Art. 6. - [Wniosek o udzielenie gwarancji ostrożnościowej; wniosek o pokrycie niedoborów kapitałowych; zawarcie i elementy umowy w sprawie udzielenia gwarancji ostrożnościowej lub w sprawie pokrycia niedoborów kapitałowych] - Rekapitalizacja niektórych instytucji oraz rządowe instrumenty stabilizacji finansowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.505 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 kwietnia 2024 r.
Art.  6.  [Wniosek o udzielenie gwarancji ostrożnościowej; wniosek o pokrycie niedoborów kapitałowych; zawarcie i elementy umowy w sprawie udzielenia gwarancji ostrożnościowej lub w sprawie pokrycia niedoborów kapitałowych]
1. 
Gwarancji ostrożnościowej może udzielić, w imieniu Skarbu Państwa, minister właściwy do spraw instytucji finansowych, na wniosek instytucji.
1a. 
Pokrycie niedoborów kapitałowych może zastosować w imieniu Skarbu Państwa minister właściwy do spraw instytucji finansowych na wniosek instytucji.
2. 
Wniosek o udzielenie gwarancji ostrożnościowej obejmuje w szczególności:
1)
nazwę instytucji;
2)
przedmiot gwarancji ostrożnościowej;
3)
wysokość wnioskowanej kwoty gwarancji ostrożnościowej;
4)
informacje o aktualnej sytuacji ekonomiczno-finansowej instytucji, w tym ostatnie sprawozdanie finansowe oraz ostatnie zbadane sprawozdanie finansowe.
2a. 
Wniosek o pokrycie niedoborów kapitałowych obejmuje w szczególności:
1)
nazwę instytucji;
2)
wysokość niedoborów kapitałowych oraz analizę przyczyn ich powstania;
3)
wysokość wnioskowanej kwoty pokrycia niedoborów kapitałowych;
4)
informacje o aktualnej sytuacji ekonomiczno-finansowej instytucji, w tym ostatnie sprawozdanie finansowe oraz ostatnie zbadane sprawozdanie finansowe;
5)
plan pokrycia niedoborów kapitałowych, który zawiera co najmniej:
a)
proponowaną strategię prowadzenia działalności oraz informację o dopuszczalnym poziomie i rodzaju ryzyka,
b)
opis planowanych środków pokrycia niedoborów kapitałowych i związanych z nimi kosztów,
c)
harmonogram wdrożenia planu pokrycia niedoborów kapitałowych i końcowy termin jego realizacji,
d)
opis metod i źródeł finansowania pokrycia niedoborów kapitałowych,
e)
przewidywane zyski i straty w okresie pięciu lat od dnia złożenia planu pokrycia niedoborów kapitałowych, oparte na co najmniej dwóch prognozach finansowych,
f)
imiona i nazwiska członków zarządu podpisujących plan pokrycia niedoborów kapitałowych;
6)
warunki emisji obligacji - w przypadku pokrycia niedoborów kapitałowych przez objęcie obligacji.
3. 
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, może udzielić gwarancji ostrożnościowej tylko na podstawie umowy, w której określa się warunki udzielenia gwarancji ostrożnościowej oraz jej wysokość.
3a. 
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, może pokryć niedobory kapitałowe tylko na podstawie umowy, w której określa się warunki i wysokość pokrycia niedoborów kapitałowych, określonych na podstawie planu pokrycia niedoborów kapitałowych, o którym mowa w ust. 2a pkt 5.
4. 
Warunkiem zawarcia umowy gwarancji ostrożnościowej pomiędzy ministrem właściwym do spraw instytucji finansowych oraz instytucją jest uzyskanie zgody walnego zgromadzenia tej instytucji na związanie umową. Walne zgromadzenie zwołuje się w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia o zwołaniu walnego zgromadzenia. Przepisu art. 402 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych nie stosuje się.
5. 
Umowa gwarancji ostrożnościowej w szczególności:
1)
zapewnia ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych odpowiedni wpływ na politykę finansową instytucji, w tym udział wyznaczonych przez niego przedstawicieli w organach tej instytucji;
2)
określa sposób obliczenia ceny obejmowanych akcji oraz warunki ich emisji;
3)
określa wysokość udzielonej gwarancji ostrożnościowej;
4)
wskazuje cele wykorzystania środków pochodzących z emisji akcji;
5)
określa ograniczenia w zakresie wypłaty dywidendy bądź nadwyżki bilansowej;
6)
określa ograniczenia w zakresie polityki wynagrodzeń wobec członków organów instytucji oraz kadry kierowniczej;
7)
wskazuje obowiązek niezwłocznego dostosowania przepisów statutu, umowy spółki i innych regulacji wewnętrznych instytucji do postanowień umowy gwarancji ostrożnościowej;
8)
określa sposób rozliczenia straty instytucji za okresy ubiegłe;
9)
określa warunki podziału obciążeń przez akcjonariuszy i wierzycieli podporządkowanych instytucji.
6. 
Miesięczne wynagrodzenie członka organu instytucji nie może przekraczać dwunastokrotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, a dodatkowe składniki wynagrodzenia nie mogą przekraczać w skali roku trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia danego członka organu tej instytucji.
7. 
Odmowa zastosowania instrumentu rekapitalizacji nie stanowi podstawy roszczeń instytucji ani osób trzecich wobec Skarbu Państwa.