Publiczne placówki kształcenia ustawicznego, publiczne placówki kształcenia praktycznego oraz publiczne ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.99.828

Akt utracił moc
Wersja od: 26 czerwca 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 15 czerwca 2009 r.
w sprawie publicznych placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek kształcenia praktycznego oraz publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego

Na podstawie art. 68a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego;
2)
zadania publicznych placówek kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym;
3)
szczegółową organizację, sposób, warunki i formy prowadzenia kształcenia ustawicznego przez publiczne placówki kształcenia ustawicznego, publiczne placówki kształcenia praktycznego i publiczne ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz zadania tych placówek i ośrodków;
4)
warunki i tryb odpłatności za prowadzone w publicznych placówkach kształcenia ustawicznego, publicznych placówkach kształcenia praktycznego i publicznych ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.
Do publicznych placówek kształcenia ustawicznego należą:
1)
placówki kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym, zwane dalej "placówkami o zasięgu ogólnokrajowym";
2)
centra kształcenia ustawicznego.
1.
Do zadań placówki o zasięgu ogólnokrajowym należy:
1)
przygotowywanie rozwiązań służących rozwojowi kształcenia ustawicznego w systemie oświaty, w szczególności służących uzyskiwaniu lub podnoszeniu kwalifikacji zawodowych przez osoby dorosłe dla potrzeb rynku pracy;
2)
projektowanie i realizowanie przedsięwzięć edukacyjnych dotyczących kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość;
3)
przygotowywanie raportów, materiałów i analiz służących diagnozowaniu i ocenianiu stanu kształcenia ustawicznego w systemie oświaty;
4)
tworzenie narzędzi służących monitorowaniu procesu kształcenia ustawicznego w systemie oświaty, w szczególności w zakresie uzyskiwania lub uzupełniania umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
5)
opracowywanie programów i materiałów edukacyjnych do prowadzenia kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, oraz przygotowywanie kadry do realizacji tych programów;
6)
opracowywanie programów, materiałów i narzędzi służących do prowadzenia doradztwa zawodowego w systemie oświaty oraz przygotowywanie kadry dla ich realizacji;
7)
promowanie innowacyjnych i eksperymentalnych projektów z zakresu kształcenia ustawicznego w systemie oświaty, w szczególności umożliwiających uzyskiwanie lub uzupełnianie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
8)
tworzenie baz danych i zbiorów informacji w zakresie kształcenia ustawicznego w systemie oświaty oraz prowadzenie działalności wydawniczej w tym zakresie.
2.
Placówka o zasięgu ogólnokrajowym może realizować także inne niż określone w ust. 1 zadania z zakresu kształcenia ustawicznego, zlecone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Placówka o zasięgu ogólnokrajowym, w zakresie zadań statutowych, współpracuje z:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, z placówkami doskonalenia nauczycieli oraz z placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne;
2)
instytucjami rządowymi, samorządowymi i naukowymi oraz z partnerami społecznymi w kraju i za granicą.
1.
Placówką o zasięgu ogólnokrajowym kieruje dyrektor.
2.
Do dyrektora placówki o zasięgu ogólnokrajowym nie stosuje się przepisu art. 36 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą".
1.
Kandydata na stanowisko dyrektora placówki o zasięgu ogólnokrajowym wyłania się w drodze konkursu.
2.
Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi.
3.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania powołuje komisję konkursową oraz ustala jej skład i regulamin działania.
4.
Stanowisko dyrektora placówki o zasięgu ogólnokrajowym powierza się na okres 5 lat. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż rok.
5.
Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 4, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może przedłużać powierzenie stanowiska na kolejne okresy wymienione w ust. 4.
6.
Do placówki o zasięgu ogólnokrajowym nie stosuje się art. 36a ust. 2, 4, 6-8, 10 i 12-14 ustawy.
1.
Statut placówki o zasięgu ogólnokrajowym określa w szczególności:
1)
nazwę placówki;
2)
cele i szczegółowe zadania placówki;
3)
formy realizacji zadań placówki;
4)
organizację wewnętrzną placówki;
5)
warunki powoływania zespołów doradczych.
2.
Do placówki o zasięgu ogólnokrajowym nie stosuje się art. 60 ustawy.
Do placówki o zasięgu ogólnokrajowym nie stosuje się art. 40, 50, 53 i 58 ust. 7 ustawy.
1.
Centrum kształcenia ustawicznego prowadzi kształcenie ustawiczne w szkołach dla dorosłych, jeżeli takie szkoły wchodzą w skład centrum, oraz w formach pozaszkolnych, o których mowa w przepisach w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
2.
Szczegółową organizację, sposób i warunki prowadzenia kształcenia w szkołach dla dorosłych wchodzących w skład centrum kształcenia ustawicznego określają przepisy dotyczące szkół publicznych.
1.
Do zadań centrum kształcenia ustawicznego należy:
1)
opracowywanie i wydawanie materiałów metodyczno-dydaktycznych dla prowadzonego kształcenia;
2)
przygotowywanie oferty kształcenia ustawicznego skierowanej do uczestników tego kształcenia, zwiększającej szansę ich zatrudnienia, oraz współpraca z pracodawcami w tym zakresie;
3)
gromadzenie informacji naukowo-technicznej dla potrzeb kształcenia ustawicznego, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków i form tego kształcenia, prowadzonego przez centrum kształcenia ustawicznego.
2.
Centrum kształcenia ustawicznego może ponadto:
1)
realizować zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania dla danego zawodu;
2)
organizować i prowadzić kształcenie ustawiczne umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.
1.
Centrum kształcenia ustawicznego prowadzi kształcenie ustawiczne z uwzględnieniem:
1)
współpracy w zakresie zadań statutowych z placówkami o zasięgu ogólnokrajowym oraz z innymi placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne;
2)
współpracy z urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników.
2.
Centrum kształcenia ustawicznego może współpracować z organizatorami kształcenia ustawicznego za granicą.
1.
Organy prowadzące centra kształcenia ustawicznego mogą, w drodze porozumienia, wyznaczyć jedno z centrów do koordynowania kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, na terenie danego województwa lub województw, po zasięgnięciu opinii organu lub organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad tymi centrami.
2.
Centrum kształcenia ustawicznego, o którym mowa w ust. 1, realizuje zadania określone w § 10, a ponadto gromadzi, analizuje i upowszechnia informacje o zakresie i potrzebach kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, prowadzonego przez centra kształcenia ustawicznego, centra kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, działające na terenie danego województwa lub województw.
3.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności zadania centrum kształcenia ustawicznego w zakresie koordynacji kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, oraz warunki finansowania zadań centrum w tym zakresie.
1.
Publicznymi placówkami kształcenia praktycznego są centra kształcenia praktycznego.
2.
Centra kształcenia praktycznego realizują zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania dla danego zawodu, oraz prowadzą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, o których mowa w przepisach w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
3.
Do zadań centrum kształcenia praktycznego należy:
1)
prowadzenie zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w zakresie całego lub części programu nauczania dla danego zawodu, w tym modułowego programu nauczania dla danego zawodu;
2)
prowadzenie zajęć uzupełniających z zakresu praktycznej nauki zawodu dla młodocianych pracowników;
3)
organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
4)
opracowywanie i wydawanie materiałów metodyczno-dydaktycznych dla potrzeb prowadzonego kształcenia;
5)
przygotowywanie oferty prowadzonego kształcenia ustawicznego dostosowanej do potrzeb rynku pracy.
4.
Centrum kształcenia praktycznego może organizować i prowadzić kształcenie ustawiczne umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.
1.
Centrum kształcenia praktycznego prowadzi kształcenie ustawiczne z uwzględnieniem współpracy w zakresie zadań statutowych z placówką o zasięgu ogólnokrajowym oraz z innymi placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne.
2.
Centrum kształcenia praktycznego może współpracować z:
1)
urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników;
2)
placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego.
1.
Organy prowadzące centra kształcenia praktycznego mogą, w drodze porozumienia, wyznaczyć jedno z centrów do koordynowania kształcenia praktycznego na terenie danego województwa lub województw, po zasięgnięciu opinii organu lub organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad tymi centrami.
2.
Centrum kształcenia praktycznego, o którym mowa w ust. 1, realizuje zadania określone w § 13, a ponadto gromadzi, analizuje i upowszechnia informacje o zakresie i potrzebach kształcenia praktycznego prowadzonego przez centra kształcenia praktycznego działające na terenie danego województwa lub województw.
3.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności zadania centrum kształcenia praktycznego w zakresie koordynacji kształcenia praktycznego oraz warunki finansowania zadań centrum w tym zakresie.
1.
Publiczne ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, zwane dalej "ośrodkami", prowadzą dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników, zwanych dalej "młodocianymi", oraz prowadzą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, o których mowa w przepisach w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
2.
Do zadań ośrodka należy:
1)
organizowanie dokształcania teoretycznego młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu, wynikającego z programu nauczania dla danego zawodu;
2)
organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
3.
Ośrodek może ponadto:
1)
organizować dokształcanie teoretyczne młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do zasadniczych szkół zawodowych - w zakresie przedmiotów zawodowych teoretycznych, jeżeli szkoła nie ma możliwości ich zrealizowania;
2)
organizować i prowadzić kształcenie ustawiczne umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.
Ośrodek prowadzi kształcenie ustawiczne z uwzględnieniem:
1)
współpracy w zakresie zadań statutowych z placówką o zasięgu ogólnokrajowym oraz z innymi placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne;
2)
współpracy z urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników.
1.
Dokształcanie teoretyczne młodocianych w ośrodku odbywa się w formie turnusów, z zastrzeżeniem § 19.
2.
Turnusy organizuje się dla młodocianych dokształcających się teoretycznie w zakresie danego zawodu.
3.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach turnusy mogą być organizowane dla młodocianych dokształcających się teoretycznie w zakresie różnych zawodów.
4.
Dokształcanie teoretyczne młodocianych w formie turnusu realizuje się w wymiarze odpowiednim do zakresu dokształcania teoretycznego, na które został skierowany młodociany.
5.
Liczba młodocianych uczestniczących w turnusie wynosi co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego ośrodek liczba młodocianych uczestniczących w turnusie może być mniejsza niż 20.
1.
Dyrektor ośrodka w porozumieniu z organem prowadzącym może w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadkach losowych, zorganizować dokształcanie teoretyczne młodocianych w formie konsultacji indywidualnych, zwanych dalej "konsultacjami".
2.
Liczba godzin konsultacji wynosi co najmniej 20 % liczby godzin przewidzianych na nauczanie przedmiotów zawodowych teoretycznych określonych w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
1.
Po zakończeniu turnusu lub konsultacji młodociany otrzymuje zaświadczenie.
2.
Zaświadczenie zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko młodocianego;
2)
datę i miejsce urodzenia młodocianego;
3)
nazwę zawodu;
4)
zakres odbytego dokształcania teoretycznego;
5)
w przypadku młodocianych, o których mowa w § 16 ust. 3 pkt 1 - również oceny z realizowanych przedmiotów zawodowych teoretycznych; oceny te są wpisywane do arkusza ocen prowadzonego przez szkołę, do której uczęszcza młodociany.
1.
Młodociani są przyjmowani do ośrodków na podstawie skierowania wydanego przez:
1)
pracodawcę;
2)
szkołę - w przypadku młodocianych, o których mowa w § 16 ust. 3 pkt 1.
2.
Skierowanie zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko młodocianego oraz datę i miejsce jego urodzenia;
2)
nazwę szkoły lub pracodawcy kierującego młodocianego na dokształcanie teoretyczne w ośrodku;
3)
nazwę i kod zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, oraz zakres dokształcania teoretycznego.
3.
Skierowanie składa się do dyrektora ośrodka w określonym przez niego terminie.
1.
Dyrektor ośrodka, na podstawie skierowań, o których mowa w § 21 ust. 1, sporządza plan dokształcania teoretycznego młodocianych na dany rok szkolny, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku.
2.
Plan zawiera:
1)
liczbę młodocianych, dla których ma być prowadzone dokształcanie teoretyczne;
2)
wykaz zawodów, w których ma być prowadzone dokształcanie teoretyczne, oraz kody zawodów zgodne z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego;
3)
zakres i formę dokształcania teoretycznego młodocianych.
3.
Organ prowadzący ośrodek zatwierdza plan, biorąc pod uwagę potrzeby lokalnego rynku pracy, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w terminie do dnia 31 maja danego roku.
1.
Organy prowadzące ośrodki mogą, w drodze porozumienia, wyznaczyć jeden z ośrodków do koordynowania dokształcania teoretycznego młodocianych na terenie danego województwa lub województw, po zasięgnięciu opinii organu lub organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad tymi ośrodkami.
2.
Ośrodek, o którym mowa w ust. 1, realizuje zadania określone w § 16 ust. 2 i 3, a ponadto gromadzi, analizuje i upowszechnia informacje o zakresie i potrzebach dokształcania teoretycznego młodocianych, prowadzonego przez ośrodki działające na terenie danego województwa lub województw.
3.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności zadania ośrodka w zakresie koordynacji dokształcania teoretycznego młodocianych oraz warunki finansowania zadań ośrodka w tym zakresie.
Działalność centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego i ośrodków jest prowadzona z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
Warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w centrach kształcenia ustawicznego i centrach kształcenia praktycznego określają przepisy w sprawie praktycznej nauki zawodu.
1.
Centra kształcenia ustawicznego, centra kształcenia praktycznego lub ośrodki mogą pobierać opłaty za kształcenie ustawiczne prowadzone w formach pozaszkolnych.
2.
Opłaty nie mogą być pobierane od osób, które spełniają obowiązek nauki przez uczęszczanie na zajęcia realizowane w formach pozaszkolnych.
3.
Opłaty są wnoszone za cały okres kształcenia, w terminie do dnia rozpoczęcia kształcenia.
4.
Dyrektor centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka może w uzasadnionych przypadkach przedłużyć termin wniesienia opłaty lub wyrazić zgodę na wniesienie opłaty w ratach.
5.
Opłaty wnosi się na rachunek centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka wskazany przez dyrektora.
6.
Wysokość opłat ustala dyrektor centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka, z uwzględnieniem kosztów prowadzenia poszczególnych form pozaszkolnych. Opłaty nie mogą przekraczać ponoszonych kosztów kształcenia ustalonych w porozumieniu z właściwym organem prowadzącym.
7.
Dyrektor centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka może zwolnić w całości lub w części z opłat osobę o niskich dochodach, w szczególności, jeżeli dochód tej osoby nie przekracza kwot, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 albo 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728, z późn. zm.3)).
8.
Zwolnienie w całości lub w części z opłat następuje na wniosek osoby zainteresowanej.
9.
Opłaty nie podlegają zwrotowi, jeżeli słuchacz został skreślony z listy słuchaczy albo zrezygnował z kształcenia, chyba że rezygnacja nastąpiła z powodów zdrowotnych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim lub z innych ważnych przyczyn losowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
______

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i Nr 56, poz. 458.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367, Nr 220, poz. 1431 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 65, poz. 554, Nr 69, poz. 590 i Nr 92, poz. 753.

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. Nr 132, poz. 1225), które utraciło moc z dniem 24 maja 2007 r. na podstawie art. 1 pkt 20 lit. a ustawy z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 542).