Rozdział 4 - Organizacja centrum - Realizowanie usług społecznych przez centrum usług społecznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1818

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 września 2019 r.

Rozdział  4

Organizacja centrum

1. 
W ramach struktury organizacyjnej centrum wyodrębnia się, w szczególności:
1)
stanowisko dyrektora centrum;
2)
zespół do spraw organizowania usług społecznych;
3)
zespół do spraw realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej - w przypadku centrum, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1;
4)
stanowisko organizatora społeczności lokalnej.
2. 
W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1:
1)
pkt 2 - wchodzą organizator usług społecznych oraz koordynatorzy indywidualnych planów usług społecznych w liczbie dostosowanej do potrzeb wynikających z uwarunkowań lokalnych;
2)
pkt 3 - wchodzą organizator pomocy społecznej, specjaliści z zakresu pracy socjalnej, pracy z rodziną oraz inni specjaliści realizujący zadania z zakresu pomocy społecznej, w tym w zakresie integracji społecznej.
3. 
W ramach zespołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, może zostać wyodrębniona komórka realizująca zadania z zakresu pracy socjalnej.
4. 
W ramach zespołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, centrum zatrudnia pracowników socjalnych zgodnie z zasadami określonymi w art. 110 ust. 11 i 12 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
5. 
W centrum mogą zostać wyodrębnione zespoły lub stanowiska inne niż określone w ust. 1, jeżeli potrzeba ich wyodrębnienia wynika z uwarunkowań lokalnych lub rodzaju usług społecznych lub innych zadań realizowanych przez centrum.
6. 
W strukturze organizacyjnej centrum nie mogą funkcjonować jednostki zapewniające pobyt całodobowy.
1. 
Centrum kieruje dyrektor centrum.
2. 
Do zadań dyrektora centrum należy w szczególności:
1)
kierowanie pracami centrum i reprezentowanie centrum na zewnątrz;
2)
zatwierdzanie opracowywanych przez organizatora usług społecznych standardów jakości usług społecznych;
3)
zatwierdzanie indywidualnych planów usług społecznych i ich aktualizacji;
4)
opracowywanie rocznego planu działalności centrum;
5)
opracowywanie sprawozdania z działalności centrum za poprzedni rok kalendarzowy;
6)
sprawowanie zarządu mieniem centrum;
7)
prowadzenie gospodarki finansowej centrum.
3. 
Dyrektor centrum może jednocześnie wykonywać zadania organizatora usług społecznych.
1. 
Dyrektor centrum jest powoływany i odwoływany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, która utworzyła centrum.
2. 
Dyrektorem centrum może być osoba, która:
1)
ma wykształcenie wyższe;
2)
ma co najmniej 3-letnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w podmiotach wykonujących usługi z zakresu, o którym mowa w art. 2 ust. 1;
3)
ukończyła specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej lub uzyskała tytuł specjalisty w dziedzinie zdrowia publicznego, lub ukończyła studia podyplomowe w zakresie organizacji lub zarządzania w ochronie zdrowia;
4)
ukończyła szkolenie z zakresu zarządzania i organizacji usług społecznych;
5)
nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe lub wobec której nie wydano prawomocnego wyroku warunkowo umarzającego postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego lub umyślnego przestępstwa skarbowego.
1. 
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela dyrektorowi centrum upoważnienia do prowadzenia postępowań w indywidualnych sprawach dotyczących usług społecznych określonych w programach usług społecznych, w tym do wydawania decyzji administracyjnych.
2. 
W przypadku centrum, o którym mowa w art. 9:
1)
ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 - wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela dyrektorowi centrum upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy, o ile dyrektor centrum spełnia wymogi, o których mowa w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
2)
ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 2 - wójt (burmistrz, prezydent miasta):
a)
udziela dyrektorowi centrum upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach dotyczących usług społecznych z zakresu pomocy społecznej przekazanych do realizacji centrum, o ile dyrektor centrum spełnia wymogi, o których mowa w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
b)
może udzielić dyrektorowi centrum upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach dotyczących innych niż określone w lit. a usług społecznych przekazanych do realizacji centrum, o ile realizacja tych usług wiąże się z wydawaniem decyzji administracyjnych.
3. 
W przypadku niespełniania przez dyrektora centrum wymogów, o których mowa w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach dotyczących usług społecznych z zakresu pomocy społecznej wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela w przypadku centrum, o którym mowa w art. 9:
1)
ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 - organizatorowi pomocy społecznej;
2)
ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 2 - pracownikowi centrum, który spełnia wymogi określone w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
4. 
Na wniosek dyrektora centrum upoważnienia, o którym mowa w:
1)
ust. 1 - wójt (burmistrz, prezydent miasta) może udzielić dodatkowo innemu pracownikowi centrum;
2)
ust. 2:
a)
pkt 1 - wójt (burmistrz, prezydent miasta) może udzielić dodatkowo innemu pracownikowi centrum zatrudnionemu w zespole do spraw realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
b)
pkt 2 - wójt (burmistrz, prezydent miasta) może udzielić dodatkowo innemu pracownikowi centrum.
1. 
Do zadań organizatora usług społecznych należy w szczególności:
1)
organizowanie usług społecznych realizowanych przez centrum;
2)
prowadzenie na bieżąco rozeznania:
a)
potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych,
b)
potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie organizowania usług społecznych;
3)
podejmowanie działań w celu rozwijania oraz koordynacji lokalnego systemu usług społecznych, w tym nawiązywanie współpracy z organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz osobami fizycznymi i prawnymi, wykonującymi usługi z zakresu, o którym mowa w art. 2 ust. 1, na obszarze działania centrum;
4)
opracowywanie standardów jakości usług społecznych określonych w programie usług społecznych, w przypadku braku określenia tych standardów w obowiązujących przepisach.
2. 
Organizator usług społecznych kieruje zespołem, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2.

Organizatorem usług społecznych może być osoba, która:

1)
ma wykształcenie wyższe;
2)
ma co najmniej 2-letnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w podmiotach wykonujących usługi z zakresu, o którym mowa w art. 2 ust. 1;
3)
ukończyła szkolenie, o którym mowa w art. 25 ust. 2 pkt 4;
4)
nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe lub wobec której nie wydano prawomocnego wyroku warunkowo umarzającego postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego lub umyślnego przestępstwa skarbowego.

Do zadań koordynatora indywidualnych planów usług społecznych należy, w szczególności:

1)
przeprowadzanie rozpoznania indywidualnych potrzeb osoby zainteresowanej skorzystaniem z usług społecznych określonych w programie usług społecznych, zwanego dalej "rozpoznaniem indywidualnych potrzeb";
2)
opracowywanie indywidualnych planów usług społecznych i ich aktualizacji;
3)
monitorowanie realizacji indywidualnych planów usług społecznych;
4)
koordynowanie usług społecznych udzielanych w ramach indywidualnych planów usług społecznych;
5)
przeprowadzanie z osobami objętymi indywidualnymi planami usług społecznych rozmów podsumowujących realizację tych planów.

Koordynatorem indywidualnych planów usług społecznych może być osoba, która:

1)
spełnia wymogi przewidziane do wykonywania zawodu pracownika socjalnego;
2)
ma co najmniej 2-letnie doświadczenie w świadczeniu pracy socjalnej;
3)
odbyła szkolenie z zakresu opracowywania i realizacji indywidualnych planów usług społecznych;
4)
nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe lub wobec której nie wydano prawomocnego wyroku warunkowo umarzającego postępowanie kamę w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego lub umyślnego przestępstwa skarbowego.
1. 
Do zadań organizatora pomocy społecznej należy w szczególności organizowanie wykonywania przez centrum zadań z zakresu pomocy społecznej.
2. 
Organizatorem pomocy społecznej może być osoba, która:
1)
spełnia wymogi, o których mowa w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
2)
nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe lub wobec której nie wydano prawomocnego wyroku warunkowo umarzającego postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego lub umyślnego przestępstwa skarbowego.
3. 
Organizator pomocy społecznej kieruje zespołem, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 3.

Do zadań organizatora społeczności lokalnej należy w szczególności:

1)
prowadzenie na bieżąco rozeznania:
a)
potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie działań wspierających,
b)
potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie działań wspierających;
2)
opracowywanie, w oparciu o wnioski wynikające z rozeznania potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie działań wspierających, planu organizowania społeczności lokalnej i jego aktualizacji oraz realizacja tego planu;
3)
podejmowanie działań w celu aktywizacji wspólnoty samorządowej, w szczególności organizowanie działań wspierających;
4)
inicjowanie innych niż określone w pkt 3 działań zmierzających do wzmocnienia więzi społecznych i integracji wspólnoty samorządowej;
5)
współpraca z podmiotami prowadzącymi na obszarze działania centrum animację lokalną lub inne formy pracy środowiskowej.

Organizatorem społeczności lokalnej może być osoba, która:

1)
ma wykształcenie wyższe;
2)
ma co najmniej 2-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia animacji lokalnej lub innych form pracy środowiskowej, w tym pracy ze społecznością lokalną;
3)
uzyskała II stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny w zakresie specjalności praca socjalna ze społecznością lokalną lub odbyła szkolenie z zakresu organizacji społeczności lokalnej;
4)
nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe lub wobec której nie wydano prawomocnego wyroku warunkowo umarzającego postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego lub umyślnego przestępstwa skarbowego.
1. 
Szkolenia, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 4, art. 30 pkt 3 i art. 33 pkt 3, organizują regionalne ośrodki polityki społecznej.
2. 
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, minimum programowe i wymiar zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach szkoleń, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 4, art. 30 pkt 3 i art. 33 pkt 3, oraz wymagania dotyczące kadry dydaktycznej prowadzącej te szkolenia, kierując się koniecznością odpowiedniego przygotowania dyrektora centrum, organizatora usług społecznych, koordynatora indywidualnych planów usług społecznych oraz organizatora społeczności lokalnej do wykonywania zadań wynikających z ustawy.