Regulamin przewozowy dla bezpośredniej czeskosłowacko-sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież Niemcy i Polskę.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1930.36.302

Akt utracił moc
Wersja od: 15 maja 1930 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 kwietnia 1930 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie regulaminu przewozowego dla bezpośredniej czeskosłowacko - sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież Niemcy i Polskę.

Na mocy art. 4, punkt 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
Przewóz towarów i zwierząt w bezpośredniej komunikacji pomiędzy stacjami kolei czeskosłowackich z jednej strony, a stacjami kolei Związku Socjalistycznych Republik Rad z drugiej strony w tranzycie przez Polskę tudzież Niemcy i Polskę odbywa się na zasadzie regulaminu, podanego w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 16 maja 1930 r.

Z dniem tym traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 31 maja 1928 r., wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie przepisów przewozowych dla bezpośredniej czesko-słowacko - sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież Niemcy i Polskę (Dz. U. R. P. Nr. 59, poz. 555).

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN PRZEWOZOWY

dla bezpośredniej czeskosłowacko - sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież Niemcy i Polskę.

Regulamin niniejszy obowiązuje w komunikacji towarowej pomiędzy stacjami kolei czeskosłowackich z jednej strony, a stacjami kolei Związku Socjalisliycznych Republik Rad z drugiej strony, w tranzycie przez Polskę tudzież Niemcy i Polskę.

I.

Przepisy przewozowe.

Przy przewozie obowiązuje jako prawo umowne Berneńska Konwencja Międzynarodowa o przewozie towarów kolejami żelaznemi (K. M. T.) z dnia 23 października 1924 r. ze wszystkiemi ujednostajnionemi postanowieniami dodatkowemi Międzynarodowego Komitetu Przewozów, o ile w rozdziale II niniejszego regulaminu nie przewidziano specjalnych postanowień.

II.

Postanowienia specjalne.

1. Do art. 1 K. M. T. Zakres działania.

Koleje, należące do komunikacji, włączone do niej stacje kolejowe oraz przejścia graniczne, przez które przewozi się towary i zwierzęta, określa taryfa na przewóz towarów i zwierząt dla bezpośredniej czeskosłowacko - sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież Niemcy i Polskę.

2. Do art. 6 K. M. T. Treść i forma listu przewozowego.

W międzynarodowych listach przewozowych według załącznika II do K. M. T., używanych w tej komunikacji, napis "Międzynarodowy przewóz kolejami żelaznemi, winien być zastąpiony napisem: "Sowiecko - czeskosłowacka bezpośrednia komunikacja towarowa", a pod tytułem słowa: "Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi jak również" powinny być skreślone.

Polsko - sowieckie graniczne stacje przejściowe, przez które ma być przewieziona przesyłka, powinien wskazać nadawca. Listy przewozowe bez tej wskazówki zwraca stacja nadawcy do uzupełnienia.

3. Do art. 7 K. M. T. Odpowiedzialność za oświadczenia w liście przewozowym. Dopłaty. Zarządzenia w wypadku przeciążenia wagonu.

Kolej nie odpowiada za szkody, wynikające z przyjęcia przesyłki do przewozu na stację, nie uprawnioną do dokonywania czynności ekspedycyjnych.

4. Do art. 11 K. M. T. Terminy dostawy.

W razie przeładunku z powodu różnicy szerokości toru do najwyższych terminów dostawy dolicza się 1 dobę = 24 godzinom jako termin dodatkowy.

5. Do art. 18 K. M. T. Niewłaściwe zastosowanie taryfy.

Na kolejach Z. S. R. R. zamiast postanowień §§ 2 i 4 obowiązują wewnętrzne prawa i przepisy.

6. Do art. 19 K. M. T. Zaliczenia i zaliczki.

Zaliczenia wypłaca się jedynie po otrzymaniu przez stację nadania od stacji przeznaczenia zawiadomienia o wpłaceniu zaliczenia przez odbiorcę.

Prowizję za obciążenie przesyłki zaliczeniem pobiera raz tylko stacja nadawcza według taryfy i na rzecz kolei nadania.

Zaliczki w gotowiźnie nie są dozwolone.

7. Do art. 35 K. M. T. Deklaracja interesu w dostawie.

Deklarowanie interesu w dostawie jest niedopuszczalne.

8. Do art. 57 - 63 K. M. T.

Postanowienia tych artykułów nie mają zastosowania.