Oddział 2 - Struktura organizacyjna i zadania Prokuratury Generalnej - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.144 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 30 stycznia 2014 r.

Oddział  2

Struktura organizacyjna i zadania Prokuratury Generalnej

§  12.
W skład Prokuratury Generalnej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Biuro Prokuratora Generalnego;
2)
Biuro Spraw Konstytucyjnych;
3)
Departament Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury;
4)
Departament Postępowania Przygotowawczego;
5)
Departament do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji;
6)
Departament Postępowania Sądowego;
7)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
8)
Departament Budżetu i Majątku Prokuratury;
9)
Biuro Kadr;
10)
Biuro Administracyjno-Finansowe Prokuratury Generalnej;
11)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych.
§  13.
1.
Do podstawowych zadań Biura Prokuratora Generalnego należy:
1)
wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Prokuratora Generalnego;
2)
przygotowywanie sprawozdania Prokuratora Generalnego z rocznej działalności prokuratury, o którym mowa w art. 10e ustawy;
3)
przygotowywanie informacji o charakterze ogólnym dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Rady Ministrów i innych organów w zakresie działania prokuratury, przy uwzględnieniu materiałów przedstawionych przez inne departamenty i biura;
4)
organizowanie ogólnopolskich narad Prokuratora Generalnego i jego zastępców z prokuratorami apelacyjnymi i prokuratorami okręgowymi;
5)
koordynowanie działalności w zakresie realizacji zadań wspólnych dla departamentów i biur Prokuratury Generalnej;
6)
obsługa narad Prokuratora Generalnego i jego zastępców;
7)
obsługa sądów dyscyplinarnych dla prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym;
8)
wykonywanie zadań określonych w przepisach o odpowiedzialności dyscyplinarnej prokuratorów;
9)
obsługa Krajowej Rady Prokuratury;
10)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowością oraz terminowością rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących pracy i działalności jednostek organizacyjnych;
11)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących pracy i działalności jednostek organizacyjnych w zakresie nieprzekazanym do załatwienia prokuratorom podległych jednostek organizacyjnych;
12)
wykonywanie zadań na podstawie odrębnych przepisów dotyczących realizacji kompetencji Prokuratora Generalnego w zakresie kontroli operacyjnej i innych czynności operacyjno-rozpoznawczych dokonywanych przez uprawnione organy;
13)
informowanie Prokuratora Generalnego o publikacjach dotyczących istotnych problemów funkcjonowania prokuratury;
14)
współpraca w zakresie kontaktów z mediami i z innymi organami, instytucjami i organizacjami;
15)
udostępnianie informacji publicznej w zakresie właściwości Prokuratury Generalnej;
16)
zapewnienie obsługi Prokuratora Generalnego i jego zastępców w zakresie kontaktów z mediami;
17)
organizowanie i koordynowanie działalności informacyjnej oraz współpraca z mediami;
18)
koordynowanie i nadzorowanie działalności informacyjnej prowadzonej w prokuraturach apelacyjnych i prokuraturach okręgowych;
19)
obsługa strony internetowej Prokuratury Generalnej;
20)
organizacja działalności informacyjnej Prokuratury Generalnej;
21)
obsługa Biuletynu Informacji Publicznej Prokuratury Generalnej;
22)
przygotowywanie, dla potrzeb Prokuratora Generalnego i jego zastępców, opinii oraz innych opracowań dotyczących zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej aktów normatywnych;
23)
opracowywanie opinii prawnych dotyczących zgłaszanych przez inne komórki organizacyjne Prokuratury Generalnej wątpliwości co do wykładni prawa;
24)
opracowywanie opinii, na podstawie własnych analiz oraz uwag i opinii przedstawianych przez inne komórki organizacyjne Prokuratury Generalnej w zakresie ich działania, do projektów aktów normatywnych przekazywanych Prokuratorowi Generalnemu na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy;
25)
udział w pracach legislacyjnych związanych z projektami aktów normatywnych dotyczących prokuratury;
26)
przygotowywanie opinii lub informacji w sprawach będących przedmiotem interpelacji i zapytań poselskich, stanowisk w związku z oświadczeniami senatorów oraz udzielanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich żądanych odpowiedzi i wyjaśnień;
27)
obsługa odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla mianowanych urzędników państwowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych;
28)
wykonywanie czynności związanych z realizacją obowiązku składania Prokuratorowi Generalnemu oświadczeń o stanie majątkowym prokuratorów z zachowaniem zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1361, z późn. zm.) 1 .
2.
W skład Biura Prokuratora Generalnego wchodzą:
1)
Zespół Prezydialny;
2)
Wydział Kwestii Prawnych;
3)
Wydział Informacji i Kontaktu z Mediami;
4)
Wydział Skarg i Wniosków;
5)
Zespół Kontroli Działań Operacyjnych Organów Ścigania;
6)
Rzecznik Dyscyplinarny Prokuratora Generalnego;
7)
Rzecznik Prasowy Prokuratury Generalnej.
§  14.
Do podstawowych zadań Biura Spraw Konstytucyjnych należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Prokuratora Generalnego jego konstytucyjnych uprawnień do inicjowania kontroli zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej aktów normatywnych, w tym przygotowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Trybunału Konstytucyjnego w przedmiocie zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej aktów normatywnych w sprawach zgłaszanych przez obywateli lub inne podmioty zewnętrzne albo z własnej inicjatywy;
2)
podejmowanie działań związanych z wykonywaniem obowiązków i uprawnień procesowych Prokuratora Generalnego jako uczestnika postępowania w sprawach rozpoznawanych przez Trybunał Konstytucyjny;
3)
udział w rozprawach przed Trybunałem Konstytucyjnym, w których nie jest wymagany osobisty udział Prokuratora Generalnego lub jego zastępcy;
4)
bieżąca analiza wydawanych przez Trybunał Konstytucyjny orzeczeń oraz przedstawianie informacji w tym zakresie i wniosków wypływających z orzecznictwa Trybunału dla pracy prokuratury.
§  15.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury należy:
1)
opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań prokuratury w zakresie wskazanym przez Prokuratora Generalnego;
2)
współdziałanie z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami społecznymi w zapobieganiu przestępczości oraz innym naruszeniom prawa;
3)
opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących stanu przestępczości i praktyki jednostek organizacyjnych, w tym realizacji wytycznych Prokuratora Generalnego;
4)
opracowywanie programów dotyczących podstawowych kierunków działania prokuratury;
5)
opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie jednostek organizacyjnych, a w tym:
a)
rozpatrywanie wniosków dotyczących tworzenia, znoszenia i przekształcania jednostek organizacyjnych, a także zmian ich wewnętrznej struktury organizacyjnej,
b)
przygotowywanie wstępnych projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia, znoszenia i przekształcania jednostek organizacyjnych,
c)
nadzorowanie prawidłowości tworzenia wewnętrznych struktur jednostek organizacyjnych i wprowadzanych zmian w tym zakresie,
d)
opracowywanie projektów przepisów regulaminowych i instrukcyjnych dla jednostek organizacyjnych;
6)
opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie jednostek organizacyjnych;
7)
podejmowanie działań w zakresie usprawniania i doskonalenia organizacji oraz metod pracy jednostek organizacyjnych;
8)
prowadzenie działalności wizytacyjnej i lustracyjnej w jednostkach organizacyjnych;
9)
koordynowanie działalności wizytacyjnej i lustracyjnej prowadzonej w prokuraturach apelacyjnych;
10)
dokonywanie przez wizytatorów Prokuratury Generalnej oceny pracy prokuratorów wykonujących czynności w prokuraturach apelacyjnych oraz koordynowanie działań w tym zakresie prowadzonych przez prokuratorów apelacyjnych i prokuratorów okręgowych;
11)
opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie działania departamentu;
12)
monitorowanie spraw, w których strona wniosła skargę na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora bez nieuzasadnionej zwłoki i przygotowywanie analiz w tym zakresie;
13)
koordynowanie działalności szkoleniowej prowadzonej w prokuraturach apelacyjnych i prokuraturach okręgowych;
14)
dokonywanie, we współpracy z Biurem Kadr, analiz obciążenia pracą prokuratorów oraz równomierności ich rozmieszczenia i wykorzystania w poszczególnych jednostkach organizacyjnych, opracowywanie propozycji limitów zatrudnienia prokuratorów oraz wielkości zatrudnienia w innych grupach zawodowych pracowników prokuratury w powiązaniu z planowanymi zadaniami rzeczowymi do projektu budżetu jednostek organizacyjnych na następny rok;
15)
organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie sprawozdawczości statystycznej z działalności jednostek organizacyjnych oraz innych materiałów informacyjnych z tego zakresu;
16)
gromadzenie, opracowywanie i analizowanie danych statystycznych w zakresie działania prokuratury oraz prowadzenie informatycznej bazy danych statystycznych prokuratury;
17)
współpraca w zakresie sprawozdawczości i statystyki z Ministerstwem Sprawiedliwości, Głównym Urzędem Statystycznym i Komendą Główną Policji;
18)
nadzór nad biurowością i pracą sekretariatu Prokuratury Generalnej;
19)
prowadzenie spraw związanych z aktualizacją i zapewnieniem kompletności wzorów formularzy urządzeń ewidencyjnych i druków procesowych;
20)
opracowywanie kierunków rozwoju informatyzacji jednostek organizacyjnych;
21)
opracowywanie wstępnych projektów aktów normatywnych w zakresie wdrażania, stosowania i rozwoju systemów informatycznych w prokuraturze;
22)
opracowywanie i wdrażanie centralnego systemu informatycznego oraz systemów informatycznych w jednostkach organizacyjnych i nadzór nad ich eksploatacją oraz koordynowanie działań zabezpieczających prawidłowe funkcjonowanie systemów informatycznych w jednostkach organizacyjnych, a także opiniowanie i standaryzacja zakupów sprzętu informatycznego;
23)
opracowywanie w uzgodnieniu z Departamentem Budżetu i Majątku Prokuratury projektu budżetu w zakresie wdrażania rozwiązań informatycznych;
24)
realizacja zadań informatycznych finansowanych ze środków pomocowych w ramach funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy;
25)
współpraca z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji 2 , Komendą Główną Policji, Centralnym Zarządem Służby Więziennej oraz innymi organizacjami i instytucjami w zakresie dostępu do prowadzonych przez te podmioty baz danych i ewidencji;
26)
wdrażanie systemu analizy kryminalnej w jednostkach organizacyjnych;
27)
wykorzystywanie systemów informatycznych w zakresie odzyskiwania mienia pochodzącego z przestępstw;
28)
koordynowanie działań związanych z wypełnianiem obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. Nr 165, poz. 1170, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o SIS oraz VIS";
29)
koordynowanie działań związanych z przekazywaniem i otrzymywaniem informacji kryminalnych z Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
30)
wykonywanie zadań związanych z administrowaniem przez Prokuratora Generalnego danymi przetwarzanymi w ogólnopolskich systemach informatycznych prokuratury;
31)
zapewnienie obsługi informatycznej w Prokuraturze Generalnej i prawidłowego funkcjonowania centralnych urządzeń informatycznych;
32)
prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego;
33)
administrowanie informatycznymi systemami finansowo-księgowymi i kadrowymi funkcjonującymi w Prokuraturze Generalnej oraz zapewnienie właściwego działania urządzeń informatycznych obsługujących te systemy.
2.
W skład Departamentu Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury wchodzą:
1)
Wydział Organizacji Pracy Prokuratury;
2)
Wydział do spraw Wizytacji, Lustracji i Oceny Prokuratorów;
3)
Wydział do spraw Systemów Informatycznych;
4)
Wydział do spraw Sprawozdawczości i Statystyki.
§  16.
Do podstawowych zadań Departamentu Postępowania Przygotowawczego należy:
1)
sprawowanie nadzoru procesowego związanego z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego w postępowaniu przygotowawczym;
2)
koordynowanie i kontrolowanie prawidłowości sprawowania zwierzchniego nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym przez prokuratury apelacyjne i prokuratury okręgowe;
3)
kontrolowanie prawidłowości prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach nieobjętych zwierzchnim nadzorem służbowym;
4)
koordynowanie działań prokuratury w zakresie określonych rodzajów przestępstw;
5)
monitorowanie postępowań przygotowawczych prowadzonych w sprawach o określone rodzaje przestępstw;
6)
koordynowanie działalności innych organów państwowych w zakresie ścigania przestępstw;
7)
kształtowanie praktyki w zakresie zwalczania przestępczości na podstawie badań akt, analiz informacji przekazywanych przez prokuratury apelacyjne i prokuratury okręgowe, innych ustaleń departamentu oraz w ramach współpracy międzynarodowej;
8)
przygotowywanie informacji dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych organów w zakresie działania departamentu;
9)
opracowywanie opinii prawnych w zakresie postępowania przygotowawczego.
§  17.
Do podstawowych zadań Departamentu do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji należy:
1)
nadzorowanie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa:
a)
o charakterze terrorystycznym,
b)
noszące cechy zorganizowanej przestępczości,
c)
łapownictwa w organach władzy ustawodawczej, organach administracji rządowej, samorządu terytorialnego, wymiaru sprawiedliwości, ścigania i kontroli,
d)
inne, które ze względu na wagę sprawy, na podstawie polecenia Prokuratora Generalnego, zostały przekazane do prowadzenia w wydziałach do spraw przestępczości zorganizowanej i korupcji prokuratur apelacyjnych;
2)
zbieranie i analizowanie informacji oraz materiałów dotyczących przestępczości zorganizowanej, a także opracowywanie na ich podstawie ocen dotyczących kierunków i dynamiki tej przestępczości;
3)
koordynowanie działalności prokuratury i innych organów państwowych w zakresie ścigania przestępczości zorganizowanej i zwalczania terroryzmu, handlu bronią, korupcji, prania pieniędzy, handlu ludźmi, produkcji oraz obrotu środkami odurzającymi i psychotropowymi;
4)
współpraca międzynarodowa w zakresie opracowywania strategii zwalczania międzynarodowej przestępczości zorganizowanej oraz ścigania jej sprawców, współdziałanie z polskim przedstawicielem w EUROJUST w zakresie działań prokuratury oraz z przedstawicielami innych organizacji międzynarodowych i ponadnarodowych działających na podstawie umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu, korupcji, prania pieniędzy, handlu ludźmi, rozprzestrzeniania broni masowego rażenia, produkcji oraz obrotu środkami odurzającymi i psychotropowymi;
5)
sprawowanie zwierzchniego nadzoru służbowego oraz nadzoru procesowego w sprawach prowadzonych w wydziałach do spraw przestępczości zorganizowanej i korupcji prokuratur apelacyjnych;
6)
kształtowanie praktyki ścigania na podstawie prowadzonych analiz i badań w zakresie działania departamentu;
7)
opiniowanie wniosków kierowanych do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na wystąpienie do sądu o dopuszczenie dowodu z zeznań świadka koronnego;
8)
monitorowanie działań prokuratury w zakresie określonych rodzajów przestępstw.
§  18.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Postępowania Sądowego należy:
1)
opracowywanie projektów stanowisk w sprawach cywilnych, w których Sąd Najwyższy zobowiązał Prokuratora Generalnego do zajęcia na piśmie stanowiska co do skargi kasacyjnej wniesionej przez stronę i odpowiedzi na skargę;
2)
udział w posiedzeniach Sądu Najwyższego w składach zwykłych i powiększonych, dotyczących zagadnień prawnych w sprawach karnych i cywilnych oraz w posiedzeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego rozpoznającego zagadnienie prawne;
3)
udział w postępowaniu przed Sądem Najwyższym, udział w posiedzeniu składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, udział w posiedzeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie, w której skargę kasacyjną wniósł prokurator wykonujący czynności służbowe w Prokuraturze Generalnej lub strona, jeżeli w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym brał udział prokurator wykonujący czynności służbowe w Prokuraturze Generalnej, a także udział w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym w sprawie, w której skargę wniósł prokurator wykonujący czynności służbowe w Prokuraturze Generalnej, oraz w sprawie dotyczącej decyzji wydanej w postępowaniu administracyjnym, w którym zgłosił udział prokurator wykonujący czynności służbowe w Prokuraturze Generalnej;
4)
opracowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Sądu Najwyższego i do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podejmowanie uchwał mających na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie, oraz projektów wystąpień w przedmiocie unieważnienia prawomocnego orzeczenia sądu przez Sąd Najwyższy i przez Naczelny Sąd Administracyjny, a także opracowywanie wniosków zawierających propozycje rozstrzygnięć zagadnień prawnych w sprawach nadesłanych przez Sąd Najwyższy i przez Naczelny Sąd Administracyjny;
5)
rozpatrywanie, kierowanych do Prokuratury Generalnej, pism kwestionujących stanowisko prokuratur apelacyjnych zajmowane w sprawach przed sądami administracyjnymi i związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu administracyjnym;
6)
analiza orzecznictwa Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego;
7)
oddziaływanie na praktykę oskarżycielską jednostek organizacyjnych w szczególności przez opracowywanie wyników badań problematyki kasacyjnej i kierowanie pism instrukcyjnych do prokuratur apelacyjnych;
8)
opracowywanie projektów sprzeciwów od decyzji wydanych przez ministrów, skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzje nieuwzględniające sprzeciwu Prokuratora Generalnego, skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego od orzeczeń wojewódzkiego sądu administracyjnego w tego rodzaju sprawach oraz innych środków prawnych zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego;
9)
opracowywanie opinii prawnych w zakresie postępowania sądowego;
10)
udzielanie pomocy instruktażowej prokuratorom podległych jednostek organizacyjnych;
11)
prowadzenie spraw związanych z postępowaniem o ułaskawienie;
12)
opracowywanie projektów kasacji Prokuratora Generalnego od orzeczeń sądów powszechnych w sprawach karnych i nieletnich rozpoznawanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.k.";
13)
koordynowanie spraw związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu wykonawczym;
14)
współdziałanie z Centralnym Zarządem Służby Więziennej i innymi właściwymi organami w zakresie udziału prokuratora w postępowaniu wykonawczym.
2.
W skład Departamentu Postępowania Sądowego wchodzą:
1)
Wydział Postępowania Sądowego w Sprawach Karnych;
2)
Wydział do spraw Cywilnych i Administracyjnych;
3)
Zespół Kasacji;
4)
Zespół do spraw Ułaskawień.
§  19.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej należy:
1)
analiza formalnoprawna, ekspedycja i nadzorowanie realizacji kierowanych za granicę wniosków o pomoc prawną w sprawach karnych prowadzonych w jednostkach organizacyjnych i wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury oraz przez Instytut Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
2)
nadzorowanie i koordynowanie wykonywania wniosków o pomoc prawną pochodzących z zagranicy;
3)
nadzorowanie i koordynowanie działań podejmowanych przez jednostki organizacyjne w zakresie realizacji i wdrażania procedur związanych z europejskim nakazem aresztowania;
4)
nadzorowanie postępowań ekstradycyjnych realizowanych w Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowywanie projektów decyzji ekstradycyjnych Ministra Sprawiedliwości oraz ekspediowanie wniosków ekstradycyjnych i monitorowanie postępowań wszczynanych w tych sprawach za granicą;
5)
przygotowywanie projektów porozumień o utworzeniu międzynarodowych zespołów śledczych;
6)
obsługa służbowych wyjazdów zagranicznych przedstawicieli Prokuratora Generalnego i jego zastępców oraz przedstawicieli organów państw obcych i organizacji międzynarodowych przybywających na ich zaproszenie;
7)
wykonywanie zadań związanych ze współpracą Prokuratora Generalnego i jego zastępców z przedstawicielstwami dyplomatycznymi, organami państw obcych i organizacji międzynarodowych;
8)
współpraca z organami Rady Europy i Unii Europejskiej polegająca w szczególności na przygotowywaniu opinii prawnych, sprawozdań, ocen stanu prawnego i innych opracowań w związku z inicjatywą legislacyjną tych organów, a także udział w pracach legislacyjnych związanych z wdrażaniem prawa Unii Europejskiej do prawa polskiego;
9)
nadzorowanie działalności punktów kontaktowych Europejskiej Sieci Sądowej w jednostkach organizacyjnych;
10)
udział w pracach międzyresortowych grup multidyscyplinarnych oceniających stan prawa polskiego pod kątem jego zgodności z prawem Unii Europejskiej oraz opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie ich zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami Rzeczypospolitej Polskiej;
11)
przygotowywanie projektów porozumień dotyczących współpracy, zawieranych pomiędzy Prokuratorem Generalnym a przedstawicielami organów centralnych prokuratury państw obcych.
2.
W skład Departamentu Współpracy Międzynarodowej wchodzą:
1)
Wydział Spraw Międzynarodowych;
2)
Wydział Obrotu Prawnego z Zagranicą.
§  20.
1.
Do podstawowych zadań Departamentu Budżetu i Majątku Prokuratury należy:
1)
zapewnienie obsługi oraz prawidłowego wykonywania obowiązków dysponenta głównego części budżetowej - powszechne jednostki organizacyjne prokuratury, zwanej dalej "częścią budżetu państwa odpowiadającą prokuraturze";
2)
opracowywanie materiałów do projektu ustawy budżetowej obejmujących plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych jednostek organizacyjnych;
3)
sprawowanie nadzoru i kontroli:
a)
nad całością gospodarki finansowej podległych jednostek organizacyjnych, w tym nad dokonywaniem przez te jednostki wstępnej oceny celowości poniesionych wydatków oraz realizacją właściwych procedur, a także sygnalizowanie potrzeb w zakresie przeprowadzenia kontroli ich działalności i audytu przez właściwe komórki,
b)
wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa,
c)
realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa,
d)
sporządzania okresowych ocen dotyczących wykonywania zadań oraz dochodów i wydatków przez podległe jednostki organizacyjne oraz podejmowanie, w razie potrzeby, działań zmierzających do prawidłowego wykonania budżetu;
4)
planowanie, finansowanie i nadzorowanie inwestycji części budżetu państwa odpowiadającej prokuraturze;
5)
ustalanie, na wniosek departamentów lub biur, skutków finansowych projektowanych przez te komórki organizacyjne aktów normatywnych, po uzyskaniu niezbędnych do tego informacji;
6)
opiniowanie projektów aktów normatywnych, przedstawianych Prokuratorowi Generalnemu do uzgodnienia przez inne podmioty, w aspekcie skutków finansowych projektowanych regulacji dla jednostek organizacyjnych;
7)
monitorowanie wykonania wydatków w układzie zadaniowym i sporządzanie informacji w tym zakresie;
8)
nadzorowanie wykonywania zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych;
9)
pozyskiwanie środków pomocowych z funduszy unijnych i koordynowanie ich wydatkowania;
10)
koordynowanie zarządzania środkami transportowymi jednostek organizacyjnych.
2.
Do podstawowych zadań Głównego Księgowego Budżetu Prokuratury należy kierowanie wszelkimi pracami mającymi na celu realizację praw i obowiązków dysponenta głównego w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 i 1646), a w szczególności:
1)
planowanie i wykonywanie budżetu części oraz sporządzanie sprawozdań i informacji z wykonania zadań budżetowych;
2)
sprawowanie nadzoru i kontroli;
3)
opracowanie harmonogramu realizacji budżetu państwa w części;
4)
wykonywanie dyspozycji środkami budżetowymi z rachunku bieżącego dysponenta części na rachunki bieżące podległych dysponentów na sfinansowanie wydatków ujętych w ich planach finansowych;
5)
przygotowywanie i wprowadzanie zmian w budżecie części;
6)
sporządzanie wniosków o rezerwy celowe, rezerwę ogólną i zapewnienie dofinansowania oraz decyzji o blokowaniu planowanych wydatków w części;
7)
planowanie budżetu środków europejskich w części i kontrola wykonywania wydatków w tym zakresie;
8)
dokonywanie oceny skutków projektowanych regulacji prawnych dla budżetu części.
3.
W skład Departamentu Budżetu i Majątku Prokuratury wchodzą:
1)
Główny Księgowy Budżetu Prokuratury;
2)
Wydział Budżetu;
3)
Wydział Majątku i Inwestycji;
4)
Wydział Nadzoru Finansowego i Analiz;
5)
Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
4.
Główny Księgowy Budżetu Prokuratury realizuje zadania przy pomocy podległych wydziałów: Wydziału Budżetu oraz Wydziału Nadzoru Finansowego i Analiz.
§  21.
1.
Do podstawowych zadań Biura Kadr należy:
1)
realizacja zadań związanych z problematyką zatrudniania i wynagradzania prokuratorów Prokuratury Generalnej oraz prokuratorów delegowanych do Prokuratury Generalnej i pozostających na etacie tej jednostki, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej i obsługa modułu kadrowego w elektronicznym systemie finansowo-księgowym QNT;
2)
realizacja zadań związanych z problematyką uposażeń prokuratorów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych, wypłacanych ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Prokuratury Generalnej, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej i obsługa modułu kadrowego w elektronicznym systemie finansowo-księgowym QNT;
3)
przygotowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie powołania bądź odwołania zastępców Prokuratora Generalnego;
4)
przygotowywanie projektów decyzji kadrowych Prokuratora Generalnego dotyczących: prokuratorów, asesorów, prokuratorów w stanie spoczynku, członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne, asystentów prokuratora i urzędników jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem art. 13d ust. 2 ustawy;
5)
obsługa nominacji prokuratorskich i asesorskich;
6)
przygotowywanie projektów decyzji kadrowych dotyczących prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego, wynikających z ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 424, z późn. zm.);
7)
przygotowywanie projektów decyzji kadrowych dotyczących prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury, zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego, wynikających z art. 11-14b, 16, 50, 51a ust. 2 pkt 4, art. 62a i 65a ustawy, z zastrzeżeniem art. 13d ust. 4 ustawy;
8)
wykonywanie czynności związanych z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego wynikających z prawomocnych orzeczeń: sądu dyscyplinarnego, Odwoławczego Sądu Dyscyplinarnego, Sądu Dyscyplinarnego w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej, sądu dyscyplinarnego oraz Odwoławczego Sądu Dyscyplinarnego dla prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Badania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o wymierzeniu kary dyscyplinarnej określonej w art. 67 ust. 1 ustawy i w art. 104 § 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn. zm.) w związku z art. 62a ustawy, jak również z orzeczeń sądów powszechnych o wymierzeniu środka karnego zakazu zajmowania stanowiska, zakazu wykonywania zawodu prokuratora oraz z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego wynikających z art. 86 ust. 2 i 4 ustawy;
9)
realizacja zadań związanych z wykonywaniem ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388);
10)
badanie akt osobowych prokuratorów w stanie spoczynku oraz analiza wszelkich zasobów archiwalnych i przygotowywanie projektów decyzji Prokuratora Generalnego związanych z wykonywaniem art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1998 r. Nr 98, poz. 607 oraz z 2001 r. Nr 98, poz. 1070);
11)
opracowywanie dla Departamentu Budżetu i Majątku Prokuratury materiałów do projektu budżetu i budżetu w zakresie uposażeń i świadczeń prokuratorów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne, wypłacanych ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Prokuratury Generalnej;
12)
opracowywanie analiz, informacji i sprawozdań w zakresie liczby prokuratorów, w zależności od stażu pracy, niezbędnych do wyliczenia wynagrodzeń w poszczególnych stawkach wynagrodzenia, uposażeń i świadczeń prokuratorów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne;
13)
rozpatrywanie wniosków oraz przygotowywanie projektów decyzji o udzieleniu prokuratorom płatnego urlopu dla poratowania zdrowia;
14)
realizacja zadań związanych z zatrudnianiem asystentów prokuratora i pracowników Prokuratury Generalnej, ich wynagrodzeniami i innymi świadczeniami, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej i obsługa modułu kadrowego w elektronicznym systemie finansowo-księgowym QNT;
15)
koordynowanie spraw związanych z przeprowadzaniem ocen kwalifikacyjnych pracowników Prokuratury Generalnej;
16)
sporządzanie projektów decyzji płacowych w związku z przyznaniem lub zmianą dodatków funkcyjnego i specjalnego oraz spowodowanych nabyciem przez prokuratorów uprawnień do stawki awansowej lub nagrody jubileuszowej;
17)
opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych pozostających w zakresie działania biura, dotyczących prokuratorów i pracowników prokuratury;
18)
wykonywanie czynności związanych z nadawaniem orderów i odznaczeń państwowych oraz resortowych prokuratorom i pracownikom prokuratury;
19)
przygotowywanie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" projektów obwieszczeń Prokuratora Generalnego o wolnych i zwolnionych stanowiskach prokuratorskich;
20)
prowadzenie bazy danych o limitach etatów prokuratorskich, asesorskich i urzędniczych oraz przygotowywanie - w porozumieniu z Departamentem Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury - analiz zatrudnienia prokuratorów i pracowników prokuratury oraz ich rozmieszczenia i wykorzystania w poszczególnych jednostkach organizacyjnych;
21)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących spraw osobowych prokuratorów i pracowników prokuratury;
22)
nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy przez prokuratorów, asystentów prokuratora i pracowników Prokuratury Generalnej oraz prokuratorów i urzędników delegowanych do Prokuratury Generalnej;
23)
przygotowywanie informacji w sprawach kadrowych.
2.
W skład Biura Kadr wchodzą:
1)
Wydział Spraw Osobowych Prokuratorów;
2)
Zespół do spraw Prokuratorów w Stanie Spoczynku;
3)
Zespół do spraw Osobowych Pracowników Prokuratury;
4)
Zespół do spraw Etatyzacji Prokuratury.
§  22.
1.
Do podstawowych zadań Biura Administracyjno-Finansowego Prokuratury Generalnej należy:
1)
zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań i funkcji przez dysponenta trzeciego stopnia;
2)
prowadzenie rachunkowości Prokuratury Generalnej;
3)
sporządzanie dokumentacji płacowej we współpracy z Biurem Kadr;
4)
prowadzenie obsługi kasowej Prokuratury Generalnej;
5)
prowadzenie rejestru zawartych umów Prokuratury Generalnej;
6)
administrowanie nieruchomościami, z których korzysta Prokuratura Generalna;
7)
prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem, wyposażeniem oraz usługami z zakresu obsługi administracyjno-gospodarczej;
8)
planowanie i realizacja zadań inwestycyjno-remontowych w odniesieniu do nieruchomości, z których korzysta Prokuratura Generalna;
9)
zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.);
10)
prowadzenie spraw socjalno-bytowych;
11)
gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych Prokuratury Generalnej;
12)
prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Prokuraturze Generalnej;
13)
wykonywanie zadań w zakresie realizacji przez Prokuraturę Generalną projektów finansowanych z budżetu środków europejskich, zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami w tym zakresie;
2.
W skład Biura Administracyjno-Finansowego wchodzą:
1)
Wydział Rachunkowości i Finansów;
2)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy;
3)
Zespół do spraw Zamówień Publicznych;
4)
Zespół do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
3.
Wydziałem Rachunkowości i Finansów kieruje Główny Księgowy Prokuratury Generalnej.
§  23.
W Prokuraturze Generalnej wykonywanie zadań w zakresie audytu wewnętrznego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, należy do audytora wewnętrznego, który podlega bezpośrednio Prokuratorowi Generalnemu.
§  24.
1.
Do podstawowych zadań Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych należy:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przekazywanych lub przechowywanych w Prokuraturze Generalnej;
2)
zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
3)
przeprowadzanie postępowań sprawdzających,
4)
szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
5)
prowadzenie Kancelarii Tajnej Prokuratury Generalnej;
6)
kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
7)
okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
8)
zapewnienie ochrony fizycznej obiektów Prokuratury Generalnej, w tym kontrola ruchu osobowego w tych obiektach;
9)
zapewnienie prawidłowej realizacji zadań Prokuratora Generalnego w zakresie obronności państwa określonych w przepisach ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.) i innych ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych.
2.
Biurem Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych kieruje pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlegający bezpośrednio Prokuratorowi Generalnemu.
3.
W skład Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych wchodzą:
1)
Kancelaria Tajna;
2)
Zespół do spraw Obronnych.
1 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 190 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U.2010.182.1228), która weszła w życie z dniem 2 stycznia 2011 r.
2 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zostało zniesione na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie zniesienia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Infrastruktury (Dz.U.2011.250.1500). W miejsce dotychczasowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji utworzono Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (Dz.U.2011.250.1501) oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych na odstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz.U.2011.250.1502).