Dział 2 - SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO - Rejestr okrętowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.141.659

Akt utracił moc
Wersja od: 6 grudnia 1996 r.

DZIAŁ  II

SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO

Księgi rejestrowe

§  11.
1.
Księgę rejestrową prowadzi się oddzielnie dla każdego statku i każdego statku w budowie.
2.
Księga rejestrowa może składać się z więcej niż jednego tomu.
§  12.
1.
Na pierwszej stronie księgi rejestrowej zamieszcza się:
1)
nazwę izby morskiej prowadzącej rejestr,
2)
odpowiednią nazwę rodzaju rejestru, tj. "Rejestr okrętowy stały", "Rejestr okrętowy tymczasowy" lub "Rejestr okrętowy statków w budowie",
3)
numer rejestrowy księgi, stanowiący równocześnie numer rejestrowy statku lub statku w budowie,
4)
numer tomu księgi rejestrowej, jeżeli składa się ona z więcej niż jednego tomu,
5)
oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku w budowie.
2.
Numer rejestrowy tworzą: litery RO, pierwsza litera nazwy siedziby izby morskiej prowadzącej rejestr, umieszczona w nawiasie litera S, T lub B oznaczająca rodzaj rejestru oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych
§  13.
1.
Na pierwszej stronie księgi rejestrowej zamieszcza się także wzmianki o:
1)
zamknięciu księgi,
2)
zmianie właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru,
3)
złożeniu księgi do archiwum.
2.
Na ostatniej stronie tomu księgi zamieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość ponumerowanych i przesznurowanych stron. Końce sznurka przymocowuje się trwale i opatruje pieczęcią izby morskiej.
3.
Wzmianki, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują przewodniczący izby morskiej i sekretarz, podając równocześnie datę sporządzenia wzmianki.
§  14.
1.
Zamknięcie księgi rejestrowej następuje w razie wykreślenia statku z rejestru.
2.
Zamknięcia księgi dokonuje się przez zamieszczenie wzmianki o zamknięciu na pierwszej stronie księgi i przekreślenie czerwonymi liniami na krzyż wszystkich stron księgi. W treści wzmianki wskazuje się podstawę zamknięcia księgi.
3.
Księgę zamkniętą składa się do archiwum izby morskiej.
4.
O złożeniu księgi do archiwum sekretarz czyni wzmiankę w aktach rejestrowych.
§  15.
1.
W razie zmiany właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru, należy księgę rejestrową i akta rejestrowe przekazać tej izbie.
2.
Izba morska, która stała się właściwa do prowadzenia rejestru, oznacza stronę tytułową księgi zgodnie z nowymi danymi, ujmując dotychczasowe dane ulegające zmianie w nawias poprzedzony wyrazem "dawniej", i zawiadamia o zmianie właściwości osoby zainteresowane.
§  16.
Wzmianki w księgach rejestrowych sporządza sekretarz, a podpisuje przewodniczący izby morskiej.
§  17.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenie statku oraz z zmiany następujące po wpisie,
2)
w rubryce 2: sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany,
3)
w rubryce 3: port macierzysty statku oraz jego zmiany,
4)
w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, materiał główny, rodzaj napędu oraz rodzaj i przeznaczenie statku,
5)
w rubrykach 5-9: wymiary rejestrowe statku (długość, szerokość, wysokość boczną na śródokręciu do górnego pokładu) i pojemność statku określoną w jednostkach pomiarowych, przewidzianych w Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248),
6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych,
7)
w rubryce 11: poprzedni rejestr, jeżeli istniał, i datę wykreślenia z tego rejestru,
8)
w rubryce 12: stwierdzenie polskiej przynależności statku oraz datę wpisania statku do rejestru; stwierdzenie zawieszenia polskiej przynależności statku oraz datę wydania postanowienia w tej sprawie,
9)
w rubryce 13: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia,
10)
w rubryce 14: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 15,
11)
w rubryce 15: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-13, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 12, 13 i 15.
3.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisu,
2)
w rubryce 2: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku oraz zmiany w tym zakresie, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru, wymieniając:
a)
w odniesieniu do osób prawnych nazwę i siedzibę osoby prawnej oraz położoną w Polsce siedzibę zakładu głównego lub oddziału armatora, z podaniem rejestru, w którym osoba ta została wpisana, i organu, który ten rejestr prowadzi,
b)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i obywatelstwo,
3)
w rubryce 3: armatora w sposób określony w pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
4)
w rubryce 4: wielkość udziału we współwłasności w częściach ułamkowych, jeżeli statek jest przedmiotem współwłasności,
5)
w rubryce 5:
a)
podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności, z oznaczeniem aktu notarialnego lub innego dokumentu stwierdzającego to nabycie,
b)
wzmianki i ostrzeżenia dotyczące własności i ograniczeń w jej rozporządzaniu,
c)
zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany,
d)
wykreślenia wpisanych wzmianek i ostrzeżeń,
e)
datę wpisu.
4.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 5.
5.
W dziale trzecim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3,
2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe,
3)
w rubryce 3: treść wpisanego ograniczonego prawa rzeczowego, a przy wpisie hipoteki morskiej - kwotę hipoteki słownie, datę wpisu oraz zmiany tych danych,
4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6,
5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6,
6)
w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ograniczenia uprawnionego w rozporządzaniu tymi prawami, choćby ograniczenia te wpisano równocześnie z wpisem prawa, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące ograniczonych praw rzeczowych oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym pismem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym pismem pozostałą kwotę hipoteki morskiej,
7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu prawa objętego wykreśleniem wpisanym w rubryce 8,
8)
w rubryce 8: wykreślenie wpisanych praw, a w razie wykreślenia hipoteki morskiej - wykreśloną kwotę hipoteki morskiej słownie oraz datę wpisu.
6.
Uprawnionego, o którym mowa w ust. 5 pkt 6, oznacza się wpisując następujące dane:
1)
w odniesieniu do osób prawnych - pełną jego nazwę i siedzibę albo nazwę i siedzibę jego zakładu głównego lub oddziału,
2)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, obywatelstwo, a w razie potrzeby inne dane, które pozwalają na stwierdzenie tożsamości osoby uprawnionej.
7.
Wpisy działu trzeciego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
§  18.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenia statku oraz zmiany następujące po wpisie,
2)
w rubryce 2: sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany,
3)
w rubryce 3: port macierzysty wskazany przez armatora, port macierzysty wskazany przez właściciela oraz zmiany tych danych,
4)
w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, materiał główny, rodzaj napędu oraz rodzaj i przeznaczenie statku,
5)
w rubrykach 5-9: wymiary rejestrowe i pojemność statku,
6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych,
7)
w rubryce 11: rejestr stały statku, nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi, poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia oraz zmiany tych danych,
8)
w rubryce 12: oznaczenia dokumentów zawierających zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru statku, właściciela statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa,
9)
w rubryce 13: stwierdzenie czasowej polskiej przynależności statku, ze wskazaniem okresu, na jaki statek ją uzyskał, postanowienie izby morskiej o nadaniu statkowi czasowej polskiej przynależności, z podaniem daty jego wydania i sygnatury akt, datę wpisania statku do rejestru oraz zmiany tych danych,
10)
w rubryce 14: wykreślenie statku z rejestru z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia,
11)
w rubryce 15: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 16,
12)
w rubryce 16: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-14, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 13, 14 i 16.
3.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisu,
2)
w rubryce 2: armatora w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 3 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
3)
w rubryce 3: oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Polsce, jeżeli takie zostało utworzone,
4)
w rubryce 4: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
5)
w rubryce 5: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6,
6)
w rubryce 6: zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany.
4.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 6.
§  19.
1.
W dziale pierwszym księgi rejestrowej rejestru startów w budowie wpisuje się:
1)
w rubryce 1: oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku w budowie oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
2)
w rubryce 2: datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy,
3)
w rubryce 3: oznaczenie umowy o budowę statku z podaniem daty jej zawarcia i terminu wykonania oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
4)
w rubryce 4: stocznię, w której statek jest budowany,
5)
w rubryce 5: właściciela statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
6)
w rubryce 6: datę wpisania statku w budowie do rejestru,
7)
w rubryce 7: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia,
8)
w rubryce 8: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 9,
9)
w rubryce 9: zmiany danych wpisanych w poprzednich rubrykach, niezależnie od wpisu dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2.
Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach 6, 7 i 9.
3.
W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru statków w budowie wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3,
2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe,
3)
w rubryce 3: treść hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu,
4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6,
5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6,
6)
w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące hipoteki oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym pismem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym pismem pozostałą kwotę hipoteki morskiej,
7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu wykreślenia dokonanego w rubryce 8,
8)
w rubryce 8: wykreślenie hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu.
4.
Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
§  20.
1.
Dokonanie wpisu z urzędu zaznacza się w osnowie wpisu.
2.
W osnowie wpisu z urzędu zaznacza się również wpisanie statku do rejestru na wniosek właściciela lub wszystkich współwłaścicieli, w sytuacji przewidzianej w art. 19 § 4 Kodeksu morskiego.
3.
Wpisy sporządza sekretarz na podstawie postanowienia zarządzającego wpis, a podpisuje przewodniczący izby morskiej i sekretarz.
§  21.
Wpisem jest również wykreślenie wpisu.
§  22.
O dokonaniu wpisu czyni się wzmiankę w aktach rejestrowych pod postanowieniem zarządzającym wpis, podając datę i numer wpisu do rejestru.

Sposób dokonywania wpisów

§  23.
1.
Wpisów należy dokonywać starannie, pismem czytelnym bez używania skrótów. Wyrazów wpisanych nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi.
2.
Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwoną linią w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.
§  24.
Wpis, który utracił moc na skutek zmiany jego treści lub wykreślenia wpisu, podkreśla się czerwoną linią.