Ramowe statuty publicznych szkół i placówek artystycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1646

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 listopada 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 5 listopada 2014 r.
w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Określa się ramowy statut:
1)
publicznej szkoły artystycznej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Publiczne szkoły artystyczne, publiczne placówki artystyczne oraz zespoły tych szkół i placówek dostosują statuty do wymogów wynikających z rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY STATUT

PUBLICZNEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ

§  1.
1.
Statut publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej "szkołą", określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:
1)
określenie typu szkoły;
2)
w przypadku szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury - określenie kierunku kształcenia;
3)
numer porządkowy szkoły, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4)
imię szkoły, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby szkoły.
2.
Nazwa szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury może zawierać określenie odpowiednio: "Policealne Studium" albo "Pomaturalne Studium".
3.
Nazwa szkoły może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
4.
Nazwa szkoły filialnej zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w .............................".
5.
Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6.
Szkole imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
7.
Nazwa zespołu szkół zawiera:
1)
określenie "Zespół Szkół";
2)
określenie kierunku kształcenia;
3)
numer porządkowy zespołu, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4)
imię zespołu, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby zespołu.
8.
Nazwa zespołu szkół muzycznych składającego się ze szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej II stopnia albo ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia może zawierać określenie odpowiednio: "Szkoła Muzyczna I i II stopnia" albo "Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia".
9.
Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.
10.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
§  2.
W statucie szkoły wymienia się:
1)
organ prowadzący szkołę;
2)
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§  3.
Statut szkoły określa:
1)
cele i zadania szkoły wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa, z uwzględnieniem programu wychowawczego szkoły, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska;
2)
szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;
3)
organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi;
4)
formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5)
sposób współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6)
zadania wydziałów, sekcji i zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych, o których mowa w § 15, jeżeli takie wydziały, sekcje lub zespoły zostały w szkole utworzone;
7)
sposób współdziałania szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
§  4.
Statut szkoły może określać:
1)
organizację innych niż obowiązkowe zajęć edukacyjnych dla uczniów, wynikających ze szkolnego planu nauczania, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb uczniów w zakresie rozwoju artystycznego;
2)
organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
§  5.
Statut szkoły określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a)
dyrektor szkoły,
b)
rada pedagogiczna,
c)
samorząd uczniowski,
d)
rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone;
2)
zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  6.
Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem § 7-10.
§  7.
W statucie szkoły wymienia się odpowiednio: cykle kształcenia, zawody, w których kształci szkoła, działy, specjalności i specjalizacje.
§  8.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 12 ust. 3.
§  9.
Szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, zgodnie z art. 67 ust. 3-6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Organizację świetlicy określa statut szkoły.
§  10.
Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może zorganizować internat. Organizację internatu określa statut szkoły.
§  11.
1.
Szkoła organizuje bibliotekę.
2.
Statut szkoły określa organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły.
§  12.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.
2.
Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, a w przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - specjalistyczna jednostka nadzoru utworzona na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§  13.
Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem § 14-16.
§  14.
1.
Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące lub w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2.
Stanowisko drugiego wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 800 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3.
Stanowisko kierownika sekcji może być utworzone w szkole, w której jest zatrudnionych co najmniej 6 nauczycieli nauczających tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
4.
Stanowisko kierownika wydziału może być utworzone w szkole, w której w ramach danego wydziału nie utworzono stanowiska kierownika sekcji.
5.
Dyrektor szkoły może, w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę, a w przypadku szkoły prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - po uzyskaniu pozytywnej opinii specjalistycznej jednostki nadzoru utworzonej na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§  15.
1.
Nauczyciele mogą wchodzić w skład wydziałów lub sekcji.
2.
Pracą wydziału lub sekcji kieruje kierownik wydziału lub sekcji, z zastrzeżeniem § 14 ust. 3 i 4.
3.
Nauczyciele mogą wchodzić w skład zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych.
4.
Pracą zespołu przedmiotowego lub problemowo-zadaniowego kieruje przewodniczący zespołu powoływany przez dyrektora szkoły.
§  16.
1.
Dyrektor szkoły, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące, powierza każdą klasę opiece nauczyciela wychowawcy.
2.
Zakres zadań nauczyciela wychowawcy określa statut szkoły.
§  17.
Statut szkoły określa:
1)
sposób sprawowania opieki nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych i innych zajęć edukacyjnych,
2)
sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,
3)
zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich podczas przerw między zajęciami w szkole, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące

- odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów.

§  18.
Statut szkoły określa:
1)
prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
2)
obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
a)
udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,
b)
usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
c)
dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju w przypadku, gdy obowiązek noszenia jednolitego stroju został wprowadzony,
d)
warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
3)
przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów, lub przypadki, w których dyrektor szkoły, w której uczeń realizuje obowiązek szkolny, może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
4)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
§  19.
1.
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach państwowych.
2.
Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.
3.
Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu.
§  20.
Statut szkoły może określać formy i zasady ceremoniału szkolnego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY STATUT

PUBLICZNEJ PLACÓWKI ARTYSTYCZNEJ - OGNISKA ARTYSTYCZNEGO

§  1.
1.
Statut publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego, zwanej dalej "placówką", określa nazwę placówki. Nazwa placówki zawiera:
1)
określenie "Ognisko";
2)
określenie kierunku kształcenia;
3)
numer porządkowy placówki, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4)
imię placówki, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby placówki.
2.
Nazwa placówki może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
3.
Nazwa placówki wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej placówki.
4.
Nazwa placówki filialnej zawiera nazwę placówki, której placówka filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w ..........................".
5.
Nazwa placówki jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6.
Placówce imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady placówki lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§  2.
W statucie placówki wymienia się:
1)
organ prowadzący placówkę;
2)
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§  3.
Statut placówki określa:
1)
cele i zadania placówki wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa;
2)
szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;
3)
organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli placówka taką działalność prowadzi;
4)
formy opieki nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5)
sposób współdziałania placówki z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6)
sposób współdziałania placówki z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
§  4.
Statut placówki określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów placówki, którymi są:
a)
dyrektor placówki,
b)
rada pedagogiczna,
c)
samorząd uczniowski,
d)
rada placówki oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone;
2)
zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  5.
W statucie placówki wymienia się odpowiednio: specjalności i działy.
§  6.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 8 ust. 3.
§  7.
1.
Placówka może zorganizować bibliotekę.
2.
Statut placówki określa organizację biblioteki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki.
§  8.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki opracowany przez dyrektora placówki, z uwzględnieniem przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
2.
Arkusz organizacji placówki zatwierdza organ prowadzący placówkę.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji placówki dyrektor placówki ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§  9.
Statut placówki określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników.
§  10.
1.
Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w placówce, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2.
Dyrektor placówki może utworzyć inne stanowiska kierownicze, w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą organu prowadzącego placówkę.
§  11.
Statut placówki określa sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć w placówce oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem placówki, odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów.
§  12.
Statut placówki określa:
1)
prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
2)
obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
a)
udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,
b)
usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
c)
warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki;
3)
przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów;
4)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 31 sierpnia 2005 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. Nr 181, poz. 1507 oraz z 2011 r. Nr 89, poz. 511), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7 i 811).