Rejestr producentów i handlowców obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.81.548

Akt utracił moc
Wersja od: 10 maja 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 24 kwietnia 2007 r.
w sprawie rejestru producentów i handlowców obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw

Na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. Nr 52, poz. 343) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia rejestru producentów i handlowców obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, zwanego dalej "rejestrem";
2)
dokumenty będące podstawą dokonania wpisu do rejestru, zmiany wpisu lub wykreślenia z rejestru;
3)
dane podlegające wpisowi do rejestru;
4)
wzory wniosków o dokonanie wpisu do rejestru i o wykreślenie z rejestru.
1.
Rejestr prowadzi się w formie księgi rejestrowej i akt rejestrowych. Rejestr może być prowadzony także w systemie teleinformatycznym.
2.
Księga rejestrowa składa się z:
1)
księgi ogólnej - zawierającej wykaz producentów i handlowców, datę i podstawę dokonania wpisu do rejestru, zmiany wpisu lub wykreślenia z rejestru oraz numery rejestrowe producentów i handlowców;
2)
ksiąg szczegółowych - zawierających:
a)
oznaczenie producenta lub handlowca oraz adres zakładu głównego, w tym adres do korespondencji,
b)
oznaczenie formy prawnej producenta i handlowca,
c)
określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, wraz z numerami identyfikacji podatkowej (NIP) i identyfikacji w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz PESEL osoby kierującej,
d)
datę rozpoczęcia i zakończenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 pkt 18 i 19 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, zwanej dalej "ustawą",
e)
określenie ilości i rodzaju:
ropy naftowej i paliw wprowadzanych na rynek krajowy,
tworzonych zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw w danym roku kalendarzowym.
3.
Akta rejestrowe składają się z dokumentów będących podstawą dokonania wpisu do rejestru, zmiany jego treści, danych o wielkości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, miejscach ich magazynowania, a także kopii decyzji ministra właściwego do spraw gospodarki i prowadzącego rejestr, protokołów z kontroli, wezwań i upomnień, korespondencji ogólnej oraz dokumentów dotyczących zmiany wpisu w rejestrze lub wykreślenia z rejestru.
4.
Dla każdego producenta i handlowca wpisanych do rejestru prowadzi się oddzielne akta.
5.
W przypadku wykreślenia producenta lub handlowca z rejestru nadany numer rejestrowy nie może być powtórnie wykorzystany.
6.
Akta rejestrowe nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
1.
Wpis do księgi i akt rejestrowych musi być trwały i wyraźny, nie może być wymazywany ani w inny sposób usuwany.
2.
Dane zawarte w księgach i aktach rejestrowych nie mogą być z nich usunięte.
3.
Adnotacji o sprostowaniu błędów pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych omyłek, w zakresie objętym rejestrem, dokonuje się w odpowiednich księgach, o których mowa w § 2 ust. 2, oraz aktach rejestrowych.
4.
W przypadku konieczności sprostowania wpisu w księdze rejestrowej zamieszcza się w niej adnotację o treści sprostowania i jej podstawie oraz datę i podpis osoby dokonującej sprostowania.
1.
Prowadzący rejestr może zapisywać część danych, o których mowa w art. 14 ust. 2 ustawy, w teleinformatycznym systemie przetwarzania danych, pod warunkiem że dane te znajdują potwierdzenie w aktach rejestrowych.
2.
Teleinformatyczny system przetwarzania danych może dodatkowo zawierać:
1)
informacje, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 3 ustawy, prowadzone oddzielnie dla producenta i handlowca;
2)
zbiorcze dane o aktualnym stanie zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw utworzonych przez producenta lub handlowca oraz stanie krajowych zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw;
3)
zbiorcze dane o strukturze produkcji paliw i przywozu ropy naftowej i paliw, a także strukturze wywozu ropy naftowej i paliw w danym roku kalendarzowym;
4)
informacje o miejscach magazynowania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw.
3.
Dane, o których mowa w ust. 2, mogą być usuwane po przedstawieniu ministrowi właściwemu do spraw gospodarki sprawozdania, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ustawy, pod warunkiem że dane te zostaną zarchiwizowane na trwałych nośnikach zewnętrznych.
1.
Dokumentami będącymi podstawą dokonania wpisu do rejestru albo zmiany wpisu w rejestrze są:
1)
wniosek producenta lub handlowca, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lub w art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy;
2)
aktualny wyciąg lub odpis z Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorców bądź zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
3)
zaświadczenie o nadaniu numeru REGON;
4)
kopie:
a)
koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania lub obrotu paliwami,
b)
umowy, o której mowa w art. 10 ustawy, lub
c)
umowy, o której mowa w art. 11 ustawy.
2.
Dokumentami będącymi podstawą do wykreślenia z rejestru są:
1)
wniosek producenta lub handlowca, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy;
2)
dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3;
3)
dokumenty potwierdzające zasadność wykreślenia z rejestru w sytuacjach, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 i ust. 4 ustawy, w szczególności:
a)
oświadczenie producenta lub handlowca o trwałym zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,
b)
kopia decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego,
c)
kopia decyzji o cofnięciu lub wygaśnięciu koncesji,
d)
odpis prawomocnego orzeczenia sądu o ogłoszeniu upadłości przedsiębiorcy.
Wzór wniosku o:
1)
dokonanie wpisu do rejestru - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
wykreślenie z rejestru - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 11 stycznia 2006 r. w sprawie rejestru producentów i przywożących, obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych (Dz. U. Nr 9, poz. 50).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 131, poz. 909).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK

Pieczęć adresowa producenta lub handlowca
o dokonanie wpisu do rejestru producentów i handlowców, obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw

1. Imię i nazwisko lub nazwa producenta lub handlowca: .....

.........................................................

.........................................................

2. Forma prawna: ...........................................

2.1. Numer identyfikacji podatkowej (NIP): .................

2.2. Numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym

podmiotów gospodarki narodowej (REGON): ...............

2.3. Numer PESEL osoby kierującej działalnością producenta

lub handlowca (o ile taki numer posiada): .............

3. Siedziba i adres producenta lub handlowca: ..............

.........................................................

(kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr budynku, nr

lokalu, nr telefonu, nr faksu)

a) adres zakładu głównego: ..............................

.........................................................

(wypełnić wówczas, gdy adres jest inny niż siedziba

producenta lub handlowca)

b) adres do korespondencji (w tym osoby odpowiedzialnej

za zapasy obowiązkowe ropy naftowej lub paliw):

......................................................

......................................................

(stanowisko, imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za

zapasy obowiązkowe ropy naftowej lub paliw, kod

pocztowy, miejscowość, ulica, nr budynku, nr

lokalu, nr telefonu, nr faksu, adres poczty elektronicznej)

4. Przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej: ........

.........................................................

(wymienić przedmiot lub przedmioty działalności

gospodarczej, o których mowa w art. 2 pkt 18 i 19

ustawy)

5. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej: .............

.........................................................

(wpisać datę rozpoczęcia produkcji lub przywozu ropy

naftowej lub paliw objętych obowiązkiem tworzenia

zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw oraz datę

uzyskania i numer koncesji)

6. Dane o wielkości produkcji, przywozu i rodzaju paliw lub

półproduktów rafinacji ropy naftowej lub ropy naftowej,

objętych obowiązkiem tworzenia zapasów obowiązkowych ropy

naftowej lub paliw, planowane na dany rok (w m3)

z podaniem kodów CN, PKWiU):

1) ropa naftowa: ........................................

2) oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów

bitumicznych, surowe: ................................

3) oleje lekkie do przeprowadzania procesu specyficznego:

......................................................

4) oleje średnie do przeprowadzania procesu

specyficznego: .......................................

5) oleje ciężkie do przeprowadzania procesu

specyficznego: .......................................

6) benzyny silnikowe: ...................................

7) benzyny lotnicze: ....................................

8) oleje napędowe do silników: ..........................

9) materiały pędne do silników lotniczych na bazie nafty:

......................................................

10) oleje napędowe pozostałe przeznaczone na cele opałowe

(z wyłączeniem olejów do silników statków morskich): ..

.......................................................

11) oleje opałowe (z wyłączeniem olejów do silników

statków morskich): ...................................

12) skroplone lekkie węglowodory - propan, butan lub ich

mieszaniny, stosowane jako paliwo napędowe lub

grzewcze: ...........................................

7. Dane o ilości, rodzaju i gatunku paliwa, półproduktu

rafinacji ropy naftowej lub ropy naftowej, objętych

obowiązkiem tworzenia zapasów obowiązkowych ropy naftowej

lub paliw w danym roku:

1) ropa naftowa: ........................................

2) oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów

bitumicznych, surowe: ................................

3) oleje lekkie do przeprowadzania procesu specyficznego:

......................................................

4) oleje średnie do przeprowadzania procesu

specyficznego: .......................................

5) oleje ciężkie do przeprowadzania procesu

specyficznego: .......................................

6) benzyny silnikowe: ...................................

7) benzyny lotnicze: ....................................

8) oleje napędowe do silników: ..........................

9) materiały pędne do silników lotniczych na bazie nafty:

......................................................

10) oleje napędowe pozostałe przeznaczone na cele opałowe

(z wyłączeniem olejów do silników statków morskich):

......................................................

11) oleje opałowe (z wyłączeniem olejów do silników

statków morskich): ...................................

12) skroplone lekkie węglowodory - propan, butan lub ich

mieszaniny, stosowane jako paliwo napędowe lub

grzewcze: ...........................................

(wpisać wielkości należnych zapasów)*

8. Miejsce magazynowania zapasów: .........................

........................................................

(pełna nazwa firmy, kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr

budynku, nr lokalu, nr telefonu, nr faksu oraz forma

wykorzystania: własność, dzierżawa, wynajem, usługa

magazynowania)

Uwagi: ...........................................................

...........................................................

...........................................................

* Wyliczone wg wzoru: ilość ropy naftowej lub paliwa

wymieniona w pkt 6, podzielona przez liczbę dni w danym

roku, a następnie pomnożona przez ilość dni określoną w art. 71 ust. 4 ustawy oraz w przypadku LPG w art. 71 ust.

5 ustawy, całość powiększona o 10 % na poczet zapasów

niedostępnych z przyczyn technicznych

Np. ((1.000 m3: 365) x 76 dni) x 1,1 = 229 m3.

Załączniki:

1. Aktualny wyciąg lub odpis z rejestru sądowego

przedsiębiorców lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji

działalności gospodarczej (poświadczona za zgodność z

oryginałem kopia).

2. Zaświadczenie (poświadczona za zgodność z oryginałem kopia)

o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze

podmiotów gospodarki narodowej REGON.

3. Kopia koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w

zakresie wytwarzania i obrotu paliwami.

4. Kopia umowy magazynowania, o której mowa w art. 10 ust. 1

lub art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o

zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego

oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia

bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku

naftowym (Dz. U. Nr 52, poz. 343).

Sporządził:

................................

................................

(imię i nazwisko, nr telefonu)

.................................

(podpis i pieczęć

kierującego przedsiębiorstwem)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK

Pieczęć adresowa producenta lub handlowca
o wykreślenie wpisu z rejestru producentów i handlowców, obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw

1. Imię i nazwisko lub nazwa producenta lub handlowca: .....

.........................................................

.........................................................

2. Forma prawna: ...........................................

2.1. Numer identyfikacji podatkowej (NIP): .................

2.2. Numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym

podmiotów gospodarki narodowej (REGON): ...............

.......................................................

.......................................................

2.3. Numer PESEL osoby kierującej działalnością producenta

Lub handlowca (o ile taki numer posiada): .............

3. Numer nadany przez prowadzącego rejestr: ................

4. Siedziba i adres producenta lub handlowca: ..............

.........................................................

(kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr budynku, nr lokalu,

nr telefonu, nr faksu)

a) adres zakładu głównego: ..............................

......................................................

(wypełnić wówczas, gdy adres jest inny niż siedziba

producenta/handlowca)

b) adres do korespondencji: .............................

......................................................

(kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr budynku, nr

lokalu, nr telefonu, nr faksu)

5. Treść wniosku:

Wnoszę o ...................................................

............................................................

............................................................

............................................................

6. Uzasadnienie:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

(wyszczególnić podstawy prawne (inne okoliczności)

uzasadniające wykreślenie wpisu z rejestru)

Załączniki:

1. Aktualny wyciąg lub odpis z rejestru sądowego

przedsiębiorców lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji

działalności gospodarczej (poświadczona za zgodność z

oryginałem kopia).

2. Zaświadczenie (poświadczona za zgodność z oryginałem

kopia) o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym

rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON.

3. Dokumenty oraz inne dowody potwierdzające zasadność

wniosku, w szczególności dotyczące cofnięcia koncesji na

obrót paliwami ciekłymi (OPC) lub wytwarzanie paliw

ciekłych (WPC), zezwolenia na prowadzenie składu

podatkowego, zezwolenia na nabywanie wyrobów

zharmonizowanych, upadłości przedsiębiorcy itp.

(poświadczone za zgodność z oryginałem kopie).

Sporządził:

................................

................................

(imię i nazwisko, nr telefonu)

.................................

(podpis i pieczęć

kierującego przedsiębiorstwem)