Dział 1 - PRZEPISY OGÓLNE - Rejestr okrętowy i postępowanie rejestrowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.47.400

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 marca 2003 r.

DZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia określają sposób prowadzenia rejestru okrętowego i tryb postępowania rejestrowego, wzory ksiąg rejestrowych, wzór certyfikatu okrętowego, certyfikatu statku w budowie i świadectwa o banderze, tryb ich wydawania oraz wysokość opłat rejestrowych.
2.
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, do postępowania w sprawach określonych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy części pierwszej księgi drugiej - postępowanie nieprocesowe - ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.2)) oraz przepisy ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz.1361 i Nr 125, poz. 1368 oraz z 2002 r. Nr 169, poz. 1387), a do kosztów postępowania rejestrowego - przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 88 i Nr 233, poz. 1955 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391).
§  2.
1.
Księga rejestrowa rejestru stałego zawiera trzy działy:
1)
dział pierwszy - statek;
2)
dział drugi - właściciel, armator;
3)
dział trzeci - hipoteka morska, ograniczenia w rozporządzaniu statkiem.
2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru okrętowego stałego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Księga rejestrowa rejestru tymczasowego zawiera dwa działy:
1)
dział pierwszy - statek;
2)
dział drugi - armator, właściciel.
2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru okrętowego tymczasowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Księga rejestrowa rejestru statków w budowie zawiera dwa działy:
1)
dział pierwszy - statek w budowie, stocznia, właściciel;
2)
dział drugi - hipoteka morska.
2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru okrętowego statków w budowie określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Księgi rejestrowe rejestru stałego przechowuje się wieczyście, a księgi rejestrowe rejestru tymczasowego i rejestru statków w budowie - przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym wykreślono statek z rejestru.
2.
Księgi te nie mogą być wydawane poza miejsce ich stałego przechowywania.
§  6.
1.
Przy księgach rejestrowych prowadzi się akta rejestrowe.
2.
Akta rejestrowe obejmują dokumenty stanowiące podstawę wpisów do rejestru okrętowego i inne dokumenty dotyczące wpisów, wzmianek, ostrzeżeń oraz postanowienia i zarządzenia izby morskiej.
§  7.
Wyznaczony przez przewodniczącego izby morskiej sekretarz izby pełni samodzielnie czynności przewidziane w rozporządzeniu dla sekretarza, a także czuwa nad porządkiem ksiąg i akt rejestrowych oraz nad ich zabezpieczeniem i przechowywaniem.