Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposób prowadzenia listy ekspertów oraz tryb wpisywania i skreślania ekspertów z listy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.104.873

Akt utracił moc
Wersja od: 14 czerwca 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 1
z dnia 31 maja 2005 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy

Na podstawie art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwanej dalej "ustawą";
2)
tryb wpisywania nauczycieli na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
3)
sposób prowadzenia listy ekspertów;
4)
tryb skreślania ekspertów z listy ekspertów.
Określa się ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
1.
Wpis na listę ekspertów następuje na podstawie wniosku złożonego przez zainteresowaną osobę.
2.
Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
miejsce pracy i zajmowane stanowisko;
3)
adres zamieszkania;
4)
adres do korespondencji;
5)
numer telefonu;
6)
adres poczty elektronicznej.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe;
2)
poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego;
3)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 i 4 ustawy;
4)
zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów;
5)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających spełnienie jednego z warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a pkt 5 ustawy;
6)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1-4 ustawy;
7)
oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 7 ustawy;
8)
rekomendację lub opinię, o której mowa w art. 9g ust. 11a pkt 8 ustawy;
9)
oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285).
4.
Wniosek składa się do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
1.
Wpis na listę ekspertów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a i 11b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przypadku nauczyciela zatrudnionego w publicznej placówce opiekuńczo-wychowawczej lub publicznym ośrodku adopcyjno-opiekuńczym działających na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm. 3 ) oraz w przypadku nauczyciela będącego konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, przed wpisaniem nauczyciela na listę ekspertów, kieruje jego wniosek do akceptacji odpowiednio ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego lub ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Wpis na listę ekspertów obejmuje następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
posiadane kwalifikacje zawodowe;
3)
zajmowane obecnie stanowisko;
4)
informację o stanowiskach zajmowanych w okresie ostatnich 5 lat;
5)
adres do korespondencji;
6)
numer telefonu;
7)
adres poczty elektronicznej.
W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 5, ekspert zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Lista ekspertów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
1.
Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje:
1)
na pisemny wniosek eksperta;
2)
na pisemny, umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 2 ustawy.
2.
Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 3-5 ustawy.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 4

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EKSPERTÓW

Główne założenia

Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwsza część szkolenia jest realizowana w formie samokształcenia w kształceniu na odległość i jest zakończona egzaminem testowym. Druga część szkolenia obejmuje zajęcia realizowane w formach bezpośrednich i kończy się egzaminem testowym.

Podstawowe treści programoweMinimalna liczba godzin
ogółemwykłady (kształcenie na odległość)ćwiczenia

(w formie bezpośredniej)

1234
1. Rola eksperta:1,51,5-
1) kontekst społeczny i cele pracy

eksperta;

2) zakres i granice autonomii

eksperta;

3) prawne usytuowanie eksperta w

komisji egzaminacyjnej i

kwalifikacyjnej;

4) edukacyjny kontekst pracy eksperta

w komisji egzaminacyjnej i

kwalifikacyjnej

2. Prawo w pracy eksperta:66-
1) źródła prawa w Rzeczypospolitej

Polskiej;

2) kontekst społeczny zmian w prawie

dotyczącym systemu oświaty;

3) prawo w szkole i placówce

oświatowej (statuty, regulaminy,

zarządzenia dyrektora, uchwały

rady pedagogicznej);

4) podstawy prawne systemu awansu

zawodowego nauczycieli (cele,

założenia, system, praktyka)

3. Zespołowy charakter pracy eksperta:1129
1) komisja egzaminacyjna i

kwalifikacyjna jako zespół

zadaniowy - grupa a zespół:

a) etapy rozwoju zespołu

zadaniowego,

b) role członków zespołu

zadaniowego,

c) działanie członków komisji

wynikające z przepisów prawa i

pełnionych ról zespołowych;

2) decyzje indywidualne i grupowe w

komisji egzaminacyjnej i

kwalifikacyjnej:

a) wpływ stylu komunikacji na

decyzje podejmowane przez

komisję,

b) czynniki wpływające na jakość

podejmowanych decyzji

4. Egzamin i rozmowa przeprowadzane

przez komisję egzaminacyjną i

kwalifikacyjną:

1129
1) psychologiczne aspekty sytuacji

egzaminacyjnej;

2) rozmowa jako rodzaj interakcji;
3) przebieg egzaminu i rozmowy;
4) formułowanie i zadawanie pytań;
5) rola eksperta w przeprowadzeniu

egzaminu i rozmowy

5. Ocenianie dorobku zawodowego

nauczyciela:

18,5315,5
1) rozwój zawodowy nauczyciela;
2) dorobek zawodowy nauczyciela;
3) psychologiczne aspekty oceniania;
4) ocena spełnienia wymagań zgodnie z

rozporządzeniem Ministra Edukacji

Narodowej i Sportu z dnia 1

grudnia 2004 r. w sprawie

uzyskiwania stopni awansu

zawodowego przez nauczycieli (Dz.

U. Nr 260, poz. 2593);

5) kryteria oceny spełnienia wymagań;
6) uzasadnienie oceny spełnienia

wymagań

6. Warsztat pracy eksperta:624
1) pojęcie warsztatu pracy;
2) elementy warsztatu pracy eksperta;
3) refleksja nad własnym warsztatem

pracy;

4) projektowanie własnego rozwoju
7. Etyczne aspekty pracy eksperta:624
1) funkcje etyki, w tym etyki

zawodowej, we współczesnym

społeczeństwie;

2) normy etyczne w pracy eksperta;
3) konflikty moralne eksperta i

sposoby radzenia sobie z nimi

Razem minimalna liczba godzin6018,541,5
1 Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 134, poz. 1426).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966, Nr 213, poz. 2081 i Nr 228, poz. 2258, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 71.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 94, poz. 788.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinni odpowiadać eksperci wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, oraz warunków wpisywania na listę ekspertów i skreślania z niej (Dz. U. Nr 44, poz. 375).