Dział 1 - PRZEPISY OGÓLNE - Rejestr okrętowy.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1996.141.659
Akt utracił moc Wersja od: 6 grudnia 1996 r.
DZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.
1.
Przepisy rozporządzenia określają sposób prowadzenia rejestru okrętowego i postępowanie rejestrowe, wzory ksiąg rejestrowych, wzór certyfikatu okrętowego, certyfikatu statku w budowie i świadectwa o banderze, tryb ich wydawania oraz koszty postępowania rejestrowego.2.
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, do postępowania w sprawach określonych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy części pierwszej księgi drugiej - postępowanie nieprocesowe - Kodeksu postępowania cywilnego oraz przepisy o księgach wieczystych i hipotece, a do kosztów postępowania rejestrowego - przepisy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.§ 2.
1.
Księga rejestrowa rejestru stałego zawiera trzy działy:1)
dział pierwszy - statek,2)
dział drugi - właściciel, armator,3)
dział trzeci - hipoteka morska, ograniczenia w rozporządzaniu statkiem.2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru stałego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.§ 3.
1.
Księga rejestrowa rejestru tymczasowego zawiera dwa działy:1)
dział pierwszy - statek,2)
dział drugi - armator, właściciel.2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru tymczasowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.§ 4.
1.
Księga rejestrowa rejestru statków w budowie zawiera dwa działy:1)
dział pierwszy - statek w budowie, stocznia, właściciel,2)
dział drugi - hipoteka morska.2.
Wzór księgi rejestrowej rejestru statków w budowie określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.§ 5.
1.
Księgi rejestrowe rejestru stałego przechowuje się wieczyście, a księgi rejestrowe rejestru tymczasowego i rejestru statków w budowie przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym wykreślono statek z rejestru.2.
Księgi te nie mogą być wydawane poza miejsce ich stałego przechowywania.§ 6.
Księgi rejestrowe powinny być oprawione w sposób trwały. Karty ksiąg powinny być przesznurowane i ponumerowane.§ 7.
1.
Przy księgach rejestrowych prowadzi się akta rejestrowe.2.
Akta rejestrowe obejmują dokumenty stanowiące podstawę wpisów do rejestru okrętowego i inne dokumenty dotyczące wpisów, wzmianek, ostrzeżeń oraz postanowienia i zarządzenia izby morskiej.§ 8.
Postępowanie rejestrowe prowadzi przewodniczący izby morskiej. Przewodniczący może powierzyć prowadzenie postępowania rejestrowego wiceprzewodniczącemu izby.§ 9.
Wyznaczony przez przewodniczącego izby morskiej sekretarz izby pełni samodzielnie czynności przewidziane w rozporządzeniu dla sekretarza, a także czuwa nad porządkiem ksiąg i akt rejestrowych oraz nad ich zabezpieczeniem i przechowywaniem.§ 10.
1.
Każdy może przeglądać księgi rejestrowe pod nadzorem sekretarza.2.
Akta rejestrowe, za zgodą przewodniczącego izby morskiej, może przeglądać w sposób określony w ust. 1 osoba mająca interes prawny.