Regulamin przewozu towarów pomiędzy stacjami kolei żelaznych na obszarach Rzeczypospolitej Polskiej i Wolnego Miasta Gdańska a portami Lewantu morzem przez port Konstanca.
Dz.U.1929.88.664
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 4 grudnia 1929 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w przedmiocie Regulaminu przewozu towarów pomiędzy stacjami kolei żelaznych na obszarach Rzeczypospolitej Polskiej i Wolnego Miasta Gdańska a portami Lewantu morzem przez port Konstanca.
ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN
REGULAMIN
Art. 1. Obszar ważności. Sposób przewozu.
Regulamin niniejszy stosuje się do przewozu towarów nadanych za bezpośrednim listem przewozowym-konosamentem na włączonych do taryfy stacjach - do portów Konstantynopol (Istanbul), Piraeus, Aleksandrja, Haifa i Jaffa - tudzież na odwrót.
Przewóz towarów odbywa się między włączonemi do taryfy stacjami kolejowemi a portem Konstanca koleją żelazną, natomiast między portem Konstanca a portami Konstantynopol (Instanbul), Piraeus, Aleksandrja, Haifa i Jaffa statkami Rumuńskiej Żeglugi Morskiej.
Art. 2. Ogólne warunki przewozu.
O ile regulamin niniejszy nie zawiera innych postanowień - obowiązują jako prawo umowne:
Art. 3. Przedmioty wyłączone od przewozu lub przyjmowane do przewozu warunkowo.
1. zwierzęta wypchane,
2. drzewa i krzewy, drzewa owocowe i rośliny, wszystkie żywe, nieopakowane, także związane,
3. bawełnę nieprasowaną,
4. naczynia drewniane próżne o pojemności ponad 40 litrów,
5. konopie nieprasowane,
6. obręcze drewniane do naczyń,
7. kosze i wyroby plecione z wikliny oraz kosze lub klatki dla ptaków próżne i t. p.,
8. kufry ręczne, próżne lub napełnione wełną drzewną, słomą, sianem i t. p.
9. dekoracje teatralne,
10. surowiec korkowy,
11. słomę i siano, nieprasowane,
12. włókna kokosowe, surowe,
13. chmiel nieprasowany,
14. wełnę nieprasowaną,
15. skrzynie, pudła z łat, pudełka próżne lub napełnione wełną drzewną, słomą, sianem i t. p.,
16. meble i stojaki na meble, nierozebrane, z drzewa, słomy, trzciny bambusowej i kokosowej, oprócz mebli z drzewa giętego,
17. lustra i obrazy w ramach,
18. korzenie ryżowe, nieprasowane,
19. watę nieprasowaną;
Przedmioty te dopuszcza się do przewozu pod warunkiem, że są opakowane w sposób wykluczający uszkodzenie lub rozsypanie zawartości i zanieczyszczenie innych przesyłek.
Jeżeli kolej żelazna stwierdzi, że przyjęte do przewozu przedmioty należą do kategorji wyłączonych od przewozu, to w braku innych przepisów prawnych - ma ona obowiązek wezwać nadawcę do odebrania przesyłki. Gdy nadawca nie rozporządzi przesyłką w przepisanym terminie, kolej postąpi według postanowień art. 18.
Jeżeli to uchybienie stwierdzono w czasie przewozu morzem, kapitan statku jest uprawniony wrzucić tego rodzaju towary do morza lub zniszczyć, bez jakiegokolwiek prawa do odszkodowania ze strony nadawcy lub odbiorcy.
Nadawca jest obowiązany do uiszczenia wszelkich z tego powodu wynikłych kosztów oraz ewentualnych dopłat, niezależnie od skutków karnych i odpowiedzialności względem przedsiębiorstwa przewozowego lub osób trzecich za wyrządzone szkody,
Art. 4. Nadawanie do przewozu i załadowanie przesyłek. Rozkład jazdy statków.
Za niezaładowanie przedmiotów na czas niedostawionych na pokład, Rumuńska Żegluga Morska nie ponosi odpowiedzialności, chociażby je uprzednio zgłoszono do załadowania.
Art. 5. List przewozowy-konosament.
Jednym listem przewozowym-konosamentem można objąć towary w ilości najwyżej jednego wagonu kolejowego.
Przeniesienie następuje przez indos, zamieszczony na oryginale listu przewozowego-konosamentu w miejscu na to przeznaczonem i wręczenie listu przewozowego-konosamentu osobie lub firmie, na którą indos opiewa.
Art. 6. Odpowiedzialność za oświadczenia zamieszczone w liście przewozowym - konosamencie. Sprawdzanie ich przez przedsiębiorstwa przewozowe. Dopłaty.
Przedsiębiorstwa uczestniczące w przewozie mają prawo sprawdzać w każdym czasie, czy przesyłka zgadza się ze wskazaniami w liście przewozowym-konosamencie.
W razie przeciążenia wagonu załadowanego przez nadawcę lub w razie fałszywej deklaracji przedmiotów wybuchowych, samozapalnych, budzących odrazę i wydzielających woń przykrą (art. 3, 1)-a) i b) dopłaty pobiera się według taryf wewnętrznych kolei ujawniającej. W razie wykrycia podczas przewozu morzem lub w ajencji Rumuńskiej Żeglugi Morskiej, dopłata wynosi 1.25 dolara Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej za każdy kg towarów wybuchowych, 0,75 dolara Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej za każdy kg towarów samozapalnych i 0.25 dolara Stanów Zjednoczonych Ameryki Pomocnej za każdy kg towarów wydzielających woń przynajmniej jednak 25 dolarów Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej od przesyłki.
Kapitan statku oraz ajencja Rumuńskiej Żeglugi Morskiej są uprawnieni do zniszczenia towarów tego rodzaju. Zarówno nadawca jak i odbiorca nie mają wówczas prawa do odszkodowania.
Z odładowaną nadwyżką wagi kolej żelazna postąpi według postanowień taryf wewnętrznych.
Dopłaty obciążają przesyłkę. Jeżeli wartość towaru nie pokrywa kwoty dopłaty, lub jeżeli odbiorca wzbrania się przyjąć przesyłkę, nadawca winien uiścić należność, wynikającą z dopłaty.
Art. 7. Zawarcie umowy o przewóz.
Umowę o przewóz uważa się za zawartą a wymienione w art. 2 prawo umowne za obowiązujące z chwilą, kiedy stacja kolejowa (ajencja Rumuńskiej Żeglugi Morskiej) przyjęła do przewozu przesyłkę wraz z listem przewozowym-konosamentem. Na znak przyjęcia przesyłki do przewozu stacja (ajencja) wyciska na oryginalnym liście przewozowym-konosamencie stempel z datą przyjęcia. Ten sam stempel z tą samą datą wyciska się na obu kopjach listu przewozowego-konosamentu.
List przewozowy-konosament (oryginał), opatrzony stemplem nadawczym, stanowi dowód zawarcia umowy o przewóz i wydaje się nadawcy. Nadawca lub osoba, na którą list przewozowy-konosament indosowano, winna doręczyć list ten odbiorcy, gdyż przesyłkę wydaje się tylko za zwrotem oryginalnego listu przewozowego-konosamentu.
Stacja (ajencja) nadania zatrzymuje jedną kopję listu przewozowego-konosamentu, która towarzyszy przesyłce aż do miejsca przeznaczenia. Nadawca otrzymuje drugą kopję, na której stacja (ajencja) nadania winna wyszczególnić wszelkie przy nadaniu uiszczone należności.
Art. 8. Stan przesyłki. Opakowanie i cechowanie.
Jeżeli nadawca nie zastosuje się do przepisu powyższego, przedsiębiorstwo przewozowe może albo odmówić przyjęcia przesyłki do przewozu albo żądać, aby nadawca stwierdził w liście przewozowym-konosamencie brak lub wady opakowania i określił dokładnie te wady.
Nadawca ponosi skutki niezastosowania się do tego przepisu, zwłaszcza w wypadku zamiany przesyłki lub późnienia przewozu.
Towary żelazne, stalowe, mosiężne, ołowiane lub cynkowe, nieopakowane, których nie można zaopatrzyć w stałe cechy, należy oznaczyć kredą oleistą lub farbą olejną.
Przedmioty nieopakowane, które nie mogą być cechowane, winny posiadać inne oznaki odróżniające, które należy wskazać w liście przewozowym-konosamencie.
Art. 9. Przepisy celne, podatkowe, sanitarne i policyjne.
Nadawca jest obowiązany dołączyć do listu przewozowego-konosamentu niezbędne dokumenty do wypełnienia przepisów celnych, podatkowych, skarbowych, policyjnych i przepisów innych władz administracyjnych.
Jeżeli takie dokumenty nie mogą być złożone przy nadaniu z powody złożenia ich na jednej ze stacyj granicznych, list przewozowy-konosament i jego kopje powinny zawierać dokładną wskazówkę, gdzie dokumenty złożono.
Dopóki przesyłka znajduje się w drodze, przedsiębiorstwa uczestniczące w przewozie załatwiają formalności celne, podatkowe i policyjne. Na miejscu przeznaczenia, obowiązek załatwiania tych formalności ciąży na stronach.
W porcie Konstanca załatwia z urzędu formalności celne i inne czynności związane z ekspedycją przesyłek biuro celne i ekspedycyjne istniejące przy ajencji Rumuńskiej Żeglugi Morskiej.
Przedsiębiorstwa uczestniczące w przewozie nie są obowiązane sprawdzać, czy dokumenty rzeczone są dokładne i wystarczające.
Nadawca odpowiada wobec przedsiębiorstw uczestniczących w przewozie za wszelkie szkody, które mogą wyniknąć wskutek braku, niedostateczności lub nieprawidłowości tych dokumentów, o ile nie zachodzi wina ze strony tych przedsiębiorstw.
W razie braku, niedokładności lub niedostateczności tych dokumentów stacja (ajencja) może odmówić przyjęcia przesyłki do przewozu.
Gdy brak, nieprawidłowość lub niedostateczność tych dokumentów zostanie stwierdzona w drodze, dalszy przewóz przesyłki może być wstrzymany a przesyłka może być oddana do rozporządzenia nadawcy.
Jeżeli z powodu załatwienia formalności celnych, podatkowych, policyjnych lub formalności przepisanych przez inne władze administracyjne, wysłanie lub dalszy przewóz przesyłki opóźni się z winy wydawcy lub odbiorcy o więcej niż 48 godzin, przedsiębiorstwa uczestniczące w przewozie mogą po upływie tego czasu pobrać wskazane w taryfie składowe lub postojowe oraz powstałe koszty.
Art. 10. Zasady obliczania przewoźnego.
Przewoźne oraz opłaty dodatkowe i inne koszty oblicza się według stawek opłat przewozowych, zawartych w taryfach.
Powyżej wymienione należności należy zosobna wyszczególnić w kopji listu przewozowego-konosamentu, która towarzyszy przesyłce, - dołączając dowody, usprawiedliwiające poniesione koszty.
Art. 11. Opłacanie należności. Reklamacje w drodze administracyjnej.
W ajencjach Żeglugi Morskiej Lewantu zapłata następuje w walucie taryfowej lub w walucie krajowej, obowiązującej w miejscu zapłaty.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
List przewozowy-Konosament
Przy przeliczaniu waluty taryfowej na walutę krajową obowiązuje każdoczesny kurs przerachowania w kraju miejsca zapłaty.
Przedsiębiorstwa uczestniczące w przewozie są obowiązane podawać do ogólnej wiadomości, zapomocą ogłoszeń wywieszanych przy okienkach kasowych lub w inny odpowiedni sposób, kursy, po jakich przerachowują należności przewozowe, opłaty dodatkowe i inne koszty, wyrażone w walucie taryfowej na walutę krajową (kursy przerachowania).
Opłaty zgóry pobrane, stacja (ajencja) powinna wymienić szczegółowo w oryginalnym liście przewozowym-konosamencie i kopjach tegoż.
Reklamacje należy zawsze zgłaszać w tym Zarządzie, gdzie nastąpiła zapłata. W razie opłaty należności zgóry do reklamacji należy dołączyć wręczoną nadawcy kopję listu przewozowego-konosamentu. W razie zaś przekazania należności, do reklamacji dołączyć należy egzemplarz kopji listu przewozowego-konosamentu, wręczony odbiorcy przy wykupnie przesyłki.
Do reklamacji wniesionej przez osobę trzecią należy dołączyć oddzielne zaświadczenie uprawnionego, że zgadza się na wypłacenie przypadającej kwoty osobie, zgłaszającej reklamację. Oświadczenie to, na którem podpis, na żądanie właściwego Zarządu, należy uwierzytelnić, przedsiębiorstwo zatrzymuje.
Art. 12. Zaliczenia i zaliczki.
Taryfa postanawia, czy zaliczenia i zaliczki w gotowiźnie są dopuszczalne.
Art. 13. Terminy dostawy.
Na drodze kolejowej obowiązują - oprócz maksymalnych terminów dostawy, ustalonych w Konwencji Międzynarodowej - dodatkowe terminy dostawy ważne każdocześnie na kolejach uczestniczących w przewozie.
Za przekroczenie terminu dostawy na drodze kolejowej nie wypłaca się żadnego odszkodowana, jeżeli, pomimo przekroczenia terminu dostawy, przesyłkę załadowano na ten sam statek, do którego byłaby załadowaną w razie terminowego przybycia do portu Konstanca. W kierunku do Polski termin dostawy rozpoczyna się z chwilą odbioru przesyłki przez kolej w porcie Konstanca; w kierunku do Lewantu termin dostawy uważa się za dotrzymany, jeżeli w ciągu tego terminu kolej żelazna przygotowała przesyłkę do oddania celem dalszego przewozu ajencji Żeglugi Morskiej w porcie Konstanca.
Na drodze morskiej nie istnieją terminy dostawy i nie przyjmuje się żadnej odpowiedzialności za nadejście przesyłek do portów odpowiednio do rozkładu jazdy statków.
Art. 14. Prawo wprowadzania zmian w umowie o przewóz.
Przedsiębiorstwa przewozowe mogą także przyjąć dodatkowe zlecenia na frankowanie przesyłki, jednak bez żadnej odpowiedzialności za wykonanie tych zleceń.
Dodatkowe zlecenia należy powtórzyć w oryginale listu przewozowego-konosamentu i podpisać przez osobę upoważnioną do dania zlecenia.
Zlecenie dodatkowe musi się rozciągać na całą przesyłkę.
W wypadkach wyżej wymienionych należy bezzwłocznie zawiadomić o przeszkodach w wykonaniu zlecenia osobę, która dała zlecenie zmiany umowy.
Art. 15. Zawiadomienie o przybyciu przesyłki.
Przesyłek, adresowanych na zlecenie z reguły nie awizuje się; jeżeli jednak posiadacz listu przewozowego-konosamentu wystawionego na zlecenie życzy sobie zawiadomienia go o przybyciu przesyłki, winien to zgłosić na stacji przeznaczenia za okazaniem oryginału listu przewozowego-konosamentu i podać dane, potrzebne do awizowania.
Art. 16. Wydanie przesyłki w miejscu przeznaczenia. Postępowanie przy wydaniu przesyłki.
Osobę, która przedstawia oryginał listu przewozowego-konosamentu, uważa się za upoważnioną do odbioru przesyłki. Przedsiębiorstwo przewozowe nie jest obowiązane sprawdzać tożsamości osoby odbiorcy, ani własnoręczności jego podpisu.
Po odebraniu oryginału listu przewozowego-konosamentu, wydaje się odbiorcy saldowaną kopję tegoż, na której należy uwidocznić wszelkie przez odbiorcę uiszczone kwoty.
Powyższego postępowania nie wolno stosować przy przesyłkach adresowanych na zlecenie. Przesyłki takie wydaje się tylko za zwrotem oryginału listu przewozowego-konosamentu.
Art. 17. Wyładowanie towarów ze statków w portach przeznaczenia.
Jeżeli uprawniony do odbioru nie zgłosi się z jakiekolwiek przyczyny po przesyłkę, kapitan statku i organ ajencji Rumuńskiej Żeglugi Morskiej zwolnią się od odpowiedzialności przez złożenie przesyłki do ajencji celnej.
Rumuńska Żegluga Morska lub jej ajenci nie mają w żadnym wypadku obowiązku ubezpieczać przesyłki nieodebrane.
Art. 18. Przeszkody w wydawaniu przesyłek.
Zawiadomienie o przeszkodach w wydaniu przesyłki jak również zawiadomienia dotyczące zarządzenia i wykonania sprzedaży przesyłki wysyła się każdorazowo nadawcy.
Towary, podlegające szybkiemu zepsuciu mogą być sprzedane także przed upływem wspomnianego terminu, a nawet natychmiast po przybyciu do portu przeznaczenia. To samo prawo służy również ajencji w portach przeznaczenia w wypadku, gdy zachodzi obawa, że narosłe koszty przewozu, składowe i t. d. osiągnęły przypuszczalnie wartość przesyłki.
Jeżeli kwota, uzyskana ze sprzedaży przesyłki, nie pokrywa należności przedsiębiorstw uczestniczących w przewozie, nadawca i osoby uprawnione do odbioru obowiązane są solidarnie do zapłaty różnicy między kwotą, jaką przesyłka jest obciążona, a kwotą, uzyskaną ze sprzedaży
Art. 19. Stwierdzenie uszkodzenia przesyłek. Reklamacje.
Jeżeli reklamację wnosi odbiorca, który już nie jest w posiadaniu oryginału listu przewozowego-konosamentu, ponieważ oddał go w porcie lub stacji przeznaczenia przy opłacie przewoźnego, wtedy może do reklamacji dołączyć otrzymaną kopję listu przewozowego-konosamentu.
Art. 20. Odpowiedzialność przedsiębiorstw uczestniczących w przewozie za czynności swych pracowników.
Przedsiębiorstwa, uczestniczące w przewozie odpowiadają za swoich, pracowników i za inne osoby, któremi posługują się przy wykonywaniu przewozu. Jeżeli jednak na żądanie interesantów pracownicy przedsiębiorstw tych sporządzają listy przewozowe-konosamenty, dokonywują tłumaczeń lub spełniają inne czynności, do których przedsiębiorstwa owe nie są obowiązane, uważa się ich za działających z polecenia osób, dla których czynności te załatwiają. Przedsiębiorstwo nie odpowiada za takie czynności, wykonywane przez swych pracowników.
Art. 21. Odpowiedzialność przedsiębiorstw uczestniczących w przewozie za całkowite lub częściowe zaginięcie lub uszkodzenie przesyłki.
Jeżeli nie można ustalić miejsca powstania szkody, przyjmuje się, że powstała w tem przedsiębiorstwie uczestniczącem w przewozie, gdzie szkodę najpierw stwierdzono.
Wyjątek stanowią uszkodzenia, powstałe wskutek wpływów atmosferycznych na towary, szczególnie wrażliwe na ciepło, zimno, wilgoć i inne zmiany ciśnienia atmosferycznego. W braku możliwości odmiennego stwierdzenia przypuszcza się przy takich towarach, że szkoda powstała w drodze morskiej.
Art. 22. Ubezpieczenie towarów od ryzyka przewozu morzem, od ognia i kradzieży.
Jeżeli nadawca pragnie ubezpieczyć towary od ryzyka przewozu morzem, od ognia i kradzieży, winien wartość ubezpieczenia oznaczyć słowami w odnośnej rubryce listu przewozowego-konosamentu. W tym wypadku Rumuńska Żegluga Morska ubezpiecza towar w towarzystwach ubezpieczeniowych, z któremi zawarła osobno umowę i pobiera na ich rachunek premje ubezpieczeniowe, podane w taryfie.
Na życzenie interesantów wydają stacje kolejowe i ajencje Rumuńskiej Żeglugi Morskiej odpis odnośnej umowy ubezpieczeniowej.
Za załatwienie formalności ubezpieczeniowych nie pobiera się żadnej należności.
Art. 23. Deklarowanie wartości dostawy.
Deklaracja wartości dostawy może nastąpić tylko co do przewozów na kolejach żelaznych według postanowień Berneńskiej Konwencji Międzynarodowej.
Art. 24. Ogólna awarja.
W wypadkach ogólnej awarji należy sporządzić w porcie Konstanca - bez względu na port przeznaczenia - opis awarji, oszacowanie i podział szkód i strat, poniesionych przez statek i towary, a to według postanowień regulaminu York-Anvers 1924.
Przy ustaleniu udziału w ogólnej awarji dolicza się do wartości towaru należności przewozowe.
Dla zabezpieczenia należytego ustalenia udziału w ogólnej awarji, odbiorcy są obowiązani przedstawić Rumuńskiej Żegludze Morskiej dokumenty, umożliwiające oznaczenie rzeczywistej wartości towarów. Na podstawie tych dokumentów Rumuńska Żegluga Morska oznaczy prowizorycznie sumę, którą odbiorca winien złożyć przed wykupem towaru jako zabezpieczenie aż do ostatecznego ustalenia jego udziału.
Rumuńska Żegluga Morska zastrzega sobie prawo zatrzymania towarów aż do złożenia prowizorycznie ustalonej sumy, służącej na pokrycia udziału w ogólnej awarji.
Art. 25. Skargi sądowe przeciwko Rumuńskiej Żegludze Morskiej.
W razie sporu z Rumuńską Żeglugą Morską, wynikłego z zastosowania postanowień listu przewozowego-konosamentu w odniesieniu do przewozu morzem, wszelkie powództwo oraz zabezpieczenie powództwa winno być wszczęte w sądzie w Konstanca.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »