Dział 2 - SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO - Rejestr okrętowy i postępowanie rejestrowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.47.400

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 marca 2003 r.

DZIAŁ  II

SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO

Księgi rejestrowe

§  8.
1.
Księgę rejestrową prowadzi się oddzielnie dla każdego statku i każdego statku w budowie.
2.
Księga rejestrowa może składać się z więcej niż jednego tomu.
§  9.
1.
Na pierwszej stronie księgi rejestrowej zamieszcza się:
1)
oznaczenie izby morskiej prowadzącej rejestr;
2)
odpowiednią nazwę rodzaju rejestru ("Rejestr okrętowy stały", "Rejestr okrętowy tymczasowy" lub "Rejestr okrętowy statków w budowie");
3)
numer rejestrowy księgi, stanowiący równocześnie numer rejestrowy statku lub statku w budowie;
4)
numer tomu księgi rejestrowej, jeżeli składa się ona z więcej niż jednego tomu;
5)
oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku lub statku w budowie.
2.
Numer rejestrowy tworzą: litery RO, pierwsza litera siedziby izby morskiej prowadzącej rejestr, umieszczona w nawiasie litera S, T lub B oznaczająca rodzaj rejestru oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.
§  10.
1.
Na pierwszej stronie księgi rejestrowej zamieszcza się także wzmianki o:
1)
zamknięciu księgi;
2)
zmianie właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru;
3)
złożeniu księgi do archiwum.
2.
Na ostatniej stronie tomu księgi zamieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość stron. Karty ksiąg powinny być ponumerowane i przesznurowane. Końce sznurka przymocowuje się trwale i opatruje pieczęcią izby morskiej. Księgi rejestrowe powinny być oprawione w sposób trwały.
3.
Wzmianki, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują przewodniczący izby morskiej i sekretarz, podając równocześnie datę sporządzenia wzmianki.
§  11.
1.
Zamknięcie księgi rejestrowej następuje w przypadku wykreślenia statku z rejestru.
2.
Zamknięcia księgi dokonuje się przez zamieszczenie wzmianki o zamknięciu na pierwszej stronie księgi i przekreślenie czerwonymi liniami na krzyż wszystkich stron księgi. W treści wzmianki wskazuje się podstawę zamknięcia księgi.
3.
Księgę zamkniętą składa się do archiwum izby morskiej.
4.
O złożeniu księgi do archiwum sekretarz czyni wzmiankę w aktach rejestrowych.
§  12.
1.
W razie zmiany właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru należy księgę rejestrową i akta rejestrowe przekazać tej izbie.
2.
Izba morska, która stała się właściwa do prowadzenia rejestru, oznacza stronę tytułową księgi zgodnie z nowymi danymi, ujmując dotychczasowe dane ulegające zmianie w nawias poprzedzony wyrazem "dawniej" i zawiadamia o zmianie właściwości osoby zainteresowane.
§  13.
1.
Przeniesienie wpisów do nowej księgi rejestrowej może nastąpić, jeżeli izba morska uzna, że wymaga tego przejrzystość rejestru. Nowa księga zawiera wzmiankę o numerze starej księgi.
2.
Zgodność wpisów w nowej księdze z treścią księgi, z której zostały przeniesione, potwierdza podpisem przewodniczący izby morskiej.
3.
O przeniesieniu wpisów wskazanych w rejestrze izba morska zawiadamia właścicieli, armatora oraz inne osoby, których prawa lub roszczenia ujawniono w rejestrze.
§  14.
Wzmianki w księgach rejestrowych sporządza sekretarz, a podpisuje przewodniczący izby morskiej.
§  15.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odrębnymi przepisami oznaczenie identyfikacyjne statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenie statku oraz zmiany następujące po wpisie;
2)
w rubryce 2: numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (AIMO) i sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany;
3)
w rubryce 3: port macierzysty statku oraz jego zmiany;
4)
w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, oraz materiał główny kadłuba statku, rodzaj napędu, rodzaj i przeznaczenie statku;
5)
w rubrykach 5-9: wymiary główne (rejestrowe) statku i pojemność brutto i netto statku, określone zgodnie z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248);
6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych;
7)
w rubryce 11: poprzedni rejestr, jeżeli był w nim wpisany, i datę wykreślenia z tego rejestru; dotyczy to także przypadków zmiany właściwości miejscowej izby morskiej i zmiany księgi rejestrowej, zgodnie z § 13;
8)
w rubryce 12: stwierdzenie polskiej przynależności statku oraz datę wpisania statku do rejestru; stwierdzenie zawieszenia polskiej przynależności statku oraz datę wydania postanowienia w tej sprawie;
9)
w rubryce 13: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
10)
w rubryce 14: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 15;
11)
w rubryce 15: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-13, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 12, 13 i 15.
§  16.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisu;
2)
w rubryce 2: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku oraz zmiany w tym zakresie, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru, wymieniając:
a)
w odniesieniu do osób prawnych nazwę i siedzibę osoby prawnej oraz położoną w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę zakładu głównego lub oddziału armatora, z podaniem rejestru, w którym osoba ta została wpisana, i organu, który ten rejestr prowadzi;
b)
w odniesieniu do spółek jawnych i komandytowych - nazwę (firmę), siedzibę spółki, imiona, nazwiska, miejsce zamieszkania i adres wszystkich wspólników oraz numer spółki w rejestrze przedsiębiorców;
c)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, adres i obywatelstwo;
d)
w odniesieniu do przedsiębiorców numer odpowiedniego rejestru i organ rejestrowy oraz nadany numer identyfikacji statystycznej (REGON);
3)
w rubryce 3: armatora w sposób określony w pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
4)
w rubryce 4: wielkość udziału we współwłasności w częściach ułamkowych, jeżeli statek jest przedmiotem współwłasności;
5)
w rubryce 5:
a)
podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności z notarialnie poświadczonymi podpisami na umowie,
b)
wzmianki i ostrzeżenia dotyczące własności i ograniczeń w jej rozporządzaniu,
c)
zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany,
d)
wykreślenia wpisanych wzmianek i ostrzeżeń,
e)
datę wpisu.
2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 5.
§  17.
1.
W dziale trzecim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3;
2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe, określone w art.101 § 2 Kodeksu morskiego;
3)
w rubryce 3: treść wpisanego prawa (hipoteka morska, użytkowanie i inne ograniczenia w rozporządzaniu statkiem), a przy wpisie hipoteki morskiej - kwotę hipoteki słownie, datę wpisu oraz zmiany tych danych;
4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6;
6)
w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ograniczenia uprawnionego w rozporządzaniu tymi prawami, choćby ograniczenia te wpisano równocześnie z wpisem prawa, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące ograniczonych praw rzeczowych oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym kolorem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym kolorem pozostałą kwotę hipoteki morskiej;
7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu prawa objętego wykreśleniem wpisanym w rubryce 8;
8)
w rubryce 8: wykreślenie wpisanych praw, a w razie wykreślenia hipoteki morskiej - wykreśloną kwotę hipoteki morskiej słownie oraz datę wpisu.
2.
Uprawnionego, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, oznacza się, wpisując następujące dane:
1)
w odniesieniu do osób prawnych, spółek jawnych i komandytowych - pełną nazwę i siedzibę albo nazwę i siedzibę zakładu głównego lub oddziału;
2)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, obywatelstwo, a w razie potrzeby inne dane, które pozwalają na stwierdzenie tożsamości.
3.
Wpisy działu trzeciego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
§  18.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenia statku oraz zmiany następujące po wpisie;
2)
w rubryce 2: numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (AIMO) i sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany;
3)
w rubryce 3: port macierzysty wskazany przez armatora, port macierzysty wskazany przez właściciela oraz zmiany tych danych;
4)
w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, oraz materiał główny kadłuba statku, rodzaj napędu, rodzaj i przeznaczenie statku;
5)
w rubrykach 5-9: wymiary rejestrowe i pojemność statku;
6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych;
7)
w rubryce 11: rejestr stały statku, nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi, poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia oraz zmiany tych danych;
8)
w rubryce 12: oznaczenia dokumentów zawierających zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru statku, właściciela statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa;
9)
w rubryce 13: stwierdzenie czasowej polskiej przynależności statku, ze wskazaniem okresu, na jaki statek ją uzyskał, postanowienie izby morskiej o nadaniu statkowi czasowej polskiej przynależności, z podaniem daty jego wydania i sygnatury akt, datę wpisania statku do rejestru oraz zmiany tych danych;
10)
w rubryce 14: wykreślenie statku z rejestru z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
11)
w rubryce 15: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 16;
12)
w rubryce 16: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-14, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 13, 14 i 16.
§  19.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisu;
2)
w rubryce 2: armatora, w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 3, oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
3)
w rubryce 3: oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli takie zostało utworzone;
4)
w rubryce 4: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
5)
w rubryce 5: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
6)
w rubryce 6: zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 6.
§  20.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru statków w budowie wpisuje się:
1)
w rubryce 1: oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku w budowie oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
2)
w rubryce 2: datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy;
3)
w rubryce 3: oznaczenie umowy o budowę statku z podaniem daty jej zawarcia i terminu wykonania oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
4)
w rubryce 4: stocznię, w której statek jest budowany;
5)
w rubryce 5: właściciela statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
6)
w rubryce 6: datę wpisania statku w budowie do rejestru;
7)
w rubryce 7: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
8)
w rubryce 8: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 9;
9)
w rubryce 9: zmiany danych wpisanych w poprzednich rubrykach, niezależnie od wpisu dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach 6, 7 i 9.
§  21.
1.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru statków w budowie wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3;
2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe, określone w art.101 § 2 Kodeksu morskiego;
3)
w rubryce 3: treść hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu;
4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6;
6)
w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące hipoteki oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym kolorem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym kolorem pozostałą kwotę hipoteki morskiej;
7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu wykreślenia dokonanego w rubryce 8;
8)
w rubryce 8: wykreślenie hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu.
2.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
§  22.
1.
Wpisem jest również wykreślenie wpisu.
2.
Dokonanie wpisu z urzędu zaznacza się w osnowie wpisu.
3.
W osnowie wpisu zaznacza się również wpisanie statku do rejestru na wniosek właściciela, w przypadku statku, o którym mowa w art. 23 § 3 lub w art. 23 § 4 Kodeksu morskiego.
§  23.
1.
Wpisy sporządza sekretarz na podstawie postanowienia zarządzającego wpis, a podpisuje przewodniczący izby morskiej i sekretarz.
2.
O dokonaniu wpisu czyni się wzmiankę w aktach rejestrowych pod postanowieniem zarządzającym wpis, podając datę i numer wpisu do rejestru.

Sposób dokonywania wpisów i prowadzenie kartoteki statków

§  24.
1.
Wpisów należy dokonywać starannie, pismem czytelnym bez używania skrótów. Wyrazów wpisanych nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi.
2.
Omyłki pisarskie prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwoną linią w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.
3.
Wpis, który utracił moc na skutek zmiany jego treści lub wykreślenia wpisu, podkreśla się czerwoną linią.