Dział 3 - ZGŁOSZENIA I WNIOSKI O WPIS. - Rejestr okrętowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.10.57

Akt utracił moc
Wersja od: 22 stycznia 1994 r.

DZIAŁ  III

ZGŁOSZENIA I WNIOSKI O WPIS.

§  24. 
Zgłoszenia i wnioski o wpis do rejestru powinny być dokonane na piśmie.
§  25. 
1. 
W zgłoszeniu i we wniosku o wpis statku do rejestru należy podać:
1) 2
 charakterystykę statku, wymieniając:
a)
nazwę, jaką posiada statek w czasie zgłoszenia lub wniosku o wpis, oraz poprzednie jego nazwy, a w odniesieniu do statku, co do którego przepisy przewidują inne oznaczenie - oznaczenie statku,
b)
międzynarodowy znak wywoławczy,
c)
nazwę portu macierzystego statku,
d)
datę położenia stępki lub równoznaczonego stadium rozpoczęcia budowy statku oraz nazwę stoczni, w której statek został zbudowany,
e)
długość statku, jego szerokość oraz wysokość boczną według świadectwa pomiarowego,
f)
pojemność brutto i netto według świadectwa pomiarowego,
g)
nazwę organu, który wystawił świadectwo pomiarowe, oraz numer i datę wystawienia tego świadectwa,
2)
oznaczenie właściciela (współwłaściciela) i armatora statku, wymieniając:
a)
co do osób prawnych - pełną nazwę, siedzibę i adres oraz położoną w Polsce siedzibę, zakładu głównego lub siedzibę oddziału armatora,
b)
co do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres w Polsce, obywatelstwo i stwierdzające te dane dokumenty,
c)
jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności - rodzaj współwłasności oraz wysokości udziału w częściach ułamkowych,
d)
podstawę nabycia własności (współwłasności) wraz z określeniem daty dokumentu i określeniem biura notarialnego oraz bieżącego numeru dokumentu tego biura, a w razie braku tego dokumentu - inne dowody,
e)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - podstawę prawną uprawiania przez armatora żeglugi statkiem we własnym imieniu z oznaczeniem stwierdzającego to dokumentu, a w razie braku tego dokumentu - inne dowody;
3)
wartość statku.
2.  3
 Dane określone w ust. 1 pkt 1 należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.
§  26. 
1. 
Do zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru należy dołączyć:
1)
dokument stwierdzający zatwierdzenie nazwy statku lub innego jego oznaczenia oraz w miarę możności dokumenty stwierdzające poprzednie nazwy lub oznaczenia statku,
2)
dokument stwierdzający przydzielenie sygnału rozpoznawczego,
3)
oryginał świadectwa pomiarowego wraz z odpisem tego świadectwa uwierzytelnionym przez organ, który świadectwo wystawił,
4)
dokument stwierdzający rok i miejsce budowy statku oraz stocznie, przez którą statek został zbudowany, jeżeli zgłaszający (wnioskodawca) jest w posiadaniu takiego dokumentu,
5)
jeżeli właścicielem lub armatorem statku jest osoba prawna - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jej nazwę oraz stwierdzające, że osoba prawna ma siedzibę w Polsce lub że w Polsce mieści się siedziba jej zakładu głównego albo oddziału, oraz datę i numer wpisania osoby prawnej do tego rejestru,
6)
notarialny odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub współwłasności, a w braku takiego dokumentu w miarę możności notarialny odpis innego dokumentu stwierdzającego nabycie własności lub współwłasności,
7)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - notarialny odpis dokumentu stwierdzającego podstawę prawną do uprawiania przez armatora żeglugi statkiem we własnym imieniu w formie zarządzenia właściwego organu, umowy z właścicielem lub w innej formie,
8)
jeżeli współwłaścicielem statku nie jest Skarb Państwa, osoba prawna mająca siedzibę w Polsce lub obywatel polski zamieszkały w Polsce - dowód potwierdzający miejsce zamieszkania armatora w Polsce albo mieszczącą się w Polsce siedzibę jego zakładu głównego lub oddziału,
9)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru za granicą - dowód wykreślenia statku z rejestru zagranicznego albo dokumentu uprawdopodabniającego to wykreślenie,
10)
oryginał świadectwa o banderze, jeżeli świadectwo to wystawiono.
2. 
Łącznie ze zgłoszeniem lub wnioskiem o wpis statku stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych osoby te obowiązane są przedłożyć dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania. Jeżeli osoby te zamieszkują za granicą, należy przedłożyć dowód stwierdzający, że armator ma miejsce zamieszkania w Polsce.
§  27. 
W zgłoszeniu zmiany okoliczności wpisanych w rejestrze lub nowych okoliczności podlegających wpisowi (uzupełnienie wpisów), oraz okoliczności stanowiących podstawę wykreślenia statku z rejestru należy podać:
1)
nazwę statku,
2)
numer rejestrowy statku,
3)
okoliczność, która ma być wpisana, i jej treść oraz dowód stwierdzający tę okoliczność.
§  28. 
1. 
Do zgłoszenia, o którym mowa w § 27, należy dołączyć:
1)
dokumenty stanowiące podstawę zmiany lub uzupełnienia wpisów albo wykreślenia statku z rejestru,
2)
oryginał certyfikatu okrętowego i otrzymane jego odpisy oraz wyciągi z rejestru okrętowego, jeżeli były wydane,
3)
świadectwo pomiarowe dotychczasowe i nowe, jeżeli takie wystawiono, a okoliczność, która ma być wpisana, dotyczy danych wpisanych na podstawie świadectwa pomiarowego.
2. 
Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania w razie zgłoszenia utraty przez statek charakteru statku morskiego.
3. 
Dokumentami stanowiącymi podstawę do uznania statku za zaginiony po upływie wymaganego okresu i do wykreślenia go z rejestru są: dokument stwierdzający port przeznaczenia statku oraz dokument stwierdzający ostatnią wiadomość o statku.
§  29. 
1. 
Z zastrzeżeniem odmiennych przepisów rozporządzenia, dokumenty, o których mowa w § 26 i § 28, przedkłada się w oryginale lub urzędowo uwierzytelnionym odpisie.
2. 
Izba morska może zażądać przedłożenia dokumentu w oryginale.
§  30. 
1. 
Jeżeli jakikolwiek z dokumentów, o których mowa w § 26 i § 28, został przedłożony izbie morskiej w związku z inną sprawą, obowiązany do przedłożenia tego dokumentu powinien wskazać tę sprawę.
2. 
Dokumenty wymienione w § 26 ust. 1 pkt 5, 8-10 oraz odpisy świadectwa pomiarowego i notarialne odpisy dokumentów wymienionych w § 26 ust. 1 pkt 6 i 7 pozostają w aktach rejestrowych, a inne dokumenty zwraca się na wniosek po sporządzeniu w aktach rejestrowych wzmianki o przedłożeniu tych dokumentów i o ich zwrocie.
2 § 25 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.
3 § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.