Rozdział 1 - Księga rejestrowa. - Rejestr okrętowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.10.57

Akt utracił moc
Wersja od: 22 stycznia 1994 r.

Rozdział  1.

Księga rejestrowa.

§  9. 
Księgę rejestrową prowadzi się oddzielnie dla każdego statku.
§  10. 
1. 
Stronę tytułową księgi rejestrowej oznacza się nazwą izby morskiej prowadzącej rejestr oraz numerem rejestrowym księgi, stanowiącym również numer rejestrowy statku. Pod numerem rejestrowym umieszcza się nazwę statku.
2. 
Numer rejestrowy tworzą: litery RO, początkowa litera nazwy siedziby izby morskiej prowadzącej rejestr oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.
3. 
Jeżeli księga rejestrowa składa się z więcej niż jednego tomu, stronę tytułową księgi oznacza się kolejnym numerem tomu księgi rejestrowej.
§  11. 
1. 
Na tytułowej stronie księgi rejestrowej umieszcza się wzmianki o:
1)
zamknięciu księgi,
2)
przeniesieniu wpisów do nowej księgi lub z innej księgi,
3)
przejściu właściwości do prowadzenia rejestru na inną izbę morską,
4)
oddaniu księgi do archiwum.
2. 
Na ostatniej stronie księgi umieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość ponumerowanych i przesznurowanych stron. Końce sznurka przymocowuje się lakiem, na którym kładzie się odcisk pieczęci izby morskiej.
3. 
Wzmianki, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują przewodniczący izby morskiej i sekretarz, umieszczając równocześnie datę sporządzenia wzmianki.
§  12. 
1. 
Zamknięcie księgi rejestrowej następuje w razie wykreślenia statku z rejestru oraz w razie przeniesienia wpisów do nowej księgi.
2. 
Zamknięcie księgi dokonuje się przez umieszczenie wzmianki o zamknięciu na tytułowej stronie księgi i przekreślenie wszystkich stron w księdze czerwonym atramentem.
3. 
Księgę zamkniętą oddaje się do archiwum izby morskiej.
4. 
O oddaniu księgi do archiwum sekretarz czyni wzmiankę w aktach rejestrowych.
§  13. 
1. 
Przeniesienie wpisów do nowej księgi rejestrowej następuje, jeżeli izba morska uzna, że wymaga tego przejrzystość rejestru.
2. 
Do nowej księgi należy przenieść wszelkie wpisy nie wykreślone, a spośród wykreślonych te, które dotyczą nazwy, sygnału rozpoznawczego i portu macierzystego statku, oraz te, które izba morska uzna za niezbędne dla dokładnego ustalenia stanu prawnego statku.
3. 
Zgodność treści nowej księgi z treścią księgi, z której wpisy zostały przeniesione, potwierdzają podpisem przewodniczący izby morskiej i sekretarz.
4. 
We wzmiance o przeniesieniu wpisów do nowej księgi należy podać numer rejestrowy księgi, do której statek został na nowo wpisany.
5. 
We wzmiance o przeniesieniu wpisów z innej księgi należy podać numer rejestrowy księgi, z której wpisy zostały przeniesione. Wzmiankę tę umieszcza się również w każdym dziale nowej księgi oraz w aktach rejestrowych.
6. 
O przeniesieniu wpisów należy zawiadomić oznaczonych w rejestrze właścicieli, armatora oraz inne osoby, których prawa lub roszczenia ujawnione zostały w rejestrze.
§  14. 
1. 
W razie przejścia właściwości do prowadzenia rejestru na inną izbę morską należy księgę rejestrową i akta rejestrowe przekazać tej izbie.
2. 
Izba morska, na którą przeszła właściwość do prowadzenia rejestru, oznacza stronę tytułową księgi zgodnie z nowymi danymi, ujmując dotychczasowe dane ulegające zmianie w nawias poprzedzony wyrazem "dawniej", i o przejściu właściwości zawiadamia osoby określone w § 13 ust. 6.
§  15. 
1. 
Wzmianki w księgach rejestrowych i aktach rejestrowych sporządza sekretarz, a podpisuje, z zastrzeżeniem odmiennych przepisów rozporządzenia, przewodniczący izby morskiej.
2. 
Przewodniczący izby może upoważnić sekretarza do podpisywania wzmianki w aktach rejestrowych.