Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposób prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz tryb wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.47.452

Akt utracił moc
Wersja od: 30 marca 2006 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 5 marca 2004 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Ustala się ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie:
1)
sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum:
a)
w części obejmującej przedmioty humanistyczne, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
b)
w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3)
egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
4)
egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język grecki i kultura antyczna, język łaciński i kultura antyczna, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
5) 1
egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
6)
egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
7) 2
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których kształcenie odbywa się w zasadniczych szkołach zawodowych i w szkołach policealnych kształcących w tych samych zawodach, w których kształcą zasadnicze szkoły zawodowe, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
8) 3
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których kształcenie odbywa się w technikach, technikach uzupełniających oraz szkołach policealnych kształcących w zawodach innych niż zawody, w których kształcą zarówno zasadnicze szkoły zawodowe, jak i szkoły policealne, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia.
1.
Osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów, zwany dalej "wnioskiem", zawierający następujące dane:
1)
imiona i nazwisko;
2)
datę i miejsce urodzenia;
3)
numer PESEL;
4)
adres zamieszkania;
5)
nazwę i adres miejsca pracy;
6)
określenie zakresu, w którym chce być egzaminatorem.
2.
Do wniosku dołącza się:
1)
urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 9c ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą";
2)
urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 2 ustawy;
3)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966 i Nr 213, poz. 2081).
3.
Osoba będąca przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do wniosku dołącza:
1)
dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy;
2)
urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji i stażu pracy, o których mowa w art. 9c ust. 4 pkt 2 ustawy;
3)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2 - 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
4.
Do wniosku dołącza się także zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285) - w przypadku wpisania osoby zainteresowanej do ewidencji egzaminatorów.
5.
Wniosek składa się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej "komisją okręgową".
Wpis do ewidencji egzaminatorów następuje po stwierdzeniu spełniania wymagań i warunków, o których mowa w art. 9c ust. 3 lub 4 ustawy, oraz ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zakończonego egzaminem, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy.
Osoba, która jest wpisana do ewidencji egzaminatorów w określonym zakresie i ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów w innym zakresie, odbywając szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów, po uzgodnieniu z dyrektorem okręgowej komisji egzaminacyjnej, może nie uczestniczyć w zajęciach z zakresu tych bloków tematycznych, które zrealizowała w ramach ukończonego szkolenia.
Wpis w ewidencji egzaminatorów obejmuje:
1)
imiona i nazwisko egzaminatora;
2)
datę i miejsce urodzenia;
3)
numer PESEL;
4)
adres zamieszkania;
5)
wskazanie zakresu, w którym jest egzaminatorem;
6)
datę wpisu do ewidencji egzaminatorów;
7)
nadany przez komisję okręgową:
a)
w przypadku egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminu maturalnego - indywidualny dziewięciocyfrowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno:
-
jednocyfrowy kod komisji okręgowej,
-
trzycyfrowy kod odpowiednio sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,
-
pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
b)
w przypadku egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe:
-
indywidualny siedmioznakowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno jednocyfrowy kod komisji okręgowej, znak "-" i pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
-
ośmioznakowy kod uprawnienia, zawierający kolejno pięć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, znak "/" i dwie ostatnie cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.
Ewidencja egzaminatorów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
Skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów następuje na wniosek egzaminatora złożony do dyrektora właściwej komisji okręgowej albo z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 5 pkt 2-4 ustawy.
1.
W przypadku zmiany miejsca zamieszkania egzaminatora powodującej zmianę właściwości komisji okręgowej egzaminator składa:
1)
do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania - wniosek o skreślenie z ewidencji egzaminatorów;
2)
do komisji okręgowej właściwej ze względu na obecne miejsce zamieszkania - wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1. Do wniosku dołącza się oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, a w przypadku osoby będącej przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego - także dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy.
3.
Komisja okręgowa właściwa ze względu na obecne miejsce zamieszkania egzaminatora zwraca się do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora z wnioskiem o przekazanie dokumentów dotyczących egzaminatora, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 albo ust. 3 pkt 2, oraz informacji potwierdzającej ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów. Komisja okręgowa właściwa ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora przekazuje dokumentację, której dotyczy wniosek, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
1Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę sprawdzianu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie,

b) przygotowaniem do sprawdzianu,

c) przekazywaniem wyników sprawdzianu;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na sprawdzianieW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania

sprawdzianu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na sprawdzianie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do

przeprowadzania sprawdzianu.

12
3Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać

je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

214
4Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

11
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu2
Razem godzin25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
1Egzamin w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczneW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do

przeprowadzania egzaminu.

12
3Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać

je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

214
4Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

11
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne2
Razem godzin25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE1)

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
1Egzamin w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno -przyrodniczeW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do

przeprowadzania egzaminu.

12
3Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać

je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

214
4Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

11
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno - przyrodnicze2
Razem godzin25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA I ASTRONOMIA, GEOGRAFIA, INFORMATYKA1)

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
1Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie

egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatykaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

25
3Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań

otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

19
4Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu

maturalnego;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

11
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka4
Razem godzin25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, WIEDZA O TAŃCU, JĘZYK GRECKI I KULTURA ANTYCZNA, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA1)

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
1Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie

egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język grecki i kultura antyczna, język łaciński i kultura antycznaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

25
3Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań

otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

213
4Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu

maturalnego;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

11
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język grecki i kultura antyczna, język łaciński i kultura antyczna4
Razem godzin30
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  5 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
12345
1Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie

egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalnyW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2 5
3Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań

otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

210
4Konstruowanie tematów do części ustnej egzaminu maturalnegoW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować ogólne zasady konstruowania tematów do części

ustnej egzaminu maturalnego;

2) konstruować tematy do części ustnej egzaminu maturalnego.

2 4
5Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnegoW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów;

2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości

i umiejętności zdającego;

3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.

1 6
6Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu

maturalnego;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny 4
Razem godzin40
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
1Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie

egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu - język obcy nowożytnyW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

25
3Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań

otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

210
4Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnegoW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) oceniać prezentację zdającego według ustalonych kryteriów;

2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i

umiejętności zdającego;

3) uzasadniać ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.

16
5Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu

maturalnego;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

11
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny4
Razem godzin34
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

  6 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH ORAZ W SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W TYCH SAMYCH ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
Część I2)
1Egzamin w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem

egzaminu;

7) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu;

8) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na egzaminieW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.

22
3Sprawdzanie i ocenianie zadań egzaminacyjnychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania planu działania sporządzonego w

formie pisemnej w zadaniu praktycznym według ustalonych kryteriów;

2) opisać i stosować zasady oceniania operacji i czynności związanych

z wykonaniem zadania praktycznego według ustalonych kryteriów;

3) opisać i stosować zasady oceniania ustnych wypowiedzi zdających

(prezentowanie) w etapie praktycznym egzaminu według ustalonych

kryteriów;

4) wyjaśnić zasady ustalania wyniku egzaminu;

5) współpracować z innymi egzaminatorami.

15
4Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

11
Część II3)
5Ocenianie wykonywania zadań egzaminacyjnych w etapie praktycznym4)W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić umiejętności sprawdzane w etapie praktycznym egzaminu w

danym zawodzie, ujęte w standardach wymagań będących podstawą

przeprowadzania egzaminu;

2) rozpoznawać i oceniać operacje i czynności wykonywane przez

zdających ujęte w karcie obserwacji, według ustalonych kryteriów;

3) oceniać wypowiedzi pisemne i ustne zdających;

4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem, obserwacją i

ocenianiem wykonywania zadania praktycznego;

5) współpracować z innymi egzaminatorami.

-20
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu (składający się z części teoretycznej i części praktycznej; część praktyczna jest przeprowadzana w grupach liczących nie więcej niż 6 osób)6
Razem godzin40
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.

3) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.

4) Należy zorganizować pełną obserwację wykonania zadania praktycznego na stanowisku egzaminacyjnym w grupach liczących nie więcej niż 12 osób.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

  7 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W TECHNIKACH, TECHNIKACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ORAZ SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W ZAWODACH INNYCH NIŻ ZAWODY, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZARÓWNO ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE, JAK I SZKOŁY POLICEALNE1)

Lp.Blok tematycznyCele szkoleniaLiczba godzin szkolenia
wykładyćwiczenia
12345
Część I2)
1Egzamin w systemie oceniania i egzaminowaniaW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem

egzaminu;

7) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu;

8) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2-
2Zadania na egzaminieW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.

2 2
3Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Część II3)
4Sprawdzanie i ocenianie prac egzaminacyjnychW wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania prac egzaminacyjnych według

ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem prac

egzaminacyjnych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

112
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu (w tym 1 godzina przeznaczona jest na przeprowadzenie testu zaliczającego część I szkolenia) 4
Razem godzin25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.

3) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.

1 § 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
2 § 1 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
3 § 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
4 § 3a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
5 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
6 Załącznik nr 8 tytuł zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
7 Załącznik nr 9 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.