Rozdział 4a - Ośrodki adaptacyjne dla repatriantów - Repatriacja.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1105 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 maja 2022 r.

Rozdział  4a 

Ośrodki adaptacyjne dla repatriantów

Ośrodki mogą być zlokalizowane w miejscu, w którym:

1)
dojazd do szkoły publicznej nie jest utrudniony lub uciążliwy;
2)
dostęp do podmiotów leczniczych nie jest utrudniony;
3)
możliwości podjęcia pracy zarobkowej nie są znacznie ograniczone.
1. 
W ośrodkach zapewnia się repatriantom:
1)
zakwaterowanie w pomieszczeniu odpowiednim do właściwości osobistych osób umieszczonych w ośrodku, w szczególności wieku, płci i stanu zdrowia;
2)
całodzienne wyżywienie składające się z trzech posiłków, w tym jednego posiłku gorącego, oraz napojów;
3)
całodobowy dostęp do pomieszczeń i urządzeń umożliwiających samodzielne przygotowanie posiłku;
4)
całodobowy dostęp do pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych;
5)
środki czystości niezbędne do utrzymania higieny osobistej, w tym przeznaczone dla osób małoletnich;
6)
możliwość wykonywania na własny koszt, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - na koszt ośrodka połączeń telefonicznych przy użyciu urządzeń pozostających na wyposażeniu ośrodka, w tym z telefaksu;
7)
bezpłatny dostęp do szerokopasmowego Internetu;
8)
możliwość uczestniczenia w zajęciach adaptacyjno-integracyjnych oraz w zajęciach umożliwiających poznanie historii, tradycji i zwyczajów polskich, a także w kursach języka polskiego i kursach zawodowych.
2. 
Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, minimalne wymagania dotyczące wyposażenia ośrodków, mając na uwadze potrzebę zapewnienia repatriantom odpowiednich warunków mieszkaniowych oraz adaptacyjno-integracyjnych.

(uchylony).

Kierownikiem ośrodka może być osoba, która:

1)
posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2)
korzysta z pełni praw publicznych;
3)
posiada co najmniej 2-letnie doświadczenie w prowadzeniu działalności, o której mowa w art. 20e ust. 3;
4)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5)
cieszy się nieposzlakowaną opinią.
1. 
Pełnomocnik dokonuje wyboru podmiotu lub podmiotów prowadzących ośrodki w otwartym konkursie ofert, zwanym dalej "konkursem".
2. 
Konkurs przeprowadza się z zachowaniem zasad przejrzystości i równego traktowania uczestniczących w nim podmiotów.
3. 
Do konkursu mogą zgłosić się organizacje społeczne, stowarzyszenia albo osoby prawne, których statut obejmuje prowadzenie działalności:
1)
w zakresie pomocy społecznej, w tym udzielanie pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób, lub
2)
na rzecz integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, lub
3)
charytatywnej, lub
4)
na rzecz osób niepełnosprawnych, lub
5)
na rzecz osób w wieku emerytalnym, lub
6)
w sferze oświaty i wychowania, lub
7)
na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa oraz upowszechniania i ochrony praw dziecka.
4. 
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym.
5. 
Ogłoszenie o konkursie zawiera informacje o:
1)
wymaganiach, które musi spełniać ośrodek;
2)
wymaganiach, które musi spełniać kierownik ośrodka;
3)
obowiązku złożenia dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności, o której mowa w ust. 3;
4)
kryteriach, które bierze się pod uwagę, dokonując oceny ofert;
5)
terminie i sposobie składania ofert;
6)
terminie dokonania wyboru podmiotu lub podmiotów prowadzących ośrodki;
7)
sposobie ogłoszenia wyników konkursu.
6. 
Oferta konkursowa zawiera co najmniej:
1)
szczegółowy opis miejsca, w którym ośrodek ma być zlokalizowany, wraz z opisem jego okolicy, uwzględniający odległość od właściwego urzędu gminy, szkół publicznych oraz podmiotów leczniczych;
2)
szczegółowy opis budynku, w którym ośrodek ma być zlokalizowany, uwzględniający liczbę pomieszczeń przeznaczonych dla osób w nim umieszczanych oraz ich wyposażenie, a także informację o przystosowaniu tych pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych oraz małoletnich;
3)
analizę możliwości zatrudnienia repatrianta na terenie gminy, w której ośrodek ma być zlokalizowany;
4)
określenie maksymalnej liczby miejsc przeznaczonych dla repatriantów w budynku, w którym ośrodek ma być zlokalizowany;
5)
informację o dotychczasowej działalności podmiotu uczestniczącego w konkursie;
6)
dokumentację potwierdzającą prowadzenie działalności, o której mowa w ust. 3;
7)
kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, w której ośrodek ma być zlokalizowany;
8)
informację o posiadanych zasobach kadrowych, niezbędnych do zapewnienia prowadzenia ośrodka, w tym informację o kandydacie do pełnienia funkcji kierownika ośrodka;
9)
zarys programu zajęć i kursów, o których mowa w art. 20b ust. 1 pkt 8, wraz z informacją o planowanej współpracy z państwowymi lub samorządowymi instytucjami kultury w tym zakresie;
10)
dane kontaktowe podmiotu uczestniczącego w konkursie;
11)
szacowany koszt pobytu repatrianta w ośrodku w okresie 90 dni.
1. 
Pełnomocnik, dokonując oceny ofert konkursowych i wyboru podmiotu lub podmiotów prowadzących ośrodki, bierze pod uwagę w szczególności:
1)
położenie oraz wyposażenie miejsca, w którym ośrodek ma być zlokalizowany;
2)
możliwości zatrudnienia repatrianta na terenie gminy, w której ośrodek ma być zlokalizowany;
3)
dotychczasową działalność podmiotu, o której mowa w art. 20e ust. 3;
4)
spełnianie wymagań, które musi spełniać kierownik ośrodka, przez kandydata do pełnienia tej funkcji.
2. 
Z przebiegu konkursu Pełnomocnik sporządza protokół.
3. 
Wyniki konkursu ogłasza się niezwłocznie po dokonaniu wyboru podmiotu lub podmiotów prowadzących ośrodki w sposób, o którym mowa w art. 20e ust. 4.
1. 
Pełnomocnik, niezwłocznie po ogłoszeniu wyników konkursu, zawiera umowę z podmiotem lub podmiotami prowadzącymi ośrodki.
2. 
W umowie określa się w szczególności:
1)
szczegółowy zakres zadań podmiotu prowadzącego ośrodek;
2)
prawa i obowiązki stron;
3)
zasady finansowania ośrodka;
4)
sposób postępowania w przypadku naruszenia umowy lub niewywiązania się z niej;
5)
termin, na jaki umowa zostaje zawarta.
3. 
Pełnomocnik powierza prowadzenie ośrodka wybranemu podmiotowi na okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia zawarcia umowy.
4. 
Prowadzenie ośrodka jest finansowane ze środków budżetu państwa.
5. 
W terminie 90 dni przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 3, zamieszcza się ogłoszenie o konkursie w sposób, o którym mowa w art. 20e ust. 4.
1. 
Podmiot prowadzący ośrodek przedstawia Pełnomocnikowi do zatwierdzenia, w terminie 5 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu, szczegółowy program zajęć i kursów, o których mowa w art. 20b ust. 1 pkt 8.
2. 
Szczegółowy program zajęć i kursów, o których mowa w art. 20b ust. 1 pkt 8, zawiera w szczególności informacje dotyczące:
1)
kwalifikacji osób prowadzących zajęcia i kursy;
2)
czasu trwania, liczby godzin i sposobu organizacji zajęć i kursów;
3)
tematów poszczególnych zajęć i kursów;
4)
sposobu ewaluacji efektów kształcenia;
5)
form zaliczenia zajęć i kursów;
6)
planowanej współpracy z państwowymi lub samorządowymi instytucjami kultury w tym zakresie.
3. 
Zajęcia adaptacyjno-integracyjne są prowadzone w języku zrozumiałym dla repatriantów oraz obejmują zagadnienia dotyczące praktycznych aspektów zamieszkiwania Rzeczypospolitej Polskiej, w tym dotyczące:
1)
systemu opieki zdrowotnej;
2)
systemu oświaty;
3)
bezpieczeństwa publicznego;
4)
polityki prorodzinnej oraz pomocy socjalnej;
5)
rynku pracy i praw pracownika;
6)
uprawnień osób niepełnosprawnych oraz procedury uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.
4. 
Podmiot prowadzący ośrodek w zakresie prowadzenia zajęć i kursów, o których mowa w art. 20b ust. 1 pkt 8, może współpracować z państwowymi lub samorządowymi instytucjami kultury.
5. 
Repatriant po ukończeniu kursu zawodowego w ustalonym wymiarze godzinowym otrzymuje zaświadczenie o jego ukończeniu, wystawione przez osoby, które go prowadziły.
1. 
Kierownik ośrodka poucza repatrianta o przysługujących mu prawach i obowiązkach oraz zapoznaje go z treścią regulaminu organizacyjno-porządkowego, co repatriant potwierdza w formie pisemnego oświadczenia.
2. 
Repatriant umieszczony w ośrodku jest obowiązany:
1)
przestrzegać regulaminu organizacyjno-porządkowego ośrodka;
2)
przestrzegać zasad współżycia społecznego;
3)
uczestniczyć w zajęciach i kursach, o których mowa w art. 20b ust. 1 pkt 8, na które się zapisał.
3. 
Repatriantowi na terenie ośrodka zabrania się:
1)
posiadania przedmiotów, które mogą stanowić zagrożenie dla porządku lub bezpieczeństwa w ośrodku;
2)
przebywania w miejscach, do których kierownik ośrodka wydał zakaz wstępu.
4. 
Na terenie ośrodka zabrania się:
1)
spożywania alkoholu oraz przyjmowania środków odurzających lub substancji psychotropowych;
2)
palenia wyrobów tytoniowych poza miejscami do tego wyznaczonymi.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, regulamin organizacyjno-porządkowy ośrodka obejmujący:

1)
przepisy porządkowe,
2)
sposób organizacji posiłków
3)
(uchylony)

- uwzględniając w szczególności potrzeby repatriantów przebywających w ośrodku, konieczność zapewnienia bezpiecznych warunków pobytu na terenie ośrodka oraz jego sprawnego funkcjonowania.

1. 
Nadzór nad funkcjonowaniem ośrodków sprawuje Pełnomocnik.
2. 
Nadzór polega na kontroli i ocenie podmiotu prowadzącego ośrodek w zakresie:
1)
realizacji postanowień umowy, o której mowa w art. 20g ust. 1;
2)
zapewniania warunków, o których mowa w art. 20b ust. 1;
3)
spełnienia minimalnych wymagań dotyczących wyposażenia ośrodka, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 20b ust. 2.
3. 
Pełnomocnik, sprawując nadzór nad funkcjonowaniem ośrodków, może je wizytować.
4. 
Pełnomocnik podczas wizytowania ośrodka ma prawo:
1)
wstępu do niego;
2)
poruszania się po jego terenie;
3)
przeglądania dokumentów;
4)
żądania wyjaśnień od kierownika ośrodka;
5)
przeprowadzania rozmów z repatriantami umieszczonymi w ośrodku.
5. 
W przypadku gdy Pełnomocnik, sprawując nadzór nad funkcjonowaniem ośrodka, stwierdzi rażące uchybienia w jego funkcjonowaniu, informuje o tym kierownika ośrodka oraz wzywa podmiot prowadzący ośrodek do usunięcia stwierdzonych uchybień w określonym terminie, pod rygorem rozwiązania umowy, o której mowa w art. 20g ust. 1.
6. 
Pełnomocnik dokumentuje czynności wykonywane w ramach nadzoru nad funkcjonowaniem ośrodków w formie protokołu, do którego wpisuje:
1)
datę, miejsce i rodzaj czynności wykonywanych w ramach nadzoru;
2)
dokumenty i informacje uzyskane podczas wykonywania czynności oraz ich źródła;
3)
dodatkowe uwagi uwzględniające w szczególności zakres stwierdzonych nieprawidłowości, przyczynę ich powstania i skutki, jakie wywołują lub mogą wywołać, oraz zalecenia lub wnioski dotyczące usprawnienia nadzorowanego ośrodka.
1. 
W przypadku uporczywego naruszania przez repatrianta obowiązków określonych w regulaminie organizacyjno-porządkowym ośrodka Pełnomocnik wydaje decyzję w sprawie pozbawienia go miejsca w ośrodku.
2. 
Repatriant jest obowiązany opuścić ośrodek w przypadku:
1)
upływu okresu jego pobytu w ośrodku, określonego w decyzji w sprawie przyznania mu miejsca w ośrodku;
2)
wydania decyzji, o której mowa w ust. 1.
1. 
Kierownik ośrodka prowadzi ewidencję repatriantów umieszczonych w ośrodku.
2. 
Do ewidencji wpisuje się następujące dane osobowe repatrianta:
1)
imię i nazwisko;
2)
datę urodzenia;
3)
obywatelstwo;
4)
stan cywilny;
5)
płeć;
6)
okres pobytu w ośrodku.
3. 
Kierownik ośrodka:
1)
udostępnia dane zawarte w ewidencji Pełnomocnikowi na każde żądanie;
2)
aktualizuje dane zawarte w ewidencji;
3)
informuje Pełnomocnika o wszelkich zmianach dokonywanych w ewidencji.