Rozdział 2 - Zbiory danych i ich zestawy - Przetwarzanie informacji przez Policję.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.8

Akt utracił moc
Wersja od: 4 stycznia 2013 r.

Rozdział  2

Zbiory danych i ich zestawy

§  5.
1.
Zbiory danych, w których Policja gromadzi lub przetwarza informacje, w tym dane osobowe, są prowadzone w systemach teleinformatycznych lub w formie sporządzanych ręcznie kartotek, skorowidzów, ksiąg, wykazów, registratur, rejestrów, albumów lub innych ewidencji.
2.
Zbiór danych może być utworzony, gdy gromadzenie lub przetwarzanie informacji, w tym danych osobowych w zbiorze danych, w szczególności cele prowadzenia zbioru, jego zakres terytorialny, rzeczowy lub zastosowane sposoby przetwarzania w nim informacji pozwolą skuteczniej wykonywać zadania ustawowe Policji, albo zapewnią lepszą kontrolę, lepszy nadzór lub lepszą ochronę informacji, niż w przypadku gromadzenia lub przetwarzania informacji poza zbiorem danych.
3.
Zestaw zbiorów danych może być utworzony, gdy celowe jest zintegrowanie, skoordynowanie i usprawnianie przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, zgromadzonych w odrębnych zbiorach danych.
§  6.
1.
Zbiory danych oraz zestawy zbiorów danych tworzy w drodze decyzji Komendant Główny Policji, który ustala ich zakres informacyjny, rzeczowy i terytorialny, odpowiada za ich wewnętrzną strukturę, przeznaczenie oraz funkcjonowanie w Policji, a także dostosowuje właściwości tych zbiorów oraz procedury przetwarzania w nich informacji do rodzaju zadań wykonywanych przez Policję, zakresu informacji niezbędnych do wykonania określonego zadania, a także do osiągnięcia celów przetwarzania informacji w tych zbiorach.
2.
Komendant Główny Policji może zezwolić na wykonanie repliki całości lub części zbioru danych, albo całości lub części zestawu zbiorów danych w celu usprawnienia dostępu określonej jednostki lub komórki organizacyjnej Policji do przetwarzanych informacji, w tym danych osobowych.
§  7.
1.
Komendant Główny Policji prowadzi rejestr zbiorów danych oraz zestawów zbiorów danych utworzonych w Policji.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie rodzaju, formy prowadzenia i nazwy zbioru danych lub zestawu zbiorów danych oraz wskazanie daty wpisu do rejestru;
2)
informacje o podmiotach odpowiedzialnych za administrowanie zbiorem danych lub zestawem zbiorów danych i uprawnionych do korzystania ze zbioru danych lub zestawu zbiorów danych;
3)
wskazanie daty utworzenia i podstawy prawnej prowadzenia zbioru danych lub zestawu zbiorów danych;
4)
oznaczenie celu prowadzenia, zakresu informacyjnego, rzeczowego i terytorialnego zbioru danych lub zestawu zbiorów danych;
5)
datę likwidacji zbioru danych lub zestawu zbiorów danych oraz numer ewidencyjny i datę sporządzenia protokołu likwidacji zbioru danych lub zestawu zbiorów danych;
6)
określenie liczby utworzonych replik zbioru danych lub jego części, albo liczby utworzonych replik całości lub części zestawu zbiorów danych wraz ze wskazaniem jednostek lub komórek organizacyjnych Policji, dla których repliki utworzono, oraz wskazaniem dla każdej repliki informacji, o których mowa w pkt 2, 3 i 5.
3.
Wraz z rejestrem prowadzi się zbiór dokumentów zawierający, odrębnie dla każdego zbioru danych lub zestawu zbiorów danych, kopie:
1)
aktów prawnych dotyczących utworzenia zbioru danych lub zestawu zbiorów danych;
2)
dokumentów dotyczących zmian danych objętych rejestrem;
3)
protokołu likwidacji zbioru danych lub zestawu zbiorów danych.
§  8.
1.
Zbiór danych lub zestaw zbiorów danych likwiduje się łącznie z wykonanymi replikami, na podstawie decyzji administratora zbioru danych określającej datę likwidacji zbioru, skład osobowy komisji likwidacyjnej oraz sposób usunięcia zgromadzonych w zbiorze danych informacji, w tym danych osobowych.
2.
Z likwidacji zbioru danych lub zestawu zbiorów danych sporządza się protokół.
§  9.
1.
W systemie teleinformatycznym może być prowadzony więcej niż jeden zbiór danych oraz mogą być przetwarzane informacje, w tym dane osobowe, z różnych zbiorów danych, z zachowaniem właściwego poziomu ochrony przetwarzanych informacji wynikającego z przepisów o ochronie danych osobowych oraz ochronie informacji niejawnych.
2.
Zbiór danych może być przetwarzany przy użyciu kilku systemów teleinformatycznych, jeżeli wymagają tego cele przetwarzania.
3.
Uzyskiwanie informacji, w tym danych osobowych, udostępnianych Policji w trybie określonym w art. 20 ust. 15 i 16 ustawy o Policji może odbywać się za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, w których są prowadzone policyjne zbiory danych.
4.
W zestawach zbiorów danych zapewnia się zachowanie właściwego poziomu ochrony i bezpieczeństwa określonych kategorii informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w poszczególnych zbiorach danych, oraz zróżnicowanie dostępu do zbiorów danych w zależności od ich przeznaczenia oraz przydatności lub niezbędności określonych informacji, w tym danych osobowych, do wykonywania poszczególnych zadań Policji.
§  10.
1.
Do wykonywania czynności w zakresie pobierania, uzyskiwania, gromadzenia, sprawdzania, przetwarzania i wykorzystywania informacji, w tym danych osobowych, o których mowa w art. 20 ust. 2a i 2b ustawy o Policji, prowadzi się w Policji Krajowy System Informacyjny Policji (KSIP) będący zestawem zbiorów danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych.
2.
W KSIP mogą być przetwarzane również informacje, w tym dane osobowe, do których gromadzenia, uzyskiwania i przetwarzania Policja jest uprawniona na podstawie odrębnych ustaw, jeżeli takie przetwarzanie przyczynia się do koordynacji informacji oraz efektywniejszej organizacji i realizacji ustawowych zadań Policji w zakresie wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości oraz jej zwalczania, a także ochrony życia i zdrowia ludzi.
3.
Do funkcjonowania KSIP stosuje się odpowiednio przepisy § 6.