Rozdział 4 - Wyrejestrowanie pojazdów - Rejestracja i oznaczanie pojazdów, wymagania dla tablic rejestracyjnych oraz wzory innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1847

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 lipca 2023 r.

Rozdział  4

Wyrejestrowanie pojazdów

§  19.  [Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu; decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu]
1. 
W celu wyrejestrowania pojazdu właściciel pojazdu składa do organu rejestrującego właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu wniosek o wyrejestrowanie pojazdu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a w przypadku pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, do którego dołącza:
1)
w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 1 ustawy - dokument, o którym mowa w tym przepisie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;
2)
w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 2 ustawy - dowód rejestracyjny i oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;
3)
w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy - dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą;
4)
w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 4 ustawy - dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;
5)
w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 5 ustawy - dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice (tablicę) rejestracyjne oraz dokument potwierdzający wniesienie opłaty, o której mowa w art. 79 ust. 5 ustawy;
6)
w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 6 ustawy - dokument, o którym mowa w tym przepisie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;
7) 8
 w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 7 ustawy - dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu.
2. 
W celu wyrejestrowania pojazdu czasowo wycofanego z ruchu właściciel pojazdu do wniosku o jego wyrejestrowanie dołącza decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, o której mowa w art. 78a ust. 1 ustawy, zamiast dowodu rejestracyjnego.
3. 
W przypadku określonym w art. 79 ust. 3a ustawy organ rejestrujący dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu, jeżeli pojazd nie został wcześniej wyrejestrowany.
4. 
W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic (tablicy) rejestracyjnych właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich utracie.
5. 
W przypadku nieprzedłożenia przez właściciela pojazdu dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 albo 6, organ rejestrujący, po upływie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu.
6. 
W przypadku złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu właściciel pojazdu dokonuje także zwrotu dodatkowej zalegalizowanej tablicy rejestracyjnej, o której mowa w § 8, albo jej wtórnika, chyba że dokonał wcześniej ich zwrotu, albo składa oświadczenie o ich utracie.
7. 
Organ rejestrujący wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu:
1)
na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
2)
o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
3)
z urzędu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia;
4)
o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, z urzędu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia.
8 § 19 ust. 1 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2023 r. (Dz.U.2023.1255) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2023 r.