Rozdział 2 - Wpisy - Rejestr okrętowy i postępowanie rejestrowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.47.400

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 marca 2003 r.

Rozdział  2

Wpisy

§  15.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odrębnymi przepisami oznaczenie identyfikacyjne statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenie statku oraz zmiany następujące po wpisie;
2)
w rubryce 2: numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (AIMO) i sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany;
3)
w rubryce 3: port macierzysty statku oraz jego zmiany;
4)
w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, oraz materiał główny kadłuba statku, rodzaj napędu, rodzaj i przeznaczenie statku;
5)
w rubrykach 5-9: wymiary główne (rejestrowe) statku i pojemność brutto i netto statku, określone zgodnie z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248);
6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych;
7)
w rubryce 11: poprzedni rejestr, jeżeli był w nim wpisany, i datę wykreślenia z tego rejestru; dotyczy to także przypadków zmiany właściwości miejscowej izby morskiej i zmiany księgi rejestrowej, zgodnie z § 13;
8)
w rubryce 12: stwierdzenie polskiej przynależności statku oraz datę wpisania statku do rejestru; stwierdzenie zawieszenia polskiej przynależności statku oraz datę wydania postanowienia w tej sprawie;
9)
w rubryce 13: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
10)
w rubryce 14: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 15;
11)
w rubryce 15: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-13, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 12, 13 i 15.
§  16.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisu;
2)
w rubryce 2: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku oraz zmiany w tym zakresie, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru, wymieniając:
a)
w odniesieniu do osób prawnych nazwę i siedzibę osoby prawnej oraz położoną w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę zakładu głównego lub oddziału armatora, z podaniem rejestru, w którym osoba ta została wpisana, i organu, który ten rejestr prowadzi;
b)
w odniesieniu do spółek jawnych i komandytowych - nazwę (firmę), siedzibę spółki, imiona, nazwiska, miejsce zamieszkania i adres wszystkich wspólników oraz numer spółki w rejestrze przedsiębiorców;
c)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, adres i obywatelstwo;
d)
w odniesieniu do przedsiębiorców numer odpowiedniego rejestru i organ rejestrowy oraz nadany numer identyfikacji statystycznej (REGON);
3)
w rubryce 3: armatora w sposób określony w pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
4)
w rubryce 4: wielkość udziału we współwłasności w częściach ułamkowych, jeżeli statek jest przedmiotem współwłasności;
5)
w rubryce 5:
a)
podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności z notarialnie poświadczonymi podpisami na umowie,
b)
wzmianki i ostrzeżenia dotyczące własności i ograniczeń w jej rozporządzaniu,
c)
zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany,
d)
wykreślenia wpisanych wzmianek i ostrzeżeń,
e)
datę wpisu.
2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 5.
§  17.
1.
W dziale trzecim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3;
2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe, określone w art.101 § 2 Kodeksu morskiego;
3)
w rubryce 3: treść wpisanego prawa (hipoteka morska, użytkowanie i inne ograniczenia w rozporządzaniu statkiem), a przy wpisie hipoteki morskiej - kwotę hipoteki słownie, datę wpisu oraz zmiany tych danych;
4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6;
6)
w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ograniczenia uprawnionego w rozporządzaniu tymi prawami, choćby ograniczenia te wpisano równocześnie z wpisem prawa, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące ograniczonych praw rzeczowych oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym kolorem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym kolorem pozostałą kwotę hipoteki morskiej;
7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu prawa objętego wykreśleniem wpisanym w rubryce 8;
8)
w rubryce 8: wykreślenie wpisanych praw, a w razie wykreślenia hipoteki morskiej - wykreśloną kwotę hipoteki morskiej słownie oraz datę wpisu.
2.
Uprawnionego, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, oznacza się, wpisując następujące dane:
1)
w odniesieniu do osób prawnych, spółek jawnych i komandytowych - pełną nazwę i siedzibę albo nazwę i siedzibę zakładu głównego lub oddziału;
2)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, obywatelstwo, a w razie potrzeby inne dane, które pozwalają na stwierdzenie tożsamości.
3.
Wpisy działu trzeciego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
§  18.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenia statku oraz zmiany następujące po wpisie;
2)
w rubryce 2: numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (AIMO) i sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany;
3)
w rubryce 3: port macierzysty wskazany przez armatora, port macierzysty wskazany przez właściciela oraz zmiany tych danych;
4)
w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, oraz materiał główny kadłuba statku, rodzaj napędu, rodzaj i przeznaczenie statku;
5)
w rubrykach 5-9: wymiary rejestrowe i pojemność statku;
6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych;
7)
w rubryce 11: rejestr stały statku, nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi, poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia oraz zmiany tych danych;
8)
w rubryce 12: oznaczenia dokumentów zawierających zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru statku, właściciela statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa;
9)
w rubryce 13: stwierdzenie czasowej polskiej przynależności statku, ze wskazaniem okresu, na jaki statek ją uzyskał, postanowienie izby morskiej o nadaniu statkowi czasowej polskiej przynależności, z podaniem daty jego wydania i sygnatury akt, datę wpisania statku do rejestru oraz zmiany tych danych;
10)
w rubryce 14: wykreślenie statku z rejestru z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
11)
w rubryce 15: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 16;
12)
w rubryce 16: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-14, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 13, 14 i 16.
§  19.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisu;
2)
w rubryce 2: armatora, w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 3, oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
3)
w rubryce 3: oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli takie zostało utworzone;
4)
w rubryce 4: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
5)
w rubryce 5: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
6)
w rubryce 6: zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 6.
§  20.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru statków w budowie wpisuje się:
1)
w rubryce 1: oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku w budowie oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
2)
w rubryce 2: datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy;
3)
w rubryce 3: oznaczenie umowy o budowę statku z podaniem daty jej zawarcia i terminu wykonania oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
4)
w rubryce 4: stocznię, w której statek jest budowany;
5)
w rubryce 5: właściciela statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
6)
w rubryce 6: datę wpisania statku w budowie do rejestru;
7)
w rubryce 7: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
8)
w rubryce 8: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 9;
9)
w rubryce 9: zmiany danych wpisanych w poprzednich rubrykach, niezależnie od wpisu dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach 6, 7 i 9.
§  21.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru statków w budowie wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3;
2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe, określone w art.101 § 2 Kodeksu morskiego;
3)
w rubryce 3: treść hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu;
4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6;
6)
w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące hipoteki oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym kolorem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym kolorem pozostałą kwotę hipoteki morskiej;
7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu wykreślenia dokonanego w rubryce 8;
8)
w rubryce 8: wykreślenie hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu.
2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
§  22.
1.
Wpisem jest również wykreślenie wpisu.
2.
Dokonanie wpisu z urzędu zaznacza się w osnowie wpisu.
3.
W osnowie wpisu zaznacza się również wpisanie statku do rejestru na wniosek właściciela, w przypadku statku, o którym mowa w art. 23 § 3 lub w art. 23 § 4 Kodeksu morskiego.
§  23.
1.
Wpisy sporządza sekretarz na podstawie postanowienia zarządzającego wpis, a podpisuje przewodniczący izby morskiej i sekretarz.
2.
O dokonaniu wpisu czyni się wzmiankę w aktach rejestrowych pod postanowieniem zarządzającym wpis, podając datę i numer wpisu do rejestru.