Rejestracja pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.107.1143

Akt utracił moc
Wersja od: 7 grudnia 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 17 listopada 2000 r.
w sprawie rejestracji pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej.

Na podstawie art. 76 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa dla pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej:
1)
warunki i tryb rejestracji,
2)
wzory dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych,
3)
jednostki organizacyjne właściwe w tych sprawach.
1.
Rejestracji na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu podlegają pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze, motorowery i przyczepy, z wyjątkiem przyczep motocyklowych i specjalnych przeznaczonych do ciągnięcia przez ciągniki rolnicze lub pojazdy wolnobieżne, zwane dalej "pojazdami", używane przez jednostki wojskowe podporządkowane ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Policję, Urząd Ochrony Państwa i Straż Graniczną, zwane dalej "służbami".
2.
Rejestracji na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu podlegają również pojazdy nie zarejestrowane przyjęte do badań albo testowania.
Rejestracji pojazdów dokonują:
1)
Komendant Główny Policji - w odniesieniu do pojazdów Komendy Głównej Policji,
2)
właściwy komendant wojewódzki Policji - w odniesieniu do pojazdów komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji działających na obszarze województwa,
3)
komendant Wyższej Szkoły Policji i komendant szkoły policyjnej - w odniesieniu do pojazdów szkoły,
4)
Komendant Główny Straży Granicznej - w odniesieniu do pojazdów Straży Granicznej,
5)
dowódca (szef) jednostki wojskowej podporządkowanej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - w odniesieniu do pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
6)
Szef Urzędu Ochrony Państwa - w odniesieniu do pojazdów Urzędu Ochrony Państwa.
1.
Rejestracji pojazdu dokonuje się na podstawie:
1)
dowodu własności pojazdu lub dowodu przyjęcia pojazdu przez organ, o którym mowa w § 3, do użytkowania albo
2)
wniosku kierownika jednostki organizacyjnej bezpośrednio użytkującej pojazd, do którego dołącza się dowód własności pojazdu lub dowód przyjęcia pojazdu do użytkowania.
2.
Do dokumentów, o których mowa w ust. 1, dołącza się dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany poza służbami, oraz kartę pojazdu, jeżeli była wydana.
1.
Organ dokonujący rejestracji, po wpisaniu do ewidencji, wydaje:
1)
dowód rejestracyjny,
2)
tablice (tablicę) rejestracyjne wraz ze znakiem legalizacyjnym,
3)
nalepkę kontrolną.
2.
W przypadku rejestracji pojazdu wyposażonego w tablice (tablicę) rejestracyjne zawierające:
1)
wyróżnik służby, o którym mowa w § 6 ust. 2 - wydaje się dowód rejestracyjny, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia,
2)
wyróżnik województwa i powiatu - wydaje się dowód rejestracyjny, którego wzór określają przepisy Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej dotyczące rejestracji i oznaczania pojazdów.
1.
Numer na tablicach rejestracyjnych pojazdu składa się z:
1)
wyróżnika służby i jednej litery ze zbioru następujących 25 liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z oraz wyróżnika pojazdu albo
2)
wyróżnika województwa i wyróżnika powiatu oraz wyróżnika pojazdu, które określają przepisy, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2.
2.
Wyróżniki służb stanowią litery:
1)
HP - dla Policji,
2)
HW - dla Straży Granicznej,
3)
HB - dla jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
4)
HK - dla Urzędu Ochrony Państwa.
3.
Wyróżnik pojazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stanowią:
1)
jedna litera ze zbioru liter, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz trzy cyfry w przedziale od 001 do 999 albo
2)
dwie cyfry w przedziale od 01 do 99 i dwie litery ze zbioru liter, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
Tablic rejestracyjnych zawierających wyróżniki województwa i powiatu nie stosuje się do oznakowanych pojazdów służb.
Wzory tablic rejestracyjnych zawierających wyróżniki służb, wzory umieszczanych na nich znaków i symboli oraz wzór nalepki kontrolnej odpowiadają wzorom określonym w przepisach Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej dotyczących rejestracji i oznaczania pojazdów.
1.
Organy, o których mowa w § 3:
1)
zamawiają u producentów tablice rejestracyjne zawierające wyróżniki, o których mowa w § 6 ust. 1, blankiety dowodów rejestracyjnych, o których mowa w § 5 ust. 2, znaki legalizacyjne i nalepki kontrolne,
2)
zgłaszają zapotrzebowanie na numery rejestracyjne zawierające wyróżniki, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, do właściwego starosty.
2.
Starosta przyznaje organom, o których mowa w § 3, numery rejestracyjne zawierające wyróżniki określone w § 6 ust. 1 pkt 2, na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania.
W przypadku zbycia pojazdu lub zwrotu po badaniach albo testowaniu pojazdu zarejestrowanego w trybie rozporządzenia przekazuje się kartę pojazdu, jeżeli była wydana. Tablice rejestracyjne i dowód rejestracyjny nie podlegają przekazaniu.
1.
Dowody rejestracyjne, które utraciły przydatność do celów służbowych albo zostały zniszczone lub zużyte, unieważnia się przez odcięcie prawego dolnego rogu dokumentu w taki sposób, aby można było odczytać zapisy wcześniej naniesione na dokument, oraz przekreślenie stron. Unieważnione dowody rejestracyjne przechowuje się w aktach pojazdu.
2.
Zniszczone lub zużyte tablice rejestracyjne, znaki legalizacyjne i nalepki kontrolne podlegają komisyjnemu skasowaniu. Numery rejestracyjne skasowanych tablic rejestracyjnych zawierających wyróżnik służby wykorzystuje się ponownie. Numery rejestracyjne skasowanych tablic rejestracyjnych zawierających wyróżnik województwa i powiatu mogą być wykorzystane ponownie.
3.
W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablicy rejestracyjnej numer rejestracyjny pojazdu, dowód rejestracyjny i tablicę rejestracyjną unieważnia się.
4.
O unieważnieniu numeru rejestracyjnego zawierającego wyróżnik województwa i powiatu służby powiadamiają właściwego starostę.
1.
Wydane na podstawie dotychczasowych przepisów dowody rejestracyjne i tablice rejestracyjne zachowują ważność.
2.
Dowody rejestracyjne, których wzór określają dotychczasowe przepisy dotyczące rejestracji pojazdów służb, mogą być wydawane nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3.
Tablice rejestracyjne według dotychczasowego wzoru, zawierające dotychczasowe wyróżniki służb, mogą być wydawane nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR DOWODU REJESTRACYJNEGO POJAZDU

Poszczególne strony dowodu: format A-7, kolor jasnoniebieski

wzór