Regulamin wyborczy dla wyboru organów gmin wyznaniowych żydowskich na obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem województwa śląskiego.
Dz.U.1930.75.592
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA WYZNAŃ RELIGIJNYCH I OŚWIECENIA PUBLICZNEGO
z dnia 24 października 1930 r.
w sprawie regulaminu wyborczego dla wyboru organów gmin wyznaniowych żydowskich na obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem województwa śląskiego.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Miejscową władzą nadzorczą nad czynnościami wyborczemi w gminach wyznaniowych żydowskich fest powiatowa władza administracji ogólnej, władzą nadzorczą II instancji jest wojewoda.
Nadzór nad czynnościami wyborczemi w gminie wyznaniowej żydowskiej w Warszawie sprawuje Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego albo za pośrednictwem mianowanego przez niego w tym celu komisarza wyborczego albo też zlecając te funkcje właściwej władzy administracji ogólniej II instancji.
Liczebny skład członków i zastępców członków rady oraz zarządu dla poszczególnych gmin wielkich określony będzie w rozporządzeniach Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego o zarządzeniu wyborów organów gmin względnie w rozporządzeniach wydawanych w związku ze zorganizowaniem się gmin wyznaniowych żydowskich, jako gmin wielkich w myśl art. 14 - 23 wyżej wymienionych przepisów o organizacji gmin wyznaniowych żydowskich.
Prawo wyborcze ulega zawieszeniu na czas postępowania upadłościowego, utraty praw obywatelskich, ubezwłasnowolnienia, kary więziennej i korzystania z dobroczynności publicznej.
Zarówno zarządy w gminach mniejszych jak i rady i zarządy w gminach wielkich pełnią swe obowiązki do chwili przejęcia ich przez nowowybrane organa zarządzające.
Przygotowanie i kierownictwo wyborami.
Przygotowanie i kierownictwo wyborami.
W gminach wielkich, dla wyboru rad gminnych, zarząd gminy wybiera do komisji z pośród siebie pięciu członków zarządu, a nadto z pośród członków gminy, nie będących członkami zarządu, jedenastu członków i pięciu zastępców, w sposób wyżej wymieniony.
Członkowie i ich zastępcy z poza grona zarządu winni posiadać w gminie czynne prawo wyborcze.
Skład komisji wyborczej podlega zatwierdzeniu przez miejscową władzę nadzorczą (w Warszawie, przez Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z uwzględnieniem postanowień ust. 3 § 1), która może według swego uznania (bez podania powodów) odmówić zatwierdzenia wyboru poszczególnych członków komisji. W razie takiej odmowy należy przeprowadzić uzupełniający wybór, który również podlega zatwierdzeniu przez władzę nadzorczą.
W miarę potrzeby, komisja wyborcza zaprasza w odpowiedniej liczbie, członków gminy do pomocy przy poszczególnych pracach, związanych z akcją wyborczą, np. do układania spisów wyborców, podczas głosowania i t. p., szczególnie gdy w obrębie gminy jest więcej lokali wyborczych (§ 46).
Dalsze posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący lub jego zastępca.
Posiedzenia komisji odbywają się z reguły w lokalu zarządu gminy.
Uchwały komisyj winny być zaprotokołowane oraz podpisane przez przewodniczącego lub jego zastępcę i przynajmniej dwóch jej członków.
Uchwały komisyj wprowadza w czyn zarząd gminy, o ile uchwały te nie sprzeciwiają się przepisom regulaminu wyborczego. W razie wątpliwości lub sporu rozstrzyga miejscowa władza nadzorcza, (z uwzględnieniem co do gminy wyznaniowej żydowskiej w Warszawie postanowień § 1).
Spis wyborców winien zawierać imiona i nazwiska wyborców, ułożone w porządku abecadłowym podług nazwisk a dodaniem wieku, zatrudnienia i adresu.
Sporządzając spis wyborców może komisja wyborcza wskutek stosownej swojej uchwały opuścić w spisie osoby, które publicznie występują przeciw wyznaniu mojżeszowemu.
Obwieszczenia podpisuje komisja wyborcza.
Spisy wyborców i termin wyborów.
Spisy wyborców i termin wyborów.
Prawo przeglądania spisu wyborców uprawnia także do robienia notatek i wyciągów ze spisu, w sposób nie uniemożliwiający innym osobom przeglądania.
W ciągu tego czasu, uprawnieni do głosowania członkowie gminy mogą wnosić reklamacje, dotyczące (zarówno umieszczenia jak i opuszczenia osób w spisie. Reklamacje spóźnione nie będą uwzględniane.
O miejscu, w którem spis będzie wyłożony i o terminie reklamacyj zawiadamia komisja wyborcza przez odpowiednie ogłoszenie (§ 21), W ogłoszeniach tych należy zaznaczyć, że tylko osoby, wciągnięte do spisu, mogą brać udział w wyborach i że po upływie oznaczanego terminu reklamacje nie będą uwzględniane.
Ilość członków komisji reklamacyjnej wynosi połowę ilości członków komisji wyborczej, przyczem do składu komisji wejść winni przedstawiciele istniejących w gminie a poważniejszych liczbowo ugrupowań religijnych. Skład komisji reklamacyjnej podlega zatwierdzeniu przez władzę nadzorczą (§ 14).
O ile w związku ze spisem wyborców żadne wogóle reklamacje do komisji wyborczej nie wpłynęły, bądź zostały przez nią rozstrzygnięte bez spowodowania zażaleń do władzy nadzorczej, komisja wyborcza sama zaświadcza na spisie ostateczne jego ustalenie bez przesyłania spisu do władzy nadzorczej.
Poświadczania dokonywa przewodniczący komisji wyborczej i przynajmniej czterech jej członków.
Listy kandydatów. - Ogłoszenie list.
Listy kandydatów. - Ogłoszenie list.
Komisja opatruje listy w kolejne numery, w miarę ich składania. W gminach wielkich takaż sama lista zawierać winna przynajmniej pięćdziesiąt podpisów.
W wypadkach, gdy wyborca podpisuje więcej niż jedną listę kandydatów, podpis jego jest ważny na liście najwcześniej złożonej, z innych zaś list wykreśla się go. Gdy jednocześnie złożono kilka list kandydatów, podpisanych przez tego samego wyborcę, ważnym jest podpis na tej liście, którą podpisany, na zwrócone do niego zapytanie, wskaże w wyznaczonym mu dwudniowym terminie. W razie niespełnienia tego żądania przez podpisanego podpis jego na wszystkich listach jest nieważny, o czem przy zapytaniu należy go uprzedzić.
Komisja opatruje listy w kolejne numery w miarę ich składania. Żadna lista nie może być opatrzona numerem dziewiątym.
Wspólne oświadczenie zgody kandydatów, według kolejnego następstwa listy, jest dozwolone.
Kartki wyborcze. - Obwieszczenia o dniu wyborów. - Lokale wyborcze. - Głosowanie. - Obliczanie głosów. - Protokół głosowania.
Kartki wyborcze. - Obwieszczenia o dniu wyborów. - Lokale wyborcze. - Głosowanie. - Obliczanie głosów. - Protokół głosowania.
W ogłoszeniu należy też przypomnieć wyborcom, że przy głosowaniu winni mieć przy sobie dokumenty legitymacyjne, stwierdzające tożsamość osoby, które na żądanie komisji wyborczej, organów zarządu gminy i organów państwowych winni okazywać.
Na stole, albo obok stołu, powinna stać urna wyborcza do wkładania kartek wyborczych przez cały czas wyborów. Przed rozpoczęciem głosowania komisja wyborcza winna się przekonać, czy urna jest pusta. Od tej chwili aż do ukończenia głosowania w żadnym wypadku urny otwierać nie wolno. Przez cały czas wyborów wyborcy mają wolny wstęp do lokalu wyborczego, jednakże, w czasie głosowania nie wolno w tym lokalu ani w budynku, w którym ten lokal się znajduje ani też na ulicy i na placu przed wejściem do budynku w promieniu 100 metrów wygłaszać przemówień, rozdawać kartki do głosowania i w jakikolwiek sposób agitować. Dopuszczalne są tylko narady i uchwały komisji, wypływające z kierownictwa wyborami.
Przewodniczący komisji ma obowiązek czuwania nad prawidłowym przebiegiem czynności wyborczej i ma prawo wydalania z lokalu wyborczego osób, któreby zakłócały porządek lub prawidłowy bieg czynności wyborczej lub w jaki bądź sposób agitowały w lokalu wyborczym, nie pozbawiając jednakże tych osób prawa oddania głosu, o ile one czynne prawo wyborcze posiadają.
Główna komisja wyborcza oblicza głosy, które padły na poszczególne listy kandydatów, stwierdza wynik głosowania, wpisuje go do protokółu i protokół ten zaopatruje w swe podpisy.
Ustalenie wyniku wyborów.
Ustalenie wyniku wyborów.
Każda lista kandydatów otrzymuje taką liczbę miejsc, jaka wypadła z ostatniego dzielenia.
Jeżeli przy tym podziale nie wyjdzie dostateczna liczba członków zarządu, względnie członków rady, należy postąpić w sposób następujący: liczbę głosów każdej listy należy podzielić przez zwiększoną o jedność liczbę miejsc, tejże liście przy pierwszym podziale przypadłych. Liście kandydatów, która wykaże największy iloraz, należy się pierwsze miejsce z pozostałych do obsadzenia.
Jeżeli pozostaje jeszcze drugie miejsce do obsadzenia, to liczbę głosów listy kandydatów, która otrzymała dalsze miejsca, należy podzielić przez liczbę miejsc, ogółem tej liście przypadłych, znowu zwiększoną o jedność. Nowy iloraz porównywa się z ilorazami, które dały inne listy kandydatów. Liście kandydatów, która wtedy wykaże największy iloraz, należy się drugie miejsce ewentualnie pozostałe do obsadzenia.
W podobny sposób postępuje się dalej, w miarę potrzeby.
Z czynności stwierdzenia wyników głosowania jak też ustalenia liczby mandatów, przypadających poszczególnym listom, spisuje się protokół, który winien być podpisany przez przewodniczącego komisji wyborczej lub jego zastępcę i przynajmniej czterech członków komisji.
Wybory zarządów w gminach wielkich.
Wybory zarządów w gminach wielkich.
Wybory odbywają się w lokalu zarządu gminy.
Wygaśnięcie mandatów.
Wygaśnięcie mandatów.
O ile spowinowacenie zachodzi w czasie trwania kadencji, ustęp 1 niniejszego §-u ma również zastosowanie.
Zarządzanie zmian w składzie zarządu gminy mniejszej lub rady i zarządu gminy wielkiej, niezbędne w myśl postanowień §§ 72, 73 i 74 niniejszego rozporządzenia, należy do obowiązków przewodniczącego tego organu gminy, w którego składzie zmiana ma zajść.
Przewodniczący zarządów i rad oraz ich zastępcy.
Przewodniczący zarządów i rad oraz ich zastępcy.
Nowowybrani członkowie zarządu gminy mniejszej obierają jednego przewodniczącego.
Nowowybrani członkowie rady i członkowie zarządu w gminie wielkiej wybierają po jednym przewodniczącym oraz po jednym zastępcy.
Wybory następują zwykłą większością głosów, przy obecności więcej niż połowy członków zarządu względnie rady. W razie równości głosów, rozstrzyga los.
O ile posiedzenie z jakichkolwiek powodów nie dochodzi do skutku lub wybory pozostają bez wyniku, posiedzenie wyborcze winno być powtórzone po upływie tygodnia.
O ileby wybory przewodniczących rady i zarządu, oraz ich zastępców, w gminie wielkiej nie uzyskały zatwierdzenia naczelnej władzy nadzorczej, wybory te winny być jeszcze dwukrotnie, za każdym razem w tydzień po doręczeniu orzeczeń władzy nadzorczej, powtórzone. O ile wybrani po raz trzeci nie będą zatwierdzeni, naczelna władza nadzorcza mianuje przewodniczących oraz ich zastępców.
Jeżeli ustępujący zarząd gminy lub jego przewodniczący nie spełniają w zakreślonych terminach którychkolwiek z czynności na nich w myśl powyższych postanowień §§ 75 i 76 a także 78 ciążących, może władza nadzorcza sama zastąpić ich w wykonaniu odnośnej czynności.
Przejęcie funkcyj przez nowowybrane organa.
Przejęcie funkcyj przez nowowybrane organa.
Protokóły winny być podpisane przesz przewodniczących i przynajmniej przez dwóch członków zarządu zarówno ustępującego jak i nowego.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
To samo prawo przysługuje w gminach wielkich każdemu członkowi rady na wybór członka zarządu.
Wniesienie zażalenia nie ma skutków wstrzymujących. W razie wniesienia zażalenia przeciwko wyborowi rady, nie powoduje to odroczenia wyborów zarządu gminy wielkiej, podobnie wniesione zażalenia nie wstrzymują ukonstytuowania się i przejęcia funkcyj przez nowoobrane organa zarządzające w gminach wyznaniowych żydowskich.
Zażalenia nie mogą dotyczyć takich zarzutów, które mogły być w toku akcji wyborczej we właściwych terminach, przewidzianych niniejszym regulaminem, podniesione i które w postępowaniu reklamacyjnem byłyby rozstrzygnięte.
Zażalenia winny być wniesione w ciągu 14-dniowego terminu prekluzyjnego, który rozpoczyna się od dnia urzędowego ogłoszenia przez dany zarząd gminy wyznaniowej żydowskiej wyniku wyborów. Od decyzji miejscowej władzy nadzorczej służy stronie prawo wniesienia zażalenia do wyższej instancji na zasadach ogólnych.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (9)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (1)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (5)
- Określenie liczebnego składu członków i zastępców członków rady oraz zarządu dla poszczególnych gmin wyznaniowych żydowskich wielkich.
- Dokonanie wyborów organów zarządzających w gminach wyznaniowych żydowskich.
- Dokonywanie wyborów organów zarządzających w gminach wyznaniowych żydowskich na obszarze województwa poznańskiego i pomorskiego.