Przewóz ziarna luzem na statkach morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.6.37

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1996 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 31 stycznia 1972 r.
w sprawie przewozu ziarna luzem na statkach morskich. *

Na podstawie art. 37 § 3 i art. 46 § 1 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
1.
Statki morskie o pojemności brutto ponad 100 ton rejestrowych, zawijające do portów polskich i przewożące ziarno w stanie luźnym, obowiązane są spełniać wymagania zawarte w:
1)
rozdziale VI - Przewóz ziarna - Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu z 1960 r. (Dz. U. z 1966 r. Nr 52, poz. 315), zwanym dalej "przepisami konwencji" lub
2) 1
przepisami o przewozie ziarna, zawartych w załączniku do rezolucji nr A.184/VI/Międzyrządowej Morskiej Organizacji Doradczej (IMCO) z dnia 28 października 1969 r., wydanych przez Polski Rejestr Statków, zwanych dalej "przepisami IMCO".
2.
Równoczesne stosowanie do danej podróży statku przepisów wymienionych w ust. 1 pkt 1 oraz w ust. 1 pkt 2 lub kombinacji części tych przepisów jest niedozwolone.
1.
Dowodem spełnienia wymagań przepisów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 jest "Plan ładowania ziarna", zatwierdzony na wniosek armatora lub stoczni przez Polski Rejestr Statków na zasadach określonych w przepisach tej instytucji.
2.
Plan ładowania ziarna wydany przez upoważnione władze administracyjne państw będących stronami konwencji wymienionej w § 1 ust. 1 pkt 1 uznawany będzie przez urzędy morskie za równoważny z planem zatwierdzonym przez Polski Rejestr Statków.
Do udzielania zwolnień przewidzianych w prawidle 16 przepisów konwencji oraz w prawidle 11 przepisów IMCO upoważnione są urzędy morskie, gdy chodzi o jednorazową podróż statku, a w pozostałych wypadkach - Polski Rejestr Statków.
Organem inspekcyjnym przewidzianym w prawidle 15(d) przepisów konwencji oraz w prawidle 10(d) przepisów IMCO są urzędy morskie.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
*Rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 1 lipca 1996 r. na skutek zmiany ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. - Kodeks morski przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. (Dz.U.96.6.39) zmieniającej nin. ustawę.
1 § 1 ust. 1 pkt 2 sprostowany przez obwieszczenie z dnia 28 marca 1972 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.72.14.105).