Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposób prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz tryb wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.
Dz.U.2004.47.452
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 5 marca 2004 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady | ćwiczenia | |||
1 | Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę sprawdzianu; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie, b) przygotowaniem do sprawdzianu, c) przekazywaniem wyników sprawdzianu; 7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - |
2 | Zadania na sprawdzianie | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na sprawdzianie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania sprawdzianu. | 1 | 2 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 14 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu | 2 | |||
Razem godzin | 25 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu; 7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - |
2 | Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu. | 1 | 2 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 14 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne | 2 | |||
Razem godzin | 25 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu; 7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - |
2 | Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno -przyrodnicze | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu. | 1 | 2 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 14 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno - przyrodnicze | 2 | |||
Razem godzin | 25 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA I ASTRONOMIA, GEOGRAFIA, INFORMATYKA1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA I ASTRONOMIA, GEOGRAFIA, INFORMATYKA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego; 7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 2 | 5 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 1 | 9 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka | 4 | |||
Razem godzin | 25 |
ZAŁĄCZNIK Nr 5
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, WIEDZA O TAŃCU, JĘZYK GRECKI I KULTURA ANTYCZNA, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, WIEDZA O TAŃCU, JĘZYK GRECKI I KULTURA ANTYCZNA, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego; 7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język grecki i kultura antyczna, język łaciński i kultura antyczna | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 2 | 5 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 13 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język grecki i kultura antyczna, język łaciński i kultura antyczna | 4 | |||
Razem godzin | 30 |
ZAŁĄCZNIK Nr 6
5 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)
5 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady | ćwiczenia | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego; 7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 2 | 5 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 10 |
4 | Konstruowanie tematów do części ustnej egzaminu maturalnego | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować ogólne zasady konstruowania tematów do części ustnej egzaminu maturalnego; 2) konstruować tematy do części ustnej egzaminu maturalnego. | 2 | 4 |
5 | Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów; 2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego; 3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria. | 1 | 6 |
6 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny | 4 | |||
Razem godzin | 40 |
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego; 7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu - język obcy nowożytny | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 2 | 5 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 10 |
4 | Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) oceniać prezentację zdającego według ustalonych kryteriów; 2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego; 3) uzasadniać ocenę, uwzględniając ustalone kryteria. | 1 | 6 |
5 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny | 4 | |||
Razem godzin | 34 |
ZAŁĄCZNIK Nr 8
6 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH ORAZ W SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W TYCH SAMYCH ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE
6 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH ORAZ W SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W TYCH SAMYCH ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady | ćwiczenia | |||
Część I2) | ||||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem egzaminu; 7) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu; 8) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - |
2 | Zadania na egzaminie | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu. | 2 | 2 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania planu działania sporządzonego w formie pisemnej w zadaniu praktycznym według ustalonych kryteriów; 2) opisać i stosować zasady oceniania operacji i czynności związanych z wykonaniem zadania praktycznego według ustalonych kryteriów; 3) opisać i stosować zasady oceniania ustnych wypowiedzi zdających (prezentowanie) w etapie praktycznym egzaminu według ustalonych kryteriów; 4) wyjaśnić zasady ustalania wyniku egzaminu; 5) współpracować z innymi egzaminatorami. | 1 | 5 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 |
Część II3) | ||||
5 | Ocenianie wykonywania zadań egzaminacyjnych w etapie praktycznym4) | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić umiejętności sprawdzane w etapie praktycznym egzaminu w danym zawodzie, ujęte w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu; 2) rozpoznawać i oceniać operacje i czynności wykonywane przez zdających ujęte w karcie obserwacji, według ustalonych kryteriów; 3) oceniać wypowiedzi pisemne i ustne zdających; 4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem, obserwacją i ocenianiem wykonywania zadania praktycznego; 5) współpracować z innymi egzaminatorami. | - | 20 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu (składający się z części teoretycznej i części praktycznej; część praktyczna jest przeprowadzana w grupach liczących nie więcej niż 6 osób) | 6 | |||
Razem godzin | 40 |
2) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.
3) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.
4) Należy zorganizować pełną obserwację wykonania zadania praktycznego na stanowisku egzaminacyjnym w grupach liczących nie więcej niż 12 osób.
ZAŁĄCZNIK Nr 9
7 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W TECHNIKACH, TECHNIKACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ORAZ SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W ZAWODACH INNYCH NIŻ ZAWODY, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZARÓWNO ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE, JAK I SZKOŁY POLICEALNE1)
7 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W TECHNIKACH, TECHNIKACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ORAZ SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W ZAWODACH INNYCH NIŻ ZAWODY, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZARÓWNO ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE, JAK I SZKOŁY POLICEALNE1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | ||
wykłady | ćwiczenia | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Część I2) | |||||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem egzaminu; 7) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu; 8) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych. | 2 | - | |
2 | Zadania na egzaminie | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu. | 2 | 2 | |
3 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu egzaminatora. | 1 | 1 | |
Część II3) | |||||
4 | Sprawdzanie i ocenianie prac egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania prac egzaminacyjnych według ustalonych kryteriów; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem prac egzaminacyjnych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 1 | 12 | |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu (w tym 1 godzina przeznaczona jest na przeprowadzenie testu zaliczającego część I szkolenia) | 4 | ||||
Razem godzin | 25 |
2) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.
3) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »