Przylot do Polski i przelot przez Polskę obcych statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.59.463

Akt utracił moc
Wersja od: 23 sierpnia 1929 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: KOMUNIKACJI, SPRAW WOJSKOWYCH i SPRAW ZAGRANICZNYCH
z dnia 15 maja 1929 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wewnętrznych oraz Skarbu o przylocie do Polski i przelocie przez Polskę obcych statków powietrznych.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i art. 85 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczem (Dz. U. R. P. Nr. 31, poz. 294) zarządza się co następuje:
Dla przylotu do Polski i przelotu przez Polskę obcych statków powietrznych ustala się następujące zasady:
I.
Każdy obcy statek powietrzny, przylatujący do Polski lub przelatujący przez Polskę, z wyjątkiem statków powietrznych należących do przedsiębiorstw, wykonywających regularną komunikację lotniczą na obszarze Polski na zasadzie specjalnych porozumień międzypaństwowych, względnie na zasadzie specjalnych koncesyj udzielonych przez Rząd Polski, powinien być zaopatrzony w zaświadczenie sporządzone według wzoru Nr. 1, załączonego do niniejszego rozporządzenia.
II.
Zaświadczenia takie będą wydawane:
1)
obcym statkom powietrznym sportowym, turystycznym lub rajdowym:
a)
niewpisanym do rejestru państw należących do konwencji urządzającej żeglugę powietrzną, podpisanej w Paryżu dn. 13 października 1919 r. względnie do rejestru państw które zawarły z Polską odnośne umowy międzypaństwowe o żegludze powietrznej, na zasadzie specjalnego pozwolenia udzielanego każdorazowo przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Zagranicznych,
b)
wpisanym do rejestru państw, należących do konwencji, urządzającej żeglugę powietrzną, podpisanej w Paryżu dn. 13 października 1919 r. względnie do rejestru państw, które zawarły z Polską ogólne umowy międzypaństwowe o żegludze powietrznej, bez pozwolenia wymienionego w ustępie a) wyżej;
2)
w drodze wyjątku obcym statkom powietrznym, należącym do obcych przedsiębiorstw lotniczych, zarobkujących zapomocą statków powietrznych, przy dokonywaniu sporadycznych lotów zarobkowych do Polski lub ponad Polską, na zasadzie każdorazowych specjalnych pozwoleń, udzielanych przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami;
3)
obcym statkom powietrznym wojskowym na zasadzie specjalnego pozwolenia, udzielanego za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych przez Ministra Spraw Wojskowych lub osobę przez niego upoważnioną;
4)
obcym statkom powietrznym celnym, policyjnym i pocztowym na mocy specjalnie zawartych w tym celu porozumień międzypaństwowych.
Celem otrzymania pozwolenia, względnia zaświadczenia na przylot do Polski lub przelot przez Polskę obcych statków powietrznych, z wyjątkiem statków powietrznych wojskowych należy składać podania do właściwych upoważnionych placówek polskich zagranicą, które będą wystawiać zaświadczenia zgodnie z instrukcją, wydaną w tej sprawie przez Ministra Spraw Zagranicznych.

Celem otrzymania pozwolenia na przylot do Polski i przelot przez Polskę obcych statków powietrznych wojskowych należy zwracać się do Ministerstwa Spraw Zagranicznych w drodze dyplomatycznej.

W podaniu o zaświadczenia (§ 2) na przylot, względnie przelot powinne być wyszczególnione:
a)
imię, nazwisko, przynależność państwowa i stałe miejsce zamieszkania właściciela lub użytkownika statku,
b)
lotnisko odlotu, cel lotu, data przypuszczalnego odlotu, zamierzony szlak lotu, lotnisko ostatecznego lądowania oraz przewidziane lądowanie na obszarze polskim,
c)
znaki przynależności państwowej i rejestracji statku jak również i szczególne cechy charakterystyczne mogące ułatwić jego rozpoznanie przy przelocie nad obszarem Polski,
d)
imiona i nazwiska, przynależność państwowa i stałe miejsce zamieszkania członków załogi i pasażerów,
e)
opis i dokładne wyszczególnienie ilości sztuk i wag ładunku przewożonego na statku powietrznym,
i)
jeżeli statek jest zaopatrzony w radjostację, należy podać typ stacji, moc oraz rodzaj i zakres fal tej radjostacji i czy stacja zamierza pracować nad obszarem Polski, przyczem warunki pracy radjostacji w Polsce będą podane w zaświadczeniu (§ 1).
W zaświadczeniu (§ 1) powinny być wskazane: odcinek graniczny, nad którym wolno statkowi obcemu przekroczyć granice Państwa, szlak według którego wolno mu lecieć nad obszarem Państwa, lotniska paszportowo - celne, na których obowiązany jest lądować oraz tereny poza temi lotniskami, na których wolno mu lądować. Zaświadczenie (§ 1) jest ważne zasadniczo na 14 dni, wyjątkowo na okres dłuższy, co musi być w zaświadczeniu wyraźnie zaznaczone.
Niezależnie od zaświadczeń (wzór Nr. 1) wymagane będą wizy dla załogi i pasażerów według przepisów o wizach wjazdowych i tranzytowych, obowiązujących w Polsce.
Przylot do Polski, odlot z Polski lub przelot przez Polskę obcego statku powietrznego winien być dokonany w terminie ważności zaświadczenia.
W razie stwierdzenia przy lądowaniu na obszarze Polski przez organa władz polskich, upoważnione do kontroli statków powietrznych, rozbieżności pomiędzy stanem wykazanym w zaświadczeniu (§ 1), a stanem faktycznym, dalszy lot statku powietrznego zagranicznego może być wstrzymany, do czasu wyjaśnienia rozbieżności.
Obce statki powietrzne, przylatujące do Polski i przelatujące przez Polskę, ich załoga, pasażerowie i ładunek podlegają na obszarze Polski wszelkim obowiązującym powszechnie przepisom ustawodawstwa ogólnego, a w szczególności przepisom ogólnym o żegludze powietrznej, celnym, skarbowym i przepisom o zakazach przywozu i wywozu, przepisom o przewozie osób i towarów, przepisom bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przepisom zdrowotnym i paszportowym.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie w miesiąc po ogłoszeniu.

Wzór Nr. 1

ZAŚWIADCZENIE

na przylot do Polski lub przelot przez Polskę obcego statku powietrznego.

Statkowi powietrznemu (rodzaj, kategorja, typ) oznaczonemu znakami przynależności państwowej i rejestracji .............. udziela się prawa przylotu do Polski/prawa przelotu przez Polskę w celu ................................................

..............................................................

..............................................................

wskutek czego statek ten jest upoważniony do .................

............................... przekroczenia granicy Polski w

punktach .....................................................

..............................................................

Statek wymieniony powinien dokonywać lotu nad obszarem

Polski wzdłuż urzędowo wyznaczonego szlaku powietrznego lotu..

..............................................................

..............................................................

stosując się przytem do obowiązujących przepisów.

Celem dokonania odprawy paszportowo - celnej przy przylocie statek ten obowiązany jest do wylądowania na jednem z następujących lotnisk paszportowo - celnych ..................

..............................................................

Po dokonaniu odprawy paszportowo - celnej przy przylocie statek ten ma prawo lądowania na następujących lotniskach.....

..............................................................

..............................................................

Celem dokonania odprawy paszportowo - celnej przy odlocie statek ten obowiązany jest do odlotu zagranicę z jednego z następujących lotnisk paszportowo - celnych...................

..............................................................

Załogę statku powietrznego i jego obciążenie stanowią:

1) Członkowie załogi:

Imiona i nazwiskaObywatelstwoStałe miejsce zamieszkaniaNr. Nr. paszp.FunkcjaŚwiadectwo
uzdolnienia Nr. Nr.upoważnien. Nr. Nr.przez kogo wydane

2) Pasażerowie:

Imiona i nazwiskaObywatelstwoMiejsce zamieszkaniaNr. Nr. paszportówPrzejazd płatny czy bezpłatny

3) Bagaż względnie ładunek:

Rodzaj ładunkuWagaIlośćDo kogo należyUwagi

Statek powietrzny jest zaopatrzony w aparat radjotechniczny typu ........................................... zainstalowany na zasadzie zezwolenia wydanego przez.........................

..............................................................

W czasie lotu nad obszarem Polski radjostacja będzie czynna/nieczynna.

Jeżeli radjostacja będzie czynna, praca jej nad obszarem Polski winna się odbywać zgodnie z warunkami zawartemi w rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dn. 8 maja 1929 r. (Dz. U. R. P. Nr. 59, poz. 460).

Na statku znajdują się aparaty fotograficzne, kinematograficzne, klisze, filmy, na przewiezienie których/ dokonywanie zdjęć zostało wydane przez właściwe władze polskie zezwolenie.

Zaświadczenie niniejsze jest ważne do dnia ................

............. 19 ..... roku.

Data i miejsce wydania

zaświadczenia

......................

........... 19 .... r.

.......................

Podpis.

(Pieczęć urzędowa).