Dział 1 - PRZEPISY OGÓLNE - Rejestr okrętowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.141.659

Akt utracił moc
Wersja od: 6 grudnia 1996 r.

DZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia określają sposób prowadzenia rejestru okrętowego i postępowanie rejestrowe, wzory ksiąg rejestrowych, wzór certyfikatu okrętowego, certyfikatu statku w budowie i świadectwa o banderze, tryb ich wydawania oraz koszty postępowania rejestrowego.
2.
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, do postępowania w sprawach określonych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy części pierwszej księgi drugiej - postępowanie nieprocesowe - Kodeksu postępowania cywilnego oraz przepisy o księgach wieczystych i hipotece, a do kosztów postępowania rejestrowego - przepisy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
§  2.
1.
Księga rejestrowa rejestru stałego zawiera trzy działy:
1)
dział pierwszy - statek,
2)
dział drugi - właściciel, armator,
3)
dział trzeci - hipoteka morska, ograniczenia w rozporządzaniu statkiem.
2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru stałego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Księga rejestrowa rejestru tymczasowego zawiera dwa działy:
1)
dział pierwszy - statek,
2)
dział drugi - armator, właściciel.
2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru tymczasowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Księga rejestrowa rejestru statków w budowie zawiera dwa działy:
1)
dział pierwszy - statek w budowie, stocznia, właściciel,
2)
dział drugi - hipoteka morska.
2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru statków w budowie określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Księgi rejestrowe rejestru stałego przechowuje się wieczyście, a księgi rejestrowe rejestru tymczasowego i rejestru statków w budowie przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym wykreślono statek z rejestru.
2.
Księgi te nie mogą być wydawane poza miejsce ich stałego przechowywania.
§  6.
Księgi rejestrowe powinny być oprawione w sposób trwały. Karty ksiąg powinny być przesznurowane i ponumerowane.
§  7.
1.
Przy księgach rejestrowych prowadzi się akta rejestrowe.
2.
Akta rejestrowe obejmują dokumenty stanowiące podstawę wpisów do rejestru okrętowego i inne dokumenty dotyczące wpisów, wzmianek, ostrzeżeń oraz postanowienia i zarządzenia izby morskiej.
§  8.
Postępowanie rejestrowe prowadzi przewodniczący izby morskiej. Przewodniczący może powierzyć prowadzenie postępowania rejestrowego wiceprzewodniczącemu izby.
§  9.
Wyznaczony przez przewodniczącego izby morskiej sekretarz izby pełni samodzielnie czynności przewidziane w rozporządzeniu dla sekretarza, a także czuwa nad porządkiem ksiąg i akt rejestrowych oraz nad ich zabezpieczeniem i przechowywaniem.
§  10.
1.
Każdy może przeglądać księgi rejestrowe pod nadzorem sekretarza.
2.
Akta rejestrowe, za zgodą przewodniczącego izby morskiej, może przeglądać w sposób określony w ust. 1 osoba mająca interes prawny.