Przyznanie spółdzielni socjalnej środków na utworzenie stanowiska pracy i finansowanie kosztów wynagrodzenia osób niepełnosprawnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1195 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 6 czerwca 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 12 kwietnia 2019 r.
w sprawie przyznania spółdzielni socjalnej środków na utworzenie stanowiska pracy i finansowanie kosztów wynagrodzenia osób niepełnosprawnych

Na podstawie art. 26g ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i tryb przyznawania spółdzielni socjalnej jednorazowo środków na utworzenie stanowiska pracy dla skierowanej osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, zwanej dalej "osobą niepełnosprawną";
2)
szczegółowe warunki i tryb przyznawania spółdzielni socjalnej środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej;
3)
formy zabezpieczenia zwrotu środków, o których mowa w pkt 1 lub 2, w przypadku niedotrzymania warunków umowy dotyczącej ich przyznania.
1. 
Środki na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej:
1)
mogą zostać przyznane na poniesienie planowanych wydatków niezbędnych do utworzenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej, jeżeli wydatki te zostały uwzględnione we wniosku o przyznanie środków na utworzenie stanowiska pracy lub finansowanie kosztów wynagrodzenia osób niepełnosprawnych, zwanego dalej "wnioskiem";
2)
obejmują kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług związanych z utworzeniem stanowiska pracy, w stosunku do której, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, nie przysługiwało prawo do obniżenia o tę kwotę kwoty podatku należnego.
2. 
Środki na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej oraz na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, zwane dalej "środkami", są:
1)
udzielane proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej;
2)
finansowane w części, w jakiej nie zostały sfinansowane w ramach pomocy udzielonej z innych środków publicznych na ten sam cel.
1. 
Spółdzielnia socjalna, zwana dalej "wnioskodawcą", może otrzymać środki po złożeniu wniosku do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej.
2. 
Wniosek zawiera:
1)
oznaczenie wnioskodawcy, w tym:
a)
nazwę i adres siedziby wnioskodawcy,
b)
telefon lub faks,
c)
adres e-mail, jeśli wnioskodawca taki posiada,
d)
numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
e)
numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS),
f)
numer identyfikacji podatkowej (NIP),
g)
datę rozpoczęcia prowadzenia działalności,
h)
symbol podklasy rodzaju prowadzonej działalności określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
2)
wnioskowaną kwotę środków wraz z kalkulacją wydatków do sfinansowania z tych środków;
3)
informację o rodzaju pracy, jaka będzie wykonywana przez osobę niepełnosprawną, oraz o wymiarze czasu pracy tej osoby;
4)
informację o wymaganych kwalifikacjach, umiejętnościach i doświadczeniu zawodowym niezbędnym do wykonywania pracy przez osobę niepełnosprawną;
5)
proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu przyznanych środków;
6)
oświadczenie wnioskodawcy o:
a)
zgodności danych podanych we wniosku ze stanem prawnym i faktycznym,
b)
nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
c)
niezaleganiu z opłacaniem w terminie podatków i innych danin publicznych,
d)
niezmniejszaniu wymiaru czasu pracy pracownika i nierozwiązaniu z nim stosunku pracy w drodze wypowiedzenia dokonanego przez wnioskodawcę albo na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku;
7)
podpis osoby lub osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.
3. 
Wniosek, który dotyczy środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, zawiera również:
1)
liczbę stanowisk pracy przewidzianych do utworzenia z udziałem wnioskowanych środków, zwanych dalej "stanowiskami pracy";
2)
kalkulację wydatków na utworzenie poszczególnych stanowisk pracy uwzględniającą szczegółową specyfikację przewidywanych wydatków dotyczących utworzenia stanowisk pracy, w szczególności na zakup środków trwałych, urządzeń, maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii;
3)
informację o wkładzie własnym wnioskodawcy, jeżeli taki wkład przewiduje.
4. 
Wniosek, który dotyczy środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, zawiera również informację o przewidywanym okresie jej zatrudnienia oraz planowanej wysokości kosztów wynagrodzenia do sfinansowania.
5. 
Do wniosku wnioskodawca dołącza wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w sektorze rolnym i pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, jakie otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz informacje określone w przepisach w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
Starosta nie bierze pod uwagę zastosowanych przez wnioskodawcę fotokodów, w tym kodów QR, oznaczeń lub etykiet ułatwiających identyfikację dokumentu, w tym etykiet dźwiękowych i etykiet pisanych alfabetem Braille`a, ułatwiających identyfikację złożonego wniosku oraz dokumentów, w związku z wnioskowaniem o środki oraz rozliczeniem się z nich.
1. 
Starosta sprawdza wniosek pod względem rachunkowym oraz formalnym.
2. 
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku starosta:
1)
informuje wnioskodawcę o nieprawidłowościach w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku oraz
2)
wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, podlega przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli usunięcie nieprawidłowości nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po stronie wnioskodawcy.
4. 
W przypadku niezachowania terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, lub terminu określonego zgodnie z ust. 3, starosta informuje wnioskodawcę o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania.
5. 
Starosta, rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:
1)
potrzeby lokalnego rynku pracy;
2)
liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne albo poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu;
3)
wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie wnioskodawcy środków.
6. 
Starosta, rozpatrując wniosek dotyczący środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, bierze również pod uwagę:
1)
kalkulację wydatków, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt 2;
2)
wkład wnioskodawcy w utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.
7. 
Starosta może wzywać wnioskodawcę do przedstawienia niezbędnych dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku lub dokumentów dotyczących zabezpieczenia zwrotu środków.
1. 
Starosta pisemnie, w postaci papierowej albo elektronicznej, informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały, o której mowa w art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. 
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku starosta sporządza uzasadnienie.
3. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta informuje pisemnie, w postaci papierowej albo elektronicznej, wnioskodawcę o rozpatrzeniu wniosku, wzywając go do negocjacji warunków umowy.
4. 
Negocjacje kończą się uzgodnieniem warunków umowy i sporządzeniem protokołu z negocjacji.
5. 
W przypadku nieuzgodnienia warunków umowy w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, umowy nie zawiera się. Termin ten podlega przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli zakończenie negocjacji nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po jego stronie.
1. 
W terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji starosta zawiera umowę z wnioskodawcą.
2. 
Umowa zawiera w szczególności:
1)
zobowiązanie starosty do:
a)
wypłaty przyznanych środków w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji,
b)
wypłaty różnicy pomiędzy kwotą ustaloną w wyniku negocjacji a kwotą wypłaconą, w przypadku poinformowania przez wnioskodawcę, do dnia 15 lutego roku następującego po roku, w którym upłynął termin obowiązywania umowy, o otrzymaniu kwoty niższej od ustalonej,
c)
co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez wnioskodawcę, w czasie obowiązywania umowy;
2)
zobowiązanie wnioskodawcy do:
a)
przeznaczenia przyznanych środków na cele i rodzaje wydatków określone w umowie,
b)
zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, w terminie do 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy,
c)
podania swojego numeru rachunku bankowego,
d)
udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,
e)
umożliwienia wykonania przez starostę czynności, o których mowa w pkt 1 lit. c,
f)
informowania starosty o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy niezwłocznie po ich wystąpieniu,
g)
rozliczenia otrzymanych środków w terminie określonym w umowie,
h)
zwrotu otrzymanych środków oraz odsetek od środków, naliczonych od dnia ich otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie 3 miesięcy od dnia:
otrzymania wezwania starosty do zapłaty, w przypadku naruszenia przez wnioskodawcę co najmniej jednego z warunków umowy, albo
ujawnienia przez wnioskodawcę informacji o wypłaceniu przez starostę środków w wysokości wyższej od ustalonej w wyniku negocjacji,
i)
zabezpieczenia zwrotu kwoty środków w formie określonej w ust. 9.
3. 
Odsetek, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. h, nie nalicza się, jeżeli środki zostały wypłacone wnioskodawcy w wysokości wyższej od należnej z przyczyn niezależnych od wnioskodawcy.
4. 
Umowa dotycząca środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej zawiera również zobowiązanie wnioskodawcy do:
1)
zatrudniania osoby niepełnosprawnej na utworzonym stanowisku pracy nieprzerwanie przez okres:
a)
co najmniej 12 miesięcy, jeżeli środki zostały przyznane w kwocie nieprzekraczającej sześciokrotności przeciętnego wynagrodzenia, albo
b)
co najmniej 24 miesięcy, jeżeli środki zostały przyznane w kwocie wyższej od sześciokrotności i nie wyższej od piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia;
2)
przedłożenia staroście wykazu i zestawienia wydatków poniesionych na utworzenie stanowiska pracy, wraz z dowodami ich poniesienia, w terminie określonym w umowie;
3)
zwrotu kwoty stanowiącej równowartość kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług sfinansowanych z przyznanych środków, w stosunku do której wnioskodawca nabył, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:
a)
w terminie 90 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, w przypadku gdy z deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
b)
w terminie 30 dni od dnia dokonania przez urząd skarbowy zwrotu kwoty podatku, w przypadku gdy z deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, wynika kwota do zwrotu;
4)
poinformowania starosty o dalszym zatrudnianiu osoby niepełnosprawnej, istnieniu stanowiska pracy oraz sposobie jego wykorzystania - w terminie 12 miesięcy po upływie okresu, na który została zawarta umowa.
5. 
Umowa dotycząca środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej zawiera również zobowiązanie wnioskodawcy do:
1)
zatrudnienia osoby niepełnosprawnej przez okres i w wymiarze czasu pracy określonym w umowie;
2)
przedłożenia staroście dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na finansowanie tych kosztów zgodnie z § 8 ust. 2 i 3;
3)
przekazania staroście informacji o dalszym zatrudnianiu osoby niepełnosprawnej w terminie 12 miesięcy po upływie okresu, na który została zawarta umowa.
6. 
Nie nalicza się kwoty zwrotu środków oraz odsetek od środków, w przypadku naruszenia warunku, o którym mowa w ust. 4 pkt 4 lub ust. 5 pkt 3.
7. 
Umowa wygasa z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba niepełnosprawna nie świadczyła pracy w związku z przebywaniem na urlopie bezpłatnym przez okres co najmniej 14 dni.
8. 
Umowę zawiera się w formie pisemnej. Zmiana umowy wymaga formy pisemnej.
9. 
Formą zabezpieczenia zwrotu kwoty środków może być poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (awal), gwarancja bankowa, zastaw na prawach lub rzeczach, blokada rachunku bankowego lub akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
10. 
W przypadku poręczenia zwrotu środków przez osobę fizyczną, poręczyciel przedkłada staroście oświadczenie o uzyskiwanych dochodach, ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu, oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych, z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia, a także oświadczenie o poręczeniu umowy. Poręczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem prawdziwość informacji zawartych w oświadczeniu.
11. 
Terminy, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2 lit. h i ust. 4 pkt 3, podlegają przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli niezachowanie terminu nastąpiło z przyczyn nieleżących po jego stronie.
1. 
Starosta przekazuje środki na rachunek bankowy wskazany w umowie, o której mowa w § 7, w terminie 14 dni od dnia:
1)
zawarcia tej umowy:
a)
w przypadku środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej,
b)
w przypadku pierwszej wypłaty środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej;
2)
przedstawienia dokumentów, o których mowa w ust. 2 - w przypadku drugiej i kolejnych wypłat środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej.
2. 
Przekazanie drugiej i kolejnych wypłat środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, w okresie wskazanym w umowie, następuje po comiesięcznym przekazaniu przez wnioskodawcę dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, w szczególności:
1)
kopii dokumentu potwierdzającego pokwitowanie odbioru wynagrodzenia lub kopii przelewu wynagrodzenia na rachunek osoby niepełnosprawnej;
2)
kopii dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy;
3)
oświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
3. 
Wnioskodawca, w terminie miesiąca od dnia upływu okresu, na jaki zostały przyznane środki na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, przekazuje staroście dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków na finansowanie tych kosztów, w szczególności kopie dokumentów potwierdzających pokwitowanie odbioru wynagrodzeń lub kopie przelewów wynagrodzeń na rachunek osoby niepełnosprawnej, kopie dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy oraz zaświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
Środki mogą być przyznawane jako pomoc de minimis spełniająca warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9 oraz Dz. Urz. UE LI 51 z 22.02.2019, str. 1) albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L 190, z 28.06.2014, str. 45).
1. 
Środki stanowiące pomoc de minimis, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, mogą być przyznawane do dnia 30 czerwca 2024 r.
2. 
Środki stanowiące pomoc de minimis w sektorze rolnym, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym, mogą być przyznawane do dnia 30 czerwca 2028 r.
3. 
Środki stanowiące pomoc de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, mogą być przyznawane do dnia 30 czerwca 2023 r.
(uchylony).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne kieruje Minister Rodziny i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej (Dz.U.2022.416).