Dział 2 - SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO. - Rejestr okrętowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.10.57

Akt utracił moc
Wersja od: 22 stycznia 1994 r.

DZIAŁ  II

SPOSÓB PROWADZENIA REJESTRU OKRĘTOWEGO.

Księga rejestrowa.

§  9. 
Księgę rejestrową prowadzi się oddzielnie dla każdego statku.
§  10. 
1. 
Stronę tytułową księgi rejestrowej oznacza się nazwą izby morskiej prowadzącej rejestr oraz numerem rejestrowym księgi, stanowiącym również numer rejestrowy statku. Pod numerem rejestrowym umieszcza się nazwę statku.
2. 
Numer rejestrowy tworzą: litery RO, początkowa litera nazwy siedziby izby morskiej prowadzącej rejestr oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.
3. 
Jeżeli księga rejestrowa składa się z więcej niż jednego tomu, stronę tytułową księgi oznacza się kolejnym numerem tomu księgi rejestrowej.
§  11. 
1. 
Na tytułowej stronie księgi rejestrowej umieszcza się wzmianki o:
1)
zamknięciu księgi,
2)
przeniesieniu wpisów do nowej księgi lub z innej księgi,
3)
przejściu właściwości do prowadzenia rejestru na inną izbę morską,
4)
oddaniu księgi do archiwum.
2. 
Na ostatniej stronie księgi umieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość ponumerowanych i przesznurowanych stron. Końce sznurka przymocowuje się lakiem, na którym kładzie się odcisk pieczęci izby morskiej.
3. 
Wzmianki, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują przewodniczący izby morskiej i sekretarz, umieszczając równocześnie datę sporządzenia wzmianki.
§  12. 
1. 
Zamknięcie księgi rejestrowej następuje w razie wykreślenia statku z rejestru oraz w razie przeniesienia wpisów do nowej księgi.
2. 
Zamknięcie księgi dokonuje się przez umieszczenie wzmianki o zamknięciu na tytułowej stronie księgi i przekreślenie wszystkich stron w księdze czerwonym atramentem.
3. 
Księgę zamkniętą oddaje się do archiwum izby morskiej.
4. 
O oddaniu księgi do archiwum sekretarz czyni wzmiankę w aktach rejestrowych.
§  13. 
1. 
Przeniesienie wpisów do nowej księgi rejestrowej następuje, jeżeli izba morska uzna, że wymaga tego przejrzystość rejestru.
2. 
Do nowej księgi należy przenieść wszelkie wpisy nie wykreślone, a spośród wykreślonych te, które dotyczą nazwy, sygnału rozpoznawczego i portu macierzystego statku, oraz te, które izba morska uzna za niezbędne dla dokładnego ustalenia stanu prawnego statku.
3. 
Zgodność treści nowej księgi z treścią księgi, z której wpisy zostały przeniesione, potwierdzają podpisem przewodniczący izby morskiej i sekretarz.
4. 
We wzmiance o przeniesieniu wpisów do nowej księgi należy podać numer rejestrowy księgi, do której statek został na nowo wpisany.
5. 
We wzmiance o przeniesieniu wpisów z innej księgi należy podać numer rejestrowy księgi, z której wpisy zostały przeniesione. Wzmiankę tę umieszcza się również w każdym dziale nowej księgi oraz w aktach rejestrowych.
6. 
O przeniesieniu wpisów należy zawiadomić oznaczonych w rejestrze właścicieli, armatora oraz inne osoby, których prawa lub roszczenia ujawnione zostały w rejestrze.
§  14. 
1. 
W razie przejścia właściwości do prowadzenia rejestru na inną izbę morską należy księgę rejestrową i akta rejestrowe przekazać tej izbie.
2. 
Izba morska, na którą przeszła właściwość do prowadzenia rejestru, oznacza stronę tytułową księgi zgodnie z nowymi danymi, ujmując dotychczasowe dane ulegające zmianie w nawias poprzedzony wyrazem "dawniej", i o przejściu właściwości zawiadamia osoby określone w § 13 ust. 6.
§  15. 
1. 
Wzmianki w księgach rejestrowych i aktach rejestrowych sporządza sekretarz, a podpisuje, z zastrzeżeniem odmiennych przepisów rozporządzenia, przewodniczący izby morskiej.
2. 
Przewodniczący izby może upoważnić sekretarza do podpisywania wzmianki w aktach rejestrowych.
§  16.  1
1. 
W dziale pierwszym księgi rejestrowej wpisuje się:
1)
w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu oraz poprzednie nazwy lub oznaczenia statków; w razie następującej po wpisie zmiany nazwy lub oznaczenia statku wpisuje się nową nazwę lub oznaczenie statku,
2)
w rubryce 2: międzynarodowy znak rozpoznawczy oraz jego zmiany,
3)
w rubryce 3: port macierzysty statku oraz jego zmiany,
4)
w rubryce 4: datę położenia stępki lub rozpoczęcia podobnego stadium budowy statku lub datę wprowadzenia zasadniczych zmian konstrukcyjnych albo przebudowy statku oraz oznaczenie stoczni, w której statek został zbudowany,
5)
w rubrykach 5-9: wymiary rejestrowe statku (długość, szerokość, wysokość boczną na śródokręciu do górnego pokładu) i pojemność statku określoną w jednostkach pomiarowych przewidzianych w Międzynarodowej Konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz.U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248), zwanych dalej "jednostkami pomiarowymi",
6)
w rubryce 10: numer i datę wystawienia międzynarodowego świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych,
7)
w rubryce 11: stwierdzenie polskiej przynależności statku oraz datę wpisania statku do rejestru, a w przypadku czasowego zwolnienia statku z polskiej przynależności - stwierdzenie tego zwolnienia i datę wystawienia decyzji w tej sprawie,
8)
w rubryce 12: wykreślenie statku z rejestru z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia,
9)
w rubryce 13: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 14,
10)
w rubryce 14: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1-12, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2. 
Wpisy podpisuje się w rubrykach 11, 12 i 14.
§  17. 
1. 
W dziale drugim księgi rejestrowej wpisuje się:
1)
w rubryce 1: bieżącą liczbę wpisu,
2)
w rubryce 2: właściciela (współwłaściciela) statku oraz zmiany w tym zakresie, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru, wymieniając:
a)
w odniesieniu do osób prawnych - nazwę i siedzibę osoby prawnej z podaniem rejestru, w którym osoba ta została wpisana, i organu, który ten rejestr prowadzi,
b)
w odniesieniu do osób fizycznych - imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i obywatelstwo,
3)
w rubryce 3: armatora w sposób określony w pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
4)
w rubryce 4: wysokość udziału we współwłasności w częściach ułamkowych, jeżeli statek jest przedmiotem współwłasności,
5)
w rubryce 5:
a)
podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności z podaniem daty wydania dokumentu stanowiącego podstawę nabycia, numeru repertorium, pod którym dokument ten wciągnięto, i oznaczenia biura notarialnego, które dokument sporządziło,
b)
wzmianki i ostrzeżenia dotyczące własności,
c)
zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany,
d)
wykreślenia wpisanych wzmianek, ostrzeżeń i ograniczeń w rozporządzaniu prawem własności,
e)
datę sporządzenia wpisu.
2. 
Wpisy podpisuje się w rubryce 5.
§  18. 
1. 
W dziale trzecim księgi rejestrowej wpisuje się:
1)
w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzonych w rubrykach 2 i 3,
2)
w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach,
3)
w rubryce 3: treść wpisanego prawa (hipoteka morska, użytkowanie i inne ograniczenia w rozporządzaniu statkiem), a przy wpisie hipoteki morskiej - kwotę hipoteki słownie oraz datę wpisu,
4)
w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6,
5)
w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6,
6)
w rubryce 6: zmiany praw wpisanych w rubrykach 1-3, ograniczenia uprawnionego w rozporządzaniu tymi prawami, choćby ograniczenia te wpisano równocześnie z wpisem prawa, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące ograniczonych praw rzeczowych oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym atramentem w rubryce 2 pod wpisaną w niej kwotą, a poniżej - czarnym atramentem pozostałą kwotę hipoteki morskiej,
7)
w rubryce 7: numer bieżący wpisu prawa objętego wykreśleniem wpisanym w rubryce 8,
8)
w rubryce 8: wykreślenie wpisanych praw, a w razie wykreślenia hipoteki morskiej - wykreśloną kwotę hipoteki morskiej słownie oraz datę wpisu.
2. 
Uprawnionego oznacza się wpisując następujące dane:
1)
osoby fizyczne - imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, a w razie potrzeby inne jeszcze dane, które pozwalają na stwierdzenie tożsamości osoby uprawnionej,
2)
osoby prawne - pełną nazwę i siedzibę.
3. 
Wpisy podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
§  19. 
Wpisem jest również wykreślenie wpisu.
§  20. 
1. 
O dokonaniu wpisu czyni się wzmiankę w aktach rejestrowych pod postanowieniem zarządzającym wpis, podając datę wpisu do rejestru.
2. 
Wzmiankę o wpisaniu do rejestru danych zawartych w świadectwie pomiarowym czyni się na oryginale, świadectwa pomiarowego. Wzmiankę tę podpisuje przewodniczący izby morskiej.
§  21. 
1. 
Dokonanie wpisu z urzędu zaznacza się w osnowie wpisu.
2. 
W osnowie wpisu zaznacza się również wpisanie statku do rejestru na wniosek właściciela.
3. 
Wpisy sporządza sekretarz na podstawie postanowienia zarządzającego wpis, a podpisuje przewodniczący izby morskiej i sekretarz.

Sposób dokonywania wpisów.

§  22. 
1. 
Wpisów należy dokonywać atramentem, starannie, pismem czytelnym bez używania skrótów. Wyrazów wpisanych nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi.
2. 
Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwonym atramentem w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.
§  23. 
Wpis, który utracił swą moc na skutek zmiany jego treści lub wykreślenia wpisu, podkreśla się czerwonym atramentem.
1 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 sierpnia 1986 r. (Dz.U.86.30.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1986 r.