Przyznawanie nagród za przyczynianie się do wykrycia przestępstw podlegających ustawie karnej skarbowej.
Dz.U.1930.22.188
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia. 6 marca 1930 r.
o przyznawaniu nagród za przyczynianie przestępstw podlegających ustawie karnej skarbowej.
Zwłaszcza funkcjonariuszom skarbowym, do zakresu obowiązków których wchodzi ściganie tego rodzaju przestępstw, nagrody za wykrycie tychże mogą być przyznawane tylko w wypadkach zasługujących na wyjątkowe wyróżnienie.
W szczególności udziela się nagród osobom, które doniosły władzy o przestępstwie, udzielając jej takich wskazówek, że wykrycie przestępstwa ich doniesieniu przypisać należy.
Również przyznaje się nagrody rewidentem i superrewidentom celnym za wykrycie przez nich przestępstw, polegających na niezgodnem z rzeczywistością zadeklarowaniu towarów w urzędach celnych, które spowodowało lub spowodować mogło uszczuplenie należności celnych.
Jeśli jednak zachodzi zbyt małe prawdopodobieństwo zasądzenia przestępcy, albo też brak narazie dostatecznych podstaw do ocenienia rozmiaru popełnionego przestępstwa lub zasługi osoby, roszczącej sobie pretensję do nagrody, natenczas odracza się przyznanie nagrody aż do ukończenia śledztwa, albo nawet aż do prawomocnego rozstrzygnięcia sprawy. Wyjątkowo można w Wypadkach takich przyznać tymczasową nagrodę, a po ukończeniu śledztwa względnie rozstrzygnięciu sprawy nagrodę tę podwyższyć.
Również ogólna kwota nagrody nie może przekraczać dziesięciu (10) % uszczuplonych należności celnych za wykrycie przestępstw, polegających na niezgodnem z rzeczywistością zadeklarowaniu towarów w urzędach celnych.
W wypadkach wymienionych w punktach: a), b) i c) uprawnienia dyrekcyj ceł względnie izb skarbowych ograniczają się do przedstawienia Ministerstwu Skarbu należycie uzasadnionego wniosku. Natomiast w wypadkach przewidzianych w § 11 niniejszego rozporządzenia przyznawanie nagród porucza się izbom skarbowym lub dyrekcjom ceł, choćby nawet wyrządzona Skarbowi Państwa szkoda przekraczała kwotę dwóch tysięcy złotych. Nadto, o ileby izby skarbowe lub dyrekcje ceł, miały poważniejsze wątpliwości co do tego, czy nagroda może być wogóle przyznana, mogą przedstawić sprawę do decyzji Ministerstwa, choćby załatwienie tej sprawy leżało w granicach ich kompetencji
Wnioski te przedstawia się W" każdej sprawie osobno, przyczem nie dołącza się aktów sprawy, zwłaszcza w wypadkach, gdy przesłanie aktów opóźniłoby rozpatrzenie sprawy karnej.
Władza I instancji przedstawia wniosek władzy II instancji na druku, sporządzonym według załączonego wzoru, ta zaś, o ile sprawa przekracza jej kompetencję, przedstawia wniosek Ministerstwu Skarbu, zamieszczając na otrzymanym wniosku lub w osobnem sprawozdaniu swój własny wniosek.
Jeśli zachodzą okoliczności, przewidziane w § 8 niniejszego rozporządzenia, władza I instancji przedkłada w wyżej ustalonym terminie władzy II instancji uzasadnione wnioski o konieczności odroczenia decyzji w sprawie przyznania nagrody do ukończenia śledztwa lub nawet aż do prawomocnego rozstrzygnięcia sprawy, albo też w wyjątkowych wypadkach o przyznanie tymczasowej nagrody.
Władza skarbowa II instancji, otrzymawszy wymienione wnioski, jest obowiązana w terminie siedmiu dni od daty wpłynięcia tychże rozpatrzyć je i wydać decyzję we własnym zakresie działania lub wystąpić z odpowiednim wnioskiem (tak co do przyznania nagrody, jak również i jej odroczenia) do Ministerstwa Skarbu.
Sprawa nie może być wykreślona z ewidencji, dopóki nie stwierdzono wyraźnie na. akcie, że albo nagroda się nie należy, albo, że ją już wypłacono.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »