Dział 3 - ZGŁOSZENIA I WNIOSKI O WPIS. - Rejestr okrętowy.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1963.10.57
Akt utracił moc Wersja od: 22 stycznia 1994 r.
DZIAŁ III
ZGŁOSZENIA I WNIOSKI O WPIS.
ZGŁOSZENIA I WNIOSKI O WPIS.
§ 24.
Zgłoszenia i wnioski o wpis do rejestru powinny być dokonane na piśmie.§ 25.
1.
W zgłoszeniu i we wniosku o wpis statku do rejestru należy podać:1) 2
charakterystykę statku, wymieniając:a)
nazwę, jaką posiada statek w czasie zgłoszenia lub wniosku o wpis, oraz poprzednie jego nazwy, a w odniesieniu do statku, co do którego przepisy przewidują inne oznaczenie - oznaczenie statku,b)
międzynarodowy znak wywoławczy,c)
nazwę portu macierzystego statku,d)
datę położenia stępki lub równoznaczonego stadium rozpoczęcia budowy statku oraz nazwę stoczni, w której statek został zbudowany,e)
długość statku, jego szerokość oraz wysokość boczną według świadectwa pomiarowego,f)
pojemność brutto i netto według świadectwa pomiarowego,g)
nazwę organu, który wystawił świadectwo pomiarowe, oraz numer i datę wystawienia tego świadectwa,2)
oznaczenie właściciela (współwłaściciela) i armatora statku, wymieniając:a)
co do osób prawnych - pełną nazwę, siedzibę i adres oraz położoną w Polsce siedzibę, zakładu głównego lub siedzibę oddziału armatora,b)
co do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres w Polsce, obywatelstwo i stwierdzające te dane dokumenty,c)
jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności - rodzaj współwłasności oraz wysokości udziału w częściach ułamkowych,d)
podstawę nabycia własności (współwłasności) wraz z określeniem daty dokumentu i określeniem biura notarialnego oraz bieżącego numeru dokumentu tego biura, a w razie braku tego dokumentu - inne dowody,e)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - podstawę prawną uprawiania przez armatora żeglugi statkiem we własnym imieniu z oznaczeniem stwierdzającego to dokumentu, a w razie braku tego dokumentu - inne dowody;3)
wartość statku.2. 3
Dane określone w ust. 1 pkt 1 należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.§ 26.
1.
Do zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru należy dołączyć:1)
dokument stwierdzający zatwierdzenie nazwy statku lub innego jego oznaczenia oraz w miarę możności dokumenty stwierdzające poprzednie nazwy lub oznaczenia statku,2)
dokument stwierdzający przydzielenie sygnału rozpoznawczego,3)
oryginał świadectwa pomiarowego wraz z odpisem tego świadectwa uwierzytelnionym przez organ, który świadectwo wystawił,4)
dokument stwierdzający rok i miejsce budowy statku oraz stocznie, przez którą statek został zbudowany, jeżeli zgłaszający (wnioskodawca) jest w posiadaniu takiego dokumentu,5)
jeżeli właścicielem lub armatorem statku jest osoba prawna - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jej nazwę oraz stwierdzające, że osoba prawna ma siedzibę w Polsce lub że w Polsce mieści się siedziba jej zakładu głównego albo oddziału, oraz datę i numer wpisania osoby prawnej do tego rejestru,6)
notarialny odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub współwłasności, a w braku takiego dokumentu w miarę możności notarialny odpis innego dokumentu stwierdzającego nabycie własności lub współwłasności,7)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - notarialny odpis dokumentu stwierdzającego podstawę prawną do uprawiania przez armatora żeglugi statkiem we własnym imieniu w formie zarządzenia właściwego organu, umowy z właścicielem lub w innej formie,8)
jeżeli współwłaścicielem statku nie jest Skarb Państwa, osoba prawna mająca siedzibę w Polsce lub obywatel polski zamieszkały w Polsce - dowód potwierdzający miejsce zamieszkania armatora w Polsce albo mieszczącą się w Polsce siedzibę jego zakładu głównego lub oddziału,9)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru za granicą - dowód wykreślenia statku z rejestru zagranicznego albo dokumentu uprawdopodabniającego to wykreślenie,10)
oryginał świadectwa o banderze, jeżeli świadectwo to wystawiono.2.
Łącznie ze zgłoszeniem lub wnioskiem o wpis statku stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych osoby te obowiązane są przedłożyć dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania. Jeżeli osoby te zamieszkują za granicą, należy przedłożyć dowód stwierdzający, że armator ma miejsce zamieszkania w Polsce.§ 27.
W zgłoszeniu zmiany okoliczności wpisanych w rejestrze lub nowych okoliczności podlegających wpisowi (uzupełnienie wpisów), oraz okoliczności stanowiących podstawę wykreślenia statku z rejestru należy podać:1)
nazwę statku,2)
numer rejestrowy statku,3)
okoliczność, która ma być wpisana, i jej treść oraz dowód stwierdzający tę okoliczność.§ 28.
1.
Do zgłoszenia, o którym mowa w § 27, należy dołączyć:1)
dokumenty stanowiące podstawę zmiany lub uzupełnienia wpisów albo wykreślenia statku z rejestru,2)
oryginał certyfikatu okrętowego i otrzymane jego odpisy oraz wyciągi z rejestru okrętowego, jeżeli były wydane,3)
świadectwo pomiarowe dotychczasowe i nowe, jeżeli takie wystawiono, a okoliczność, która ma być wpisana, dotyczy danych wpisanych na podstawie świadectwa pomiarowego.2.
Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania w razie zgłoszenia utraty przez statek charakteru statku morskiego.3.
Dokumentami stanowiącymi podstawę do uznania statku za zaginiony po upływie wymaganego okresu i do wykreślenia go z rejestru są: dokument stwierdzający port przeznaczenia statku oraz dokument stwierdzający ostatnią wiadomość o statku.§ 29.
1.
Z zastrzeżeniem odmiennych przepisów rozporządzenia, dokumenty, o których mowa w § 26 i § 28, przedkłada się w oryginale lub urzędowo uwierzytelnionym odpisie.2.
Izba morska może zażądać przedłożenia dokumentu w oryginale.§ 30.
1.
Jeżeli jakikolwiek z dokumentów, o których mowa w § 26 i § 28, został przedłożony izbie morskiej w związku z inną sprawą, obowiązany do przedłożenia tego dokumentu powinien wskazać tę sprawę.2.
Dokumenty wymienione w § 26 ust. 1 pkt 5, 8-10 oraz odpisy świadectwa pomiarowego i notarialne odpisy dokumentów wymienionych w § 26 ust. 1 pkt 6 i 7 pozostają w aktach rejestrowych, a inne dokumenty zwraca się na wniosek po sporządzeniu w aktach rejestrowych wzmianki o przedłożeniu tych dokumentów i o ich zwrocie.2 § 25 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.
3 § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.