Przetwarzanie danych dotyczących przelotu pasażera.
Dz.U.2022.1441 t.j.
Akt obowiązującyUSTAWA
z dnia 9 maja 2018 r.
o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Użyte w ustawie określenia i skróty oznaczają:
Dane PNR przekazane przez przewoźników lotniczych mogą być przetwarzane w celu zapobiegania, wykrywania i zwalczania oraz ścigania sprawców:
- których górna granica ustawowego zagrożenia wynosi przynajmniej 3 lata pozbawienia wolności.
- zwane dalej "danymi API";
Obowiązek przekazywania danych PNR przez przewoźników lotniczych
Obowiązek przekazywania danych PNR przez przewoźników lotniczych
- uwzględniając konieczność zapewnienia bezpiecznego i efektywnego przekazywania danych PNR oraz optymalizacji kosztów.
- w terminie do 14 dni przed rozpoczęciem wykonywania lotów PNR.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego współdziała z Komendantem Głównym Straży Granicznej w zakresie niezbędnym do zapewnienia wykonywania przez przewoźników lotniczych obowiązku przekazywania danych PNR do JIP, w szczególności przez udostępnianie na wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej, złożony w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, posiadanych informacji dotyczących nazwy, adresu, numeru telefonu oraz adresu e-mail przewoźników lotniczych lub zakresu ich działalności.
Krajowa Jednostka do spraw Informacji o Pasażerach
Krajowa Jednostka do spraw Informacji o Pasażerach
W celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych PNR, KSI PNR:
Zasady przetwarzania danych PNR
Zasady przetwarzania danych PNR
JIP odmawia przekazania danych PNR lub wyników ich przetwarzania, w przypadku gdy:
JIP odmawia ustalenia kryteriów przetwarzania danych PNR albo ich aktualizacji, w przypadku gdy:
- podlegają rejestracji w KSI PNR.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
- uwzględniając konieczność szczególnej ochrony danych osobowych przetwarzanych w ramach danych PNR, zapewnienia efektywnej współpracy z właściwymi organami oraz konieczność zapewnienia sprawnego postępowania przy przyjmowaniu wniosków i dokumentowania przetwarzania danych PNR, a także rozliczalności wykonanych czynności.
Właściwe organy
Właściwe organy
Właściwymi organami są:
Współpraca międzynarodowa w zakresie wymiany danych PNR
Współpraca międzynarodowa w zakresie wymiany danych PNR
Wymiana danych PNR z państwami członkowskimi
Wymiana danych PNR z państwami członkowskimi
JIP przekazuje do właściwej JIP PCz dane PNR lub wyniki ich przetwarzania, które uzyskała:
JIP odmawia przekazania danych PNR lub wyników ich przetwarzania do JIP PCz lub właściwego organu PCz, w przypadku gdy:
Składanie wniosków oraz przekazywanie danych PNR lub wyników ich przetwarzania w zakresie współpracy między państwami członkowskimi odbywa się za pośrednictwem dostępnych kanałów wymiany informacji, w tym systemów teleinformatycznych.
Przekazywanie Europolowi danych PNR przez JIP
Przekazywanie Europolowi danych PNR przez JIP
JIP przekazuje Europolowi dane PNR lub wyniki ich przetwarzania, które uzyskała:
JIP odmawia przekazania danych PNR lub wyników ich przetwarzania do Europolu, w przypadku gdy:
Przekazywanie danych PNR do państw trzecich
Przekazywanie danych PNR do państw trzecich
JIP zawiadamia Inspektora o przekazaniu danych PNR lub wyników ich przetwarzania państwu trzeciemu.
JIP odmawia przekazania danych PNR lub wyników ich przetwarzania państwu trzeciemu, w przypadku gdy:
JIP może dokonać weryfikacji podstaw przekazania państwu trzeciemu przez JIP PCz bez uprzedniej zgody JIP danych PNR lub wyników ich przetwarzania otrzymanych od JIP. W tym celu JIP może zwrócić się pisemnie do JIP PCz o informacje w zakresie podstaw i okoliczności przekazania danych PNR lub wyników ich przetwarzania państwu trzeciemu bez uprzedniej zgody JIP.
Ochrona danych osobowych
Ochrona danych osobowych
Administracyjne kary pieniężne
Administracyjne kary pieniężne
- za każdy lot PNR, w którym takie naruszenie nastąpiło.
- podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 16 000 zł za każdy lot PNR, w którym takie naruszenie nastąpiło.
- administracyjną karę pieniężną nakłada się w wysokości obniżonej o 50%.
Termin wykonania administracyjnych kar pieniężnych, o których mowa w art. 64 oraz art. 66, wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja w sprawie nałożenia kary stała się ostateczna.
Przewoźnik lotniczy nie podlega administracyjnej karze pieniężnej, o której mowa w art. 64 oraz art. 66, gdy niedopełnienie obowiązku nastąpiło wskutek:
Do administracyjnych kar pieniężnych, o których mowa w art. 64 oraz art. 66, nie stosuje się przepisów art. 189f i art. 189k ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052).
Należności z tytułu administracyjnych kar pieniężnych, o których mowa w art. 64 oraz art. 66, podlegają egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479).
Administracyjne kary pieniężne stanowią dochód budżetu państwa.
Zmiany w przepisach, przepisy epizodyczne i końcowe
Zmiany w przepisach, przepisy epizodyczne i końcowe
W ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2365 i 2405 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 650 i 730) w art. 1 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: (zmiany pominięte).
Obowiązki, o których mowa w art. 10 ust. 1 lub 4, przewoźnicy lotniczy wykonujący loty PNR w dniu wejścia w życie ustawy realizują w terminie 14 dni od tego dnia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »