Rada Europy-Polska. Konwencja Rady Europy o koprodukcji filmowej (poprawiona). Rotterdam.2007.01.30.
Dz.U.2019.1913
Akt obowiązującyKONWENCJA
Rady Europy o koprodukcji filmowej (poprawiona),
sporządzona w Rotterdamie dnia 30 stycznia 2017 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
Dnia 30 stycznia 2017 r. w Rotterdamie została sporządzona Konwencja Rady Europy o koprodukcji filmowej (poprawiona), w następującym brzmieniu:
Przekład
Konwencja Rady Europy o koprodukcji filmowej (poprawiona)
Preambuła
Państwa członkowskie Rady Europy oraz inne państwa będące Stronami Europejskiej konwencji kulturalnej (STE nr 18), sygnatariusze niniejszej Konwencji,
Biorąc pod uwagę, że celem Rady Europy jest osiągnięcie większej jedności między jej członkami, w szczególności ochrona i promowanie ideałów i zasad, które stanowią ich wspólne dziedzictwo;
Zważywszy, że swoboda twórcza i wolność wypowiedzi stanowią główne elementy tych zasad;
Zważywszy, że promowanie różnorodności kulturowej poszczególnych państw europejskich jest jednym z celów Europejskiej konwencji kulturalnej;
Mając na uwadze Konwencję UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego (Paryż, 20 października 2005 roku), w której uznano różnorodność kulturową za nieodłączną cechę ludzkości i która ma na celu wzmocnienie procesu tworzenia, produkcji, rozpowszechniania, dystrybucji i korzystania z form wyrazu kulturowego;
Zważywszy, że koprodukcja filmowa, jako narzędzie twórczości i wyrazu różnorodności kulturowej w skali światowej, powinna ulec wzmocnieniu;
Świadome, że film jest ważnym środkiem wyrazu kulturowego i artystycznego, który odgrywa istotną rolę w obronie wolności wypowiedzi, różnorodności i kreatywności, a także obywatelstwa demokratycznego;
Zdecydowane rozwijać te zasady i przypominając zalecenia Komitetu Ministrów dla państw członkowskich dotyczące kina oraz dziedziny audiowizualnej, a w szczególności Zalecenie Rec (86)3 w sprawie wspierania produkcji audiowizualnej w Europie i Zalecenie CM/Rec (2009)7 w sprawie krajowej polityki filmowej i różnorodności form wyrazu kulturowego;
Uznając, że Uchwała Res (88)15 ustanawiająca Europejski Fundusz Wspierania Koprodukcji i Rozpowszechniania Utworów Kinematograficznych i Audiowizualnych "Eurimages" została zmieniona, aby umożliwić przystąpienie państw niebędących członkami;
Zdecydowane, aby osiągnąć te cele dzięki wspólnemu wysiłkowi w rozwijaniu współpracy i określaniu zasad dostosowanych do wszystkich koprodukcji filmowych;
Zważywszy, że przyjęcie wspólnych zasad zmierza do zmniejszenia ograniczeń i ułatwia współpracę w dziedzinie koprodukcji filmowej;
Biorąc pod uwagę ewolucję technologiczną, ekonomiczną i finansową, której doświadczył przemysł filmowy od otwarcia do podpisu Europejskiej konwencji o koprodukcji filmowej (STE nr 147) w 1992 roku;
W przekonaniu, że ten rozwój powoduje konieczność poprawy Konwencji z 1992 roku, tak aby zapewnić nieprzerwaną przydatność i skuteczność tych ram dla koprodukcji filmowej;
Uznając, że niniejsza Konwencja ma na celu zastąpienie Europejskiej konwencji o koprodukcji filmowej,
uzgodniły, co następuje:
- Postanowienia ogólne
- Postanowienia ogólne
- Cel Konwencji
Strony niniejszej Konwencji zobowiązują się do promowania rozwoju międzynarodowej koprodukcji filmowej, zgodnie z poniższymi postanowieniami.
- Zakres
W każdym przypadku, niniejszą Konwencję stosuje się wyłącznie pod warunkiem, że utwór odpowiada definicji utworu kinematograficznego oficjalnie koprodukowanego, w rozumieniu artykułu 3 litera c.
W przypadku koprodukcji wielostronnych, postanowienia niniejszej Konwencji mają moc nadrzędną w stosunku do postanowień umów dwustronnych zawartych między Stronami Konwencji. Postanowienia dotyczące koprodukcji dwustronnych pozostają w mocy, jeżeli nie są one sprzeczne z postanowieniami niniejszej Konwencji.
- Definicje
Dla celów niniejszej Konwencji:
- Zasady mające zastosowanie do koprodukcji
- Zasady mające zastosowanie do koprodukcji
- Równoważność z filmami krajowymi
- Warunki uzyskania statusu koprodukcji
- Proporcje wkładów koproducentów
- Prawa koproducentów do utworu kinematograficznego
- Wkład techniczny i artystyczny
- Koprodukcje finansowe
- Ogólna równowaga
- Wjazd i pobyt
Zgodnie z obowiązującym prawem, przepisami i zobowiązaniami międzynarodowymi, każda ze Stron ułatwi wjazd i pobyt, a także wydanie pozwoleń na pracę na jej terytorium personelowi technicznemu i artystycznemu innych Stron uczestniczących w koprodukcji. Podobnie, każda ze Stron zezwoli na czasowy wwóz i wywóz sprzętu potrzebnego do produkcji i dystrybucji utworów kinematograficznych realizowanych w ramach niniejszej Konwencji.
- Państwa koprodukujące w napisach filmu
- Eksport
W przypadku eksportu utworu kinematograficznego zrealizowanego w koprodukcji do państwa, w którym wwóz utworów kinematograficznych objęty jest kontyngentem, a jedna ze Stron koprodukujących nie dysponuje prawem swobodnego wwozu swoich utworów kinematograficznych do państwa importera:
- Języki
W trakcie przyznawania statusu koprodukcji właściwa władza Strony może zażądać od koproducenta mającego siedzibę na jej terytorium ostatecznej wersji utworu kinematograficznego sporządzonej w jednym z języków tej Strony.
- Festiwale
O ile koproducenci nie postanowią inaczej, utwory kinematograficzne zrealizowane w koprodukcji będą prezentowane na międzynarodowych festiwalach przez tę Stronę, na której terytorium ma siedzibę koproducent większościowy lub, w przypadku równego wkładu finansowego, przez Stronę, która zapewniła reżysera.
- Postanowienia końcowe
- Postanowienia końcowe
- Skutki Konwencji
- Monitorowanie Konwencji oraz zmiany w załącznikach I i II
- Podpisanie, ratyfikacja, przyjęcie, zatwierdzenie
- Wejście w życie
- Przystąpienie państw nieczłonkowskich
- Klauzula terytorialna
- Zastrzeżenia
- Wypowiedzenie
- Notyfikacje
Sekretarz Generalny Rady Europy powiadamia państwa członkowskie Rady Europy, jak również Unię Europejską i każde państwo, które przystąpiło do niniejszej Konwencji lub zostało zaproszone do przystąpienia do niej, o:
Na dowód czego niżej podpisani, należycie do tego upoważnieni, podpisali niniejszą Konwencję.
Sporządzono w Rotterdamie, w dniu 30 stycznia 2017 roku, w językach angielskim i francuskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne, w jednym egzemplarzu, który będzie złożony w archiwach Rady Europy. Sekretarz Generalny Rady Europy przekaże uwierzytelnione odpisy każdemu z państw, o których mowa w artykule 18 ustęp 1, a także Unii Europejskiej i każdemu państwu zaproszonemu do przystąpienia do niniejszej Konwencji.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
.
.
W celu skorzystania z postanowień niniejszej Konwencji, koproducenci mający siedzibę na terytorium Stron muszą, w odpowiednim czasie przed rozpoczęciem głównych zdjęć do filmu lub przed rozpoczęciem głównych prac przy animacji złożyć wniosek o tymczasowy statusu koprodukcji, załączając do niego wymienione poniżej dokumenty. Dokumenty te powinny być dostarczone właściwym władzom w liczbie egzemplarzy dostatecznej do przekazania władzom innych Stron, najpóźniej na miesiąc przed rozpoczęciem zdjęć:
Dokument ten musi zawierać klauzule przewidujące podział przychodów lub rynków między koproducentami.
Przyznanie ostatecznego statusu koprodukcji następuje po ukończeniu filmu i po rozpatrzeniu przez władze krajowe ostatecznych dokumentów produkcyjnych, a mianowicie:
Władze krajowe mogą zażądać każdego innego dokumentu niezbędnego do oceny wniosku, zgodnie z ustawodawstwem krajowym.
Wniosek i inne dokumenty należy przedłożyć, w miarę możliwości, w języku właściwych władz, którym są składane.
Właściwe władze krajowe przekażą sobie wzajemnie wnioski i załączone dokumenty, jak tylko je otrzymają. Właściwe władze Strony z mniejszościowym wkładem finansowym nie dokonają zatwierdzenia, jeżeli nie otrzymają opinii Strony z większościowym wkładem finansowym.
ZAŁĄCZNIK II
- Definicja uznania utworu kinematograficznego
- Definicja uznania utworu kinematograficznego
Elementy pochodzące z państw będących stronami Konwencji | Ocena punktowa |
Reżyser | 4 |
Scenarzysta | 3 |
Kompozytor | 1 |
Rola pierwszoplanowa | 3 |
Rola drugoplanowa | 2 |
Rola trzecioplanowa | 1 |
Szef pionu - zdjęcia | 1 |
Szef pionu - dźwięk | 1 |
Szef pionu - montaż obrazu | 1 |
Szef pionu - scenografia lub kostiumy | 1 |
Studio lub obiekt zdjęciowy | 1 |
Lokalizacja efektów wizualnych (VFX) lub efektów komputerowych (CGI) | 1 |
Lokalizacja postprodukcji | 1 |
21 | |
N.B. | |
Role pierwszo-, drugo- i trzecioplanowe oceniane są według liczby dni zdjęciowych. |
Elementy pochodzące z państw będących stronami Konwencji | Ocena punktowa |
Koncepcja | 1 |
Scenariusz | 2 |
Koncepcja postaci | 2 |
Kompozycja muzyczna | 1 |
Realizacja | 2 |
Storyboard | 2 |
Scenograf | 1 |
Tła cyfrowe | 1 |
Umieszczanie scen ("layout") (2D) lub umieszczanie scen ("layout") i podgląd ("camera blocks") (3D) | 2 |
75% wydatków na animacje wykonane w państwach będących stronami Konwencji | 3 |
75% realizacji czyszczenia klatek, fazowania (inter-betweening) i koloryzacji wykonanych w państwach będących stronami Konwencji (2D) lub 75% koloryzacji, oświetlenia, rigowania, modelowania i teksturowania wykonane w państwach będących stronami Konwencji (3D) | 3 |
Kompozycja obrazu lub kamera | 1 |
Montaż | 1 |
Dźwięk | 1 |
23 |
Elementy pochodzące z państw będących stronami Konwencji | Ocena punktowa |
Reżyser | 4 |
Scenarzysta | 1 |
Kamera | 2 |
Montażysta | 2 |
Badacz | 1 |
Kompozytor | 1 |
Dźwięk | 1 |
Obiekt zdjęciowy | 1 |
Lokalizacja postprodukcji | 2 |
Lokalizacja efektów wizualnych (VFX) lub zdjęć komputerowych (CGI) | 1 |
16 |
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,
- Rzeczpospolita Polska postanawia przystąpić do tej konwencji z deklaracją dotyczącą artykułu 5 ustęp 5 konwencji,
- będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 18 marca 2019 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »