Rejestr głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.92.1057

Akt utracił moc
Wersja od: 17 listopada 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 3 listopada 1999 r.
w sprawie rejestru głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń.

Na podstawie art. 41a ust. 9 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 11, poz. 62, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 107, poz. 685, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 139, poz. 934, z 1998 r. Nr 155, poz. 1015 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa zasady i tryb postępowania w sprawach rejestru głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń objętych ustawą z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 11, poz. 62, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 107, poz. 685, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 139, poz. 934, z 1998 r. Nr 155, poz. 1015 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483) - zwaną dalej ustawą, dane podlegające wpisowi do rejestru, sposób jego prowadzenia oraz szczegółowe zasady udostępniania rejestru do wglądu.
Dla każdego głównego oddziału zagranicznego zakładu ubezpieczeń, zwanego dalej głównym oddziałem, prowadzi się oddzielną księgę rejestrową.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
1)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
2)
rubryka druga - nazwa (firma), siedziba i adres głównego oddziału,
3)
rubryka trzecia - nazwa (firma) zagranicznego zakładu ubezpieczeń, jego siedziba i nazwa państwa, w którym działa,
4)
rubryka czwarta - zakres rzeczowy działalności głównego oddziału i jego zmiany,
5)
rubryka piąta - imiona i nazwiska dyrektora głównego oddziału, jego zastępców bądź osoby uprawnionej do reprezentacji głównego oddziału, likwidatora, syndyka lub odpowiedniego organu w postępowaniu upadłościowym,
6)
rubryka szósta - wzmianka o statucie oraz o jego zmianach, ze wskazaniem tych zmian,
7)
rubryka siódma - dane dotyczące wysokości kaucji, o której mowa w art. 42f ustawy,
8)
rubryka ósma - wzmianka o ogłoszeniu upadłości, likwidacji głównego oddziału,
9)
rubryka dziewiąta - dane kuratora ustanowionego w trybie art. 79 ust. 1 ustawy,
10)
rubryka dziesiąta - data dokonania wpisu i podpis sekretarza sądu,
11)
rubryka jedenasta - uwagi.
Księgi rejestrowe nie mogą być wydawane poza miejsce ich przechowywania.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdego głównego oddziału prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dotyczące postępowania w sprawach rejestru, zwanego dalej postępowaniem rejestrowym.
1.
W postępowaniu rejestrowym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
2.
Postępowanie rejestrowe wszczyna się na wniosek, chyba że przepisy zezwalają na dokonanie wpisu z urzędu.
3.
Wpisem w rejestrze jest również jego wykreślenie.
1.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dane, o których mowa w § 3, potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru.
2.
Do wniosku o zarejestrowanie głównego oddziału dołącza się zezwolenie ministra właściwego do spraw instytucji finansowych na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej oraz zatwierdzony przez tego ministra statut oddziału.
1.
Sąd rejestrowy bada, czy zgłoszony wniosek i dołączone do niego dokumenty są zgodne pod względem formy i treści z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.
2.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, nie stanowiące braków formalnych wniosku, sąd zażąda ich usunięcia, wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd może odmówić wpisu do rejestru.
3.
Sąd bada, czy zgłaszane dane są zgodne z prawdziwym stanem rzeczy, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione wątpliwości.
W postanowieniu zarządzającym wpis sąd określa treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, do której wpis ma być dokonany.
Sąd może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się za objęte treścią wpisu.
Postanowienia co do istoty sprawy są skuteczne i wykonalne z chwilą ich wydania, z wyjątkiem postanowień dotyczących wykreślenia z rejestru.
1.
Postanowienie co do istoty sprawy, wydane zgodnie z wnioskiem, nie wymaga uzasadnienia.
2.
Sąd z urzędu sporządza uzasadnienie postanowienia co do istoty sprawy, które zostało wydane z urzędu.
1.
O wniesieniu apelacji od postanowienia zarządzającego wpis zamieszcza się z urzędu wzmiankę w rubryce jedenastej rejestru.
2.
Wzmianka, o której mowa w ust. 1, ulega wykreśleniu po prawomocnym zakończeniu postępowania rejestrowego.
1.
W razie uchylenia postanowienia zarządzającego dokonanie wpisu, sąd z urzędu zarządza jego wykreślenie.
2.
W razie zmiany postanowienia zarządzającego dokonanie wpisu, sąd z urzędu zarządza odpowiednią zmianę tego wpisu.
Sąd z urzędu wszczyna postępowanie rejestrowe w razie otrzymania informacji o cofnięciu zezwolenia, o którym mowa w § 7 ust. 2.
Sąd przesyła postanowienie o dokonanym wpisie do Biura do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego Ministerstwa Sprawiedliwości celem ogłoszenia.
1.
Każdy może, pod nadzorem urzędnika sądowego, przeglądać rejestr oraz złożone do akt dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2.
Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane niezwłocznie każdej osobie zainteresowanej.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.