Rekompensata dochodów utraconych przez gminy w 2018 r. w związku ze zmianą zakresu opodatkowania elektrowni wiatrowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.30

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 stycznia 2022 r.

USTAWA
z dnia 17 listopada 2021 r.
o rekompensacie dochodów utraconych przez gminy w 2018 r. w związku ze zmianą zakresu opodatkowania elektrowni wiatrowych

Ustawa określa zasady i tryb zrekompensowania gminom dochodów utraconych w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych.

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)
podatku - rozumie się przez to podatek od nieruchomości w rozumieniu ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 oraz z 2021 r. poz. 401, 1558, 2192 i 2290), którego przedmiotem opodatkowania są budowle w rozumieniu tej ustawy;
2)
elektrowni wiatrowej - rozumie się przez to elektrownię wiatrową w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 724), z uwzględnieniem art. 10;
3)
dochodach utraconych w 2018 r. - rozumie się przez to różnicę między dochodami należnymi gminie za okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. z tytułu podatku obliczonymi z uwzględnieniem:
a)
art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351) i wiersza "Kategoria XXIX - wolno stojące kominy i maszty oraz elektrownie wiatrowe" załącznika do tej ustawy oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2017 r., oraz
b)
art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane i wiersza "Kategoria XXIX - wolno stojące kominy i maszty oraz części budowlane elektrowni wiatrowych" załącznika do tej ustawy oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1276 oraz z 2020 r. poz. 1336), obowiązującym na dzień 1 stycznia 2018 r.
1. 
Gmina jest uprawniona do rekompensaty z tytułu dochodów utraconych w 2018 r., zwanej dalej "rekompensatą", w pełnej wysokości ustalonej na podstawie danych zawartych we wniosku gminy o zwrot dochodów utraconych w 2018 r., zwanym dalej "wnioskiem", którego wzór określa załącznik do ustawy.
2. 
Rekompensatę wypłaca się z budżetu państwa na wniosek gminy.
1. 
Wniosek zawiera:
1)
dane wnioskodawcy i wskazanie właściwego miejscowo wojewody, zwanego dalej "wojewodą", do którego składany jest wniosek;
2)
stawkę podatku obowiązującą w roku podatkowym 2018, ustaloną przez radę gminy, oraz wskazanie uchwały rady gminy ustalającej wysokość tej stawki;
3)
wykaz elektrowni wiatrowych objętych opodatkowaniem i zlokalizowanych na terenie gminy w dniu 31 grudnia 2017 r., obejmujący:
a)
moc zainstalowaną elektryczną każdej z tych elektrowni wiatrowych,
b)
nazwę lub firmę i adres podatnika;
4)
wskazanie podstawy opodatkowania podatkiem budowli wchodzących w skład każdej z elektrowni wiatrowych, o których mowa w pkt 3, według stanu na dzień 1 stycznia 2018 r., ustalonej z uwzględnieniem art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane i wiersza określającego kategorię XXIX obiektów budowlanych w załączniku do tej ustawy oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, w brzmieniu obowiązującym:
a)
na dzień 31 grudnia 2017 r. oraz
b)
na dzień 1 stycznia 2018 r., nadanym ustawą z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw;
5)
wskazanie kwoty podatku ustalonej na podstawie danych, o których mowa w:
a)
pkt 2 i pkt 4 lit. a oraz
b)
pkt 2 i pkt 4 lit. b;
6)
wskazanie kwoty dochodów utraconych w 2018 r., stanowiącej różnicę między kwotą podatku ustaloną zgodnie z pkt 5 lit. a i pkt 5 lit. b;
7)
numer rachunku bankowego gminy, na który ma zostać przekazana rekompensata;
8)
dane do kontaktu z właściwym urzędem gminy;
9)
datę sporządzenia wniosku i podpis osoby upoważnionej.
2. 
Do wniosku należy dołączyć kopie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, o którym mowa w art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, wydanych dla elektrowni wiatrowych, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
1. 
Gmina składa wniosek do wojewody w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Wniosek złożony po upływie terminu określonego w zdaniu pierwszym pozostawia się bez rozpoznania.
2. 
Wojewoda sprawdza prawidłowość złożonych wniosków pod względem rachunkowym i formalnym w terminie 3 miesięcy od dnia ich złożenia.
3. 
W przypadku stwierdzenia we wniosku braków lub błędów wojewoda wzywa gminę do ich odpowiednio uzupełnienia lub usunięcia w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek, którego braków lub błędów gmina odpowiednio nie uzupełniła lub nie usunęła w tym terminie, pozostawia się bez rozpoznania.

Wojewoda wydaje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania rekompensaty. Decyzję o odmowie przyznania rekompensaty wojewoda wydaje w przypadku stwierdzenia, że w gminie nie wystąpiły dochody utracone w 2018 r.

Organem odwoławczym od decyzji wojewody, o której mowa w art. 6, jest minister właściwy do spraw klimatu.

Wojewoda przekazuje rekompensatę na rachunek bankowy gminy do dnia 31 grudnia 2022 r.

Rekompensatę zalicza się do dochodu podatkowego gminy w rozumieniu ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672, 1901 i 1927), uwzględnianego do wyliczenia części wyrównawczej i równoważącej subwencji ogólnej dla gmin oraz wpłat do budżetu państwa, o których mowa w art. 29 tej ustawy.

Do celów stosowania ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 13 lipca 2018 r.:

1)
budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane stanowiła elektrownia wiatrowa;
2)
elektrownią wiatrową była budowla w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, składająca się co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej niż moc instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 40 kW, przyłączonej do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 120 kW.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 5 lutego 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

WNIOSEK O ZWROT DOCHODÓW UTRACONYCH W 2018 R.

wzór