Rozdział 3 - Oznakowanie pojazdów kolejowych - Rejestr i oznakowanie pojazdów kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.105.713

Akt utracił moc
Wersja od: 10 października 2012 r.

Rozdział  3

Oznakowanie pojazdów kolejowych

§  8.
1.
Oznakowanie pojazdów kolejowych wykonuje się zgodnie z normami wymienionymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Na czynnych, zabytkowych pojazdach kolejowych należy zachować oznakowanie oryginalne, pochodzące z okresu ich eksploatacji. Oznakowanie czynnego zabytkowego pojazdu kolejowego identyfikatorem pojazdu kolejowego powinno być wykonane tak, aby było czytelne i nie kolidowało z oznakowaniem oryginalnym.
3. 13
Posiadacz pojazdu kolejowego określa:
1)
dla wagonów pasażerskich i typu pasażerskiego - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
2)
dla wagonów towarowych - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
3)
dla kolejowych pojazdów trakcyjnych - 11 pierwszych znaków (7 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
4)
dla kolejowych pojazdów specjalnych - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego.
4. 14
Prezes UTK uzgadnia numery określone przez posiadacza, o których mowa w ust. 3, i nadaje kolejny numer pojazdu w danym typie (serii) pojazdów kolejowych.
§  9.
Sposób oznakowania pojazdów kolejowych oraz pojazdów metra określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Na pojazdach kolejowych eksploatujący te pojazdy może umieszczać dodatkowe napisy i informacje.
2.
Dodatkowe napisy i informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą być umieszczane w miejscach oznakowania pojazdów kolejowych i na tablicach określonych w rozporządzeniu.
§  11. 15
Na każdy pojazd kolejowy oraz na wózki stosowane w komunikacji przestawczej należy nanieść datę wykonania ostatnich prac utrzymaniowych poziomu 4 lub 5 (dzień, miesiąc, rok), o których mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. Nr 212, poz. 1771 oraz z 2007 r. Nr 212, poz. 1567).
§  12.
Jeżeli pojazd kolejowy przystosowany jest do jazdy po torze o szerokości 1.435 mm i po torze o innej szerokości, przy czym dalsza jazda może odbywać się po zmianie wózków, to:
1)
na ramach wózków należy nanieść identyfikator pojazdu kolejowego, z którym w chwili nabycia stanowiły zakupiony komplet, zaś po numerze inwentarzowym należy dodać małe litery alfabetu dla każdego kompletu wózków (a, b - dla pierwszego kompletu; c, d - dla następnego itd.), zgodnie z ust. 1 i 2 załącznika nr 3 do rozporządzenia oraz rys. 1-3 załącznika nr 4 do rozporządzenia;
2)
w przypadku, gdy wózki powinny być umieszczone w określonym miejscu pod pojazdem kolejowym, to na pudle pojazdu i na ramach wózków należy umieścić dodatkowe oznakowanie, jednoznacznie identyfikujące usytuowanie wózków pod pojazdem.
§  13.
Na identyfikator pojazdu kolejowego składają się:
1)
numer inwentarzowy pojazdu kolejowego;
2)
identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego;
3) 16
identyfikator literowy posiadacza pojazdu kolejowego;
4)
identyfikator literowy typu (serii) pojazdu kolejowego;
5) 17
(uchylony).
§  14. 18
(uchylony).
§  15. 19
(uchylony).
§  16.
1. 20
Litery identyfikatora literowego państwa rejestracji pojazdu kolejowego, w którym posiadacz pojazdu kolejowego uzyskał świadectwo bezpieczeństwa, podkreśla się.
2.
Identyfikatory literowe i cyfrowe państw rejestracji pojazdu kolejowego określa tablica 2 w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  17. 21
 
1.
Na identyfikator literowy posiadacza pojazdu kolejowego składa się zestaw dużych liter, w liczbie nie mniejszej niż dwa i nie większej niż pięć znaków, wpisywany po kresce za identyfikatorem literowym państwa rejestracji pojazdu kolejowego.
2.
Identyfikator, o którym mowa w ust. 1, posiadacza pojazdu kolejowego uzgadnia z Prezesem UTK.
§  18.
1.
Na identyfikator literowy typu (serii) pojazdu kolejowego składają się:
1)
w wagonach pasażerskich i typu pasażerskiego:
a)
litery duże i małe, określające rodzaj lub przeznaczenie wagonu,
aa) 22
liczba jednocyfrowa lub dwucyfrowa w postaci indeksu górnego znajdującego się bezpośrednio po ostatniej literze literowego oznaczenia rodzaju lub przeznaczenia wagonu, o którym mowa w lit. a, określająca ilość przedziałów w wagonie pasażerskim,
b)
litery małe oznaczające szczegółowe cechy konstrukcyjne wagonu;
2)
w wagonach towarowych:
a)
litera duża, określająca rodzaj lub przeznaczenie wagonu,
b)
litery małe oznaczające szczegółowe cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne wagonu.
2.
W kolejowych pojazdach trakcyjnych i kolejowych pojazdach specjalnych identyfikator literowy typu (serii) nie występuje.
3. 23
Identyfikator, o którym mowa w ust. 1, określa posiadacz pojazdu kolejowego i uzgadnia go z Prezesem UTK.
§  19. 24
(uchylony).
§  20.
Sposób tworzenia cyfry samokontroli numeru inwentarzowego określa ust. 5 załącznika nr 3 do rozporządzenia.
§  21.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2, napisy występujące w identyfikatorze pojazdu kolejowego wykonuje się w następujący sposób:
1)
pismem prostym, jednoelementowym, bezszeryfowym;
2)
z minimalną wysokością znaków 80 mm;
3)
gdzie górna krawędź znaków tworzących identyfikator nie może być położona wyżej niż 2.000 mm nad główką szyny.
2.
W przypadku:
1)
wózka stosowanego w komunikacji przestawczej - wysokość pisma należy dobrać tak, aby oznakowanie zmieściło się na ramie i nie kolidowało z innym oznakowaniem, jakie powinno znajdować się na wózku, wykonanym zgodnie z § 12;
2)
cyfr 5 do 11 numeru inwentarzowego pojazdów trakcyjnych - cyfry naniesione na ściany boczne powinny być dwukrotnie większe od pozostałych cyfr, z wyjątkiem taboru zabytkowego.
§  22.
1.
Przykłady zmian oznakowania kolejowych pojazdów trakcyjnych i specjalnych przedstawia tablica 9 w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2.
Wzory oznakowania pojazdów kolejowych oraz sposób jego rozmieszczenia określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  23.
1.
Informacje o przeznaczeniu i sposobie korzystania z urządzeń stanowiących wyposażenie pojazdów kolejowych przedstawia się w miarę możliwości za pomocą piktogramów.
2.
Jeżeli sposób korzystania z urządzenia opisano tekstem, to napisy powinny być wykonane:
1)
w wagonach pasażerskich i typu pasażerskiego:
a)
w pojazdach kursujących w ruchu wewnętrznym - w języku polskim,
b)
w wagonach przeznaczonych do ruchu międzynarodowego - w językach polskim, niemieckim, francuskim i rosyjskim;
2)
w wagonach towarowych:
a)
w pojazdach kursujących w ruchu wewnętrznym - w języku polskim,
b)
w wagonach przeznaczonych do ruchu międzynarodowego - w językach polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim.
3.
W lokalnych połączeniach transgranicznych dopuszcza się stosowanie napisów w języku polskim i państwa sąsiedniego, na podstawie ustaleń między przewoźnikami lub między przewoźnikiem a zarządem kolei zagranicznej lub zagranicznym zarządcą infrastruktury udostępniającym trasę pociągu.
§  24.
1.
Informacje o przeznaczeniu i sposobie korzystania z urządzeń stanowiących wyposażenie pojazdów trakcyjnych przedstawia się w postaci zwięzłych opisów lub w miarę możliwości za pomocą piktogramów.
2.
Jeżeli pojazd trakcyjny kursuje w ruchu międzynarodowym i następuje wymiana drużyn maszynistowskich, a sposób korzystania z urządzenia opisano tekstem, to napisy powinny być wykonane w językach polskim oraz państw, przez które porusza się pojazd trakcyjny.
§  25.
Dopuszcza się kodowanie identyfikatora pojazdu kolejowego w taki sposób, aby możliwe było jego odczytywanie za pomocą odpowiednich urządzeń automatycznych. Urządzenia automatyczne służące do odczytu identyfikatora pojazdu kolejowego nie mogą powodować zakłóceń w pracy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń łączności oraz zakłócać pracy urządzeń sterujących w pojazdach kolejowych.
§  26.
1.
Oznakowanie pociągu pasażerskiego, zwanego dalej "pociągiem", wykonuje się poprzez umieszczenie tablic informacyjnych - kierunkowych i numerowych wewnętrznych i zewnętrznych.
2.
Tablice kierunkowe służą do informowania podróżnych o:
1)
rodzaju i numerze pociągu;
2)
nazwie pociągu - o ile ona występuje;
3)
trasie jazdy, w tym stacji początkowej, stacjach pośrednich i przystankach oraz o stacji końcowej biegu pociągu.
3.
Tablice numerowe wewnętrzne i zewnętrzne służą do określenia kolejności wagonu w składzie pociągu lub numeru kursu.
4.
Oznakowanie pociągów, wzory tablic kierunkowych i numerowych oraz ich rozmieszczenie określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  27.
1.
Napisy na tablicach kierunkowych i numerowych wykonuje się, stosując alfabet łaciński i pismo jednoelementowe, bezszeryfowe.
2.
Jeżeli trasa pociągu przebiega przez państwa, które używają innych rodzajów pisma, w szczególności cyrylicy, greki, to właściciel wagonu uzgadnia z zarządem kolejowym lub zarządcą infrastruktury takiego państwa albo z przewoźnikiem zagranicznym, w jakim języku, w którym stosowany jest alfabet łaciński, należy wykonać napisy na tablicach kierunkowych.
3.
Na tablicach kierunkowych nie należy umieszczać żadnych ozdobników i rysunków, a do wykonania na nich napisów nie należy stosować pisma ozdobnego, z wyjątkiem kursów specjalnych (okazjonalnych) pociągów.
§  28.
1.
Tablice kierunkowe i numerowe, wykonywane metodami malarskimi albo poligraficznymi, powinny mieć napisy w kolorze czarnym umieszczone na białym tle. Wyjątek stanowią numer i rodzaj pociągu, określone w poz. 2-7 tablicy 1 w załączniku nr 5 do rozporządzenia, oraz nazwa pociągu, o ile ona występuje, które można wykonać kolorem czerwonym.
2.
Tablice kierunkowe i numerowe elektroniczne powinny mieć czarne lub ciemnogranatowe tło, zaś elementy tworzące litery i cyfry powinny mieć barwę silnie kontrastową - bez względu na rodzaj i siłę oświetlenia zewnętrznego lub jego brak.
§  29.
1.
Tablice kierunkowe zewnętrzne umieszcza się:
1)
na ścianie bocznej wagonu:
a)
w taborze nowym lub modernizowanym - w świetliku w pobliżu każdego wejścia do wagonu,
b)
w taborze eksploatowanym - przy jednym z wejść po każdej stronie wagonu,
c)
w taborze ze stałą obsługą - co najmniej przy wejściu do wagonu znajdującym się w pobliżu przedziału konduktorskiego;
2)
na ścianie czołowej pojazdu prowadzącego pociąg.
2.
Tablice kierunkowe wewnętrzne umieszcza się we wszystkich przedsionkach wagonów w pociągu. Wymaganie to nie jest obowiązkowe dla pociągów kursujących w ruchu aglomeracyjnym.
3.
Tablic kierunkowych nie wolno zastępować innymi tablicami. Informacje o zmianie przeznaczenia wagonu zamieszcza się na dodatkowych tablicach, umieszczonych wewnątrz wagonu, oraz podaje się przy pomocy urządzeń rozgłoszeniowych pociągu.
4.
Wagony w pociągach pasażerskich, w których nie mogą przebywać podróżni, powinny być oznakowane na zewnątrz odpowiednimi tablicami.
13 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.872) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2009 r.
14 § 8 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.872) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2009 r.
15 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.872) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2009 r.
16 § 13 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.872) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2009 r.
17 § 13 pkt 5 uchylony przez § 16 rozporządzenia z dnia 6 września 2012 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz.U.12.1063) z dniem 10 października 2012 r.
18 § 14 uchylony przez § 16 rozporządzenia z dnia 6 września 2012 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz.U.12.1063) z dniem 10 października 2012 r.
19 § 15 uchylony przez § 16 rozporządzenia z dnia 6 września 2012 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz.U.12.1063) z dniem 10 października 2012 r.
20 § 16 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.872) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2009 r.
21 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.872) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2009 r.
22 § 18 ust. 1 pkt 1 lit. aa) dodana przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.872) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2009 r.
23 § 18 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.105.872) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2009 r.
24 § 19 uchylony przez § 16 rozporządzenia z dnia 6 września 2012 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz.U.12.1063) z dniem 10 października 2012 r.