Rejestr i oznakowanie pojazdów kolejowych.
Dz.U.2006.105.713
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 31 maja 2006 r.
w sprawie rejestru i oznakowania pojazdów kolejowych2)
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Prowadzenie rejestru pojazdów kolejowych
Prowadzenie rejestru pojazdów kolejowych
Oznakowanie pojazdów kolejowych
Oznakowanie pojazdów kolejowych
Tabliczki umieszczane na pojazdach kolejowych
Tabliczki umieszczane na pojazdach kolejowych
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 76, poz. 541).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 10 lutego 2006 r. pod numerem 2006/86/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998 r., z późn. zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 63.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 141 i Nr 104, poz. 708 i 711.
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów szynowych (Dz. U. Nr 38, poz. 378 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 318), które zgodnie z art. 76 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 63) utraciło moc z dniem 1 stycznia 2005 r.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
28 WZÓR REJESTRU POJAZDÓW KOLEJOWYCH
28 WZÓR REJESTRU POJAZDÓW KOLEJOWYCH
Objaśnienia
Strona tytułowa
Część I - Ewidencja pojazdu kolejowego
Część II - Dane o eksploatacji pojazdu kolejowego:
ZAŁĄCZNIK Nr 1A
29 (uchylony).
29 (uchylony).
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYKAZ NORM OKREŚLAJĄCYCH SPOSOBY OZNAKOWANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH
WYKAZ NORM OKREŚLAJĄCYCH SPOSOBY OZNAKOWANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH
1. PN-K-02040-1:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Wymagania ogólne.
2. PN-K-02040-2:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Pismo.
3. PN-K-02040-3:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Ujednolicony kod wagonów.
4. PN-K-02040-4:1997 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Znaki klasyfikacyjne i numer inwentarzowy pojazdu.
5. PN-K-02040-5:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Napisy i znaki dotyczące okresowych napraw i przeglądów.
6. PN-K-02040-6:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Napisy i znaki hamulca.
7. PN-K-02040-7:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Znaki miejsc podparcia przy podnoszeniu pojazdu.
8. PN-K-02040-8:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Napisy i znaki na pojazdach spełniających przepisy UIC.
9. PN-K-02040-9:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Znaki długości, rozstawu osi skrajnych i czopów skrętnych pojazdu oraz rozstawu osi w wózkach.
10. PN-K-02040-10:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Znak wytrzymałości sprzęgu śrubowego na rozciąganie.
11. PN-K-02040-11:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Tablice zastępcze stosowane do pojazdów niemających tablicy firmowej.
12. PN-K-02040-12:1996 Tabor kolejowy. Napisy i znaki. Znaki przesuwności osi i zakazu kursowania po torach z łukami o promieniach do 180 m oraz przestawności zestawów kołowych.
13. PN-K-02040-13:1998 Wagony kolejowe. Napisy i znaki. Rozmieszczenie.
14. PN-K-02041-1:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Napisy i znaki na wagonach spełniających przepisy RIC.
15. PN-K-02041-2:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Znaki graficzne.
16. PN-K-02041-3:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Znaki klasy.
17. PN-K-02041-4:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Znaki różne.
18. PN-K-02041-5:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Znaki na wagonach z przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi.
19. PN-K-02041-6:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Znaki na wagonach z urządzeniami głośnikowymi.
20. PN-K-02041-7:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Znaki masy i liczby miejsc siedzących.
21. PN-K-02041-8:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Znaki na wagonach pocztowych i pocztowo-bagażowych.
22. PN-K-02041-9:1996 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Dodatkowe napisy i znaki na wagonach sypialnych, z miejscami do leżenia, restauracyjnych i barowych.
23. PN-K-02041-10:1997 Wagony osobowe i typu osobowego. Napisy i znaki. Znaki umieszczone wewnątrz wagonów.
24. PN-K-02042-1:1997 Wagony towarowe. Napisy i znaki. Znaki różne.
25. PN-K-02042-2:1996 Wagony towarowe. Napisy i znaki. Znaki masy własnej wagonu.
26. PN-K-02042-3:1997 Wagony towarowe. Napisy i znaki. Znaki granicy ładowności na wagonach spełniających przepisy RIV.
27. PN-K-02042-4:1997 Wagony towarowe. Napisy i znaki. Znaki informujące o warunkach załadunku.
28. PN-K-02042-5:1997 Wagony towarowe. Napisy i znaki. Napisy i znaki ostrzegawcze.
29. PN-K-02042-6:1997 Wagony towarowe. Napisy i znaki. Znaki na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym.
30. PN-K-02042-7:1997 Wagony towarowe. Napisy i znaki. Znaki przynależności.
31. PN-K-02042-8:1997 Wagony towarowe. Napisy i znaki. Znaki umieszczone na wagonach dopuszczonych do komunikacji promowej i w tunelu pod kanałem La Manche.
32. PN-K-02059:1994 Tabor kolejowy. Tablice i znaki ostrzegawcze przed porażeniem prądem elektrycznym.
33. PN-K-89100:1997 Kolejowy sprzęt sygnałowy. Tarcza końca pociągu.
II. Wykaz norm UIC (Union Internationale des Chemins de Fer - Międzynarodowy Związek Kolei):
1. UIC 438-1 Identification marking for hauled passenger stock (Oznaczenia identyfikacyjne wagonów pasażerskich)
2. UIC 438-2 Identification marking for freight rolling stock (Oznaczenia identyfikacyjne wagonów towarowych)
3. UIC 438-3 Identification marking for tractive stock (Oznaczenia identyfikacyjne kolejowych pojazdów trakcyjnych)
4. UIC 438-4 Identification marking for special vehicles (Oznaczenia identyfikacyjne kolejowych pojazdów specjalnych)
5. UIC 580 Inscriptions and markings, route indicators and number plates to be affixed to coaching stock used in international traffic (Napisy i znaki jak i tablice kierunkowe i numerowe dla wprowadzanych do ruchu międzynarodowego pojazdów transportu osobowego)
III. Wykaz norm OSŻD (Oргнизация Coтрудничества Железныx Дорог - Organizacja Współpracy Kolei):
1. OSŻD 538-1 Oбозначение пассжирскиx вагонов (Oznaczenia wagonów pasażerskich)
2. OSŻD 538-2 Oбозначение грузовыx вагонов (Oznaczenia wagonów towarowych)
3. OSŻD 538-3 Oбозначение тягового подвижного состава (Oznaczenia pojazdów trakcyjnych)
4. OSŻD 538-4 Идентификационная маркировка специального подвижного состава (Oznaczenia identyfikacyjne kolejowych pojazdów specjalnych)
IV. Wykaz Europejskich Norm określających sposoby oznakowania pojazdów kolejowych:
1. EN 14033-1 Railway aplications - Track - Railbound construction and maintenace machines - part 1: Technical requierements for runing (Kolejnictwo - Tor - Maszyny do budowy i utrzymania toru).
V. Wykaz norm UIC / OSŻD
1. UIC/OSŻD 920-1 Eдиное цифровое кодирование җ елезнодорожыx предприятий и управляющиx инфраструктурой (Ujednolicone kody cyfrowe przedsiębiorstw kolejowych i zarządzającyh infrastrukturą)
2. UIC/OSŻD 920-14 Eдиное цифровое кодирование стран для использования на железнодорожном транспорте (Ujednolicone kody cyfrowe państw stosowane w transporcie kolejowym)
Podane normy obowiązują wraz z poprawkami, uzupełnieniami lub aktualizacjami.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
30 OZNAKOWANIE POJAZDÓW KOLEJOWYCH ORAZ POJAZDÓW METRA
30 OZNAKOWANIE POJAZDÓW KOLEJOWYCH ORAZ POJAZDÓW METRA
a dla wózków:
gdzie znaki grup 3, 4 i 5 są podkreślone łącznie z dywizem (krótką kreską) i spacjami, a poszczególne grupy cyfr oznaczają:
a dla wózków:
gdzie poszczególne grupy cyfr oznaczają:
gdzie poszczególne grupy cyfr oznaczają:
gdzie poszczególne grupy cyfr oznaczają:
Jeżeli w pozycji jednostek wystąpi 0, to cyfrą samokontroli jest 0.
Przykład:
Cyfra | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||||
Numer inwentarzowy | 5 | 1 | 5 | 1 | 2 | 0 | - | 8 | 0 | 1 | 2 | 1 | - | - | |||
Mnożnik | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | - | |||||
Iloczyny i suma cyfr iloczynów | 10 | 1 | 10 | 1 | 4 | 0 | 16 | 0 | 2 | 2 | 2 | 21 | |||||
Różnica | 9 | ||||||||||||||||
Numer inwentarzowy z cyfrą samokontroli | 5 | 1 | 5 | 1 | 2 | 0 | - | 8 | 0 | 1 | 2 | 1 | - | 9 |
Tablica 1
ZNACZENIE POSZCZEGÓLNYCH CYFR I GRUP CYFR PRZY OZNAKOWANIU POJAZDÓW KOLEJOWYCH
Każdy pojazd kolejowy otrzymuje 17-znakowy, 12-cyfrowy numer inwentarzowy o następującym układzie:
Rodzaje taboru kolejowego | Kody interoperacyjności pojazdów kolejowych (cyfry 1 i 2) | Identyfikator cyfrowy państwa, w którym zarejestrowany jest pojazd (cyfry 3 i 4) | Parametry techniczno-eksploatacyjne1) | Numer kolejny w typie (serii) pojazdów | Cyfra samokontroli (cyfra 12) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Wagony towarowe | 00 do 09 10 do 19 20 do 29 30 do 39 40 do 49 80 do 89 | 01 do 99 (Tablica 2) | 000 0 do 999 9 (Karty: UIC 438-2 i OSŻD 538-2) | 001 do 999 | 0 do 9 |
Wagony pasażerskie i typu pasażerskiego | 50 do 59 60 do 69 70 do 79 | 00 00 do 99 99 (Karty: UIC 438-1 i OSŻD 538-1) | 001 do 999 | ||
Pojazdy trakcyjne | 90 do 99 | 0 00 do 8 99 (Tablice 4 i 5) | 0 001 do 9 999 | ||
Pojazdy specjalne | (Tablica 3) | 9 000 do 9 999 (Tablice 4, 7 i 8) | 001 do 999 |
______
1) Wagony towarowe, wagony pasażerskie i typu pasażerskiego oraz pojazdy specjalne - cyfry 5, 6, 7 i 8. Pojazdy trakcyjne - cyfry 5, 6 i 7.
Tablica 2
.WYKAZ IDENTYFIKATORÓW LITEROWYCH I CYFROWYCH PAŃSTW REJESTRACJI POJAZDU KOLEJOWEGO
Państwo | Identyfikator literowy państwa | Identyfikator cyfrowy państwa |
A | B | C |
Albania | AL | 41 |
Algeria | DZ | 92 |
Armenia | AM | 58 |
Austria | A | 81 |
Azerbejdżan | AZ | 57 |
Belgia | B | 88 |
Białoruś | BY | 21 |
Bośnia i Hercegowina | BIH | 44;50 |
Bułgaria | BG | 52 |
Chiny | RC | 33 |
Chorwacja | HR | 78 |
Republika Czeska | CZ | 54 |
Dania | DK | 86 |
Egipt | ET | 90 |
Estonia | EST | 26 |
Finlandia | FIN | 10 |
Francja | F | 87 |
Gruzja | GE | 28 |
Grecja | GR | 73 |
Hiszpania | E | 71 |
Irak | IRQ | 99 |
Iran | IR | 96 |
Irlandia | IRL | 60 |
Izrael | IL | 95 |
Japonia | J | 42 |
Kazachstan | KZ | 27 |
Kirgistan | KS | 59 |
Korea Południowa | ROK | 61 |
Korea Północna | PRK | 30 |
Kuba | CU | 40 |
Liban | RL | 98 |
Litwa | LT | 24 |
Luksemburg | L | 82 |
Łotwa | LV | 25 |
Maroko | MA | 93 |
Mołdowa | MD | 23 |
Mongolia | MGL | 31 |
Niderlandy | NL | 84 |
Niemcy | D | 80 |
Norwegia | N | 76 |
Polska | PL | 51 |
Portugalia | P | 94 |
Rosja | RUS | 20 |
Rumunia | RO | 53 |
Serbia i Czarnogóra | SCG | 72 |
Słowacja | SK | 56 |
Słowenia | SLO | 79 |
Syria | SYR | 97 |
Szwajcaria | CH | 85 |
Szwecja | SE | 74 |
Tadżykistan | TJ | 66 |
Tunezja | TN | 91 |
Turcja | TR | 75 |
Turkmenistan | TM | 67 |
Ukraina | UA | 22 |
Uzbekistan | UZ | 29 |
Węgry | H | 55 |
Wielka Brytania | GB | 70 |
Wietnam | VN | 32 |
Włochy | I | 83 |
Tablica 3
KODOWANIE CYFRY 2 NUMERU INWENTARZOWEGO POJAZDÓW TRAKCYJNYCH I SPECJALNYCH
Kod | Rodzaj pojazdu trakcyjnego lub specjalnego |
0 | Różne |
1 | Lokomotywa elektryczna |
2 | Lokomotywa spalinowa |
3 | Elektryczny zespół trakcyjny dużej prędkości (v > 250 km/h) - wagony silnikowe i doczepne |
4 | Elektryczny zespół trakcyjny (v ≤ 250 km/h) - wagony silnikowe i doczepne |
5 | Spalinowy zespół trakcyjny (v ≤ 250 km/h) - wagony silnikowe i doczepne |
6 | Doczepne pojazdy specjalizowane |
7 | Lokomotywa manewrowa elektryczna |
8 | Lokomotywa manewrowa spalinowa |
9 | Pojazdy utrzymaniowe |
Tablica 4
KODOWANIE CYFRY 5 NUMERU INWENTARZOWEGO POJAZDÓW TRAKCYJNYCH I SPECJALNYCH ZE WZGLĘDU NA PRZEZNACZENIE
Kod | Rodzaj pojazdu |
0 | Pojazdy trakcyjne różne |
1 | Lokomotywa pasażerska lub wagon lub zespół trakcyjny do przewozu osób |
2 | |
3 | Lokomotywa towarowa lub zespół trakcyjny do przewozu rzeczy |
4 | |
5 | Lokomotywa uniwersalna |
6 | |
7 | Lokomotywa manewrowa |
8 | |
9 | Pojazd specjalny |
Tablica 5
KODOWANIE CYFRY 6 NUMERU INWENTARZOWEGO POJAZDÓW TRAKCYJNYCH ZE WZGLĘDU NA RODZAJ ZASILANIA LUB RODZAJ PRZEKŁADNI
Kod | Rodzaj zasilania lub przekładni |
0 | Parowe |
1 | Elektryczne jednonapięciowe |
2 | Elektryczne dwunapięciowe |
3 | Elektryczne wielonapięciowe |
4 | Dwusystemowe (elektryczne i spalinowe) |
5 | Tendry |
6 | Przekładnia elektryczna |
7 | Przekładnia mechaniczna |
8 | Przekładnia hydrokinetyczna |
9 | Wolny |
Tablica 6
KODOWANIE CYFRY 7 NUMERU INWENTARZOWEGO POJAZDÓW TRAKCYJNYCH ZE WZGLĘDU NA MOC CIĄGŁĄ POJAZDU
Kod | Moc ciągła pojazdu |
0 | Zabytkowe czynne - wszystkie rodzaje |
1 | O mocy do 0,5 MW |
2 | O mocy > 0,5 do 1,0 MW |
3 | O mocy > 1,0 do 1,5 MW |
4 | O mocy > 1,5 do 2,0 MW |
5 | O mocy > 2,0 do 3,0 MW |
6 | O mocy > 3,0 do 5,0 MW |
7 | O mocy powyżej 5,0 MW |
8 | Wolny |
9 |
Tablica 7
KODOWANIE CYFRY 6 NUMERU INWENTARZOWEGO KOLEJOWYCH POJAZDÓW SPECJALNYCH. DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ DLA KOLEJOWYCH POJAZDÓW SPECJALNYCH WEDŁUG NORMY EN 14033-11) I POJAZDÓW SZYNOWO-DROGOWYCH (DWUDROGOWYCH)
Prędkość jazdy | ||||||
Klasyfikacja | ≥ 100 km/h | < 100 km/h | 0 km/h | |||
Który może być włączony do pociągu o prędkości: | v ≥ 100 km/h | z napędem | 1 | 2 | ||
bez napędu | 3 | |||||
v < 100 km/h | z napędem | 4 | ||||
lub z ograniczeniem(1) | bez napędu | 5 | ||||
Który nie może być włączony do pociągu | z napędem | 6 | ||||
bez napędu | 7 | |||||
Pojazd szynowo-drogowy z napędem, który może być włączany(2) | 8 | |||||
Pojazd szynowo-drogowy z napędem, który nie może być włączany(2) | 9 | |||||
Pojazd szynowo-drogowy bez napędu(2) | 0 | |||||
1) EN 14033-1 Railway aplications - Track - Railbound construction and maintenace machines - part 1: Technical requierements for runing (Kolejnictwo - Tor - Maszyny do budowy i utrzymania toru). | ||||||
(1) Przez ograniczenie rozumie się szczególne usytuowanie w pociągu np. na końcu pociągu, pojazd obowiązkowo chroniony itp. | ||||||
(2) Specjalne warunki włączenia do pociągu muszą być zawsze spełnione. |
Tablica 8
KODOWANIE CYFR 7 I 8 NUMERU INWENTARZOWEGO KOLEJOWYCH POJAZDÓW SPECJALNYCH. TYP I PODTYP KOLEJOWEGO POJAZDU SPECJALNEGO
Cyfra 7 | Cyfra 8 | Pojazd lub maszyna |
1. Pojazdy do utrzymania infrastruktury i budowy dróg kolejowych | 1 | Dźwigi układkowe |
2 | Urządzenia do układania rozjazdów i przejazdów kolejowych | |
3 | Pociąg do wymiany toru | |
4 | Oczyszczarka tłucznia w torze | |
5 | Maszyny do robót ziemnych | |
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | Żuraw kolejowy (z wyjątkiem wykolejeń) | |
0 | Pozostałe | |
2. Kolejowe pojazdy specjalne do utrzymania torów | 1 | Wysokowydajna podbijarka toru |
2 | Inne rodzaje maszyn do podbijania toru | |
3 | Podbijarka toru ze stabilizatorem | |
4 | Podbijarka rozjazdów i przejazdów kolejowych | |
5 | Profilarka podsypki | |
6 | Dynamiczny stabilizator toru | |
7 | Maszyny do szlifowania lub maszyny do zgrzewania szyn | |
8 | Wieloczynnościowa maszyna uniwersalna | |
9 | Drezyna do inspekcji toru | |
0 | Pozostałe | |
3. Kolejowe pojazdy specjalne do utrzymania sieci jezdnej | 1 | Maszyna wieloczynnościowa |
2 | Maszyna do bębnów z przewodami | |
3 | Maszyna do ,,,iania słupów trakcyjnych | |
4 | Wagon do przewozu bębnów z przewodami | |
5 | Naprężnik linii sieci trakcyjnej | |
6 | Maszyna z podnoszoną platformą, maszyna z nadbudową | |
7 | Pociąg czyszczący | |
8 | Pociąg (pojazd) do smarowania sieci trakcyjnej | |
9 | Wagon do kontroli sieci trakcyjnej | |
0 | Pozostałe | |
4. Kolejowe pojazdy specjalne do utrzymania i robót budowlanych | 1 | Maszyna do układania włókniny |
2 | Platforma do inspekcji mostów | |
3 | Platforma do inspekcji tuneli | |
4 | Maszyna do oczyszczania gazów | |
5 | Wagon wentylacyjny | |
6 | Maszyna z podnoszoną platformą roboczą, maszyna z nadbudową | |
7 | Maszyna do oświetlania tunelu | |
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
5. Pojazdy załadowczo-rozładowcze i do innych robót technologicznych | 1 | Maszyna (wagon) załadowczo-rozładowczy do transportu szyn |
2 | Transporter (wagon) samowyładowczy do transportu podsypki, żwiru itp. materiałów sypkich | |
3 | ||
4 | ||
5 | Wagon załadowczo-rozładowczy do transportu podkładów | |
6 | ||
7 | ||
8 | Wagon załadowczo-rozładowczy do transportu rozjazdów (wraz z układami sterowniczymi i zabezpieczającymi) | |
9 | Wagon załadowczo-rozładowczy do transportu innych materiałów | |
0 | Pozostałe | |
6. Specjalne pojazdy pomiarowe | 1 | Wagon laboratoryjny |
2 | Wagon do pomiaru toru | |
3 | Wagon do pomiaru sieci trakcyjnej | |
4 | Drezyna do pomiaru geometrii toru | |
5 | Wagon do pomiaru sygnalizacji | |
6 | Wagon do pomiaru sygnalizacji kabinowej i emisji fal radiowych | |
7 | ||
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
7. Pojazdy do usuwania awarii | 1 | Żuraw do usuwania skutków wypadków kolejowych |
2 | Pojazd silnikowy do holowania ratowniczego | |
3 | Pociąg do usuwania skutków wypadków w tunelach | |
4 | Wagon ratowniczy | |
5 | Wagon przeciwpożarowy (pojazd strażacki) | |
6 | Pojazd sanitarny | |
7 | Wagon do przewozu sprzętu ratowniczego | |
8 | Dźwig awaryjny | |
9 | Przewoźnik awaryjny | |
0 | Pozostałe | |
8. Silnikowe pojazdy transportowe | 1 | Pojazd trakcyjny |
2 | ||
3 | Drezyna transportowa (oprócz 59) | |
4 | Wagon zasilający | |
5 | Drezyna lub wagon silnikowy | |
6 | ||
7 | Pojazd do przewozu betonu | |
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
9. Urządzenia do usuwania zanieczyszczeń | 1 | Pług odśnieżny z własnym napędem |
2 | Pług odśnieżny bez napędu | |
3 | Odśnieżarka toru (szczotkowa) | |
4 | Maszyna do usuwania lodu | |
5 | Pojazd lub maszyna do odchwaszczania torów | |
6 | Maszyna do czyszczenia torów (maszyna do mycia) | |
7 | ||
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
0. Pojazdy szynowo-drogowe | 1 | Pojazd szynowo-drogowy kategorii 1 |
2 | ||
3 | Pojazd szynowo-drogowy kategorii 2 | |
4 | ||
5 | Pojazd szynowo-drogowy kategorii 3 | |
6 | ||
7 | Pojazd szynowo-drogowy kategorii 4 | |
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe |
Tablica 9
PRZYKŁADY ZMIANY OZNAKOWANIA KOLEJOWYCH POJAZDÓW TRAKCYJNYCH I SPECJALNYCH EKSPLOATOWANYCH W POLSCE
Oznaczenie dotychczasowe | Cyfry nowego numeru inwentarzowego1) | ||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||||||
elektryczne pojazdy trakcyjne | |||||||||||||||||
EU 07 - 001 | 9 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
EP 09 - 001 | 9 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
EM 10 - 001 | 9 | 7 | 5 | 1 | 8 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
ET 22 - 234 | 9 | 1 | 5 | 1 | 3 | 1 | 0 | 0 | 2 | 3 | 4 | - | |||||
ET 41 - 001 A | 9 | 1 | 5 | 1 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
ET 41 - 001 B | 9 | 1 | 5 | 1 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | - | |||||
EW 58 - 001 sa | 9 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
EW 58 - 001 d | 9 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | - | |||||
EW 58 - 001 sb | 9 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | - | |||||
EN 71 - 001 ra | 9 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
EN 71 - 001 sa | 9 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | - | |||||
EN 71 - 001 sb | 9 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | - | |||||
EN 71 - 001 rb | 9 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | - | |||||
spalinowe pojazdy trakcyjne | |||||||||||||||||
SM 03 - 01 | 9 | 8 | 5 | 1 | 7 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
SM 30 - 01 | 9 | 8 | 5 | 1 | 7 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
SP 30 - 01 | 9 | 2 | 5 | 1 | 1 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
SM 42 - 2001 | 9 | 2 | 5 | 1 | 7 | 6 | 0 | 2 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
SP 42 - 001 | 9 | 2 | 5 | 1 | 1 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
SU 42 - 001 | 9 | 2 | 5 | 1 | 5 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
ST 43 - 001 | 9 | 2 | 5 | 1 | 3 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
pojazdy specjalne | |||||||||||||||||
SR 71 - 01 | 9 | 9 | 5 | 1 | 9 | 4 | 3 | 8 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
parowe pojazdy trakcyjne i tendry | |||||||||||||||||
Pt 47 - 01 | 9 | 0 | 5 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | - | |||||
22 D 48 - 28 | 9 | 6 | 5 | 1 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 2 | 8 | - |
1) Nie określono cyfr samokontroli.
Oznakowanie pojazdów metra
Tablica 10
SPOSÓB OZNAKOWANIA NUMEREM INWENTARZOWYM POJAZDÓW METRA
Lp. | Producent | Seria pojazdu | Typ fabryczny | Wagon: | Zakres numeracji | |
rodzaj | oznaczenie cyfrowe*) | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Rosja | 81 | 81 - 717.3 | czołowy | 0 | od 001 |
2 | Rosja | 81 | 81 - 572(81 - 717 P) | |||
3 | Rosja | 81 | 81 - 572.1 | |||
4 | Rosja | 81 | 81 - 714.3 | pośredni | 4 | od 400 |
5 | Rosja | 81 | 81 - 573(81 - 714 P) | |||
6 | Rosja | 81 | 81 - 573.1 | |||
7 | Alstom | 98 Metropolis | Metropolis 98-M | pośredni | 1 | od 1001 |
8 | Alstom | 98 Metropolis | Metropolis 98-Tc | czołowy | 2 | od 2001 |
______
*) Pierwsza cyfra numeru inwentarzowego.
Identyfikator cyfrowy posiadacza pojazdu kolejowego
ZAŁĄCZNIK Nr 4
31 WZORY OZNAKOWANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH ORAZ SPOSÓB JEGO ROZMIESZCZENIA
31 WZORY OZNAKOWANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH ORAZ SPOSÓB JEGO ROZMIESZCZENIA
Rys. 1. Wzory identyfikatora pojazdu kolejowego dla wagonów pasażerskich i typu pasażerskiego (1. Identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego wraz z identyfikatorem literowym posiadacza pojazdu kolejowego; 2. Numer inwentarzowy; 3. Identyfikator literowy cech techniczno-eksploatacyjnych wagonu; 4. Identyfikator cyfrowy posiadacza pojazdu kolejowego) nanoszonego:
a) na pudło wagonu,
b) na ramę ostojnicy wagonu,
c) na ramę wózka wagonu.
Rys. 2. Wzór identyfikatora pojazdu kolejowego nanoszonego na pudło wagonu towarowego lub specjalną tablicę.
1. Kody interoperacyjności wagonu towarowego.
2. Identyfikator cyfrowy i identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego oraz identyfikator literowy posiadacza pojazdu kolejowego.
3. Kodowe oznaczenie cech techniczno-eksploatacyjnych wagonu towarowego oraz jego numer kolejny w danym typie (serii) wagonów.
4. Identyfikator literowy cech techniczno-eksploatacyjnych wagonu.
5. Identyfikator cyfrowy posiadacza pojazdu kolejowego.
a) wzór
b) wzór
Rys. 3. Wzór identyfikatora pojazdu kolejowego (1. Kody interoperacyjności wagonu towarowego; 2. Identyfikator cyfrowy i identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego oraz identyfikator literowy posiadacza pojazdu kolejowego; 3. Kodowe oznaczenie cech techniczno-eksploatacyjnych wagonu towarowego oraz jego numer kolejny w danym typie (serii) wagonów wraz z identyfikatorem literowym cech techniczno-eksploatacyjnych wagonu; 4. Identyfikator cyfrowy posiadacza pojazdu kolejowego) nanoszonego:
a) na ostojnicy wagonu towarowego;
b) na ramę wózka wagonu.
a) wzór
b) wzór
c) wzór
d) wzór
e) wzór
a) nr 1 na rysunku
b) nr 2 na rysunku
c) nr 2 na rysunku
d) numer 3 na rysunku
e) numer 2 na rysunku
Rys. 4. Wzór rozmieszczenia oznakowania na kolejowym pojeździe trakcyjnym. 1. Miejsce na ścianie bocznej (pudle) kolejowego pojazdu trakcyjnego lub specjalnego na umieszczenie identyfikatora pojazdu kolejowego. 2. Miejsce na umieszczenie tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej i o napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu. 3. Miejsce na ścianie czołowej kolejowego pojazdu trakcyjnego i specjalnego na umieszczenie skróconego numeru inwentarzowego i identyfikatora posiadacza pojazdu kolejowego.
a) przykład wykonania identyfikatora kolejowego pojazdu trakcyjnego i specjalnego umieszczonego na ścianie bocznej; cyfry grup 3, 4 i 5 są dwukrotnie większe od pozostałych;
b) przykład wykonania na kolejowym pojeździe trakcyjnym tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej i o napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających;
c) przykład wykonania tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej, napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających, gdy kolejowy pojazd trakcyjny spełnia wymagania przepisów RIC;
d) przykład wykonania tabliczki ze skróconym numerem inwentarzowym i identyfikatorem posiadacza pojazdu kolejowego, umieszczanej na ścianie czołowej pojazdu trakcyjnego i specjalnego;
e) przykład wykonania tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej umieszczanej na kolejowych pojazdach trakcyjnych i specjalnych, innych niż wymienione na rysunkach b oraz c.
Rys. 5. Wzór wykonania tabliczki określającej dopuszczalną prędkość eksploatacyjną pojazdu trakcyjnego lub specjalnego oraz pojazdu metra, umieszczanej nad stanowiskiem maszynisty.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
OZNAKOWANIE POCIĄGÓW, WZORY TABLIC KIERUNKOWYCH I NUMEROWYCH ORAZ ICH ROZMIESZCZENIE
OZNAKOWANIE POCIĄGÓW, WZORY TABLIC KIERUNKOWYCH I NUMEROWYCH ORAZ ICH ROZMIESZCZENIE
W miarę możliwości należy ograniczyć skróty, przy czym nie należy stosować skrótów nazw miejscowości. Nazwy stacji pośrednich i przystanków są oddzielone od siebie dywizami i w miarę możliwości nie należy ich dzielić między wiersze.
Tablica 1
RODZAJE POCIĄGÓW
Lp. | Rodzaj pociągu: | Skrót oznaczenia |
1 | Osobowy lub towarowy | Brak oznaczenia |
2 | Pospieszny | P |
3 | Inter Regio | IR |
4 | Ekspres | Ex |
5 | Inter City | IC |
6 | Euro City | EC |
7 | Euro Night | EN |
a) wzór
b) wzór
c) wzór
Rys. 1. Wzory wykonania tablic kierunkowych wewnętrznych i zewnętrznych, stosowanych w pociągach kursujących w ruchu dalekobieżnym, wykonanych metodą malarską lub poligraficzną:
a) w pociągu pospiesznym,
b) w pociągu ekspresowym,
c) w pociągu o relacji mieszanej, jadącym na części trasy jako pospieszny, a na części - jako osobowy.
a) wzór
b) wzór
Rys. 2 a, b. Wzory wykonania tablic kierunkowych wewnętrznych i zewnętrznych, stosowanych w pociągach kursujących w ruchu regionalnym, wykonanych metodą malarską lub poligraficzną, kursujących różnymi trasami między tymi samymi miejscowościami.
a) wzór
b) wzór
c) wzór
d) wzór
Rys. 3. Wzory wykonania tablic kierunkowych zewnętrznych stosowanych w pociągach kursujących w ruchu aglomeracyjnym, wykonanych metodą malarską, poligraficzną lub tablic elektronicznych:
a), b) kursujących różnymi trasami do tej samej miejscowości. Tablice umieszcza się na ścianach czołowych w obu końcach pociągu,
c) na ściśle określonej trasie oznaczonej literą lub literą i cyfrą z podaniem stacji docelowej,
d) na ściśle określonej trasie oznaczonej cyframi, z podaniem stacji docelowej.
Uwaga. Tablice umieszcza się na ścianach bocznych wagonów i ścianach czołowych w obu końcach pociągu. Tablice pokazane na rys. a lub b umieszcza się w obu końcach pociągu metra.
Rys. 4. Wzór wykonania elektronicznych tablic kierunkowych i numerowych, wewnętrznych i zewnętrznych, stosowanych w pociągach kursujących w ruchu dalekobieżnym i regionalnym.
a) wzór
b) wzór
c) wzór
d) wzór
e) wzór
f) wzór
g) wzór
Rys. 5. Wzór wykonania elektronicznej tablicy kierunkowej wewnętrznej umieszczanej w korytarzu lub przedziale dla pasażerów:
a) sposób wyświetlania daty i godziny,
b) numer i nazwa pociągu,
c) nazwy stacji początkowej i docelowej,
d) "przepływający" tekst z nazwami stacji pośrednich i godziną przyjazdu, a jeżeli występuje postój - to również z godziną odjazdu pociągu,
e) nazwa stacji, do której zbliża się pociąg z godziną przyjazdu, a jeżeli występuje postój - to również z godziną odjazdu pociągu,
f) mogą być wyświetlane połączenia kolejowe, z jakich podróżni mogą skorzystać na najbliższej stacji lub przystanku.
Uwaga. W pociągach metra stosuje się podstawowo wzór określony na rys. g, natomiast wzory podane na rys. a, c oraz e można stosować opcjonalnie. Na rys. e oraz g podawania godziny przyjazdu nie stosuje się.
Rys. 6. Wzór rozmieszczenia tablic kierunkowych i numerowych zewnętrznych na wagonie kursującym w ruchu dalekobieżnym:
Rys. 7. Wzór rozmieszczenia tablic kierunkowych zewnętrznych na wagonie kursującym w ruchu regionalnym.
Rys. 8. Wzór alternatywnego rozmieszczenia tablic kierunkowych zewnętrznych na wagonach kursujących w ruchu aglomeracyjnym.
Rys. 9. Wzór alternatywnego usytuowania elektronicznej tablicy kierunkowej na ścianie czołowej pojazdu kolejowego lub pojazdu metra, z którego odbywa się sterowanie ruchem pociągu:
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »