.

3. Dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej Wód Polskich pełnią funkcje regionalnych inspektorów wodnych.

4. Zadania Inspekcji Wodnej wykonują inspektorzy będący pracownikami Wód Polskich.

5. W skład Inspekcji Wodnej wchodzą:

1) Krajowa Inspekcja Wodna działająca przy Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej;

2) regionalne inspekcje wodne działające przy regionalnych zarządach gospodarki wodnej.

6. Obszar działania poszczególnych regionalnych inspekcji wodnych wyznacza obszar działania poszczególnych regionalnych zarządów gospodarki wodnej.

Art. 251b. Zadaniem Inspekcji Wodnej jest:

1) kontrola przestrzegania przepisów niniejszej ustawy, ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym oraz przepisów wydanych na podstawie tych ustaw;

2) kontrola gospodarowania wodami w zakresie określonym w przepisach działu VII rozdziału 3;

3) dokonywanie czynności, o których mowa w art. 190a ust. 1 i 3 pkt 1.

Art. 251c. 1. Krajowy Inspektor Wodny kieruje pracą Krajowej Inspekcji Wodnej.

2. Do zadań Krajowej Inspekcji Wodnej należy:

1) koordynacja działalności regionalnych inspekcji wodnych i nadzór nad tą działalnością, w szczególności poprzez wydawanie poleceń dotyczących sposobu realizacji zadań oraz żądanie przekazania informacji;

2) określanie ryzyka wystąpienia potencjalnych zdarzeń mogących powodować negatywne skutki dla wód lub zasobów ryb w wodach w celu eliminacji tych skutków;

3) opracowywanie rocznego planu działania Inspekcji Wodnej;

4) przygotowywanie planu kontroli gospodarowania wodami na dany rok.

Art. 251d. 1. Regionalny inspektor wodny kieruje pracą regionalnej inspekcji wodnej.

2. Regionalny inspektor wodny wykonuje zadania, o których mowa w art. 251b, w zakresie swojej właściwości, oraz przekazuje właściwym organom Wód Polskich dokumentację sporządzoną w ramach czynności służbowych, w celu ewentualnego wszczęcia właściwego postępowania lub podjęcia innych czynności przewidzianych w ustawie.

3. Podczas wykonywania zadań regionalnej inspekcji wodnej, o których mowa w ust. 2, inspektorzy regionalnej inspekcji wodnej są uprawnieni do:

1) poboru próbek wody i ścieków do badań wykonywanych przez inspektora akredytowanego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1854);

2) nakładania grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w niniejszej ustawie oraz w ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym;

3) kontrolowania dokumentów uprawniających do połowu ryb osób dokonujących połowu, a w przypadku podejrzenia popełnienia wykroczenia - zatrzymywania tych dokumentów za pokwitowaniem, z tym że dokumenty te wraz z wnioskiem o ukaranie przekazuje się do sądu w terminie 7 dni od dnia ich zatrzymania;

4) kontrolowania liczby, masy i gatunków odłowionych ryb oraz kontrolowania przedmiotów służących do ich połowu;

5) zabezpieczania porzuconych ryb i przedmiotów służących do ich połowu - w przypadku niemożności ustalenia ich posiadacza;

6) żądania wyjaśnień i wykonywania czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w szczególności w zakresie niezbędnym do ustalenia:

a) maksymalnej technicznej wydajności instalacji lub urządzeń służących do wprowadzania ścieków do wód lub ziemi przez podmiot wprowadzający ścieki do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego,

b) rodzaju ścieków wprowadzanych do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego;

7) legitymowania świadków przestępstwa lub wykroczenia w celu ustalenia ich tożsamości;

8) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, a także zwracania się o taką pomoc do jednostek gospodarczych, organizacji społecznych, a w nagłych przypadkach - zwracania się do każdego obywatela o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w przepisach o Policji określających szczegółowe zasady żądania takiej pomocy;

9) dokonywania czynności wyjaśniających w postępowaniach w sprawach o wykroczenia, które zostały określone w przepisach niniejszej ustawy i ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym, sporządzania wniosków o ukaranie do sądu w sprawach o wykroczenia, udziału w charakterze oskarżyciela publicznego oraz wnoszenia środków zaskarżenia od rozstrzygnięć zapadłych w tych sprawach;

10) wstępu i wjazdu na tereny:

a) lasów, zakładów przemysłowych, ośrodków turystyczno-wypoczynkowych, gospodarstw rolnych - w zakresie niezbędnym do prowadzenia kontroli na wodach przyległych do tych terenów,

b) elektrowni, młynów i tartaków wodnych, z wyjątkiem terenów i obiektów sił zbrojnych, Straży Granicznej i Policji oraz innych terenów i obiektów, których szczególne przeznaczenie stanowi informacje niejawne o klauzuli tajności "tajne" lub "ściśle tajne".

4. Inspektor regionalnej inspekcji wodnej w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia jest również uprawniony do:

1) legitymowania osób podejrzanych w celu ustalenia ich tożsamości;

2) odebrania za pokwitowaniem ryb i przedmiotów służących do ich połowu, z tym że ryby należy przekazać za pokwitowaniem uprawnionemu do rybactwa, a przedmioty - zabezpieczyć;

3) ujęcia osoby, udaremnienia jej ucieczki lub pościgu za tą osobą celem niezwłocznego przekazania jej Policji.

5. Wstęp na tereny zamknięte, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, następuje za zgodą i pod nadzorem podmiotu zarządzającego tym terenem.

6. Z czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3, 6 i 8, sporządza się protokół.

7. Do wykonywania przez inspektora regionalnej inspekcji wodnej czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 2-10 i ust. 4, stosuje się odpowiednio przepisy o Policji.

8. Inspektorzy regionalnej inspekcji wodnej w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny.

Art. 251e. 1. Inspektorzy regionalnej inspekcji wodnej wykonujący zadania określone w art. 251d ust. 3 mogą być wyposażeni w broń palną na zasadach i w trybie przepisów ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2516 oraz z 2023 r. poz. 535, 803, 1030 i 1532).

2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i warunki posiadania, przechowywania i ewidencjonowania broni palnej oraz amunicji do niej, oraz środków przymusu bezpośredniego, mając na względzie konieczność uniemożliwienia dostępu do broni, amunicji i środków przymusu bezpośredniego osobom trzecim oraz potrzebę ochrony ewidencji przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą.

Art. 251f. 1. W przypadkach, o których mowa w art. 11 pkt 1-3, 8, 10 i 12-14 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 202, 547, 1053, 1088, 1489 i 1963), inspektor regionalnej inspekcji wodnej może użyć środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2 lit. a, pkt 7, 12 lit. a i pkt 13 tej ustawy, lub wykorzystać te środki.

2. W przypadkach, o których mowa w art. 45 pkt 1 lit. a i pkt 2 oraz w art. 47 pkt 1, 2 lit. a, pkt 3, 5 i 6 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, inspektor regionalnej inspekcji wodnej może użyć broni palnej lub ją wykorzystać.

3. Użycie i wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego i broni palnej oraz dokumentowanie tego użycia i wykorzystania odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej.

Art. 251g. 1. Krajowy Inspektor Wodny wskazuje stanowiska pracy w Inspekcji Wodnej, na których wykonuje się zadania związane z wykonywaniem czynności w terenie.

2. Na stanowiskach, o których mowa w ust. 1, może być zatrudniona osoba, która:

1) ukończyła 21. rok życia;

2) jest obywatelem polskim;

3) korzysta z pełni praw publicznych;

4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo;

5) ma wykształcenie wyższe lub przez okres co najmniej 5 lat pełniła służbę w Policji, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Służbie Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służbie Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Urzędzie Ochrony Państwa lub pełniła zawodową służbę wojskową.

Art. 251h. 1. Organy administracji publicznej oraz organizacje społeczne współdziałają z Inspekcją Wodną przy wykonywaniu jej zadań.

2. Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1, polega w szczególności na bezpłatnym udzielaniu informacji lub udostępnianiu dokumentów lub danych niezbędnych do podjęcia czynności służbowych wynikających z posiadanych uprawnień.

3. Inspekcja Wodna przy wykonywaniu zadań w zakresie zapobiegania wykroczeniom i przestępstwom oraz wykrywania wykroczeń i przestępstw, o których mowa w ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym, współdziała z Państwową Strażą Rybacką.

Art. 251i. 1. Inspekcja Wodna może przekazać dane osobowe państwu trzeciemu lub organizacjom międzynarodowym, na ich wniosek, w przypadku gdy są spełnione warunki przekazywania informacji określone w art. 18a-18d ustawy z dnia 16 września 2011 r. o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej, państw trzecich, agencjami Unii Europejskiej oraz organizacjami międzynarodowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 783).

2. Wystąpienie z żądaniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm. 6 ), nie wstrzymuje wykonywania przez Inspekcję Wodną zadań, o których mowa w art. 251b i art. 251c.";

14)
w art. 255 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) wpływy z tytułu administracyjnych kar pieniężnych nakładanych przez Wody Polskie;";

15)
w art. 270:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Opłaty stałej nie ponosi się za pobór wód:

1) do celów rolniczych lub leśnych na potrzeby nawadniania gruntów i upraw;

2) na potrzeby chowu i hodowli ryb;

3) do celów elektrowni wodnych;

4) do celów pomp ciepła i akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej, które pobierają, wykorzystują, a następnie odprowadzają do wód lub tej samej warstwy wodonośnej wodę w tej samej ilości i niepogorszonej jakości, z wyjątkiem zmiany jej temperatury.",

b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Opłatę za pobór wód do celów, o których mowa w ust. 2 pkt 4, ponosi się wyłącznie za ilość energii cieplnej wyprodukowanej lub pobranej przez instalacje z wykorzystaniem wody, która została pobrana, wykorzystana, a następnie odprowadzona do wód lub tej samej warstwy wodonośnej w tej samej ilości i niepogorszonej jakości, z wyjątkiem zmiany jej temperatury, oraz za pobraną bezzwrotnie wodę technologiczną nieprzeznaczoną wprost do celów ogrzewania lub chłodzenia.",

c)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Wysokość opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi zależy od rodzaju substancji zawartych w ściekach i ich ilości, rodzaju ścieków, a w przypadku:

1) wód z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni - od temperatury tych wód;

2) ścieków przemysłowych lub wody pochodzące z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany - także od ilości ścieków lub wód oczyszczonych lub podczyszczonych w systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków zasolonych, odprowadzanych z zakładu, zastosowania w zakładzie systemu retencyjno-dozującego lub innego systemu pozwalającego uzyskać ten sam efekt, co system retencyjno - dozujący.",

d)
ust. 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Opłatę za usługi wodne za wprowadzanie do wód lub ziemi wód z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni, a także z pomp ciepła i akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej, które pobierają wodę, wykorzystują, a następnie odprowadzają do wód lub tej samej warstwy wodonośnej w tej samej ilości i niepogorszonej jakości, z wyjątkiem zmiany jej temperatury, ponosi się wyłącznie w formie opłaty zmiennej.";

16)
w art. 271:
a)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Na potrzeby ustalenia wysokości opłaty stałej za odprowadzanie do wód - wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej, za czas ich wprowadzania uznaje się średnią roczną liczbę zrzutów wód opadowych lub roztopowych ustaloną w pozwoleniu wodnoprawnym z przelewów kanalizacji deszczowej.",

b)
w ust. 5 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Na potrzeby ustalenia wysokości opłaty stałej za wprowadzanie ścieków z przelewów burzowych komunalnej kanalizacji ogólnospławnej do wód, za czas wprowadzania tych ścieków do wód uznaje się, ustaloną w pozwoleniu wodnoprawnym, średnią roczną liczbę zrzutów z przelewów burzowych komunalnej kanalizacji ogólnospławnej.";

17)
w art. 272:
a)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:

"3a. Wysokość opłaty zmiennej za pobór wód do celów, o których mowa w art. 270 ust. 2 pkt 4, ustala się jako sumę iloczynów jednostkowej stawki opłaty i ilości energii cieplnej wyprodukowanej lub pobranej w instalacji, wyrażonej w MWh, oraz stawki opłaty i ilości wód podziemnych lub wód powierzchniowych pobranych bezzwrotnie na potrzeby technologiczne, wyrażonej w m3, nieprzeznaczonej wprost do produkcji energii cieplnej.

3b. Wysokość opłaty zmiennej za wprowadzanie wód pochodzących z pomp ciepła lub akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej do wód ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty i ilości wód wprowadzanych do wód, pochodzących z pomp ciepła lub akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej, wyrażonej w m3, z uwzględnieniem ich temperatury.",

b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. W przypadku poboru wód podziemnych lub wód powierzchniowych bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego ilości pobranych wód podziemnych lub wód powierzchniowych ustala się w toku kontroli gospodarowania wodami, przyjmując pobór wynikający z maksymalnej technicznej wydajności eksploatowanych instalacji lub urządzeń do poboru wód, a także przyjmując okres eksploatacji instalacji lub urządzenia do poboru wód przez jeden kwartał, jeżeli w toku kontroli gospodarowania wodami nie ustalono tego okresu eksploatacji.",

c)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. W przypadku odprowadzania wód opadowych lub roztopowych z przelewów kanalizacji deszczowej do wód w zakresie ustalonym w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym opłatę zmienną za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych z tych przelewów ustala się za każdy przelew w wysokości stanowiącej równowartość 10% ustalonej opłaty zmiennej, o której mowa w ust. 5, należnej za okres rozliczeniowy, w którym doszło do uruchomienia przelewu.",

d)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a-6d w brzmieniu:

"6a. Wysokość opłaty zmiennej za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi ustala się także z uwzględnieniem ilości ścieków oczyszczonych lub podczyszczonych w systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków zasolonych, odprowadzanych z zakładu odprowadzającego ścieki o zwiększonym zasoleniu oraz zastosowania systemu retencyjno-dozującego lub innego systemu pozwalającego uzyskać ten sam efekt, co system retencyjno - dozujący.

6b. W przypadku wprowadzania ścieków do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego ilość ścieków wprowadzonych do wód lub ziemi ustala się w toku kontroli gospodarowania wodami, przyjmując ilość ścieków wynikającą z maksymalnej technicznej wydajności instalacji lub urządzeń służących do wprowadzania ścieków do wód lub ziemi, a także przyjmując okres eksploatacji instalacji lub urządzenia do wprowadzania ścieków do wód lub ziemi przez jeden kwartał, jeżeli w toku kontroli gospodarowania wodami nie ustalono tego okresu eksploatacji.

6c. W przypadku wprowadzania ścieków do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego ilości substancji wprowadzanych ze ściekami do wód lub ziemi, w tym substancji wyrażonych jako wskaźnik:

1) pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania tlenu (BZT5),

2) chemicznego zapotrzebowania tlenu,

3) zawiesiny ogólnej,

4) sumy chlorków i siarczanów (Cl+SO4)

- ustala się, przyjmując najwyższe dopuszczalne wartości substancji zanieczyszczających dla danego rodzaju ścieków, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 99 ust. 1.

6d. W przypadku wprowadzania do wód ścieków z przelewów burzowych komunalnej kanalizacji ogólnospławnej w zakresie ustalonym w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym opłatę zmienną za wprowadzenie do wód ścieków z tych przelewów ustala się za każdy przelew w wysokości stanowiącej równowartość 10% ustalonej opłaty zmiennej, o której mowa w ust. 6, należnej za okres rozliczeniowy, w którym doszło do uruchomienia przelewu burzowego.",

e)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:

"7a. W przypadku wprowadzania wód pochodzących z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego ilość wód pochodzących z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni ustala się w toku kontroli gospodarowania wodami na podstawie maksymalnej technicznej wydajności instalacji lub urządzeń służących do wprowadzania wód pochodzących z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni do wód lub ziemi.

7b. W przypadku wprowadzania wód pochodzących z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego temperaturę wód pochodzących z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni ustala się, przyjmując najwyższą dopuszczalną temperaturę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 99 ust. 1.",

f)
po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:

"9a. W przypadku wydobywania z wód powierzchniowych, w tym morskich wód wewnętrznych wraz z wodami wewnętrznymi Zatoki Gdańskiej oraz wód morza terytorialnego, kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów, a także wycinania roślin z wód lub brzegu bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego ilość wydobytego kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów, a także wyciętych roślin z wód lub brzegu ustala się na podstawie badań, pomiarów lub innych czynności kontrolnych wykonywanych w ramach kontroli gospodarowania wodami.",

g)
po ust. 16b dodaje się ust. 16c i 16d w brzmieniu:

"16c. Podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne za pobór wód do celów, o których mowa w art. 270 ust. 2 pkt 4, jest obowiązany przekazywać Wodom Polskim deklaracje kwartalne o ilości energii cieplnej wyprodukowanej lub pobranej w instalacji do chłodzenia lub ogrzewania, wyrażonej w MWh, zgodnie ze wzorem zamieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Wód Polskich, w terminie 14 dni od dnia, w którym upływa dzień przypadający na koniec każdego kwartału.

16d. Deklaracja, o której mowa w ust. 16c, zawiera:

1) oznaczenie podmiotu składającego deklarację, określające:

a) nazwę,

b) REGON,

c) adres siedziby,

d) numer telefonu,

e) adres e-mail;

2) określenie pompy ciepła lub akumulatora ciepła warstwy wodonośnej, którego dotyczy deklaracja;

3) określenie ilości energii cieplnej wyprodukowanej lub pobranej w instalacji;

4) określenie kwartału, za który jest składana deklaracja;

5) dane dotyczące pozwolenia wodnoprawnego:

a) oznaczenie organu właściwego do wydania pozwolenia wodnoprawnego,

b) znak decyzji,

c) datę udzielenia pozwolenia wodnoprawnego,

d) datę obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego.";

18)
w art. 274:
a)
w pkt 3 w lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) do celów, o których mowa w art. 270 ust. 2 pkt 4 - 1,00 zł za 1 MWh energii cieplnej wyprodukowanej lub pobranej przez instalacje oraz 0,80 zł za pobór bezzwrotny 1 m3 wody technologicznej nieprzeznaczonej wprost do produkcji lub poboru energii cieplnej;",

b)
w pkt 8 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) sumy chlorków i siarczanów (Cl+SO4):

– 0,10 zł - dla zakładów odprowadzających ścieki o zwiększonym zasoleniu,

– 0,05 zł - dla pozostałych ścieków;",

c)
po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:

"10a) za wprowadzanie do wód podziemnych 1 m3 wód pochodzących z pompy ciepła lub akumulatora ciepła warstwy wodonośnej:

a) 0,68 zł - jeżeli temperatura wprowadzanych wód pochodzących z pompy ciepła lub akumulatora ciepła warstwy wodonośnej jest wyższa niż +26°C, a nie przekracza +32°C,

b) 1,36 zł - jeżeli temperatura wprowadzanych wód pochodzących z pompy ciepła lub akumulatora ciepła warstwy wodonośnej jest wyższa niż +32°C, a nie przekracza +35°C,

c) 4,24 zł - jeżeli temperatura wprowadzanych wód pochodzących z pompy ciepła lub akumulatora ciepła warstwy wodonośnej jest wyższa niż +35°C;";

19)
w art. 277:
a)
w ust. 2 w pkt 2 w lit. d kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e i f w brzmieniu:

"e) korzystania z systemu retencyjno-dozującego o określonej pojemności lub innego systemu pozwalającego uzyskać ten sam efekt co system retencyjno-dozujący,

f) oczyszczania lub podczyszczania ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany w systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków zasolonych.",

b)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Współczynnik różnicujący jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. e, dla systemu retencyjno-dozującego o pojemności pozwalającej wstrzymać wprowadzanie do wód ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, przez co najmniej:

1) 5 następujących po sobie dni - wynosi 0,8;

2) 10 następujących po sobie dni - wynosi 0,5.

4. Współczynnik różnicujący jednostkową stawkę opłaty za usługę wodną w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. f, wynosi 0,35.";

20)
w art. 279 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) do wód - wód pochodzących z pompy ciepła lub akumulatora ciepła warstwy wodonośnej, jeżeli ich temperatura nie przekracza +26°C;";

21)
w art. 280 uchyla się pkt 1;
22)
uchyla się art. 281;
23)
użyte w art. 299 w ust. 3 w pkt 2 i w ust. 4 wyrazy "opłat podwyższonych, o których mowa w art. 280 pkt 1 lit. b oraz pkt 2 lit. b" zastępuje się wyrazami "opłaty podwyższonej, o której mowa w art. 280 pkt 2 lit. b";
24)
w art. 303 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Podmioty korzystające z usług wodnych, wprowadzające ścieki do wód lub ziemi, zapewniają pobieranie próbek przez akredytowane laboratoria, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, oraz dokonują badania jakości ścieków w tych laboratoriach.";

25)
w art. 335 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) Inspekcja Wodna w imieniu Wód Polskich - w zakresie określonym w art. 334 pkt 1-7 oraz 9-13, ";

26)
w art. 387:
a)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna opracowuje i przekazuje zakładom odprowadzającym ścieki o zwiększonym zasoleniu ostrzeżenia przed suszą hydrologiczną dla obszaru lokalizacji zrzutu chlorków i siarczanów dokonywanego przez zakład, a także prognozy hydrologiczne dotyczące suszy hydrologicznej, jeżeli posiada takie informacje.",

b)
w ust. 3:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) podmioty, którym państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna i państwowa służba hydrogeologiczna są obowiązane przekazywać ostrzeżenia, prognozy, komunikaty, biuletyny lub roczniki, z wyjątkiem podmiotów, o których mowa w ust. 2a;",

po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) sposób opracowywania oraz przekazywania ostrzeżeń przed suszą hydrologiczną i prognoz hydrologicznych dotyczących suszy hydrologicznej zakładom odprowadzającym ścieki o zwiększonym zasoleniu;";

27)
w art. 394 w ust. 1 w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

"14) wykonanie, odbudowa, rozbudowa, przebudowa lub rozbiórka urządzeń pomiarowych ilości wód i jakości wód służących do badania przewodności i temperatury wody w celu szacowania sumarycznego stężenia chlorków i siarczanów, a także lokalizowanie tych urządzeń na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.";

28)
w art. 403 w ust. 2:
a)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) miejsce i sposób poboru próbek ścieków;"

b)
w pkt 20 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 21 w brzmieniu:

"21) średnią roczną liczbę zrzutów z poszczególnych przelewów burzowych.";

29)
w art. 409:
a)
w ust. 4 pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) opis jakości wód w miejscu zamierzonego wprowadzania ścieków do wód lub ziemi, a w przypadku wprowadzania ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany, przez zakłady odprowadzające ścieki o zwiększonym zasoleniu, także opis ilościowy wód w tym miejscu, określający co najmniej SNQ tych wód;",

b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Operat, na podstawie którego wydaje się pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód z uwzględnieniem wprowadzania ścieków z przelewów burzowych kanalizacji ogólnospławnej, zawiera także określenie średniej rocznej liczby zrzutów z poszczególnych przelewów burzowych.",

c)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Operat, na podstawie którego wydaje się pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych, ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast do wód, z uwzględnieniem odprowadzania wód opadowych lub roztopowych z przelewów burzowych kanalizacji deszczowej do wód, zawiera także określenie średniej rocznej liczby zrzutów z poszczególnych przelewów kanalizacji deszczowej.";

30)
w art. 415 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

"9) dalsze korzystanie z wód na warunkach ustalonych w pozwoleniu wodnoprawnym stwarza stan zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi lub stan zagrażający powstaniu poważnych szkód w środowisku, w szczególności z uwagi na występujące zmiany w środowisku wodnym.";

31)
po art. 420 dodaje się art. 420a w brzmieniu:

"Art. 420a. Organ właściwy w sprawach pozwoleń wodnoprawnych, na podstawie informacji uzyskiwanych o wydanym, cofniętym, przeniesionym lub ograniczonym pozwoleniu wodnoprawnym, po uprawomocnieniu się decyzji, niezwłocznie informuje państwową służbę hydrologiczno-meteorologiczną oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o zakładzie, który stał się albo przestał być zakładem odprowadzającym ścieki o zwiększonym zasoleniu, a także o wszelkich zmianach:

1) nazwy tego zakładu i jego adresu do korespondencji;

2) adresu do korespondencji elektronicznej tego zakładu;

3) współrzędnych geograficznych lokalizacji zrzutu wód przez ten zakład, zawierających chlorki i siarczany, do odbiornika wraz z podaniem nazwy tego odbiornika, a jeżeli występuje kilka takich miejsc - współrzędnych każdego z tych miejsc.";

32)
po art. 472a dodaje się art. 472aa w brzmieniu:

"Art. 472aa. 1. Administracyjnej karze pieniężnej podlega, kto wbrew przepisowi:

1) art. 343 ust. 1, mimo wezwania Wód Polskich, nie usuwa w terminie określonym przez Wody Polskie zaniedbań w zakresie gospodarki wodnej, w wyniku których może powstać stan zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, zwierząt lub środowisku albo prawnie chronionemu interesowi osób trzecich;

2) art. 389, art. 394 ust. 1 lub art. 425 ust. 1 korzysta z wód, wykonuje urządzenia wodne, roboty w wodach lub inne działania wymagające odpowiedniej zgody wodnoprawnej, bez odpowiednio pozwolenia wodnoprawnego lub pozwolenia zintegrowanego, zgłoszenia wodnoprawnego lub oceny wodnoprawnej;

3) art. 101a ust. 1 lub 3 na obszarze, na którym jest zlokalizowany odbiornik ścieków danego zakładu, w okresach obowiązywania ostrzeżenia przed suszą hydrologiczną nie wstrzymuje lub nie ogranicza wprowadzania do wód ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, zawierających chlorki i siarczany.

2. Administracyjną karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, wymierza, w drodze decyzji, właściwy organ Wód Polskich, a w odniesieniu do Wód Polskich - minister właściwy do spraw gospodarki wodnej.

3. Wysokość administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, wynosi od 5000 zł do 1 000 000 zł, z wyjątkiem:

1) dokonywania poboru wód podziemnych lub wód powierzchniowych bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego - gdzie podstawę ustalenia wysokości kary pieniężnej stanowi 500% opłaty zmiennej za pobór wód podziemnych lub wód powierzchniowych;

2) wprowadzania ścieków do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi - gdzie podstawę ustalenia wysokości kary pieniężnej stanowi 500% opłaty zmiennej za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi;

3) odprowadzania wód opadowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast do wód - gdzie podstawę ustalenia wysokości kary pieniężnej stanowi 500% opłaty zmiennej za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast do wód.

4. Wpływy z tytułu administracyjnych kar pieniężnych stanowią dochód Wód Polskich, z wyjątkiem wpływów z tytułu administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi, które w 10% stanowią przychód Wód Polskich, a w 90% - przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

5. W przypadku administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, wymierzanej Wodom Polskim wpływy z tytułu tej kary w części przeznaczonej dla Wód Polskich stanowią dochód budżetu państwa.

6. Do wpływów z tytułu administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi stosuje się przepis art. 299 ust. 4.";

33)
w art. 472c ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie do administracyjnych kar pieniężnych, o których mowa w art. 472a ust. 1, art. 472aa ust. 1 i art. 472b ust. 1, stosuje się przepisy działu IVa ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.";

34)
w art. 476 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kto z przekroczeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym lub pozwoleniu zintegrowanym korzysta z wód lub wykonuje urządzenia wodne albo inne czynności wymagające pozwolenia wodnoprawnego,

podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny w wysokości od 1000 zł do 7500 zł.";

35)
w art. 477 część wspólna otrzymuje brzmienie:

" podlega karze grzywny, przy czym grzywna za wykroczenia, o których mowa w pkt 4-8 i 12, wynosi od 1000 zł do 7500 zł.";

36)
w art. 478 część wspólna otrzymuje brzmienie:

" podlega karze grzywny, przy czym grzywna za wykroczenia, o których mowa w pkt 2, 6, 7, 9, 10 i 12-16, wynosi od 1000 zł do 7500 zł.";

37)
po art. 478 dodaje się art. 478a w brzmieniu:

"Art. 478a. Kto utrudnia lub udaremnia przeprowadzenie kontroli gospodarowania wodami albo wykrywanie i zwalczanie przestępstw lub wykroczeń przez Inspekcję Wodną,

podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.";

38)
art. 479 otrzymuje brzmienie:

"Art. 479. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w art. 476-478a, następuje na zasadach i w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2022 r. poz. 1124 oraz z 2023 r. poz. 1963).";

39)
w art. 552:
a)
po ust. 2h dodaje się ust. 2ha w brzmieniu:

"2ha. W celu ustalenia wysokości opłat, o których mowa w art. 272 ust. 5a i 6d, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają także informacje o terminach, w których doszło odpowiednio do uruchomienia przelewu kanalizacji deszczowej lub przelewu burzowego komunalnej kanalizacji ogólnospławnej.",

b)
po ust. 2o dodaje się ust. 2p-2s w brzmieniu:

"2p. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 3a, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają wyrażoną w MWh ilość energii cieplnej wyprodukowanej lub pobranej w instalacji oraz wyrażoną w m3 ilość wód podziemnych lub wód powierzchniowych pobranych bezzwrotnie na potrzeby technologiczne, nieprzeznaczonych wprost do produkcji energii cieplnej.

2 r. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 6a, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają także informacje o:

1) systemie retencyjno-dozującym - jeżeli zakład korzysta z takiego systemu, w tym o lokalizacji i pojemności zbiorników, które wchodzą w skład tego systemu, a także liczbie następujących po sobie dni, w których zakład może wstrzymać zrzut ścieków przemysłowych lub wód pochodzących z odwodnienia jego zakładów górniczych w okresach suszy hydrologicznej;

2) systemie oczyszczania lub podczyszczania ścieków zasolonych - jeżeli zakład korzysta z tego systemu, w tym ilości ścieków przemysłowych zawierających chlorki i siarczany lub wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych, które są oczyszczane lub podczyszczane w tym systemie, i parametrach technicznych tego systemu.

2s. W celu ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w art. 272 ust. 3b, oświadczenia, o których mowa w ust. 2a pkt 2, zawierają ilość wprowadzanych do wód lub ziemi wód pochodzących z pomp ciepła lub akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej wyrażoną w m3, wraz z informacją o ich temperaturze, odczytaną z urządzeń pomiarowych lub oszacowaną na podstawie obserwacji, analiz lub kalkulacji związanych z parametrami charakteryzującymi wydajność lub moc urządzenia.".

6 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.