Rozdział 3 - Dokumenty rejestrowe. - Rejestr okrętowy.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1963.10.57
Akt utracił moc Wersja od: 22 stycznia 1994 r.
Rozdział 3.
Dokumenty rejestrowe.
Dokumenty rejestrowe.
§ 46.
1.
Po wpisaniu statku do rejestru okrętowego właściciel lub armator otrzymuje certyfikat okrętowy, a na wniosek również wyciąg z tego certyfikatu.2.
Certyfikat okrętowy powinien zawierać treść wszystkich wpisów umieszczonych w dziale pierwszym i drugim księgi rejestrowej, z wyjątkiem wpisów wykreślonych, oraz stwierdzenie, że statek jest uprawniony do podnoszenia bandery polskiej.3.
Certyfikat okrętowy sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.§ 47.
1.
Wyciąg w certyfikatu okrętowego powinien zawierać treść wpisów umieszczonych w dziale pierwszym księgi rejestrowej, z wyjątkiem wpisów wykreślonych, oraz stwierdzenie uprawnienia statku do podnoszenia bandery polskiej.2.
W wyciągu z certyfikatu mogą być ponadto umieszczone wpisy wykreślone, jeżeli potrzeba ich umieszczenia wynika z okoliczności albo jeżeli wnosi o to właściciel statku lub armator.§ 48.
Wyciąg z rejestru powinien zawierać treść wszystkich nie wykreślonych wpisów, które dotyczą danego przedmiotu. Przedmiot ten należy ściśle określić w nagłówku wyciągu. W wyciągu tym należy zaświadczyć, że dalszych wpisów w określonym w nagłówku przedmiocie w rejestrze nie ma.§ 49.
1.
Wyciągi i odpisy z rejestru i z certyfikatu okrętowego wydaje się osobom zainteresowanym w ich uzyskaniu.2.
Wyciągi, wypisy i odpisy z akt rejestrowych wydaje się osobom zainteresowanym w ich uzyskaniu za zgodą przewodniczącego izby morskiej.§ 50.
Na wniosek osoby zainteresowanej izba morska wydaje zaświadczenie, że nie złożono do izby określonego zgłoszenia lub wniosku o wpis lub że określonych wpisów w rejestrze nie ma.§ 51.
1.
Certyfikat okrętowy, wyciąg z certyfikatu okrętowego i zaświadczenie oparte na treści rejestru okrętowego podpisuje przewodniczący izby morskiej.2.
Inne wyciągi, wypisy i odpisy uwierzytelnia swym podpisem - zaznaczając miejsce i datę ich wystawienia - sekretarz.3.
Na certyfikacie okrętowym, wyciągu z certyfikatu okrętowego, uwierzytelnionych innych wyciągach, wypisach i odpisach z rejestru okrętowego odciska się pieczęć izby morskiej.§ 52.
Certyfikat okrętowy i wyciąg z certyfikatu okrętowego doręcza się właścicielowi statku albo armatorowi za dowodem doręczenia.§ 53.
1.
Treść wpisów dokonanych w rejestrze okrętowym po wydaniu certyfikatu okrętowego należy niezwłocznie umieścić w tym dokumencie.2.
Treść wpisów zmienionych lub wykreślonych w rejestrze okrętowym przekreśla się w certyfikacie czerwonym atramentem wpisując nad przekreślonym tekstem treść nowego wpisu. Nowe wpisy podpisuje przewodniczący izby morskiej zaznaczając datę wpisu do rejestru i datę wpisu do certyfikatu. Obok podpisu przewodniczącego izby odciska się pieczęć izby morskiej.3.
Jeżeli zmiana wpisu nastąpiła w związku z wprowadzeniem zmian do świadectwa pomiarowego, należy uczynić nową wzmiankę na oryginale tego świadectwa, stosując odpowiednio przepis ust. 2.4. 5
Jeżeli w rejestrze okrętowym zamieszczono wzmiankę o czasowym zwolnieniu statku od polskiej przynależności, izba morska zatrzymuje certyfikat okrętowy w aktach rejestrowych do czasu przywrócenia statkowi polskiej przynależności.§ 54.
Certyfikat okrętowy i wyciąg z certyfikatu okrętowego unieważnia się, w razie wykreślenia statku z rejestru okrętowego oraz w razie gdy mimo istnienia podstawy do wykreślenia statku wykreślenie nie może nastąpić z powodu okoliczności przewidzianej w § 35 ust. 2.§ 55.
1.
Nowy certyfikat okrętowy lub nowy wyciąg z certyfikatu wystawia się po unieważnieniu certyfikatu lub wyciągu z certyfikatu poprzednio wydanego w razie ich uszkodzenia lub jeżeli została uprawdopodobniona ich utrata albo jeżeli izba morska uzna, że wymaga tego przejrzystość tych dokumentów.2.
Jeżeli po wydaniu wyciągu z certyfikatu okrętowego dokonano nowych wpisów w dziale pierwszym księgi rejestrowej, należy wystawić nowy wyciąg.3.
Jeżeli izba morska wystawia nowy certyfikat okrętowy lub wyciąg z certyfikatu zamiast utraconych, przewodniczący izby morskiej czyni o tym wzmiankę w nowym dokumencie.§ 56.
Certyfikat okrętowy i wyciąg z certyfikatu okrętowego unieważnia się przez umieszczenie wzmianki na pierwszej stronie dokumentu i przekreślenie czerwonym atramentem wszystkich stron certyfikatu lub wyciągu. Unieważnione dokumenty zatrzymuje izba morska i dołącza do akt rejestrowych.§ 57.
1.
W razie nabycia statku za granicą przez osobę obowiązaną do zgłoszenia statku do polskiego rejestru okrętowego, obowiązany do zgłoszenia statku do tego rejestru powinien zwrócić się do najbliższego polskiego urzędu konsularnego o wydanie dla statku tymczasowego świadectwa polskiej przynależności statku (świadectwa o banderze).2.
We wniosku o wydanie świadectwa o banderze należy podać nazwę polskiego portu, który ma być portem macierzystym statku.3.
Do wniosku należy dołączyć:1)
dokument stwierdzający własność statku,2)
dokument stanowiący podstawę do nabycia przez statek polskiej przynależności państwowej,3)
oryginał lub uwierzytelniony odpis świadectwa pomiarowego.4.
Przepis § 26 ust. 2 ma odpowiednie zastosowanie.§ 58.
1.
Świadectwo o banderze wystawia polski urząd konsularny według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.2.
Dokumenty, o których mowa w § 57 ust. 3, urząd konsularny zwraca wnioskodawcy równocześnie z wydaniem świadectwa o banderze.3.
O wydaniu świadectwa o banderze urząd konsularny zawiadamia niezwłocznie właściwą izbę morską przesyłając równocześnie odpis tego świadectwa izbie.§ 59.
1.
Po przybyciu do portu polskiego statek, któremu wydano świadectwo o banderze, podlega zgłoszeniu o wpis do polskiego rejestru okrętowego.2.
Izba morska, która dokonuje wpisu statku do rejestru okrętowego, zatrzymuje oryginał świadectwa o banderze.3.
Przepis § 56 ma odpowiednie zastosowanie do świadectwa o banderze i do odpisu tego świadectwa.5 § 53 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.