Art. 34. - [Zadania Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych] - Rehabilitacja zawodowa i społeczna oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.44 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 stycznia 2024 r. do: 31 grudnia 2029 r.
Art.  34.  [Zadania Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych]
1. 
Wykonanie zadań wynikających z ustawy nadzoruje Pełnomocnik będący sekretarzem stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
2. 
Nadzór, o którym mowa w ust. 1, jest wykonywany przez:
1)
koordynację realizacji zadań wynikających z ustawy;
2)
inicjowanie lub przeprowadzanie kontroli realizacji zadań wynikających z ustawy.
3. 
Koordynacja, o której mowa w ust. 2 pkt 1, polega na:
1)
żądaniu od podmiotów informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych dotyczących realizowanych zadań określonych w ustawie;
2)
organizowaniu szkoleń i konferencji;
3)
udzielaniu informacji w sprawach z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
4)
opracowywaniu standardów w zakresie realizacji zadań określonych w ustawie;
5)
realizacji zadań wynikających z programów rządowych, o których mowa w ust. 6 pkt 2;
6)
realizacji działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności i barier, utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie.
4. 
Inicjowanie kontroli, o której mowa w ust. 2 pkt 2, dotyczy:
1)
działań na rzecz realizacji praw osób niepełnosprawnych;
2)
realizacji zadań określonych w ustawie;
3)
spełniania przez pracodawców warunków określonych w art. 28 ust. 1, art. 29, art. 30 ust. 2b i art. 33.
5. 
Pełnomocnik może przeprowadzić kontrolę w zakresie określonym w ust. 4.
6. 
Do zadań Pełnomocnika należy także:
1)
opracowywanie oraz opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących zatrudnienia, rehabilitacji oraz warunków życia osób niepełnosprawnych;
2)
opracowywanie projektów programów rządowych dotyczących rozwiązywania problemów osób niepełnosprawnych;
3)
ustalanie założeń do rocznych planów rzeczowo-finansowych dotyczących realizacji zadań wynikających z ustawy;
4)
inicjowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności i barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie;
5)
współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
7. 
Zadania wynikające z ustawy realizują organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego i Fundusz.
8. 
Pełnomocnika powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
9. 
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, tryb i sposób przeprowadzania kontroli przez organy upoważnione do kontroli na podstawie art. 6c ust. 2 pkt 1 i 2, art. 22a, art. 25d ust. 1, art. 26a ust. 10, art. 30 ust. 3b i art. 34 ust. 5, uwzględniając potrzebę zapewnienia jednolitej procedury kontroli oraz prawidłowego przebiegu kontroli.
10. 
Pełnomocnik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Pełnomocnika, które stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.