Rozdział 1 - Księgi rejestrowe - Rejestr okrętowy i postępowanie rejestrowe.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.47.400
Akt obowiązujący Wersja od: 19 marca 2003 r.
Rozdział 1
Księgi rejestrowe
Księgi rejestrowe
§ 8.
1.
Księgę rejestrową prowadzi się oddzielnie dla każdego statku i każdego statku w budowie.2.
Księga rejestrowa może składać się z więcej niż jednego tomu.§ 9.
1.
Na pierwszej stronie księgi rejestrowej zamieszcza się:1)
oznaczenie izby morskiej prowadzącej rejestr;2)
odpowiednią nazwę rodzaju rejestru ("Rejestr okrętowy stały", "Rejestr okrętowy tymczasowy" lub "Rejestr okrętowy statków w budowie");3)
numer rejestrowy księgi, stanowiący równocześnie numer rejestrowy statku lub statku w budowie;4)
numer tomu księgi rejestrowej, jeżeli składa się ona z więcej niż jednego tomu;5)
oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku lub statku w budowie.2.
Numer rejestrowy tworzą: litery RO, pierwsza litera siedziby izby morskiej prowadzącej rejestr, umieszczona w nawiasie litera S, T lub B oznaczająca rodzaj rejestru oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.§ 10.
1.
Na pierwszej stronie księgi rejestrowej zamieszcza się także wzmianki o:1)
zamknięciu księgi;2)
zmianie właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru;3)
złożeniu księgi do archiwum.2.
Na ostatniej stronie tomu księgi zamieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość stron. Karty ksiąg powinny być ponumerowane i przesznurowane. Końce sznurka przymocowuje się trwale i opatruje pieczęcią izby morskiej. Księgi rejestrowe powinny być oprawione w sposób trwały.3.
Wzmianki, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują przewodniczący izby morskiej i sekretarz, podając równocześnie datę sporządzenia wzmianki.§ 11.
1.
Zamknięcie księgi rejestrowej następuje w przypadku wykreślenia statku z rejestru.2.
Zamknięcia księgi dokonuje się przez zamieszczenie wzmianki o zamknięciu na pierwszej stronie księgi i przekreślenie czerwonymi liniami na krzyż wszystkich stron księgi. W treści wzmianki wskazuje się podstawę zamknięcia księgi.3.
Księgę zamkniętą składa się do archiwum izby morskiej.4.
O złożeniu księgi do archiwum sekretarz czyni wzmiankę w aktach rejestrowych.§ 12.
1.
W razie zmiany właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru należy księgę rejestrową i akta rejestrowe przekazać tej izbie.2.
Izba morska, która stała się właściwa do prowadzenia rejestru, oznacza stronę tytułową księgi zgodnie z nowymi danymi, ujmując dotychczasowe dane ulegające zmianie w nawias poprzedzony wyrazem "dawniej" i zawiadamia o zmianie właściwości osoby zainteresowane.§ 13.
1.
Przeniesienie wpisów do nowej księgi rejestrowej może nastąpić, jeżeli izba morska uzna, że wymaga tego przejrzystość rejestru. Nowa księga zawiera wzmiankę o numerze starej księgi.2.
Zgodność wpisów w nowej księdze z treścią księgi, z której zostały przeniesione, potwierdza podpisem przewodniczący izby morskiej.3.
O przeniesieniu wpisów wskazanych w rejestrze izba morska zawiadamia właścicieli, armatora oraz inne osoby, których prawa lub roszczenia ujawniono w rejestrze.§ 14.
Wzmianki w księgach rejestrowych sporządza sekretarz, a podpisuje przewodniczący izby morskiej.