Reflektory radarowe na statkach morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1976.11.65

Akt utracił moc
Wersja od: 25 marca 1976 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU ZAGRANICZNEGO I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 23 lutego 1976 r.
w sprawie reflektorów radarowych na statkach morskich.

Na podstawie art. 46 § 1 i 3 oraz art. 47 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
1.
Statki morskie o pojemności brutto mniejszej niż 200 ton rejestrowych, z wyjątkiem jednostek pływających Marynarki Wojennej, Wojsk Ochrony Pogranicza i Milicji Obywatelskiej, należy wyposażyć w reflektory radarowe zapewniające w trudnych warunkach hydrometeorologicznych możliwość obserwacji tych statków za pomocą radaru.
2.
Statek morski inny niż określony w ust. 1, który ze względu na swe właściwości konstrukcyjne nie może być obserwowany za pomocą radaru, należy wyposażyć w reflektor radarowy, jeżeli urząd morski ze względu na bezpieczeństwo żeglugi uzna to za konieczne.
3.
Każdą łódź ratunkową, w którą statek jest wyposażony zgodnie z przepisami dotyczącymi środków ratunkowych na statkach morskich, należy zaopatrzyć w reflektor radarowy i urządzenie do jego zamocowania na łodzi po spuszczeniu jej na wodę.
Urząd morski może zwolnić statek od obowiązku posiadania reflektora radarowego, jeżeli uzna to za możliwe ze względu na rodzaj podróży i warunki żeglugi. Zwolnienie takie może być również udzielone statkom, których wielkość nie pozwala na zainstalowanie reflektora radarowego.
Wymagania w zakresie konstrukcji reflektorów radarowych, o których mowa w § 1, określi polska instytucja klasyfikacyjna, działająca pod nazwą "Polski Rejestr Statków", zwana dalej w skrócie "PRS".
PRS może dopuścić do użytkowania na statkach morskich oraz na środkach ratunkowych tych statków reflektory radarowe inne niż określone w swoich przepisach pod warunkiem, że są one równorzędne pod względem przeznaczenia oraz mają cechy użytkowe i techniczne co najmniej takie, jak reflektory określone w przepisach PRS.
1.
Wymagania w zakresie instalowania reflektorów radarowych na statkach morskich i środkach ratunkowych objętych nadzorem technicznym PRS określa w swoich przepisach PRS.
2.
Urzędy morskie określają wymagania w zakresu instalowania reflektorów radarowych na statkach morskich, objętych wydawanymi przez te urzędy przepisami o technicznym bezpieczeństwie statków.
1.
Reflektory radarowe powinny być produkowane pod nadzorem PRS.
2.
Spełnienie wymagań, o których mowa w § 3, stwierdza PRS, wystawiając odpowiednie dokumenty.
3.
Prawidłowość zainstalowania reflektora radarowego na statku potwierdza urząd morski.
1.
Statki znajdujące się w eksploatacji w dniu wejścia w życie rozporządzenia należy dostosować do jego wymagań w terminach przewidzianych do uzyskania nowych dokumentów bezpieczeństwa statku lub przedłużenia ich ważności, nie później jednak niż w ciągu roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Statki, które wejdą do eksploatacji po dniu wejściu w życie rozporządzenia, należy dostosować do wymagań, o których mowa w ust. 1, najpóźniej z chwilą uzyskania dokumentów bezpieczeństwa statku.
Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 13 maja 1972 r. w sprawie reflektorów radarowych na statkach morskich (Dz. U. Nr 20, poz. 148).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 3, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.