Rejestr związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszanie statutów związków i ich zmian.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.2282

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 grudnia 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 21 grudnia 2015 r.
w sprawie rejestru związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszania statutów związków i ich zmian

Na podstawie art. 72b ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 i 1890) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania w sprawach:
a)
rejestracji związku powiatowo-gminnego,
b)
rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego,
c)
wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych, zwanego dalej "rejestrem";
2)
wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego;
3)
wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych;
5)
dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszeń, o których mowa w pkt 2-4;
6)
sposób prowadzenia rejestru związków powiatowo-gminnych, w tym sposób dokonywania wpisów w tym rejestrze;
7)
zakres danych podlegających wpisowi do rejestru;
8)
tryb ogłaszania statutu związku powiatowo-gminnego, zmiany tego statutu oraz informacji o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
wojewoda - wojewodę właściwego ze względu na siedzibę związku powiatowo-gminnego;
2)
starosta - starostę upoważnionego przez starostów powiatów i wójtów gmin zamierzających utworzyć związek powiatowo-gminny;
3)
wójt - wójta (burmistrza, prezydenta miasta) upoważnionego przez starostów powiatów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin zamierzających utworzyć związek powiatowo-gminny;
4)
zgromadzenie - zgromadzenie związku powiatowo-gminnego.

Postępowanie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego

§  3. 
1. 
Starosta albo wójt informuje wojewodę o utworzeniu związku powiatowo-gminnego po podjęciu przez wszystkie rady powiatów i rady gmin tworzących związek uchwał o utworzeniu związku powiatowo-gminnego oraz o przyjęciu jego statutu zgodnego z projektem statutu uzgodnionego z wojewodą w trybie art. 72a ust. 2 w związku z art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, zwanej dalej "ustawą".
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera oznaczenie uchwał rad powiatów i rad gmin o utworzeniu związku powiatowo-gminnego oraz o przyjęciu jego statutu.
3. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2.
4. 
Jeżeli informacja o utworzeniu związku powiatowo-gminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa starostę albo wójta do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 4 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  4. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od starosty albo wójta informacji, o której mowa w § 3 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do starosty albo wójta wezwania, o którym mowa w § 3 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o utworzeniu związku powiatowo-gminnego, o której mowa w § 3 ust. 1;
2)
uchwały rad powiatów i rad gmin o utworzeniu związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały rad powiatów i rad gmin o przyjęciu statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
statut związku powiatowo-gminnego;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia projektu statutu związku powiatowo-gminnego;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2 i 3.
§  5. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, starostę albo wójta oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową o rejestracji związku powiatowo-gminnego.
§  6. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 5, ogłasza statut związku powiatowo-gminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu statutu.

Postępowanie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego

§  7. 
1. 
Przewodniczący zgromadzenia informuje wojewodę o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego po uchwaleniu zmiany statutu, zgodnie z jej projektem uzgodnionym z wojewodą w trybie art. 72a ust. 2 w związku z art. 67 ust. 1a ustawy, oraz po stwierdzeniu braku sprzeciwu rady gminy albo rady powiatu w stosunku do uchwały zmieniającej statut związku powiatowo-gminnego.
2. 
W przypadku przystępowania powiatu albo gminy do związku powiatowo-gminnego informację, o której mowa w ust. 1, przewodniczący zgromadzenia przekazuje wojewodzie po spełnieniu warunków określonych w ust. 1 oraz po przyjęciu przez radę powiatu albo radę gminy przystępującej do związku powiatowo-gminnego obowiązującego statutu związku powiatowo-gminnego.
3. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwały zgromadzenia o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego;
2)
potwierdzenie braku sprzeciwu, o którym mowa w art. 67a ust. 3 ustawy;
3)
w przypadku przystępowania powiatu albo gminy do związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o przyjęciu jego statutu;
4)
w przypadku występowania powiatu albo gminy ze związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym.
4. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 4.
5. 
Jeżeli informacja o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-4, wojewoda wzywa przewodniczącego zgromadzenia do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  8. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od przewodniczącego zgromadzenia informacji, o której mowa w § 7 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku powiatowo- -gminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 7 ust. 5, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego, o której mowa w § 7 ust. 1;
2)
uchwała zgromadzenia o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały rad powiatów i rad gmin o przyjęciu statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
uchwały rad powiatów i rad gmin o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia zmiany statutu związku powiatowo-gminnego;
6)
wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2-4.
§  9. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę oraz przewodniczącego zgromadzenia związku o rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego.
§  10. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 9, ogłasza zmianę statutu związku powiatowo-gminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu zmiany statutu.

Postępowanie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych

§  11. 
1. 
Związek przekazuje wojewodzie wniosek o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru po zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwał zgromadzenia podjętych w związku z likwidacją;
2)
oznaczenie uchwał rad powiatów i rad gmin podjętych w związku z likwidacją;
3)
w przypadku wystąpienia powiatu albo gminy ze związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku powiatowo- -gminnym.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2, oraz informację o zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego.
4. 
Jeżeli wniosek o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa związek powiatowo-gminny do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 12 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  12. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 11 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 11 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
wniosek związku powiatowo-gminnego o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru;
2)
informacja o zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały zgromadzenia, podjęte w związku z likwidacją;
4)
uchwały rad powiatów i rad gmin, podjęte w związku z likwidacją;
5)
uchwały rad powiatów i rad gmin o wystąpieniu ze związku powiatów lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 3-5.
§  13. 
O wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, powiaty i gminy uczestniczące w związku powiatowo-gminnym oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową.
§  14. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 13, ogłasza obwieszczenie o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia obwieszczenia o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu obwieszczenia.

Rejestr związków powiatowo-gminnych

§  15. 
Rejestr jest prowadzony w postaci elektronicznej.
§  16. 
W rejestrze wpisuje się w oddzielnych rubrykach:
1)
kolejny numer związku powiatowo-gminnego w rejestrze;
2)
nazwę związku powiatowo-gminnego i jego siedzibę;
3)
oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku powiatowo-gminnym;
4)
zadania związku powiatowo-gminnego;
5)
czas trwania związku powiatowo-gminnego;
6)
datę rejestracji związku powiatowo-gminnego;
7)
datę ogłoszenia statutu związku powiatowo-gminnego oraz jego zmian;
8)
datę likwidacji albo przekształcenia związku powiatowo-gminnego.
§  17. 
Wpisu w rejestrze dokonuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wojewody.
§  18. 
Rejestr jest jawny i publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Przepis końcowy

§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Nazwa organu zgłaszającego:.............................................................................
Numer zgłoszenia:....................................Data zgłoszenia:.....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
............................................................................................... z siedzibą w .........................................
Oznaczenie powiatów

i gmin tworzących

związek:

Oznaczenie uchwał o utworzeniu związku:Oznaczenie uchwał o przyjęciu statutu związku:
1. powiat ....1. uchwała Rady Powiatu ... nr ...

z dnia .....

1. uchwała Rady Powiatu ... nr ...

z dnia .....

2. gmina ...2. uchwała Rady Gminy ... nr ......

z dnia .......

2. uchwała Rady Gminy ... nr .....

z dnia .....

3. ...3. .....3. ....
Zadania związku:
..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

Czas trwania związku:

(zaznacz krzyżykiem)

oznaczony w statucie

(data lub zdarzenie kończące działalność)

...................................................................

nieoznaczony
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię

..............................................................................

Nazwisko

...........................................................................

Stanowisko służbowe

............................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Nazwa organu zgłaszającego:.............................................................................
Numer zgłoszenia:......................................Data zgłoszenia:.....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
......................................................................................... z siedzibą w .............................................
Miejsce publikacji statutu związku w wojewódzkim dzienniku urzędowym:
Dziennik Urzędowy Województwa ............................ z dnia ..................... pozycja .......................
zmiany*): Dziennik Urzędowy Województwa ............ z dnia ................... pozycja .........................
Pozycja w rejestrze związków powiatowo-gminnych:....................................
Zmiana nazwy związku lub siedziby*):
................................................................................................. z siedzibą w .....................................
Oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku zgodnie z rejestrem:
1. powiat ....2. gmina ....3. ...
4. ...5. ...6. ...
Oznaczenie powiatów i gmin

przystępujących do związku: *)

Oznaczenie uchwał o przyjęciu statutu związku:
1. powiat ...1. uchwała Rady Powiatu ... nr .... z dnia ...
2. gmina ...2. uchwała Rady Gminy ... nr .... z dnia ...
3. ...3. ....
Oznaczenie powiatów i gmin

występujących ze związku:*)

Oznaczenie uchwał o wystąpieniu ze związku:
1. powiat ....1. uchwała Rady Powiatu ... nr .... z dnia ...
2. gmina ...2. uchwała Rady Gminy... nr .... z dnia ...
3. ...3. ...
Oznaczenie innych uchwał, skutkujących utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Zadania związku (po zmianie statutu)*):
...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

Zmiana czasu trwania

związku:*)

(zaznacz krzyżykiem)

oznaczony w statucie

(data lub zdarzenie kończące działalność)

...............................................................

nieoznaczony
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię .....................................................................Nazwisko ............................................................
Stanowisko służbowe

...............................................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)
*) Uzupełnić, jeżeli dotyczy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO Z REJESTRU ZWIĄZKÓW POWIATOWO-GMINNYCH

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Z REJESTRU ZWIĄZKÓW POWIATOWO-GMINNYCH

Nazwa organu zgłaszającego:.............................................................................
Numer zgłoszenia:....................................Data zgłoszenia:.....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
................................................................................................ z siedzibą w .......................................
Miejsce publikacji statutu związku w wojewódzkim dzienniku urzędowym:
Dziennik Urzędowy Województwa ............................ z dnia ........................... pozycja ...................
zmiany*): Dziennik Urzędowy Województwa ............ z dnia ........................... pozycja ...................
Pozycja w rejestrze związków powiatowo-gminnych:......................................
Oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku zgodnie z rejestrem:
1. powiat ...2. gmina ...3. ...
4. ...5. ...6. ...
Oznaczenie uchwał zgromadzenia, podjętych w związku z likwidacją:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Oznaczenie uchwał rad powiatów i gmin, podjętych w związku z likwidacją:
1. uchwała Rady Powiatu .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. uchwała Rady Gminy .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
3. ...
Oznaczenie innych uchwał, skutkujących utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię .....................................................................Nazwisko ...........................................................
Stanowisko służbowe

.............................................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)

*) Uzupełnić, jeżeli dotyczy.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).