Rejestr funduszy inwestycyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.2188

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 grudnia 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 grudnia 2016 r.
w sprawie rejestru funduszy inwestycyjnych

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 1896 i 1948) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa sposób prowadzenia rejestru funduszy inwestycyjnych, zwanego dalej "rejestrem", wzór tego rejestru oraz szczegółowy tryb postępowania w sprawach o wpis do rejestru.
Rejestr prowadzi się dla funduszy inwestycyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Sąd rejestrowy prowadzi rejestr w systemie informatycznym. Dla każdego funduszu inwestycyjnego, zwanego dalej "funduszem", prowadzi się oddzielną księgę rejestrową, dla której przyporządkowany jest odrębny numer.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
1)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
rubryka druga - nazwa, rodzaj, konstrukcja i typ funduszu, numer identyfikacyjny - REGON, a w przypadku: funduszu powiązanego - również nazwa, rodzaj i numer wpisu w rejestrze funduszu podstawowego; albo - gdy funduszem podstawowym jest fundusz zagraniczny - nazwa funduszu podstawowego wraz z informacją o wpisie funduszu podstawowego w odpowiednim rejestrze oraz nazwa spółki zarządzającej albo towarzystwa funduszy inwestycyjnych, wyznaczonych do zarządzania funduszem podstawowym; funduszu z wydzielonymi subfunduszami - nazwy utworzonych subfunduszy;
3)
rubryka trzecia - cel inwestycyjny i czas trwania funduszu, a w przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami cel inwestycyjny odrębnie dla każdego subfunduszu;
4)
rubryka czwarta - firma, siedziba i adres towarzystwa funduszy inwestycyjnych, sposób jego reprezentowania, numer wpisu towarzystwa do rejestru przedsiębiorców wraz z oznaczeniem sądu prowadzącego rejestr oraz firma, siedziba i adres spółki zarządzającej albo zarządzającego z UE - w przypadku gdy towarzystwo zawarło umowę, o której mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1a albo 1b ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;
5)
rubryka piąta - informacja o rozpoczęciu, zawieszeniu lub wznowieniu działalności przez radę inwestorów oraz lista jej członków, wzmianka o działaniu w funduszu zgromadzenia inwestorów;
6)
rubryka szósta - członkowie zarządu towarzystwa funduszy inwestycyjnych, prokurenci oraz pełnomocnicy, którym udzielono pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania funduszu;
7)
rubryka siódma - firma lub nazwa, siedziba i adres depozytariusza;
8)
rubryka ósma - wzmianka o statucie funduszu oraz jego zmianach, ze wskazaniem tych zmian;
9)
rubryka dziewiąta - liczba certyfikatów inwestycyjnych wszystkich emisji, nazwa serii oraz liczba certyfikatów inwestycyjnych danej serii (w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego);
10)
rubryka dziesiąta - informacja o przejęciu zarządzania funduszem ze wskazaniem umowy przejęcia i daty przejęcia zarządzania, o przekształceniu funduszu albo połączeniu funduszu (subfunduszu) ze wskazaniem sposobu przekształcenia albo połączenia, danych funduszu przekształconego albo danych funduszu (subfunduszu) przejmującego lub podmiotu powstałego w wyniku połączenia lub przekształcenia funduszu (subfunduszu) wraz z informacją o decyzji Komisji Nadzoru Finansowego, jeżeli była wymagana, ewentualnie o podjętej uchwale właściwego organu funduszu w przedmiocie przekształcenia lub połączenia, wzmianka o otwarciu likwidacji funduszu, dane likwidatorów oraz sposób reprezentacji likwidatora w przypadku, gdy likwidatorem jest inny podmiot niż towarzystwo funduszy inwestycyjnych;
11)
rubryka jedenasta - wzmianka o złożonym rocznym sprawozdaniu finansowym funduszu;
12)
rubryka dwunasta - data dokonania wpisu oraz imię i nazwisko sekretarza sądu dokonującego wpisu w systemie, o którym mowa w § 3;
13)
rubryka trzynasta - data wykreślenia funduszu z rejestru;
14)
rubryka czternasta - uwagi.
Wzór księgi rejestrowej jest określony w załączniku do rozporządzenia.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdego funduszu prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dotyczące postępowania rejestrowego.
1.
Dane zgromadzone w systemie informatycznym podlegają ochronie na podstawie odrębnych przepisów.
2.
System informatyczny posiada zabezpieczenia uniemożliwiające dostęp osobom nieuprawnionym.
W postępowaniu w sprawach o wpis do rejestru stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1822, 1823, 1860, 1948 i 2138) o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
Wniosek o wpis do rejestru zawiera dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru.
1.
Sąd rejestrowy bada, czy zgłoszony wniosek i dołączone do niego dokumenty zgadzają się pod względem formy i treści z obowiązującymi przepisami prawa.
2.
Sąd bada, czy zgłoszone dane są zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione wątpliwości.
Wykreślenie funduszu (subfunduszu) w wyniku połączenia lub przekształcenia funduszu (subfunduszu) oraz rejestracja funduszu powstałego w wyniku połączenia lub przekształcenia następuje w tej samej dacie.
W postanowieniu zarządzającym wpis sąd określa treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, do której wpis ma być dokonany.
Sąd może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się za objęte treścią wpisu.
Postanowienie zarządzające wpis uzasadnia się tylko na wniosek.
1.
O wniesieniu apelacji od postanowienia zarządzającego wpis wpisuje się z urzędu wzmiankę w rubryce czternastej rejestru.
2.
Wzmianka, o której mowa w ust. 1, ulega wykreśleniu po prawomocnym zakończeniu postępowania.
1.
W przypadku uchylenia postanowienia zarządzającego dokonanie wpisu sąd z urzędu zarządza jego wykreślenie.
2.
W przypadku zmiany postanowienia zarządzającego dokonanie wpisu sąd z urzędu zarządza odpowiednią zmianę tego wpisu.
Każdy może, pod nadzorem sekretarza sądowego, przeglądać rejestr oraz złożone do akt dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz otrzymywać zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru.
W sprawach o wpis wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
1.
Rejestr funduszy inwestycyjnych prowadzony na podstawie przepisów dotychczasowych przejmuje rejestr prowadzony na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
2.
Fundusze wpisane do rejestru na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia otrzymują kolejne numery wpisu.
Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru funduszy inwestycyjnych, wzoru tego rejestru oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach o wpis do rejestru funduszy (Dz. U. poz. 2294).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

KSIĘGA REJESTROWA