Ramowe statuty placówek publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.52.466

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 marca 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 7 marca 2005 r.
w sprawie ramowych statutów placówek publicznych

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje:
Określa się ramowe statuty publicznych:
1)
placówki wychowania pozaszkolnego, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
szkolnego schroniska młodzieżowego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
młodzieżowego ośrodka wychowawczego, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
młodzieżowego ośrodka socjoterapii, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5)
specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6)
specjalnego ośrodka wychowawczego, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7)
ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8)
bursy, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9)
domu wczasów dziecięcych, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia.
Publiczne placówki, o których mowa w § 1, dostosują statuty do wymogów wynikających z rozporządzenia w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 września 1993 r. w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz. U. Nr 95, poz. 434, z 1996 r. Nr 44, poz. 192, z 1997 r. Nr 75, poz. 473 oraz z 2003 r. Nr 132, poz. 1226);
2)
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lutego 1994 r. w sprawie rodzajów i zasad działania publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz ramowych statutów tych placówek (Dz. U. Nr 41, poz. 156 oraz z 1999 r. Nr 67, poz. 758).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 134, poz. 1426).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ PLACÓWKI WYCHOWANIA POZASZKOLNEGO

§  1.
1.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa nazwę placówki, która zawiera:
1)
określenie rodzaju placówki;
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy placówki, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna placówka wychowania pozaszkolnego;
3)
nazwę własną, jeżeli nazwę taką placówka posiada;
4)
imię placówki, jeżeli imię takie nadano;
5)
oznaczenie siedziby placówki.
2.
Nazwa filii placówki wychowania pozaszkolnego zawiera nazwę placówki wychowania pozaszkolnego, której filia jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w ...".
3.
Nazwa placówki wychowania pozaszkolnego wchodzącej w skład zespołu szkół lub placówek składa się z nazwy zespołu i nazwy tej placówki.
4.
Placówce wychowania pozaszkolnego nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady placówki.
5.
Nazwa placówki wychowania pozaszkolnego jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
1.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa szczegółowe cele i zadania placówki oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem potrzeb środowiska lokalnego.
2.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa formy współpracy placówki z rodzinami wychowanków, szkołami, innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem lokalnym.
§  3.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów placówki;
2)
zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  4.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa organizację placówki.
§  5.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników placówki, w szczególności zadań realizowanych poza siedzibą placówki, na terenie szkół, placówek oraz w lokalnych środowiskach wychowawczych.
§  6.
1.
Dyrektor placówki wychowania pozaszkolnego, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
2.
W placówce wychowania pozaszkolnego posiadającej filię tworzy się stanowisko kierownika filii.
§  7.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa szczegółowe zasady udziału dzieci i młodzieży w zajęciach organizowanych przez placówkę.
§  8.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa warunki pobytu w placówce, zapewniające wychowankom bezpieczeństwo, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
§  9.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa szczegółowe zasady rekrutacji dzieci i młodzieży do placówki.
§  10.
Statut placówki wychowania pozaszkolnego określa:
1)
prawa i obowiązki dzieci i młodzieży uczestniczących w zajęciach organizowanych przez placówkę;
2)
tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw dziecka;
3)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec wychowanków oraz tryb odwoływania się od kary;
4)
przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora placówki do skreślenia wychowanka z listy wychowanków uczestniczących w zajęciach organizowanych przez placówkę.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO SZKOLNEGO SCHRONISKA MŁODZIEŻOWEGO

§  1.
1.
Statut szkolnego schroniska młodzieżowego określa nazwę schroniska, która zawiera:
1)
określenie "Szkolne Schronisko Młodzieżowe";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy schroniska, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno schronisko;
3)
imię schroniska, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby schroniska.
2.
Nazwa filii szkolnego schroniska młodzieżowego zawiera nazwę schroniska, któremu filia jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w ...".
3.
Nazwa szkolnego schroniska młodzieżowego wchodzącego w skład zespołu szkół lub placówek składa się z nazwy zespołu i nazwy tego schroniska.
4.
Szkolnemu schronisku młodzieżowemu nadaje imię organ prowadzący, na wniosek dyrektora schroniska.
5.
Nazwa szkolnego schroniska młodzieżowego jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6.
Na budynku szkolnego schroniska młodzieżowego umieszcza się trójkątną tablicę o wymiarach 60 x 60 x 60 cm, z napisem "Szkolne Schronisko Młodzieżowe" wykonanym dużymi białymi literami na zielonym tle.
§  2.
Statut szkolnego schroniska młodzieżowego określa rodzaj, szczegółowe cele i zadania schroniska oraz sposób wykonywania tych zadań.
§  3.
1.
Statut szkolnego schroniska młodzieżowego określa:
1)
szczegółowe kompetencje dyrektora schroniska;
2)
zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników schroniska.
2.
W szkolnym schronisku młodzieżowym posiadającym filię tworzy się stanowisko kierownika filii.
§  4.
Statut szkolnego schroniska młodzieżowego określa:
1)
godziny rozpoczęcia i zakończenia doby w schronisku;
2)
system rezerwacji miejsc noclegowych;
3)
zakres odpowiedzialności schroniska za przedmioty wartościowe oraz pieniądze wnoszone do schroniska przez osoby korzystające ze schroniska.
§  5.
Statut szkolnego schroniska młodzieżowego określa:
1)
prawa dzieci i młodzieży przebywających w schronisku;
2)
tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw dziecka;
3)
obowiązki dzieci i młodzieży przebywających w schronisku.
§  6.
Szczegółowe zasady organizacji i sposób korzystania ze szkolnego schroniska młodzieżowego określa regulamin schroniska, opracowany przez dyrektora schroniska.
§  7.
W szkolnym schronisku młodzieżowym w widocznym i dostępnym miejscu umieszcza się:
1)
ekspozycję i materiały informacyjne o regionie;
2)
informację turystyczną, wykaz niezbędnych numerów telefonów, informację o rozkładzie jazdy komunikacji publicznej oraz o dostępnej bazie żywieniowej, a także informację o lokalizacji obiektów kulturalnych i sportowych;
3)
statut i regulamin schroniska, cennik opłat za korzystanie ze schroniska oraz książkę życzeń i zażaleń.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO

§  1.
1.
Statut młodzieżowego ośrodka wychowawczego określa nazwę ośrodka, która zawiera:
1)
określenie "Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy ośrodka, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden młodzieżowy ośrodek wychowawczy;
3)
imię ośrodka, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby ośrodka.
2.
Młodzieżowemu ośrodkowi wychowawczemu nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady ośrodka lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu wychowanków.
3.
Nazwa młodzieżowego ośrodka wychowawczego jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
1.
Statut młodzieżowego ośrodka wychowawczego określa szczegółowe cele i zadania ośrodka oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem zadań profilaktyczno-wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, w tym wynikających z indywidualnych programów pracy z wychowankami.
2.
Statut młodzieżowego ośrodka wychowawczego określa formy współpracy ośrodka z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków, właściwymi instytucjami oraz ze środowiskiem lokalnym.
§  3.
1.
Statut młodzieżowego ośrodka wychowawczego określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów ośrodka;
2)
zasady współdziałania organów ośrodka oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
2.
W przypadku gdy w młodzieżowym ośrodku wychowawczym nie została utworzona rada ośrodka, statut określa sprawy, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady ośrodka, zasięga opinii rady rodziców i samorządu wychowanków.
§  4.
Statut młodzieżowego ośrodka wychowawczego określa organizację ośrodka.
§  5.
Statut młodzieżowego ośrodka wychowawczego określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników ośrodka.
§  6.
1.
W młodzieżowym ośrodku wychowawczym zatrudniającym więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
2.
Dyrektor młodzieżowego ośrodka wychowawczego, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  7.
Statut młodzieżowego ośrodka wychowawczego określa warunki pobytu w ośrodku, zapewniające wychowankom bezpieczeństwo i zaspokojenie ich potrzeb, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.
§  8.
Statut młodzieżowego ośrodka wychowawczego określa:
1)
prawa i obowiązki wychowanków, w tym wynikające z indywidualnych programów pracy z wychowankami;
2)
tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka;
3)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec wychowanków oraz tryb odwoływania się od kary.
§  9.
Młodzieżowy ośrodek wychowawczy może posiadać własny sztandar.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA SOCJOTERAPII

§  1.
1.
Statut młodzieżowego ośrodka socjoterapii określa nazwę ośrodka, która zawiera:
1)
określenie "Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy ośrodka, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden młodzieżowy ośrodek socjoterapii;
3)
imię ośrodka, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby ośrodka.
2.
Młodzieżowemu ośrodkowi socjoterapii nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady ośrodka lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu wychowanków.
3.
Nazwa młodzieżowego ośrodka socjoterapii jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
1.
Statut młodzieżowego ośrodka socjoterapii określa szczegółowe cele i zadania ośrodka oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem zadań profilaktyczno-wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, w tym wynikających z indywidualnych programów pracy z wychowankami.
2.
Statut młodzieżowego ośrodka socjoterapii określa formy współpracy ośrodka z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków, właściwymi instytucjami oraz ze środowiskiem lokalnym.
§  3.
1.
Statut młodzieżowego ośrodka socjoterapii określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów ośrodka;
2)
zasady współdziałania organów ośrodka oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
2.
W przypadku gdy w młodzieżowym ośrodku socjoterapii nie została utworzona rada ośrodka, statut określa sprawy, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady ośrodka, zasięga opinii rady rodziców i samorządu wychowanków.
§  4.
Statut młodzieżowego ośrodka socjoterapii określa organizację ośrodka.
§  5.
Statut młodzieżowego ośrodka socjoterapii określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników ośrodka.
§  6.
1.
W młodzieżowym ośrodku socjoterapii zatrudniającym więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
2.
Dyrektor młodzieżowego ośrodka socjoterapii, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  7.
Statut młodzieżowego ośrodka socjoterapii określa warunki pobytu w ośrodku, zapewniające wychowankom bezpieczeństwo i zaspokojenie ich potrzeb, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.
§  8.
Statut młodzieżowego ośrodka socjoterapii określa:
1)
prawa i obowiązki wychowanków, w tym wynikające z indywidualnych programów pracy z wychowankami;
2)
tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka;
3)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec wychowanków oraz tryb odwoływania się od kary.
§  9.
Młodzieżowy ośrodek socjoterapii może posiadać własny sztandar.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO

§  1.
1.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa nazwę ośrodka, która zawiera:
1)
określenie "Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy ośrodka, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy;
3)
nazwę własną, jeżeli nazwę taką ośrodek posiada;
4)
imię ośrodka, jeżeli imię takie nadano;
5)
oznaczenie siedziby ośrodka.
2.
Specjalnemu ośrodkowi szkolno-wychowawczemu nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady ośrodka.
3.
Nazwa specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
4.
W nazwie specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie "specjalny".
§  2.
1.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa szczegółowe cele i zadania ośrodka, w szczególności wychowawcze, edukacyjne, profilaktyczne i terapeutyczne, w tym wynikające z indywidualnych programów edukacyjnych realizowanych z wychowankami, oraz sposób wykonywania tych zadań.
2.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa formy współpracy ośrodka z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków oraz ze środowiskiem lokalnym.
§  3.
1.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów ośrodka;
2)
zasady współdziałania organów ośrodka oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
2.
W przypadku gdy w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym nie została utworzona rada ośrodka, statut określa sprawy, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady ośrodka, zasięga opinii rady rodziców i samorządu wychowanków.
§  4.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa organizację ośrodka.
§  5.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników ośrodka, z uwzględnieniem zadań realizowanych poza siedzibą ośrodka.
§  6.
1.
W specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym zatrudniającym więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
2.
Dyrektor specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  7.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa warunki pobytu w ośrodku, zapewniające wychowankom bezpieczeństwo i zaspokojenie ich potrzeb, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.
§  8.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa szczegółowe zasady rekrutacji dzieci i młodzieży do ośrodka.
§  9.
Statut specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego określa:
1)
prawa i obowiązki wychowanków;
2)
tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka.
§  10.
Specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy może posiadać własny sztandar.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO SPECJALNEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO

§  1.
1.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa nazwę ośrodka, która zawiera:
1)
określenie "Specjalny Ośrodek Wychowawczy";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy ośrodka, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden specjalny ośrodek wychowawczy;
3)
imię ośrodka, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby ośrodka.
2.
Specjalnemu ośrodkowi wychowawczemu nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady ośrodka.
3.
Nazwa specjalnego ośrodka wychowawczego jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
4.
W nazwie specjalnego ośrodka wychowawczego umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie "specjalny".
§  2.
1.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa szczegółowe cele i zadania ośrodka, w szczególności wychowawcze, profilaktyczne i terapeutyczne, w tym wynikające z indywidualnych programów pracy z wychowankami, oraz sposób wykonywania tych zadań.
2.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa formy współpracy ośrodka z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków, szkołami, do których uczęszczają wychowankowie, oraz ze środowiskiem lokalnym.
§  3.
1.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów ośrodka;
2)
zasady współdziałania organów ośrodka oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
2.
W przypadku gdy w specjalnym ośrodku wychowawczym nie została utworzona rada ośrodka, statut określa sprawy, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady ośrodka, zasięga opinii rady rodziców i samorządu wychowanków.
§  4.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa organizację ośrodka.
§  5.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników ośrodka, z uwzględnieniem zadań realizowanych poza siedzibą ośrodka.
§  6.
1.
W specjalnym ośrodku wychowawczym zatrudniającym więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
2.
Dyrektor specjalnego ośrodka wychowawczego, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  7.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa warunki pobytu w ośrodku, zapewniające wychowankom bezpieczeństwo i zaspokojenie ich potrzeb, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.
§  8.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa szczegółowe zasady rekrutacji dzieci i młodzieży do ośrodka.
§  9.
Statut specjalnego ośrodka wychowawczego określa:
1)
prawa i obowiązki wychowanków;
2)
tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka;
3)
przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora ośrodka do skreślenia wychowanka z listy wychowanków.
§  10.
Specjalny ośrodek wychowawczy może posiadać własny sztandar.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO OŚRODKA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZEGO

§  1.
1.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa nazwę ośrodka, która zawiera:
1)
określenie "Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy ośrodka, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy;
3)
imię ośrodka, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby ośrodka.
2.
Ośrodkowi rewalidacyjno-wychowawczemu nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady ośrodka.
3.
Nazwa ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
1.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa szczegółowe cele i zadania ośrodka oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem wspomagania rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych.
2.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa formy współpracy ośrodka z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków.
§  3.
1.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów ośrodka;
2)
zasady współdziałania organów ośrodka oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
2.
W przypadku gdy w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym nie została utworzona rada ośrodka, statut określa sprawy, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady ośrodka, zasięga opinii rady rodziców.
§  4.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa organizację ośrodka.
§  5.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników ośrodka.
§  6.
Dyrektor ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  7.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa warunki pobytu w ośrodku, zapewniające wychowankom bezpieczeństwo i zaspokojenie ich potrzeb, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.
§  8.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa szczegółowe zasady rekrutacji dzieci i młodzieży do ośrodka.
§  9.
Statut ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego określa czas pracy ośrodka.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ BURSY

§  1.
1.
Statut bursy określa nazwę bursy, która zawiera:
1)
określenie "Bursa";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy bursy, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna bursa;
3)
imię bursy, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby bursy.
2.
Bursie nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady bursy lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu wychowanków.
3.
Nazwa bursy jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
1.
Statut bursy określa szczegółowe cele i zadania bursy, w szczególności w zakresie opieki wychowawczej, pomocy wychowankom w nauce i rozwijaniu ich zainteresowań, oraz sposób wykonywania tych zadań.
2.
Statut bursy określa formy współpracy bursy z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków oraz ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie.
§  3.
1.
Statut bursy określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów bursy;
2)
zasady współdziałania organów bursy oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
2.
W przypadku gdy w bursie nie została utworzona rada bursy, statut określa sprawy, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady bursy, zasięga opinii rady rodziców i samorządu wychowanków.
§  4.
Statut bursy określa organizację bursy, z uwzględnieniem organizacji zajęć dla wychowanków.
§  5.
Statut bursy określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników bursy.
§  6.
Dyrektor bursy, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  7.
Statut bursy określa warunki pobytu w bursie, zapewniające wychowankom bezpieczeństwo i zaspokojenie ich potrzeb, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.
§  8.
Statut bursy określa zakres pomocy wychowankom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania.
§  9.
Statut bursy określa szczegółowe zasady rekrutacji wychowanków do bursy, uwzględniając w szczególności sytuację materialną wychowanków oraz potrzeby wychowanków wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania.
§  10.
Statut bursy określa:
1)
prawa i obowiązki wychowanków;
2)
tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka;
3)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec wychowanków oraz tryb odwoływania się od kary;
4)
przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora bursy do skreślenia wychowanka z listy wychowanków.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO DOMU WCZASÓW DZIECIĘCYCH

§  1.
1.
Statut domu wczasów dziecięcych określa nazwę placówki, która zawiera:
1)
określenie "Dom Wczasów Dziecięcych";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy domu wczasów dziecięcych, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden dom wczasów dziecięcych;
3)
imię domu wczasów dziecięcych, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby domu wczasów dziecięcych.
2.
Nazwa domu wczasów dziecięcych wchodzącego w skład zespołu szkół lub placówek składa się z nazwy zespołu i nazwy tego domu wczasów dziecięcych.
3.
Domowi wczasów dziecięcych nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady pedagogicznej.
4.
Nazwa domu wczasów dziecięcych jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
Statut domu wczasów dziecięcych określa szczegółowe cele i zadania domu wczasów dziecięcych oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem:
1)
zakresu i sposobu realizacji zadań edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych i specjalistycznych;
2)
zasad organizacji pobytu wychowanków w domu wczasów dziecięcych, odpowiednio do ich potrzeb;
3)
okresu pobytu wychowanków w domu wczasów dziecięcych.
§  3.
Statut domu wczasów dziecięcych określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów domu wczasów dziecięcych;
2)
zasady współdziałania organów domu wczasów dziecięcych oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  4.
Statut domu wczasów dziecięcych określa organizację domu wczasów dziecięcych.
§  5.
Statut domu wczasów dziecięcych określa zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników domu wczasów dziecięcych.
§  6.
Dyrektor domu wczasów dziecięcych, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  7.
Statut domu wczasów dziecięcych określa warunki pobytu w domu wczasów dziecięcych, zapewniające wychowankom bezpieczeństwo i zaspokojenie ich potrzeb, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.
§  8.
Statut domu wczasów dziecięcych określa szczegółowe zasady rekrutacji dzieci i młodzieży do domu wczasów dziecięcych, uwzględniając w szczególności potrzeby dzieci i młodzieży z terenów zagrożonych ekologicznie, wymagających wyrównywania szans edukacyjnych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania lub z rodzin dysfunkcyjnych.
§  9.
Statut domu wczasów dziecięcych określa:
1)
prawa i obowiązki wychowanków;
2)
tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka;
3)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec wychowanków oraz tryb odwoływania się od kary;
4)
przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora domu wczasów dziecięcych do skreślenia wychowanka z listy wychowanków.