Dział 3 - ZGŁOSZENIA I WNIOSKI O WPIS - Rejestr okrętowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.141.659

Akt utracił moc
Wersja od: 6 grudnia 1996 r.

DZIAŁ  III

ZGŁOSZENIA I WNIOSKI O WPIS

§  25.
Zgłoszenia i wnioski o wpis do rejestru powinny być dokonane na piśmie.
§  26.
1.
W zgłoszeniu i we wniosku o wpis statku do rejestru stałego należy podać:
1)
charakterystykę statku, wymieniając:
a)
nazwę, jaką posiada statek w czasie zgłoszenia lub wniosku o wpis, oraz poprzednie jego nazwy, a w odniesieniu do statku, co do którego przepisy przewidują inne oznaczenie - to oznaczenie,
b)
sygnał wywoławczy statku,
c)
nazwę portu macierzystego statku,
d)
rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, materiał główny, rodzaj napędu oraz rodzaj i przeznaczenie statku,
e)
długość statku, jego szerokość oraz wysokość boczną na śródokręciu do górnego pokładu,
f)
pojemność brutto i netto,
g)
nazwę organu, który wystawił świadectwo pomiarowe, oraz numer i datę wystawienia tego świadectwa,
2)
oznaczenie właściciela lub wszystkich współwłaścicieli i armatora statku, wymieniając:
a)
w odniesieniu do osób prawnych - nazwę, siedzibę i adres oraz położoną w Polsce siedzibę zakładu głównego lub oddziału armatora,
b)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres, obywatelstwo i stwierdzające te dane dokumenty,
c)
jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności - rodzaj współwłasności oraz wielkość udziału w częściach ułamkowych,
d)
podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności, z oznaczeniem aktu notarialnego lub innego dokumentu stwierdzającego to nabycie,
e)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - oznaczenie dokumentu zawierającego zgodę właściciela statku na uprawnienie żeglugi przez armatora,
3)
wartość statku.
2.
Charakterystykę statku należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.
§  27.
1.
Do zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru stałego należy dołączyć:
1)
dokument zatwierdzający nazwę statku lub inne jego oznaczenie oraz, w miarę możności, dokumenty stwierdzające poprzednie nazwy lub oznaczenia statku,
2)
dokument stwierdzający przydzielenie sygnału wywoławczego,
3)
oryginał świadectwa pomiarowego, wraz z odpisem tego świadectwa uwierzytelnionym przez organ, który świadectwo to wystawił,
4)
dokument stwierdzający rok i miejsce budowy statku oraz stocznię, w której statek został zbudowany, jeżeli zgłaszający posiada taki dokument,
5)
jeżeli właścicielem lub armatorem statku jest osoba prawna - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych stwierdzające pełną jej nazwę oraz stwierdzające, że osoba prawna ma siedzibę w Polsce lub że w Polsce mieści się siedziba jej zakładu głównego albo oddziału, oraz datę i numer wpisania osoby prawnej do tego rejestru,
6)
odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności statku,
7)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - odpis dokumentu zawierającego zgodę właściciela statku na uprawianie żeglugi przez armatora,
8)
jeżeli współwłaścicielem statku nie jest Skarb Państwa, osoba prawa mająca siedzibę w Polsce lub obywatel polski zamieszkały w Polsce - dowód potwierdzający miejsce zamieszkania armatora w Polsce albo mieszczącą się w Polsce siedzibę jego zakładu głównego lub oddziału,
9)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru za granicą - dowód wykreślenia go z rejestru zagranicznego albo dokumenty uprawdopodobniające to wykreślenie,
10)
oryginał świadectwa o banderze, jeżeli świadectwo to wystawiono,
11)
jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest hipoteka morska - pisemne oświadczenie woli właściciela o ustanowieniu na jego statku hipoteki morskiej, zawierające określenie wierzytelności pieniężnej, którą hipoteka ma zabezpieczać, albo mający moc prawną i stwierdzający wierzytelność tytuł wykonawczy lub odpowiednie postanowienie zabezpieczające,
12)
jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest zastaw nie będący hipoteką morską - dokument obejmujący oświadczenie właściciela o ustanowieniu tego prawa.
2.
Łącznie ze zgłoszeniem lub wnioskiem o wpis statku stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych, osoby te obowiązane są przedstawić dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania. Jeżeli osoby te mieszkają za granicą, należy przedstawić dowód stwierdzający, że armator ma miejsce zamieszkania w Polsce.
§  28.
1.
We wniosku o wpis statku do rejestru tymczasowego należy podać:
1)
dane wymienione w § 26 ust. 1 pkt 1 oraz nazwę portu macierzystego statku w Polsce,
2)
rejestr stały statku oraz nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi,
3)
poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia,
4)
okres, na jaki statek uzyskał polską przynależność,
5)
oznaczenie decyzji właściwych władz państwa stałego rejestru statku, zwalniającej statek czasowo z dotychczasowej przynależności,
6)
armatora statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 3,
7)
oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Polsce, jeżeli takie zostało utworzone,
8)
oznaczenie umowy najmu lub dzierżawy statku,
9)
właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 2,
10)
prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem, wpisane w rejestrze stałym statku, oraz inne dane z tego rejestru,
11)
zapewnienie, że wnioskodawca będzie prowadził działalność armatorską w Polsce oraz że kapitanem statku będzie obywatel polski,
12)
wartość statku.
2.
Charakterystykę statku należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.
§  29.
Do wniosku o wpis statku do rejestru tymczasowego należy dołączyć:
1)
odpis świadectwa pomiarowego,
2)
odpis lub wyciąg ze stałego rejestru statku, zawierający opis statku, oznaczenie właściciela lub wszystkich współwłaścicieli oraz wpisane prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem,
3)
decyzję zawierającą pisemną zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru, właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa,
4)
decyzję właściwych władz państwa stałego rejestru, zwalniającą statek czasowo z dotychczasowej przynależności,
5)
odpis umowy najmu lub dzierżawy statku,
6)
jeżeli armator statku jest osobą prawną - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jego nazwę i siedzibę lub siedzibę jego przedstawicielstwa w Polsce oraz datę i numer wpisania armatora do tego rejestru,
7)
jeżeli armator jest osobą fizyczną - dowód stwierdzający miejsce jego siedziby lub zamieszkania w Polsce albo miejsce siedziby lub zamieszkania w Polsce jego przedstawiciela.
§  30.
We wniosku o wpis statku w budowie do rejestru statków w budowie należy podać:
1)
oznaczenie identyfikacyjne albo nazwę statku w budowie,
2)
datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy,
3)
oznaczenie umowy o budowę statku, z podaniem daty jej zawarcia, terminu wykonania i wysokości uzgodnionego wynagrodzenia,
4)
stocznię, w której statek jest budowany,
5)
właściciela statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 2,
6)
treść hipoteki morskiej, z określeniem kwoty, rodzaju waluty lub jednostki obliczeniowej.
§  31.
Do wniosku o wpis do rejestru statków w budowie należy dołączyć:
1)
dokument stwierdzający oznaczenie identyfikacyjne albo nazwę statku w budowie, datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy,
2)
odpis umowy o budowę statku,
3)
jeżeli właściciel statku w budowie jest osobą prawną - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jego nazwę i siedzibę w Polsce oraz datę i numer wpisania właściciela do tego rejestru,
4)
jeżeli właściciel statku w budowie jest osobą fizyczną - dowód stwierdzający miejsce jego siedziby lub zamieszkania w Polsce,
5)
pisemne oświadczenie woli właściciela statku w budowie o ustanowieniu na tym statku hipoteki morskiej, zawierające określenie wierzytelności pieniężnej, którą hipoteka ma zabezpieczać, albo mający moc prawną i stwierdzający wierzytelność tytuł wykonawczy lub odpowiednie postanowienie zabezpieczające.
§  32.
W zgłoszeniu zmiany okoliczności wpisanych w rejestrze lub nowych okoliczności podlegających wpisowi oraz okoliczności stanowiących podstawę wykreślenia statku z rejestru należy podać:
1)
nazwę statku albo jego oznaczenie identyfikacyjne,
2)
numer rejestrowy statku,
3)
okoliczność, która ma być wpisana, i jej treść oraz dowód stwierdzający tę okoliczność.
§  33.
1.
Do zgłoszenia, o którym mowa w § 32, należy dołączyć:
1)
dokumenty stanowiące podstawę zmiany lub uzupełnienia wpisów albo wykreślenia statku z rejestru,
2)
oryginał certyfikatu okrętowego,
3)
świadectwo pomiarowe dotychczasowe i nowe, jeżeli takie wystawiono, a okoliczność, która ma być wpisana, dotyczy danych wpisanych na podstawie świadectwa.
2.
Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania w razie zgłoszenia utraty przez statek charakteru statku morskiego.
3.
Dokumentami stanowiącymi podstawę do uznania statku za zaginiony po upływie wymaganego okresu i do wykreślenia go z rejestru są: dokument stwierdzający port przeznaczenia statku oraz dokument stwierdzający ostatnią wiadomość o statku.
§  34.
Z zastrzeżeniem odmiennych przepisów rozporządzenia, dokumenty przedstawia się w oryginale lub urzędowo uwierzytelnionym odpisie. Izba morska może zażądać przedstawienia dokumentu w oryginale.
§  35.
Jeżeli jakikolwiek z dokumentów został przedstawiony izbie morskiej w związku z inną sprawą, obowiązany do przedstawienia tego dokumentu powinien wskazać tę sprawę.