Dział 2 - SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO - Rejestr okrętowy i postępowanie rejestrowe.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.47.400
Akt obowiązujący Wersja od: 19 marca 2003 r.
DZIAŁ II
SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO
SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO
Księgi rejestrowe
Księgi rejestrowe
§ 8.
1.
Księgę rejestrową prowadzi się oddzielnie dla każdego statku i każdego statku w budowie.2.
Księga rejestrowa może składać się z więcej niż jednego tomu.§ 9.
1.
Na pierwszej stronie księgi rejestrowej zamieszcza się:1)
oznaczenie izby morskiej prowadzącej rejestr;2)
odpowiednią nazwę rodzaju rejestru ("Rejestr okrętowy stały", "Rejestr okrętowy tymczasowy" lub "Rejestr okrętowy statków w budowie");3)
numer rejestrowy księgi, stanowiący równocześnie numer rejestrowy statku lub statku w budowie;4)
numer tomu księgi rejestrowej, jeżeli składa się ona z więcej niż jednego tomu;5)
oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku lub statku w budowie.2.
Numer rejestrowy tworzą: litery RO, pierwsza litera siedziby izby morskiej prowadzącej rejestr, umieszczona w nawiasie litera S, T lub B oznaczająca rodzaj rejestru oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.§ 10.
1.
Na pierwszej stronie księgi rejestrowej zamieszcza się także wzmianki o:1)
zamknięciu księgi;2)
zmianie właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru;3)
złożeniu księgi do archiwum.2.
Na ostatniej stronie tomu księgi zamieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość stron. Karty ksiąg powinny być ponumerowane i przesznurowane. Końce sznurka przymocowuje się trwale i opatruje pieczęcią izby morskiej. Księgi rejestrowe powinny być oprawione w sposób trwały.3.
Wzmianki, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują przewodniczący izby morskiej i sekretarz, podając równocześnie datę sporządzenia wzmianki.§ 11.
1.
Zamknięcie księgi rejestrowej następuje w przypadku wykreślenia statku z rejestru.2.
Zamknięcia księgi dokonuje się przez zamieszczenie wzmianki o zamknięciu na pierwszej stronie księgi i przekreślenie czerwonymi liniami na krzyż wszystkich stron księgi. W treści wzmianki wskazuje się podstawę zamknięcia księgi.3.
Księgę zamkniętą składa się do archiwum izby morskiej.4.
O złożeniu księgi do archiwum sekretarz czyni wzmiankę w aktach rejestrowych.§ 12.
1.
W razie zmiany właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru należy księgę rejestrową i akta rejestrowe przekazać tej izbie.2.
Izba morska, która stała się właściwa do prowadzenia rejestru, oznacza stronę tytułową księgi zgodnie z nowymi danymi, ujmując dotychczasowe dane ulegające zmianie w nawias poprzedzony wyrazem "dawniej" i zawiadamia o zmianie właściwości osoby zainteresowane.§ 13.
1.
Przeniesienie wpisów do nowej księgi rejestrowej może nastąpić, jeżeli izba morska uzna, że wymaga tego przejrzystość rejestru. Nowa księga zawiera wzmiankę o numerze starej księgi.2.
Zgodność wpisów w nowej księdze z treścią księgi, z której zostały przeniesione, potwierdza podpisem przewodniczący izby morskiej.3.
O przeniesieniu wpisów wskazanych w rejestrze izba morska zawiadamia właścicieli, armatora oraz inne osoby, których prawa lub roszczenia ujawniono w rejestrze.§ 14.
Wzmianki w księgach rejestrowych sporządza sekretarz, a podpisuje przewodniczący izby morskiej.
Wpisy
Wpisy
§ 15.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odrębnymi przepisami oznaczenie identyfikacyjne statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenie statku oraz zmiany następujące po wpisie;2)
w rubryce 2: numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (AIMO) i sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany;3)
w rubryce 3: port macierzysty statku oraz jego zmiany;4)
w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, oraz materiał główny kadłuba statku, rodzaj napędu, rodzaj i przeznaczenie statku;5)
w rubrykach 5-9: wymiary główne (rejestrowe) statku i pojemność brutto i netto statku, określone zgodnie z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248);6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych;7)
w rubryce 11: poprzedni rejestr, jeżeli był w nim wpisany, i datę wykreślenia z tego rejestru; dotyczy to także przypadków zmiany właściwości miejscowej izby morskiej i zmiany księgi rejestrowej, zgodnie z § 13;8)
w rubryce 12: stwierdzenie polskiej przynależności statku oraz datę wpisania statku do rejestru; stwierdzenie zawieszenia polskiej przynależności statku oraz datę wydania postanowienia w tej sprawie;9)
w rubryce 13: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;10)
w rubryce 14: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 15;11)
w rubryce 15: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-13, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 12, 13 i 15.§ 16.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisu;2)
w rubryce 2: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku oraz zmiany w tym zakresie, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru, wymieniając:a)
w odniesieniu do osób prawnych nazwę i siedzibę osoby prawnej oraz położoną w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę zakładu głównego lub oddziału armatora, z podaniem rejestru, w którym osoba ta została wpisana, i organu, który ten rejestr prowadzi;b)
w odniesieniu do spółek jawnych i komandytowych - nazwę (firmę), siedzibę spółki, imiona, nazwiska, miejsce zamieszkania i adres wszystkich wspólników oraz numer spółki w rejestrze przedsiębiorców;c)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, adres i obywatelstwo;d)
w odniesieniu do przedsiębiorców numer odpowiedniego rejestru i organ rejestrowy oraz nadany numer identyfikacji statystycznej (REGON);3)
w rubryce 3: armatora w sposób określony w pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;4)
w rubryce 4: wielkość udziału we współwłasności w częściach ułamkowych, jeżeli statek jest przedmiotem współwłasności;5)
w rubryce 5:a)
podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności z notarialnie poświadczonymi podpisami na umowie,b)
wzmianki i ostrzeżenia dotyczące własności i ograniczeń w jej rozporządzaniu,c)
zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany,d)
wykreślenia wpisanych wzmianek i ostrzeżeń,e)
datę wpisu.2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 5.§ 17.
1.
W dziale trzecim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3;2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe, określone w art.101 § 2 Kodeksu morskiego;3)
w rubryce 3: treść wpisanego prawa (hipoteka morska, użytkowanie i inne ograniczenia w rozporządzaniu statkiem), a przy wpisie hipoteki morskiej - kwotę hipoteki słownie, datę wpisu oraz zmiany tych danych;4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6;6)
w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ograniczenia uprawnionego w rozporządzaniu tymi prawami, choćby ograniczenia te wpisano równocześnie z wpisem prawa, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące ograniczonych praw rzeczowych oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym kolorem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym kolorem pozostałą kwotę hipoteki morskiej;7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu prawa objętego wykreśleniem wpisanym w rubryce 8;8)
w rubryce 8: wykreślenie wpisanych praw, a w razie wykreślenia hipoteki morskiej - wykreśloną kwotę hipoteki morskiej słownie oraz datę wpisu.2.
Uprawnionego, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, oznacza się, wpisując następujące dane:1)
w odniesieniu do osób prawnych, spółek jawnych i komandytowych - pełną nazwę i siedzibę albo nazwę i siedzibę zakładu głównego lub oddziału;2)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, obywatelstwo, a w razie potrzeby inne dane, które pozwalają na stwierdzenie tożsamości.3.
Wpisy działu trzeciego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.§ 18.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenia statku oraz zmiany następujące po wpisie;2)
w rubryce 2: numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (AIMO) i sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany;3)
w rubryce 3: port macierzysty wskazany przez armatora, port macierzysty wskazany przez właściciela oraz zmiany tych danych;4)
w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, oraz materiał główny kadłuba statku, rodzaj napędu, rodzaj i przeznaczenie statku;5)
w rubrykach 5-9: wymiary rejestrowe i pojemność statku;6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych;7)
w rubryce 11: rejestr stały statku, nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi, poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia oraz zmiany tych danych;8)
w rubryce 12: oznaczenia dokumentów zawierających zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru statku, właściciela statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa;9)
w rubryce 13: stwierdzenie czasowej polskiej przynależności statku, ze wskazaniem okresu, na jaki statek ją uzyskał, postanowienie izby morskiej o nadaniu statkowi czasowej polskiej przynależności, z podaniem daty jego wydania i sygnatury akt, datę wpisania statku do rejestru oraz zmiany tych danych;10)
w rubryce 14: wykreślenie statku z rejestru z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;11)
w rubryce 15: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 16;12)
w rubryce 16: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-14, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 13, 14 i 16.§ 19.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisu;2)
w rubryce 2: armatora, w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 3, oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;3)
w rubryce 3: oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli takie zostało utworzone;4)
w rubryce 4: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;5)
w rubryce 5: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;6)
w rubryce 6: zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany.2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 6.§ 20.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru statków w budowie wpisuje się:1)
w rubryce 1: oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku w budowie oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;2)
w rubryce 2: datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy;3)
w rubryce 3: oznaczenie umowy o budowę statku z podaniem daty jej zawarcia i terminu wykonania oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;4)
w rubryce 4: stocznię, w której statek jest budowany;5)
w rubryce 5: właściciela statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;6)
w rubryce 6: datę wpisania statku w budowie do rejestru;7)
w rubryce 7: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;8)
w rubryce 8: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 9;9)
w rubryce 9: zmiany danych wpisanych w poprzednich rubrykach, niezależnie od wpisu dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach 6, 7 i 9.§ 21.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru statków w budowie wpisuje się:1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3;2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe, określone w art.101 § 2 Kodeksu morskiego;3)
w rubryce 3: treść hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu;4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6;6)
w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące hipoteki oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym kolorem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym kolorem pozostałą kwotę hipoteki morskiej;7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu wykreślenia dokonanego w rubryce 8;8)
w rubryce 8: wykreślenie hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu.2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.§ 22.
1.
Wpisem jest również wykreślenie wpisu.2.
Dokonanie wpisu z urzędu zaznacza się w osnowie wpisu.§ 23.
1.
Wpisy sporządza sekretarz na podstawie postanowienia zarządzającego wpis, a podpisuje przewodniczący izby morskiej i sekretarz.2.
O dokonaniu wpisu czyni się wzmiankę w aktach rejestrowych pod postanowieniem zarządzającym wpis, podając datę i numer wpisu do rejestru.
Sposób dokonywania wpisów i prowadzenie kartoteki statków
Sposób dokonywania wpisów i prowadzenie kartoteki statków
§ 24.
1.
Wpisów należy dokonywać starannie, pismem czytelnym bez używania skrótów. Wyrazów wpisanych nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi.2.
Omyłki pisarskie prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwoną linią w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.3.
Wpis, który utracił moc na skutek zmiany jego treści lub wykreślenia wpisu, podkreśla się czerwoną linią.