Rejestr Należności Publicznoprawnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.1124

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 listopada 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 4 czerwca 2018 r.
w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych

Na podstawie art. 18m ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1201, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb korzystania z Rejestru Należności Publicznoprawnych, zwanego dalej "rejestrem", przez zobowiązanego, podmiot zainteresowany oraz podmiot, o którym mowa w art. 18q § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zwanej dalej "ustawą", w tym uzyskania z rejestru danych, o których mowa w art. 18b § 2 ustawy, zwanych dalej "danymi";
2)
tryb i sposób wprowadzania danych do rejestru;
3)
formaty danych wymagane przy wprowadzaniu danych do rejestru.
1. 
Organ prowadzący rejestr nadaje wierzycielowi, o którym mowa w art. 18b § 1 ustawy:
1)
niebędącemu organem Krajowej Administracji Skarbowej - na wniosek,
2)
będącemu organem Krajowej Administracji Skarbowej - z urzędu

- identyfikator i hasło uprawniające do korzystania z systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr, zwanego dalej "systemem".

2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest opatrywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym oraz doręczany z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285 i 1860).
1. 
Udostępnienie danych z rejestru w sposób, o którym mowa w art. 18k § 3:
1)
pkt 1 ustawy - następuje po nadaniu identyfikatora i hasła uprawniających do korzystania z systemu oraz po uwierzytelnieniu w systemie przy ich użyciu;
2)
pkt 2 ustawy - następuje po udostępnieniu certyfikatu emitowanego przez Ministerstwo Finansów uprawniającego do korzystania z systemu oraz po uwierzytelnieniu w systemie przy jego użyciu.
2. 
Identyfikator i hasło oraz certyfikat, o których mowa w ust. 1, są odpowiednio nadawane albo udostępniane:
1)
z urzędu - w przypadku podmiotu uprawnionego będącego organem Krajowej Administracji Skarbowej;
2)
na wniosek opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, doręczony z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych - w przypadku podmiotu uprawnionego niebędącego organem Krajowej Administracji Skarbowej.
 (uchylony).
 Korzystając z rejestru, zobowiązany oraz podmiot zainteresowany używają swojego konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Podmiot zainteresowany w celu wyszukiwania w rejestrze zobowiązanego, jako kryterium wyszukiwania zobowiązanego będącego:
1)
osobą fizyczną, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:
a)
numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli został nadany, albo
b)
datę urodzenia, jeżeli nie został nadany numer PESEL;
2)
osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:
a)
imię i nazwisko,
b)
numer PESEL, jeżeli został nadany,
c)
numer identyfikacji podatkowej (NIP),
d)
numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON);
3)
osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:
a)
firmę albo nazwę,
b)
NIP,
c)
numer REGON;
4)
nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:
a)
NIP albo
b)
kraj wydania i numer paszportu, albo
c)
numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego, albo
d)
datę urodzenia, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
5)
nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:
a)
NIP albo
b)
kraj wydania i numer paszportu, albo
c)
numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub numer ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo
d)
datę urodzenia albo adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w tym adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
6)
nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:
a)
firmę albo nazwę,
b)
NIP,
c)
numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego,
d)
adres siedziby, jeżeli nierezydent nie posiada NIP lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju.
Podmiot uprawniony w celu wyszukiwania w rejestrze zobowiązanego, jako kryterium wyszukiwania zobowiązanego będącego:
1)
osobą fizyczną, podaje jego:
a)
numer PESEL, jeżeli został nadany, albo
b)
imię i nazwisko oraz datę urodzenia, jeżeli nie został nadany numer PESEL;
2)
osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje jego:
a)
NIP albo
b)
numer REGON;
3)
osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje jego:
a)
NIP albo
b)
numer REGON;
4)
nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną, podaje jego:
a)
NIP albo
b)
kraj wydania i numer paszportu, albo
c)
numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego, albo
d)
imię i nazwisko oraz datę urodzenia, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
5)
nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje jego:
a)
NIP albo
b)
kraj wydania i numer paszportu, albo
c)
numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub numer ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo
d)
imię i nazwisko, firmę lub nazwę oraz datę urodzenia, albo
e)
adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w tym adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
6)
nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje jego:
a)
NIP albo
b)
numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo
c)
firmę lub nazwę oraz adres siedziby, jeżeli nierezydent nie posiada NIP lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju.
Wierzyciel, po jego uwierzytelnieniu w systemie, na podstawie podanego identyfikatora i hasła wprowadza dane do rejestru.
W przypadku wprowadzania do rejestru danych dotyczących:
1)
oznaczenia wierzyciela, podaje się:
a)
jego nazwę, adres siedziby lub jego jednostki organizacyjnej, a jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd - adres tego urzędu,
b)
NIP wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada - urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem;
2)
podstawy prawnej należności pieniężnej, podaje się:
a)
rodzaj dokumentu, o którym mowa w art. 3a § 1 i art. 18b § 1 pkt 2-4 ustawy, nazwę organu, który wydał ostateczną decyzję, postanowienie lub inne orzeczenie, datę i numer tej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, nazwę organu, który wydał prawomocny wyrok, postanowienie lub mandat karny na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego, Kodeksu karnego lub Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, datę i sygnaturę wyroku albo postanowienia, datę, serię i numer mandatu karnego, albo
b)
przepis prawa, jeżeli obowiązek uiszczenia należności pieniężnej wynika bezpośrednio z przepisu prawa.
1. 
W przypadku wprowadzania do rejestru informacji, o których mowa w art. 18f § 1:
1)
pkt 1, 2 i 5-8 ustawy, podaje się wysokość należności pieniężnej będącej przedmiotem tej informacji;
2)
pkt 9 ustawy, podaje się:
a)
nazwę organu, który wydał postanowienie o umorzeniu postępowania egzekucyjnego w pierwszej instancji,
b)
numer i datę wydania postanowienia, o którym mowa w lit. a,
c)
wysokość należności pieniężnej niewyegzekwowanej w postępowaniu egzekucyjnym będącej przedmiotem tej informacji.
2. 
W przypadku wprowadzania do rejestru informacji dotyczących ustania okoliczności, o których mowa w art. 18f § 1:
1)
pkt 1 ustawy, podaje się informację o wygaśnięciu, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji o odroczeniu terminu zapłaty należności pieniężnej;
2)
pkt 2 ustawy, podaje się informację o wygaśnięciu, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji o rozłożeniu na raty spłaty należności pieniężnej;
3)
pkt 3, 4, 6 i 7 ustawy, podaje się odpowiednio informację o zakończeniu postępowania;
4)
pkt 8 ustawy, podaje się informację o zakończeniu postępowania wszczętego sprzeciwem;
5)
pkt 9 ustawy, podaje się informację o zakończeniu postępowania, w którym uchylono lub stwierdzono nieważność postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego.
Do rejestru wprowadza się dane w formacie XML według struktury logicznej udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej organu prowadzącego rejestr.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 listopada 2023 r. (Dz.U.2023.2472) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2023 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 listopada 2023 r. (Dz.U.2023.2472) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2023 r.
4 § 4 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 listopada 2023 r. (Dz.U.2023.2472) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2023 r.
5 § 5 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.2023.298) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 marca 2023 r.