Ramowy program zajęć praktycznych oraz sposób ich odbywania, dokumentowania i zaliczania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.900

Akt utracił moc
Wersja od: 6 sierpnia 2012 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 30 lipca 2012 r.
w sprawie ramowego programu zajęć praktycznych oraz sposobu ich odbywania, dokumentowania i zaliczania

Na podstawie art. 5 ust. 14 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2011 r. Nr 277, poz. 1634 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 95) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa ramowy program zajęć praktycznych oraz sposób ich odbywania, dokumentowania i zaliczania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte w dzienniku praktyk, dla kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego.
Ramowy program zajęć praktycznych dla kierunku:
1)
lekarskiego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
lekarsko-dentystycznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1.
Student odbywa praktyczne nauczanie zgodnie z programem praktycznego nauczania opracowanym przez opiekuna i zatwierdzonym przez dziekana.
2.
Przed rozpoczęciem praktycznego nauczania opiekun zaznajamia studenta z programem praktycznego nauczania, zakresem zadań i czynności praktycznych oraz sposobem ich wykonywania.
1.
Przebieg praktycznego nauczania dokumentuje dziennik praktyk, w którym student odnotowuje wykonywane czynności praktyczne oraz nabywane umiejętności. Wykonanie czynności i nabycie umiejętności potwierdza opiekun.
2.
Dziennik praktyk zawiera:
1)
nazwę uczelni macierzystej;
2)
zdjęcie studenta;
3)
imię i nazwisko studenta umieszczone na każdej stronie dziennika;
4)
numer albumu;
5)
datę wystawienia dziennika wraz z podpisem i pieczęcią dziekana;
6)
nazwę, adres i pieczęć podmiotu leczniczego, w którym odbywane jest praktyczne nauczanie;
7)
moduły, w jakich prowadzi się praktyczne nauczanie, z wyszczególnieniem umiejętności, jakie nabyć musi student, wraz z liczbą godzin, w ramach których odbywa się nauczanie danego modułu, oraz datę i podpis opiekuna;
8)
informację o zaliczeniu i jego formie, wraz z informacją o zaliczeniu poszczególnych umiejętności wchodzących w skład modułu, potwierdzoną pieczęcią podmiotu leczniczego, w którym odbywane jest praktyczne nauczanie, wraz z pieczątką i podpisem nadzorującego praktyczne nauczanie opiekuna;
9)
miejsce na uwagi.
3.
Po zakończeniu praktycznego nauczania student przedkłada dziekanowi wypełniony dziennik praktyk.
Praktyczne nauczanie zalicza dziekan na podstawie wpisów w dzienniku praktyk.
Dziennik praktyk jest dołączany do dokumentacji przebiegu stadiów.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2012 r.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY PROGRAM ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH DLA KIERUNKU LEKARSKIEGO

1. Cel praktycznego nauczania

Celem praktycznego nauczania jest poszerzenie wiedzy i nabycie umiejętności i kompetencji zawartych w standardach kształcenia dla kierunku lekarskiego.

2. Czas trwania

Czas trwania praktycznego nauczania regulują standardy kształcenia dla kierunku lekarskiego.

3. Rodzaj umiejętności

W ramach praktycznego nauczania realizowane są efekty kształcenia zawarte w standardach kształcenia dla kierunku lekarskiego obejmujące następujące rodzaje umiejętności:

1) umiejętność A - czynności z nią związane student wykonuje prawidłowo i w pełni samodzielnie;

2) umiejętność B - student zna zasady wykonywania czynności z nią związanych, potrafi przy nich asystować.

Lp.Standardowe procedury medyczneRodzaj

umiejętności

123
1Pomiar temperatury ciałaA
2Pomiar tętnaA
3Nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczegoA
4Monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitoraA
5Wprowadzenie rurki ustno-gardłowejA
6Posługiwanie się pulsoksymetriąA
7Przeprowadzenie badania spirometrycznegoA
8Pomiar szczytowego przepływu wydechowegoA
9Badanie odruchów noworodkowychA
10Wykonanie pomiarów antropometrycznychA
11Prowadzenie wentylacji wspomaganejB
12Prowadzenie wentylacji zastępczejB
13Pobieranie obwodowej krwi żylnejA
14Założenie wkłucia obwodowegoA
15Wykonanie wstrzyknięcia dożylnego, domięśniowego i podskórnegoA
16Pobieranie posiewów krwiA
17Pobieranie krwi tętniczejA
18Pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowejA
19Wykonanie prostych testów paskowych, pomiar stężenia glukozy we krwiA
20Pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóryA
21Nakłucie jamy opłucnowejB
22Zbadanie palcem przez odbytA
23Cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyznA
24Zgłębnikowanie żołądkaA
25Płukanie żołądkaA
26Wykonanie lewatywyA
27Wykonanie i interpretacja standardowego elektrokardiogramu spoczynkowegoA
28Wykonanie kardiowersji elektrycznej i defibrylacji sercaB
29Przeprowadzenie orientacyjnego badania pola widzeniaA
30Przeprowadzenie orientacyjnego badania otoskopowegoA
31Drenaż jamy opłucnowejB
32Nakłucie worka osierdziowegoB
33Nakłucie jamy otrzewnowejB
34Nakłucie lędźwioweB
35Wykonanie testów naskórkowych, prób śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretacja ich wynikówB
36Założenie jałowych rękawiczek, fartucha operacyjnego oraz przygotowanie pola operacyjnego zgodnie z zasadami aseptykiA
37Posługiwanie się podstawowymi narzędziami chirurgicznymiA
38Znieczulenie miejscowe okolicy operowanejA
39Zaopatrzenie prostej ranyA
40Założenie i zmiana jałowego opatrunku chirurgicznegoA
41Zaopatrzenie krwawienia zewnętrznegoA
42Doraźne unieruchomienie kończyny, a także wybór rodzaju unieruchomienia koniecznego do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznychA
43Nacięcie i drenaż ropniaA
44Wykonanie badania ginekologicznego i gruczołu piersiowegoA
45Wykonanie tamponady przedniejA
46Usuwanie woskowiny usznejA
47Wycięcie guza łagodnego i złośliwego skóry i błon śluzowychA
48Wycięcie węzła chłonnegoB
49Wykonanie biopsji cienkoigłowej i gruboigłowejB
50Pielęgnacja portu naczyniowego i dootrzewnowegoA
Lp.Złożone czynności medyczneRodzaj

umiejętności

123
1Przeprowadzenie wywiadu lekarskiego z pacjentem dorosłym, w tym z pacjentem w wieku podeszłymA
2Przeprowadzenie pełnego i ukierunkowanego badania fizykalnegoA
3Ocena stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjentaA
4Przeprowadzenie diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób pacjentów dorosłychA
5Planowanie postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego w najczęstszych chorobach pacjentów dorosłychA
6Planowanie programu rehabilitacji w najczęstszych chorobach pacjentów dorosłychB
7Interpretacja badań laboratoryjnychA
8Interpretacja wyników badań cytologicznych i histopatologicznychA
9Ocena możliwości wystąpienia błędu przedlaboratoryjnego i zasady jego unikania, z uwzględnieniem znajomości antykoagulantów używanych w badaniach laboratoryjnych i przyłóżkowychA
10Zapobieganie, rozpoznawanie i leczenie chorób stanowiących najczęstszą przyczynę zgłaszania się pacjentów do lekarza podstawowej opieki zdrowotnejA
11Ocena stanu pacjenta nieprzytomnegoA
12Wybór zgodnego z prawem postępowania lekarskiego w sytuacji konieczności działania bez zgody pacjentaA
13Rozpoznanie stanów nagłego zagrożenia życia i zasady postępowania w tych stanachA
14Pielęgnacja i postępowanie w typowych powikłaniach kolostomii, urostomii, ileostomii i gastrostomiiA
15Rozpoznanie obrzęku chłonnego, znajomość zasad profilaktyki obrzęku chłonnego u pacjentów po limfadenektomiach i radioterapii, umiejętność postępowania w powikłaniach spowodowanych obrzękiem chłonnymA
16Rozpoznanie, profilaktyka i leczenie powikłań wczesnych i odległych po leczeniu onkologicznym (radioterapia i chemioterapia), ze szczególnym uwzględnieniem powikłań ze strony przewodu pokarmowegoA
17Kliniczna ocena układu chłonnegoA
18Rozpoznanie, profilaktyka i leczenie stanów przednowotworowych w obrębie błony śluzowej i skóryA
19Żywienie dojelitowe, pozajelitowe, płynoterapia u pacjentów onkologicznychA
20Różnicowanie zmian poterapeutycznych i nawrotów choroby nowotworowejB
21Komunikowanie się z pacjentem i rodziną pacjenta onkologicznegoA
22Ocena stanu ogólnego i jakości życia w przypadku udzielania pacjentowi świadczeń zdrowotnych z zakresu onkologiiA
23Umiejętność ustalenia wskazań do modyfikacji trybu życia i diety pacjentowi onkologicznemuA
24Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych u pacjentów onkologicznych oraz w stanach nagłego zagrożenia życia w onkologiiB
25Rozpoznanie stanu po spożyciu alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowychA
26Monitorowanie stanu pacjenta zatrutegoA
27Zastosowanie podstawowego leczenia w ostrych zatruciachA
28Przeprowadzenie badania psychiatrycznegoA
29Ocena i opis stanu psychicznego pacjentaA
30Rozpoznanie i postępowanie w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymiA
31Rozpoznanie agonii i stwierdzenie zgonu pacjentaA
32Postępowanie, leczenie i rehabilitacja w warunkach ambulatoryjnych i domowych u pacjentów przewlekle chorychA
33Kwalifikowanie pacjenta do leczenia w warunkach oddziału zakaźnegoA
34Przeprowadzenie wywiadu lekarskiego z pacjentem do ukończenia 18. roku życia i jego rodzicamiA
35Przeprowadzenie badania fizykalnego pacjenta do ukończenia 18. roku życiaA
36Zapoznanie się z zasadami pielęgnacji i karmienia noworodka oraz niemowlęciaA
37Ocena stanu noworodkaA
38Ocena dojrzałości noworodkaA
39Posługiwanie się siatkami centylowymiA
40Ocena stopnia zaawansowania dojrzewania płciowegoA
41Przeprowadzenie badania bilansowego pacjenta do ukończenia 18. roku życiaA
42Przeprowadzenie diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób pacjentów do ukończenia 18. roku życiaA
43Planowanie postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego w najczęstszych chorobach pacjentów do ukończenia 18. roku życiaA
44Planowanie programu rehabilitacji w najczęstszych chorobach pacjentów do ukończenia 18. roku życiaB
45Kwalifikowanie pacjenta do szczepień oraz stosowanie kalendarza szczepień u pacjentów do ukończenia 18. roku życiaA
46Leczenie tlenemA
47Prowadzenie podstawowych czynności ratunkowych, z wyszczególnieniem pacjentów do ukończenia 18. roku życia i pacjentów dorosłych, w tym z użyciem fantomówA
48Działanie w algorytmie zaawansowanych czynności ratunkowych, z wyszczególnieniem pacjentów do ukończenia 18. roku życia i pacjentów dorosłych, w tym z użyciem fantomówA
49Zbadanie jamy brzusznej w aspekcie ostrego brzuchaA
50Rozpoznawanie objawów narastającego ciśnienia śródczaszkowegoA
51Ocena funkcjonalna pacjenta niepełnosprawnegoA
52Ocena zmian patologicznych (urazowych, zapalnych, nowotworowych) na podstawie badań obrazowych, szczególnie RTG, TK, MRIA
53Interpretacja badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości długichA
54Asystowanie przy badaniu USG i jego interpretacjaB
55Planowanie postępowania w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwiA
56Rozpoznanie objawów lekozależności i zaplanowanie jej leczeniaA
57Przetoczenie krwi i jej składników oraz preparatów krwiopochodnychB
58Interpretacja wyników badań z zakresu immunologii transfuzjologicznej: grupa krwi, próba zgodności, testy antyglobulinoweA
59Znajomość zasad postępowania w przypadku wystąpienia powikłań poprzetoczeniowychB
60Ocena wskazań do wykonania punkcji nadłonowej i uczestnictwo w jej wykonaniuB
61Asysta przy typowych procedurach urologicznych (np. endoskopia diagnostyczna

i terapeutyczna układu moczowego, litotrypsja, punkcja prostaty, typowe zabiegi operacyjne)

B
62Rozpoznanie stanów okulistycznych wymagających natychmiastowej pomocy specjalistycznej i udzielenie wstępnej, kwalifikowanej pomocy w przypadkach urazów fizycznych i chemicznych okaA
63Wykonanie badania dna oka oftalmoskopem bezpośrednim i jego interpretacja w zakresie oceny tarczy nerwu wzrokowego i dużych naczyń (obrzęk tarczy nerwu wzrokowego i wylewy, brak różowego refleksu)A
64Znajomość zasad postępowania okołooperacyjnegoB
65Kwalifikowanie pacjenta do operacji ze wskazań nagłych i planowychB
66Kontrola poprawności ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającegoA
67Postępowanie w stanie wstrząsu urazowego oraz obrażeń wielonarządowychB
68Unieruchomienie kręgosłupa szyjnego i piersiowo-lędźwiowego u pacjenta po urazachB
69Ocena odleżyny i zastosowanie odpowiedniego opatrunkuB
70Rozpoznanie objawów podmiotowych i przedmiotowych świadczących o nieprawidłowym przebiegu ciąży (nieprawidłowe krwawienia, ocena czynności skurczowej macicy)B
71Interpretacja wyników badania fizykalnego ciężarnej (ciśnienie tętnicze, czynność serca matki i płodu) oraz wyników badań laboratoryjnych świadczących o patologii ciążyA
72Interpretacja zapisu kardiotokografii (KTG)B
73Rozpoznanie rozpoczynającego się porodu, rozpoznanie nieprawidłowego czasu jego trwaniaB
74Asysta przy odbieraniu porodu fizjologicznegoB
75Interpretacja objawów podmiotowych i przedmiotowych w czasie połoguB
76Ustalenie wskazań i przeciwwskazań do stosowania różnych metod antykoncepcji oraz metod naturalnego planowania rodzinyA
77Interpretacja charakterystyk produktów leczniczych oraz krytyczna ocena materiałów reklamowych dotyczących produktów leczniczychA
78Analiza ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych produktów leczniczych oraz interakcji między nimiA
79Planowanie konsultacji specjalistycznychA
80Kwalifikowanie pacjenta do leczenia domowego i szpitalnegoA
81Stosowanie leczenia dietetycznegoA
82Stosowanie indywidualizacji obowiązujących zaleceń terapeutycznych oraz innych metod leczenia wobec nieskuteczności bądź przeciwwskazań do terapii standardowejB
83Definiowanie stanów, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny, preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby zaleceniamiB
84Podstawy prawne zawierania umów na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnejA
85Umiejętność wypisywania recept na leki gotowe, recepturowe (w tym środki odurzające lub substancje psychotropowe) ze zróżnicowaniem stosowania do przysługujących pacjentom uprawnieńA
86Umiejętność wypisywania skierowań na badania dodatkowe, transport sanitarny, zwolnień od pracyA
87Prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentaA

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY PROGRAM ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH DLA KIERUNKU LEKARSKO-DENTYSTYCZNEGO

1. Cel praktycznego nauczania

Celem praktycznego nauczania jest pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz doskonalenie i utrwalenie praktycznych umiejętności z zakresu promocji zdrowia oraz zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób wchodzących w zakres stomatologii jako przygotowanie studenta do samodzielnego wykonywania zawodu lekarza dentysty.

2. Czas trwania

Czas trwania praktycznego nauczania regulują standardy kształcenia dla kierunku lekarsko-dentystycznego.

3. Program praktycznego nauczania z zakresu stomatologii zachowawczej

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) organizację i metody pracy indywidualnej praktyki, a w szczególności:

a) organizację pracy gabinetu stomatologicznego (ruch pacjentów, rejestracja, dokumentacja, sprawozdawczość, zasady wypisywania recept i skierowań na badania diagnostyczne oraz na konsultacje specjalistyczne),

b) ergonomię pracy lekarza dentysty, pracę z asystentką na cztery ręce,

c) współdziałanie z lekarzami i innymi pracownikami ochrony zdrowia,

d) metodologię zawierania kontraktów,

e) prawidłową komunikację interpersonalną z pacjentami, ich opiekunami i zespołem stomatologicznym;

2) rozpoznawanie, profilaktykę i leczenie:

a) próchnicy zębów,

b) zapaleń miazgi,

c) martwicy i zgorzeli miazgi oraz chorób tkanek okołowierzchołkowych zęba,

d) niepróchnicowych uszkodzeń tkanek twardych zęba;

3) doskonalenie wykonywania następujących umiejętności i czynności:

a) diagnozowanie próchnicy i próchnicy początkowej (ze szczególnym uwzględnieniem oceny aktywności choroby, wykrywania i kwalifikacji zmian próchnicowych),

b) planowanie postępowania profilaktyczno-leczniczego w próchnicy, z uwzględnieniem indywidualnych czynników ryzyka choroby,

c) leczenie próchnicy z zastosowaniem oszczędzających tkanki zęba metod opracowania ubytku i odpowiednich materiałów,

d) diagnostykę, profilaktykę i leczenie ubytków twardych tkanek zęba niepróchnicowego pochodzenia,

e) diagnozowanie i leczenie chorób miazgi i tkanek okołowierzchołkowych (ekstyrpacja miazgi w znieczuleniu, leczenie kanałowe zębów z zainfekowaną miazgą, wypełnienie kanałów korzeniowych z użyciem różnych metod kondensacji gutaperki, praca z zastosowaniem koferdamu oraz z użyciem urządzeń powiększających, np. lup czy mikroskopu zabiegowego),

f) diagnostykę i postępowanie lecznicze w przypadku pourazowych uszkodzeń zębów stałych,

g) zastosowanie różnych metod obrazowania radiologicznego,

h) diagnozowanie i usuwanie przebarwień zębów,

i) prowadzenie instruktażu higieny jamy ustnej i motywowanie chorego oraz ocenę uzyskanych efektów,

j) stosowanie profesjonalnych metod profilaktyki próchnicy i zapaleń dziąseł (profesjonalne usuwanie kamienia nazębnego i płytki nazębnej, stosowanie lakierów i żeli fluorkowych, lakierów chlorheksydynowych i uszczelniaczy bruzd),

k) planowanie i ocenę efektów edukacji prozdrowotnej w różnych grupach populacji.

4. Program praktycznego nauczania z zakresu stomatologii dziecięcej

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) utrwalenie i doskonalenie:

a) zasad komunikacji z pacjentem do ukończenia 18. roku życia i jego opiekunem oraz metod jego adaptacji do leczenia stomatologicznego,

b) postępowania stomatologicznego z pacjentami niepełnosprawnymi do ukończenia 18. roku życia;

2) rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie:

a) próchnicy zębów w uzębieniu mlecznym,

b) próchnicy zębów stałych z niezakończonym rozwojem,

c) chorób miazgi zębów mlecznych i zębów stałych z niezakończonym rozwojem,

d) chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej w wieku rozwojowym,

e) próchnicy, chorób przyzębia i wad ortodontycznych;

3) postępowanie w pourazowym uszkodzeniu zębów mlecznych oraz zębów stałych z niezakończonym rozwojem (diagnostyka kliniczna i radiologiczna, uwarunkowania procedur leczniczych, badania kontrolne);

4) postępowanie stomatologiczne z pacjentami do ukończenia 18. roku życia obciążonymi chorobami układowymi;

5) doskonalenie następujących umiejętności i czynności:

a) oceny rozwoju zęba i przebiegu rozwoju uzębienia,

b) diagnozowania zaburzeń i wad rozwojowych uzębienia,

c) diagnozowania próchnicy zębów mlecznych i zębów stałych z niezakończonym rozwojem,

d) leczenia próchnicy zębów mlecznych i zębów stałych z niezakończonym rozwojem,

e) planowania i wykonywania zabiegów profilaktycznych u pacjenta do ukończenia 18. roku życia i kobiety ciężarnej,

f) postępowania leczniczego w chorobach miazgi zębów mlecznych,

g) leczenia chorób miazgi zębów stałych z niezakończonym rozwojem,

h) postępowania w pourazowym uszkodzeniu zębów stałych z niezakończonym rozwojem,

i) diagnozowania chorób i nieprawidłowości rozwojowych błony śluzowej jamy ustnej, zapaleń dziąseł i innych chorób przyzębia, określania periodontologicznych czynników przyczynowych i potrzeb w zakresie leczenia periodontologicznego.

5. Program praktycznego nauczania z zakresu chirurgii stomatologicznej

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) utrwalenie zasad:

a) znieczulenia miejscowego powierzchniowego, nasiękowego i przewodowego,

b) usuwania zębów u pacjentów do ukończenia 18. roku życia i dorosłych,

c) chirurgicznych ekstrakcji wewnątrz- i zewnątrzzębodołowych,

d) diagnostyki i postępowania w zapaleniu tkanek jamy ustnej,

e) współczesnej antybiotykoterapii w leczeniu zapaleń tkanek jamy ustnej, twarzy i szyi,

f) zapobiegania oraz metod diagnozowania i rozpoznawania nowotworów jamy ustnej,

g) profilaktyki zakażeń wirusami hepatotropowymi i HIV w chirurgii stomatologicznej,

h) pierwszej pomocy w pourazowych obrażeniach zębów i wyrostków zębodołowych;

2) rozpoznawanie, różnicowanie i zasady leczenia:

a) wczesnych i późnych powikłań po usunięciu zębów,

b) zębopochodnych stanów zapalnych,

c) torbieli,

d) zmian rozrostowych błony śluzowej jamy ustnej,

e) chorób stawów skroniowo-żuchwowych;

3) opanowanie następujących umiejętności i czynności:

a) zastosowania badań radiologicznych i ultrasonograficznych w chirurgii stomatologicznej,

b) znieczulenia powierzchniowego, nasiękowego i przewodowego w zakresie części twarzowej czaszki,

c) wykonania ekstrakcji zębów jedno- i wielokorzeniowych,

d) wykonania zabiegu chirurgicznego zaopatrzenia zębodołu po ekstrakcji zębów,

e) wykonania nacięcia wewnątrzustnych ropni zębopochodnych,

f) wykonania nakłucia zwiadowczego.

6. Program praktycznego nauczania z zakresu protetyki

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) utrwalenie zasad:

a) badania pacjenta oraz rozpoznania, zapobiegania i leczenia stanów wynikających z braków zębów, zaburzeń zwarcia, zaburzeń czynnościowych narządu żucia, zaburzeń w nieskomplikowanych przypadkach klinicznych,

b) planowania leczenia protetycznego,

c) współpracy z pracownią techniczną,

d) leczenia za pomocą protez stałych (wkład koronowo-korzeniowy, korony lane licowane, mosty),

e) wykonania uzupełnień tymczasowych,

f) wykonania płytowych protez ruchomych, częściowych i całkowitych, protez overdenture oraz szkieletowych,

g) leczenia z zastosowaniem metod implantologicznych,

h) rehabilitacji protetycznej po operacjach nowotworów części twarzowej czaszki,

i) naprawy w warunkach klinicznych i laboratoryjnych uszkodzonych uzupełnień protetycznych;

2) doskonalenie następujących umiejętności i czynności:

a) wykonania klinicznego protezy stałej, wkładu koronowo-korzeniowego, korony lanej licowanej, mostu,

b) wykonania klinicznego protezy płytowej, częściowej osiadającej,

c) wykonania klinicznego protezy całkowitej,

d) wykonania klinicznego protezy szkieletowej,

e) wykonania klinicznego naprawy protezy ruchomej.

7. Program praktycznego nauczania z zakresu chorób przyzębia i błony śluzowej

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) utrwalenie:

a) zasad diagnozowania, zapobiegania i leczenia (w tym farmakologicznego) chorób przyzębia i zapalenia okołowszczepowego,

b) sposobów kontroli czynników ryzyka chorób przyzębia i zapalenia okołowszczepowego,

c) zasad oceny wyników leczenia w chorobach przyzębia i wokół wszczepów zębowych,

d) zasad profilaktyki onkologicznej i minimalnej interwencji antynikotynowej;

2) postępowanie diagnostyczne i lecznicze w chorobach błony śluzowej jamy ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem zmian i stanów przednowotworowych;

3) poznanie wskazań i zasad chirurgicznego leczenia periodontologicznego, leczenia protetycznego, ortodontycznego i implantologicznego u pacjentów z chorobą przyzębia;

4) doskonalenie następujących umiejętności:

a) oceny stanu klinicznego i radiologicznego przyzębia,

b) metod motywacji i instruktażu higieny jamy ustnej u pacjentów z chorobami przyzębia,

c) korekty miejscowych czynników etiologicznych, czynników ryzyka zapaleń dziąseł i przyzębia,

d) wykonania skalingu nad- i poddziąsłowego u pacjentów z zapaleniem przyzębia,

e) wykonania kiretażu zamkniętego,

f) postępowania w ostrych stanach periodontologicznych,

g) interpretacji podstawowych wyników badań laboratoryjnych.

8. Program praktycznego nauczania z zakresu ortodoncji

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) doskonalenie umiejętności rozpoznawania:

a) rozwoju prawidłowej i zaburzonej postaci zgryzu,

b) prawidłowej i nieprawidłowej funkcji układu ruchowego narządu żucia;

2) umiejętność planowania i realizowania procedur z zakresu profilaktyki ortodontycznej;

3) promocję prawidłowego rozwoju narządu żucia i eliminowania dysfunkcji i parafunkcji (profilaktyka pierwotna i wtórna);

4) opanowanie następujących czynności i umiejętności:

a) ustalania wskazań do wykonywania badań radiologicznych (ortopantomogramy, teleradiogramy, RTG przylegające osiowe),

b) oceny wskazań do:

- leczenia ortodontycznego,

- leczenia zespołowego wad twarzo-szczękowo-zgryzowych,

c) wykonania wycisku diagnostycznego, rejestracji okluzji,

d) zdjęcia uszkodzonego stałego aparatu ortodontycznego,

e) stosowania bioterapii,

f) leczenia z zastosowaniem standardowych aparatów ortodontycznych i ortodontycznych protez dla pacjentów do ukończenia 18. roku życia,

g) naprawy uszkodzonego zdejmowanego aparatu ortodontycznego.

9. Program praktycznego nauczania z zakresu stomatologii zintegrowanej wieku rozwojowego

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) opanowanie wiedzy dotyczącej planowania i prowadzenia interdyscyplinarnego leczenia stomatologicznego pacjentów do ukończenia 18. roku życia;

2) postępowanie stomatologiczne z pacjentem niepełnosprawnym do ukończenia 18. roku życia;

3) promocję zdrowia poprzez współpracę ze szkołami, przedszkolami, szkołami rodzenia;

4) kompleksowe leczenie pacjenta w wieku rozwojowym.

10. Program praktycznego nauczania z zakresu stomatologii zintegrowanej wieku dorosłego

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) opracowanie interdyscyplinarnego planu leczenia stomatologicznego, indywidualnie dostosowanego do potrzeb leczniczych pacjenta, obejmującego zabiegi profilaktyczne, leczenie zachowawcze i endodontyczne oraz leczenie periodontologiczne, a także ewentualne zabiegi chirurgiczne i rehabilitację protetyczną narządu żucia;

2) zaplanowanie badań pomocniczych, np. radiologicznych, i konsultacji specjalistycznych, np. ortodontycznych, chirurgicznych;

3) wykonanie podstawowych zabiegów profilaktycznych, takich jak motywacja pacjenta do leczenia, instruktaż prawidłowego oczyszczania jamy ustnej, oczyszczanie złogów nazębnych oraz lakierowanie, lakowanie;

4) organizowanie pracy w gabinecie stomatologicznym zgodnie z zasadami ergonomii, koordynowanie współpracy w zespole lekarz dentysta - asysta - technik - pacjent, a także prawidłowe prowadzenie dokumentacji medycznej;

5) kompleksowe leczenie pacjenta, w tym wykonywanie podstawowych zabiegów stomatologicznych w zakresie poszczególnych dyscyplin stomatologicznych;

6) nabycie umiejętności dobrej komunikacji z pacjentem, stosownie do jego wieku, wykształcenia, stanu zdrowia, potrzeb leczniczych, z wykorzystaniem wiedzy na temat psychologicznych aspektów leczenia stomatologicznego, zasad etyki lekarskiej i kultury osobistej.

11. Program praktycznego nauczania z zakresu chirurgii szczękowo-twarzowej

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) utrwalenie:

a) zasad diagnozowania i leczenia nowotworów i obrażeń w zakresie części twarzowej czaszki,

b) wskazań i przeciwwskazań do pobierania materiału do badań histopatologicznych z jamy ustnej,

c) zasad udzielania pierwszej pomocy w obrażeniach części twarzowej czaszki;

2) rozpoznawanie, różnicowanie i zasady leczenia:

a) guzów jamy ustnej i kości szczęk,

b) nerwobólów i zespołów bólowych twarzy,

c) chorób ślinianek, zatok szczękowych i stawów skroniowo-żuchwowych;

3) doskonalenie następujących umiejętności:

a) postępowania profilaktycznego i diagnostycznego w zmianach przednowotworowych jamy ustnej,

b) postępowania diagnostycznego w nowotworach jamy ustnej i kości szczęk,

c) zaopatrywania nieskomplikowanych obrażeń w obrębie części twarzowej czaszki,

d) postępowania w ostrych pourazowych krwawieniach z górnych dróg oddechowych.

12. Program praktycznego nauczania z zakresu gerostomatologii

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) poznanie:

a) zmian w obrębie narządu żucia w okresie starzenia,

b) chorób błony śluzowej jamy ustnej związanych z wiekiem,

c) opieki stomatologicznej nad pacjentami w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym i w miejscu zamieszkania;

2) opanowanie następujących umiejętności:

a) oceny stanu narządu żucia osób w podeszłym wieku,

b) planowania zabiegów profilaktycznych i leczniczych oraz ich wykonania u pacjentów w podeszłym wieku,

c) prowadzenia akcji oświatowych.

13. Wykaz umiejętności nabytych przez studentów kierunku lekarsko-dentystycznego w trakcie praktycznego nauczania

Rodzaj umiejętności

W ramach praktycznego nauczania realizowane są efekty kształcenia zawarte w standardach kształcenia dla kierunku lekarsko-dentystycznego obejmujące następujące rodzaje umiejętności:

1) umiejętność A - czynności z nią związane student wykonuje prawidłowo i w pełni samodzielnie;

2) umiejętność B - student zna zasady wykonywania czynności z nią związanych, potrafi przy nich asystować.

Lp.UmiejętnośćRodzaj

umiejętności

123
1Przeprowadzenie wywiadu lekarskiego i stomatologicznegoA
2Przeprowadzenie pełnego i ukierunkowanego badania stomatologicznegoA
3Znajomość instrumentarium stomatologicznegoA
4Rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie próchnicy zębów stałychA
5Rozpoznawanie i leczenie zapaleń miazgiA
6Rozpoznawanie i leczenie martwicy i zgorzeli miazgi oraz chorób tkanek okołowierzchołkowychA
7Leczenie endodontyczne w powiększeniuB
8Rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie ubytków niepróchnicowych tkanek zębówA
9Przeprowadzenie diagnostyki różnicowej w przypadku bólu w jamie ustnej oraz twarzyA
10Prowadzenie instruktażu higieny jamy ustnej, motywowanie pacjenta oraz ocena uzyskanych efektówA
11Diagnostyka i postępowanie lecznicze w przypadku pourazowych uszkodzeń zębów stałychA
12Ustalenie wskazań, przeprowadzenie wewnątrzustnego badania radiologicznego i interpretacja wynikówA
13Diagnozowanie i usuwanie przebarwień zębówA
14Stosowanie profesjonalnych metod profilaktyki próchnicyA
15Rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie próchnicy zębów mlecznych i zębów stałych z niezakończonym rozwojemA
16Rozpoznawanie i leczenie chorób miazgi zębów mlecznych i zębów stałych z niezakończonym rozwojemA
17Rozpoznawanie i leczenie chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej w wieku rozwojowymA
18Postępowanie w pourazowym uszkodzeniu zębów mlecznych i zębów stałych z niezakończonym rozwojemA
19Planowanie i wykonywanie stomatologicznych zabiegów profilaktycznych u pacjentów do ukończenia 18. roku życiaA
20Różnicowanie prawidłowej i zaburzonej postaci zgryzuA
21Ocena prawidłowych i nieprawidłowych czynności narządu żuciaA
22Zdjęcie uszkodzonego stałego aparatu ortodontycznegoA
23Umiejętności planowania i realizowania procedur z zakresu profilaktyki ortodontycznejA
24Wykonanie wycisku w celu wykonania modelu diagnostycznego i rejestracja okluzjiA
25Leczenie z zastosowaniem standardowych aparatów i ortodontycznych protez dla pacjentów do ukończenia 18. roku życiaA
26Naprawa uszkodzonego zdejmowanego aparatu ortodontycznegoA
27Leczenie wad zębowo-zgryzowych aparatami zdejmowanymi i stałymiB
28Zespołowe leczenie ortodontyczno-chirurgiczneB
29Planowanie i prowadzenie interdyscyplinarnego leczenia stomatologicznego pacjentów do ukończenia 18. roku życiaA
30Postępowanie stomatologiczne z pacjentem niepełnosprawnymB
31Wewnątrzustne znieczulenie powierzchniowe, nasiękowe i przewodoweA
32Znieczulenie zewnątrzustne w zakresie części twarzowej czaszkiB
33Pomiar ciśnienia tętniczegoA
34Interpretacja podstawowych badań laboratoryjnychA
35Wykonanie ekstrakcji zębów jedno- i wielokorzeniowychA
36Wykonanie zabiegu chirurgicznego zaopatrzenia zębodołu po ekstrakcji zębówA
37Wykonanie nacięcia wewnątrzustnego ropni zębopochodnychA
38Antybiotykoterapia w leczeniu zapaleń tkanek jamy ustnej, twarzy i szyiA
39Zapobieganie oraz diagnozowanie stanów przednowotworowych i nowotworów jamy ustnejA
40Pobieranie materiału do badania mikrobiologicznego, histopatologicznego i cytologicznego zgodnie ze wskazaniamiB
41Rozpoznawanie i doraźne zaopatrywanie nieskomplikowanych obrażeń zębów i wyrostka zębodołowegoA
42Rozpoznawanie i różnicowanie chorób stawów skroniowo-żuchwowychA
43Rozpoznawanie i różnicowanie chorób ślinianekA
44Rozpoznawanie i różnicowanie chorób zatok szczękowychA
45Profilaktyka zakażeń wirusami hepatotropowymi i HIV w stomatologiiA
46Leczenie torbieli i guzów niezłośliwych jamy ustnejB
47Ocena stanu klinicznego i radiologicznego tkanek przyzębiaA
48Rozpoznawanie objawów chorób ogólnych w jamie ustnejA
49Przeprowadzenie instruktażu w zakresie higieny jamy ustnej u pacjentów z chorobami przyzębia i wszczepami zębowymiA
50Wykonanie skalingu nad- i poddziąsłowego u pacjentów z zapaleniem przyzębiaA
51Zaplanowanie miejscowego i ogólnego leczenia farmakologicznego w periodontopatiach i periimplantologiiA
52Planowanie profilaktyki antybiotykowej u pacjentów ze współistniejącymi chorobami ogólnymiA
53Chirurgiczne leczenie periodontologiczne; planowanie i prognozowanie leczenia protetycznego i ortodontycznego u pacjentów z zapaleniem przyzębiaB
54Szynowanie zębówB
55Rozpoznawanie i leczenie wybranych chorób błony śluzowej jamy ustnejA
56Minimalna interwencja antynikotynowaA
57Planowanie leczenia protetycznego w poszczególnych brakach uzębieniaA
58Leczenie protetyczne prostych przypadków z zastosowaniem wkładów koronowo-korzeniowych, koron protetycznych i mostówA
59Leczenie protetyczne prostych przypadków z zastosowaniem ruchomych płytowych protez częściowych i całkowitychA
60Wykonanie tymczasowych protez stałychA
61Leczenie protetyczne prostych przypadków z zastosowaniem protez szkieletowych, overdenture i protez natychmiastowychA
62Naprawa uszkodzonych uzupełnień protetycznych w warunkach klinicznych i laboratoryjnychA
63Leczenie protetyczne przypadków powikłanychB
64Rozpoznawanie i zapobieganie zaburzeniom czynnościowym narządu żuciaA
65Leczenie zaburzeń czynnościowych narządu żuciaB
66Planowanie zintegrowanego leczenia gerostomatologicznegoA
67Planowanie leczenia implantoprotetycznegoA
68Leczenie implantoprotetyczneB
69Planowanie i przeprowadzenie podstawowych zabiegów leczniczych w ramach zintegrowanego postępowania stomatologicznego u pacjentów dorosłychA
70Organizowanie pracy w gabinecie stomatologicznym zgodnie z zasadami ergonomii i koordynowanie współpracy w zespole stomatologicznymA
71Planowanie badań dodatkowych i konsultacji specjalistycznychA
72Profesjonalna komunikacja z pacjentem w wieku rozwojowym, pacjentem dorosłym i w wieku podeszłymA
73Planowanie zabiegów w stomatologii estetycznejA
74Leczenie wielospecjalistyczne w ramach stomatologii estetycznejB
75Postępowanie we wstrząsie oraz nagłym zatrzymaniu krążeniaA
76Analiza działań niepożądanych poszczególnych produktów leczniczych (szczególnie ich wpływu na jamę ustną) oraz interakcji między nimiA
77Prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentaA
78Orzeczenie o czasowej niezdolności do pracy z przyczyn stomatologicznychA
79Znajomość przeprowadzania zabiegów w warunkach klinicznych lub symulacyjnych w różnych specjalnościach lekarsko-dentystycznych*A

* Część zajęć obejmujących praktyczne przygotowanie studentów do wykonywania zawodu przeprowadza się w warunkach symulacyjnych (fantomowych). Zajęcia te powinny umożliwić studentom nabycie praktycznych umiejętności stosowania instrumentów i narzędzi stomatologicznych oraz praktycznego przeprowadzania zabiegów w różnych specjalnościach lekarsko-dentystycznych z zachowaniem zasad ergonomii.